مادامی که روسیه در جنگ است ما امنیت داریم

نخست وزیر جدید لهستان می‌گوید که او در ارکان دولتش هیچ نوع «نگاه و رویکرد ضد اوکراینی» را نخواهد پذیرفت.

به گزارش مشرق، دونالد تاسک، نخست وزیر جدید لهستان با حمایت از کی‌یف گفت که اجازه نمی‌دهد در دولت تحت رهبری او، رویکردهای ضد اوکراینی وجود داشته باشد.

تاسک با اشاره به اینکه در آستانه انتخابات ماه اکتبر ۲۰۲۳، حزب راست‌گرای قانون و عدالت «سعی داشت تا ساز ضد اوکراینی بزند»، گفت: در حضور من دیگر چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. هرگز به احدی در دولتم اجازه نخواهم داد تا موضع خود را روی نوعی رویکرد ضداوکراینی بنا کند.

وی یکی از سیاستمداران لهستانی حامی اتحادیه اروپاست و پیش از این نیز حد فاصل سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ نخست وزیر لهستان و در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ نیز رییس شورای اروپا بود.

نخست وزیر لهستان اضافه کرد: کی‌یف به حمایت ورشو و تمام غرب نیاز دارد زیرا مادامی که اوکراین با روسیه می‌جنگد، ما نسبتاً امنیت داریم. نمی‌توان در مداخله ما و تمام جهان غرب برای حمایت از اوکراین، شک و شبهه داشت و هر لهستانیِ میهن‌پرست باید این منطق را بی‌کم و کاست درک کند.

وی در ادامه از اروپا خواست تا «عملکرد بهتری از خود نشان داده و منابع و پول بیشتری برای کمک به کی‌یف سرمایه‌گذاری کند زیرا لهستان به تنهایی نمی‌تواند از عهده چنین بار مالی برآید.»

از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تاکنون، ورشو یکی از حامیان اصلی کی‌یف در اتحادیه اروپا بوده و علاوه بر تامین سلاح برای اوکراین، حدود ۱.۵ میلیون پناهنده اوکراینی را پذیرفته و همواره خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو بوده است.

با این حال، پس از آنکه اوکراین به دلیل ممنوعیت صادرات غلات این کشور به کشورهای اروپایی شکایتی علیه لهستان و سایر اعضای این بلوک در سازمان تجارت جهانی ثبت کرد، روابط بین کی‌یف و ورشو در سپتامبر ۲۰۲۳ اندکی تیره شد. دولت وقت لهستان در آن برهه اعلام کرد که روی امنیت این کشور تمرکز خواهد کرد و دیگر برای اوکراین سلاح ارسال نخواهد مگر آن دسته از سلاح‌های قدیمی و از رده خارج.

کامیون‌داران لهستانی در اعتراض به تصمیم اتحادیه اروپا برای معاف کردن اوکراینی‌ها از داشتن مجوز برای ورود به این اتحادیه، همچنان گذرگاه‌های مرزی با اوکراین را مسدود کرده‌اند.

تاسک در واکنش به این مساله اذعان کرد که «روابط بین ورشو و کی‌یف بعد دومی هم دارد. لهستانی‌ها خواستار کمک به اوکراین هستند اما نباید از جانب آنها آسیب ببینند.» وی گفته است که طی روزهای آتی به اوکراین خواهد رفت و برای حل و فصل آنچه «وضعیت غیرعادی مرزی» خوانده است، رایزنی خواهد کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    7 3
    کار غرب تمام است چون اربابش را می زنند خود امریکا و اسرائیل را
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      4 1
      اف به شرف حامیان روسیه
  • سالار IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    9 21
    به این می گن مرد
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      7 2
      سولی مرد یک چیز دیگه هست به این لندهور نژادپرست درپیت میگن
    • عمیر IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      4 4
      مرد میدان خودشه داداش زنده باد اوکراین 💛💙
    • فدائی اسلام و انقلاب IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      4 2
      مرگ بر روسیه
  • ایرانی IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    10 2
    بدبخت مردم اوکراین که باید سپر بلای اروپا باشند! غرب همواره از دیگران برای خود پله صعود ساخته و اینبار با قربانی کردن اوکراین سعی در تضعیف رقیب سنتی خود روسیه را دارد، کودن ترین آدمهای تاریخ کسانی هستند که از تاریخ عبرت نگیرند روزگاری فرانسه و انگلیس همین بلا را سر ایران آوردند و سالها آمریکا همچون نوکری بی ارزش از همه منابع مادی و معنوی ما برای حفظ و توسعه منافع خود استفاده کرد ولی شاهی که برای خوش رقصی حتی برایش کاپیتالاسیون را تصویب کرده بود به خاک خود راه نداد!!🤔 آیا غربگدایان شعوری برای عبرت خواهند داشت؟!
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    8 5
    از لهستانی پاچه خوار تر و بدبخت تر خودشه و بس!!
    • عمیر IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      0 2
      خود دلقکتی 😂
    • عمیر IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      0 2
      خود دلقکتی 😂
  • عمیر IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    2 2
    درود بر لهستان عزیز
  • عمیر IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    3 1
    درود بر لهستان عزیز
  • BG ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    1 2
    این شرایط کاملا نشان میدهد روسیه با اشغالگری هیچ موقع به اهدافش نخواهد رسید.البته زمانی که ایران اشغال نظامی شد شرایط کاملا متفاوت بود هرچند آینده نتیجه را نشان خواهد داد. کشورهای اشغال شده بر روی میز تحلیل گران کشورهای فتح شده نشان داده میشوند و متاسفانه ایران چنین شرایطی دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس