کد خبر 1561638
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۱

به گزارش مشرق، کانال بررسی های هاکریا در ایتا نوشت:

اشتباهات راهبردی

از ابتدای جنگ طوفان الاقصی بارها و بارها متذکر شده ایم که جنگ طوفان الاقصی با اهداف از پیش طراحی شده راهبردی و استراتژیک علیه اسرائیل آغاز و دنبال می شود و تا به این لحظه فلسطینی ها به پیروزی های راهبردی دست یافته اند و اسرائیل فقط شکست های راهبردی داشته است.

همچنین این نکته کاملا محرز است که اسرائیل توان جنگ فرسایشی را نداشته و ندارد. طبق دکترین بن گورین اسرائیل احتیاج به جنگ های کوتاه مدت و پیروزی های بزرگ داشته است. با علم به این قضیه محور مقاومت از ابتدا در صدد فرسایشی کردن جنگ بوده است و نتانیاهو هم در رسیدن به این هدف کاملا در زمین مقاومت بازی کرده است. همچنین با توجه به اینکه اسرائیل توان جنگ فرسایشی را ندارد گشودن جبهه های جدید خطرات مضاعفی را برایش به همراه دارد. مقاط گسترش این جنگ در غزه، حزب الله از لبنان، یمنی ها در باب المندب و عراقی ها از عراق و سوریه است که کاملا بالفعل شده اند.

واقعیت این است که اسرائیل محاصره شده است و با ادعاهای نتانیاهو از روز اول مبنی بر نابودی حماس، آزادی اسرا بدون آتش بس و موارد دیگر فقط یک توهم بیمار گونه برای نجات دولت و کابینه و بخصوص فرار از محاکمه بهاطر عدم توانایی در اداره امور بوده است که در هر صورت تمام این اتفاقات رقم خورده و میخورد .

شکست نیروی زمینی در غزه و گسترده تر شدن حملات راکتی از غزه ، شدت حملات روزمره از سوی حزب الله ، محاصره دریایی از سوی یمنی ها و مسائل دیگر که هم ضربات نظامی ، امنیتی و هم اقتصادی و اجتماعی به اسرائیل وارد کرده است، اسرائیل را در یک تله استراتژیک گرفتار کرده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در مقاله ای تحلیلی نوشته " آنوس هارل" با عنوان

"بین شمال و جنوب و در شکاف بین دستاوردها در افکار عمومی، اسرائیل در یک تله استراتژیک افتاده است"

به زوایای فاجعه استراتژیک برای اسرائیل اشاره میکند و میگوید:

حقیقت را باید گفت: اسرائیل در نتیجه کشتار حماس در شهرک های اطراف غزه در ۷ اکتبر در یک تله استراتژیک جدی گرفتار شده است. تهدیدهای امنیتی که سال ها سرکوب شده بودند، به گونه ای که به اکثر شهروندان این کشور اجازه می داد تا زندگی روزمره خود را با احساس خطر محدود انجام دهند به اوج جدیدی رسیده و زندگی روزمره اسرائیل را به طور اساسی تغییر داده است. در این مرحله، هنوز مشخص نیست که آیا و چگونه می توانید از تله خارج شوید. یک وضعیت تقریباً دائمی ممکن است در اینجا ایجاد شود که در آن یک جنگ فرسایشی طولانی مدت در امتداد حداقل دو مرز رخ خواهد داد. هنوز این خطر وجود دارد که جبهه لبنان، که تهدید آمیزتر است، تا سطح جنگ شدیدی شعله ور شود و می تواند درگیری گسترده تری با ایران و شبه نظامیانی که در آن فعالیت می کند، به ویژه حزب الله،شود"

این مقاله در روزنامه اسرائیلی هاآرتص دقیقا نشان می دهد که اسرائیلی ها عمق فاجعه را فهمیده اند و می دانند فرسایشی تر شدن و گسترش جنگ و گشایش جبهه های جدید نه تنها ضربات مهلک تر راهبردی به اسرائیل وارد خواهد کرد بلکه حتی میتواند موجودیت اسرائیل را برای همیشه نابود کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    اتفاقا اسراییل از خداش جنگ گسترده بشه تا بتونه کاملا غرب و خصوصا آمریکا و کاملا درگیر جنگ مستقیم کنه. تا بتونه کار با کمک آمریکا و احتمالا ناتو تمام کنه و گرنه اگه ترسی از گسترش جنگ داشت هیچوقت فرمانده ارشد سپاه تو سوریه و نایب رییس حماس رو تو لبنان ترور نمی‌کرد.هرروز هم به سوریه و هم مواضع ایران تو سوریه وحزب الله لبنان حمله موشکی و پهپادی می‌کنه اما هیچ عکس العمل خاصی جز هشدار و محکومیت و وعده انتقام در آینده نامعلوم از سمت جبهه مقاومت دیده نمیشه.گاهی هم شلیک چند موشک کورنت و خمپاره کالیبر پایین که بلافاصله با حمله هوایی پاسخ داده میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس