براساس آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ۸۰ هزار مینی بوس، ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس درون شهری و ۲۳ هزار اتوبوس برون شهری در حال تردد در سطح کشور است.
همچنین یک میلیون و ۱۰۰ هزار کامیون، کامیونت و کشنده در سطح کشور تردد میکند.
در مجموع ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کشور در حال تردد است که از این تعداد ۸ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کلانشهرها تردد میکنند.
این گزارش میافزاید: ۴۰۰ هزار دستگاه تاکسی و ۳۴ هزار خودرو دولتی در سطح کشور تردد میکنند.
تعداد خودروهای سواری در حال تردد در کشور ۲۱ میلیون دستگاه است که از این تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه که ۶ درصد این خودروها را تشکل میدهد فرسوده است.
۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کشور تردد میکند که از این تعداد ۹۰ درصد و به عبارتی ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده است در کشور تردد میکنند.
از یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده نیز ۲۵۰ هزار دستگاه (۲۳ درصد) فرسوده است.
تعداد اتوبوسهای درون شهری در حال تردد در سطح کشور ۲۲ هزار دستگاه است که از این تعداد ۱۸ هزار دستگاه و به عبارتی ۸۲ درصد فرسوده است.
۱۳ هزار دستگاه از ۲۳ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری در حال تردد در کشور، فرسوده است که این تعداد ۵۷ درصد کل اتوبوسهای برون شهری را تشکیل میدهد.
همچنین از ۴۰۰ هزار تاکسی در حال تردد در کشور ۱۹۰ هزار دستگاه فرسوده است که ۴۸ درصد این ناوگان را تشکیل میدهد.
۳۴ هزار خودرو دولتی در سطح کشور تردد میکند که ۳۲ درصد از این خودروها یعنی ۱۱ هزار خودرو دولتی، فرسوده است.
به گفته رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، هر خودروی فرسوده تقریبا در روز ۴.۱۳ صدم لیتر بنزین بیشتر از خودرو غیرفرسوده مصرف میکند.
با توجه به اینکه قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس ۷۰ سنت (۳۵ هزار تومان) و قیمت بنزین آزاد در کشورمان ۳ هزار تومان است، بنابراین تفاوت قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس با قیمت بنزین آزاد ۳۲ هزار تومان است و لذا روزانه یک خودروی فرسوده ۱۳۲ هزار و ۱۶۰ تومان بنزین بیشتری مصرف میکند و در سال این رقم به ۴۸ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان میرسد.