کد خبر 1563849
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق به یادداشت دکتر عبدالله‌الربه استاد جامعه‌شناسی دین در دانشگاه گرندولی آمریکا پرداخته است و مطلبی را با عنوان عادی‌سازی هم‌چنان روی میز عربستان منتشر کرد:

دکتر عبدالله‌الربه استاد جامعه‌شناسی دین در دانشگاه گرندولی آمریکا، طی یادداشتی مورخ ۱ دی ۱۴۰۲ منتشرشده در «اندیشکده خاورمیانه » به بررسی امکان تداوم روند مذاکرات مربوط به عادی‌سازی ریاض و تل‌آویو پرداخت.

طبق این یادداشت، بن‌سلمان پس از جنگ غزه طی گفتگویی با بایدن بر ضرورت «بازیابی مسیر صلح برای اطمینان از دست‌یابی مردم فلسطین به حقوق مشروع خود» تأکید کرده است.

به نظر نویسنده، با توجه به رابطه مساعد ریاض با رام‌الله، عربستان پیش‌شرط تداوم مذاکرات عادی‌سازی را آغاز مذاکرات تشکیل کشور مستقل فلسطین بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین، خواهد دانست.

به نظر نویسنده، اسرائیل تمایل ندارد فلسطینی‌ها در مذاکرات عادی‌سازی مداخله کنند. پس سعی خواهد کرد که ریاض با وعده‌های شفاهی درباره راه‌حل دوکشوری، راضی نگاه دارد.

نویسنده بیان می‌کند که از یک‌سو طرف اصلی عربستان در این مذاکرات، نه اسرائیل بلکه آمریکاست که باید تضمین‌های امنیتی خاصی به ریاض بدهد. از سوی دیگر، آمریکا در این زمان محدود تا انتخابات ریاست‌جمهوری و با توجه به پیامدهای جنگ غزه، فرصت اندکی برای پیشبرد این مذاکرات دارد.

به نظر می‌رسد اگر مواضع ضدسعودی در کمپین تبلیغاتی بایدن، در قیاس با دوره پیشین، کاهش یابد، امیدواری عربستان به پیشبرد مذاکرات در دولت بعدی بایدن نیز افزایش خواهد یافت.

در عین حال که یک دولت احتمالی جمهوری‌خواه نیز رابطه بهتری با دولت سعودی داشته و مذاکرات را به پیش خواهد بُرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    0 4
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا حجرات ایه 6 ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید 🔴 در اینکه غرب فاسق است فکر نمی کنم کسی اختلافی داشته باشد و لذا باید به علوم غربی نگاه دقیق داشت و هرچه گفتند نپذیرفت بلکه تحقیق کرد مثل مباحث تغذیه و روان شناسی و غیره که باید حتما تحقیق کردو راحت نپذیرفت مثلا همین تراریخته ها که راحت می پذیریم و در این جا ما از ایات و روایات و تجربه و ... می توانیم استفاده کنیم و حرفهای غربی ها را بررسی کنیم مثالی در این مورد داشته باشم امروزه همه به علمیت ناسا و این حرفهایش علمی ودقیق است شکی ندارند اما ما می دانیم که ناسا از غرب فاسق است وباید با تردید در حرفهایش نگریست و ناسا معتقد است همه جهان را بررسی کرده و همه جهان را به ما شناسانده است و توسط ماهواره ها چیزی مخفی نمانده است در حالی که قران می گوید حَتَّىٰ إِذَا فُتِحَتْ يَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ وَهُمْ مِنْ كُلِّ حَدَبٍ يَنْسِلُونَ انبیاء 96 يأجوج و مأجوج كه با حملات خود به مناطق همجوار، موجب فساد در زمين و خرابى و نابودى مى‌شدند، تا آنكه به دستِ ذوالقرنين سدّى ساخته شد و راه نفوذ آنان به ديگر مناطق بسته شد. ولى يكى از نشانه‌هاى قيامت و پايان عمر زمين، خراب شدن اين سدّ و هجوم مجدّد اين اقوام است. چنانكه در آنجا فرمود: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ رَبِّي جَعَلَهُ دَكَّاءَ کهف 98 پس طبق تصریح در دو جای قران این سد اکنون موجود است و در پشت ان هم یاجوج و ماجوج هستند و روز قیامت خراب می شود نه اینکه خراب شده و سدهای خراب شده ای را به ما نشان بدهند خیر این سد هنوز هست 🟢 سوال این سد کجاست اگر ناسا درست می گوید و جایی را مخفی نکرده چرا این سد را نمی بینیم ایا قران نعوذ بلله دروغ است یا ناسا فاسق است و خبری که داده را باید بررسی کرد ایا نباید با این دو تصریح قران در حرفهای ناسا شک کنیم و حداقل دنبال این سد باشیم ایا تصریح قران بی دلیل است 🟣ایا قران می خواهد با این تصریح که سد هست به ما چیز های خاصی را یاد بدهد ⚫️⚫️ ایا ناسا چیز هایی می داند و از ما مخفی می کند و به نفع ما است اما ناسا پنهان کرده و قران می دانسته و ما را مطلع کرده اما ما تحقیق نمی کنیم 🔷 و سوالات دیگری که به ذهن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس