ادعای فایننشال تایمز درباره طرح کشورهای عربی برای پایان جنگ غزه

فایننشال تایمز مدعی شده کشورهای عربی در حال کار بر روی ابتکاری برای تضمین آتش‌بس در غزه به عنوان بخشی از طرح گسترده‌تر هستند که می‌تواند پیشنهاد عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو را در ازای تشکیل کشور فلسطینی شامل شود.

به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارش امروز پنجشنبه خود مدعی شده کشورهای عربی در حال کار بر روی ابتکاری به منظور تضمین آتش‌بس در غزه و آزادی اسرای اسرائیلی به عنوان بخشی از طرح گسترده‌تر هستند که می‌تواند به اسرائیل پیشنهاد عادی‌سازی روابط را در صورت موافقت آن با گام‌های برگشت‌ناپذیر در جهت تشکیل کشور فلسطینی بدهد.

به نوشته این گزارش، یک مقام ارشد عرب گفت «آن‌ها امیدوارند این طرح را که شامل عادی‌سازی روابط با عربستان است را ظرف چند هفته در تلاش برای پایان دادن به جنگ اسرائیل-حماس و جلوگیری از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه ارائه کنند».

به نوشته فایننشال تایمز، مقام‌های عرب درباره این طرح با دولت‌ آمریکا و دولت‌های اروپایی گفت‌وگو کرده‌اند که این گفت‌وگوها شامل «موافقت کشورهای غربی با به رسمت شناختن کشور فلسطین یا حمایت از عضویت کامل فلسطینی‌ها در سازمان ملل می‌شود».

بر اساس این گزارش، زمانی که سه‌شنبه از وزیر خارجه سعودی شاهزاده فیصل بن فرحان پرسیده شد آیا ریاض، تل‌آویو را به عنوان بخشی از توافق سیاسی گسترده‌تر به رسمیت می‌شناسد، او پاسخ داد «مطمئناً». فرحان در داووس گفت «موافقیم که صلح منطقه‌ای شامل صلح برای اسرائیل است اما این تنها از طریق صلح برای فلسطینیان از طریق یک کشور فلسطینی قابل امکان است».

طبق این گزارش، بعد از آن مشاور امنیت ملی آمریکا جیک سالیوان هم در همان روز در داووس گفت واشنگتن همچنان بر تضمین توافقی که به عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل به عنوان بخشی از برنامه خود برای دوران پساجنگ منتهی می‌شود، متمرکز است.

اما به نوشته این روزنامه انگلیسی، «چالش‌های متعددی برای تضمین یک توافق با اسرائیل وجود دارد». مقام‌های اسرائیلی می‌گویند جنگ در غزه ماه‌ها طول می‌کشد و نتانیاهو همکاری با تشکیلات خودگردان و همچنین راه‌حل دو کشوری را رد کرده است.

طبق این گزارش، نتانیاهو ریاست راست افراطی‌ترین کابینه تل‌آویو را برعهده دارد که شهرک‌نشینان صهیونیست آشکارا خواستار الحاق کرانه باختری هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 2
    ان طرح از همین حالا قابل پیش بینی است!!! 1 اسراییل آتش‌بس را بپذیرد !!! 2 در اینصورت اعراب با اسرائیل روابط برقرار میکند!!! 3 حماس تسلیم و خلع سلاح شود!!! 4 امریکا صادقانه بر توافقات نظارت کند!!!!
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    0 2
    خوب بیایید واقعیت را قبول کنیم اگر واقعا صلح میارند بگذارید توافق کنند ما که نمیشه نمی تونیم مردم را گروگان بگیریم یک زمانی خودمون مبارز بودیم علیه کسانی که مسلمانان را گروگان منافعشان کرده بودند حالا فقط مهمترین چیز اینجا باید این باشه که که مردم فلسطین باید این مسئله را انتخاب کنند نه اینکه بهشون تحمیل بشه یا براشون انتخاب کنند
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      7 0
      واقعیت اینه که یه عده مهاجر لنگه به لنگه از نقاط مختلف جهان با فرهنگ و عقیده متفاوت رو نمیشه تو خاک یک کشور دیگه به زور سر نیزه چپاند و ادعا کرد اینها یک ملت هستند. اگر ایده دو دولت در یک سرزمین جواب میداد، تمام گرگ ها و گوسفندها هم می توانستند در کنار همدیگه مسالمت آمیز زندگی کنند!!
    • BR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      آخه مشکل همینه که اسرائیل کل سرزمین فلسطین و لبنان و سوریه و ... را میخواد و از طرفی اگر گفتگو کار را حل میکردقبلا زیاد گفتگو شده و آمریکا هم میانجی بوده اما همیشه به طرف اسرائیل بوده(الانم اگر میبینید آمریکا حرف از دو کشوری میزنه احساس خطر کرده که کلا اسرائیل از بین بره چون گیر کرده یه جور راه فرار داره درست میکنه اما نباید دیگه گولشا خورد همونجور که قبلا یاسر عرفات گول خورد و وقتی فهمید که دیگه دیر شد.) دوستان تاریخ تاریخ تاریخ. البته مشکل اصلی اینکه که هنوز سران عرب دوستان و دشمنان خود را درست نمیشناسه اگر به یقین برسن که آمریکا فقط اونها را آلت دست خود میخواد و از طرفی ایران دشمن اونها نیست و به خاطر اونها داره این همه هزینه میکنه کار درست میشه
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    6 2
    این حمله انجام شد که مثلا روابط اسراییل و عرب انجام نشود ولی خیال خام بود و رابطه اتفاق خواهد افتاد
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    9 0
    بی غیرت از سران عربی پیدا نمیشه
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    1 0
    سران عرب همه صهیونیست هستن
  • DE ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    طبق معمول همیشه فقط دسته آب نبات چوبی میدن دست ملت بینوای فلسطین و باقی تعهدات خودشون رو کاملا زیر پا می گذارند.
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    اصلا رژیم نجس یهود ب ای تحت فشار قرار دادن کشورهای عربی برای ایجاد روابط به غزه حمله کرده اونوقت حیوانات وهابی این را نمی فهمند .
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    با سلام این ابتکار این دسته از کشورها بزدلانه و پیش از طرح شکست خورده است. بنظر می رسد این دسته از کشورها پیش از صهیونیست ها فلسطین را مانند بالفور به صهیونیست ها پیش کش کرده اند.
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    اصلا عربستان از همین صبح جمعه رابطه اش با اسراییل را که از ۵۰ سال پیش برقراری بوده را علنی و عادی سازی بکنه ، مگه عربستان در مورد غزه و فلسطین کاری کرده ؟ویا قراره کاری بکنه ؟بجز فروختن فلسطین و قدرت بخشیدن به اسرائیل تا حالا مگه کاری انجام داده ؟ و یا قراره انجام بده ؟ همه ی سنی های عمر پرست ابوبکر صفت حتی در حق هم مسلک های خود و هم کیش های خود کوچکترین حمایتی که ندارند بماند بجز تحقیر و خیانت برای فلسطین هیچ کاری نکرده اند نه میکنند ، همین حالا هم بجز کشورهای شیعه فلسطین حامی ندارد ، عراق ایران لبنان (حزب الله که شیعه هست )یمن ( حوثی هایی که شیعه هستند )، میخام بگم اگر عرب ها و پیروان عمر میخاهند در قضییه فلسطین طرحی بدهند و یا کاری بکنند حتما اسرائیل به خطر افتاده بنام فلسطین می خواهند اسرائیل را نجات دهند وگر نه وهابی و بهایی که هر دو دست ساز صهیونیست هست مگر قراره غیر از پشتیبانی از اسراییل کاری انجام بده ، انگلیس اصلا وهابیت را در شبه جزیره عربستان ایجاد کرده که خطری متوجه اسراییل نباشد ،
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      اعراب اهل سنت چندین جنگ انجام دادند اما با اتکا به شوروی که خودش حامی اسراییل بود و موفق نشدند
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
      0 0
      تحریم نفتی غرب و گرانی تاریخی نفت در دهه ۷۰ میلادی کار عربستان بود نه پهلوی ها که فقط سودش را بردند
  • علیرضا IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    باوجود غاصبان صهیونسیتی ، تشکیل دولت فلسطینی ،آنهم با التماس وتمنا ، آنهم در سرزمین خودشان، واقعاً و وجدانا، برای همه بشریت ، مخصوصاً برای عرب ها که فریاد شعار عروبیت شان گوش فلک را کر کرده ننگ وعار نیست ؟ بدتر ازهمه ، در ازای ، درازای عادی سازی ( چه واژه منحوسی) روابط عربستان سعودی بارژیم کودک کش و قاتل مسلمانان عرب چه ذلتی شنیع تر ازاین ؟!!! اما جان مان، فدای امام حسین (ع) که فرمودند: هيهات مناالذلة .
  • حسین رومنجانی IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    آره حتما باید در راستای کمک به فلسطین که هم زبان عربستان و امثالش هستن، بگویید اونها(کویت، قطر و...) کاری کردن، و با بردن نام زبان عربی، ایران رو از منطقه جدا کنن، خودشون هم با داداشیشون بریزن رو هم، مشکلی نیست فقط در آینده اسرائیل با برادراش دچار سرنگونی میشن.
  • محمد غ IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    مگر در جنگ جاری،عربها حضور دارند که از انها،طرح میخواهند ؟! جنگ بین محور مقاومت و صهیونیست‌ها و غربی هاست،لذا این اضلاع،میتوانند از خود طرحی بدهند.اگر طرح دو دولتی قابل اجرا بود،هفتاد سال فرصت داشتید ،لذا طرح ایران باید روی میز باشد. تمام ساکنان فلسطین اشغالی ،غزه،کرانه باختری،چه مسلمانان ،یهودی،مسیحی و..... مثل کشور عراق و لبنان،پستهای کشورشان را تقسیم کنند،و الا دوباره نقطه سر خط.جنگ و جنگ و جنگ. یکبار برای همیشه حتی با جنگ طولانی و کشتار،ایم قضیه را حل کنید. اگر تعداد کشته های این سرزمین ،از ابتدا تا به حال را جمع بزنید،به طرح من ایمان می آورید. مرگ یکبار،شیون یکبار.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس