به گزارش مشرق، بافتار رسانه در حساب اینستاگرام خود نوشت:

سیدمحمدداوود میرباقری توانسته است که تا میزان زیادی، بازنمایی تحسین‌برانگیز و قابل‌قبولی را از تاریخ دوران آغاز اسلام ارائه نماید. به همین ترتیب، سه مجموعۀ تلویزیونی به کارگردانی او تهیه و پخش شدند: «امام علی(ع)» (۱۳۷۰-۱۳۷۵)، «معصومیّت ازدست‌رفته» (۱۳۸۱) و «مختارنامه» (۱۳۸۱-۱۳۸۹). نمایش‌نامۀ تلویزیونی «خاری در گلو»، به نویسندگی میرباقری و مشاورۀ زنده‌یاد حسین پناهی در نگارش و بازنویسی متن، به نخستین کار ذکرشده تبدیل شد. نسخۀ اوّلیّۀ فیلم‌نامه‌های آن دو اثر دیگر هم به‌ قلم سیّدحسن میرباقری و محمّد بیرانوند نوشته شد. سپس متن آن‌ها با طرّاحی داوود میرباقری، بازنویسی نهایی گشت.

گذشته از موضوعات اصلی و فرعی هرکدام از مجموعه‌ها، در هر سۀ آن‌ها فصل مشترکی به چشم می‌خورد. نقطۀ عطف بسیاری از تک‌/‌هم‌گویی‌هایشان، ستودن فضیلت‌های حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) و اظهار ارادت به ایشان می‌باشد؛ فراتر از آنکه تنها نقش ایشان به‌عنوان شخصیّتی‌ تأثیرگذار در صدر اسلام، بررسی گردد. به همین خاطر، گسترۀ مخاطب آن‌ها می‌تواند که نه‌تنها شیعیان، بلکه همۀ مسلمانان و حتّی تمامی انسان‌ها نیز را در بر بگیرد. بخشی از گفتار شخصیّت‌های واقعی و خیالی آن سه داستان، روایت دوستان و دشمنان آن حضرت از شخصیّتشان می‌باشد که قبل یا بعداز شهادت آن بزرگوار، به توصیفشان پرداخته‌اند.

گذار از زاویۀ دید سوم‌شخص به گفت‌وگو در این تک‌/‌هم‌گویی‌ها، به‌گونه‌ای در دل مخاطب می‌نشیند تا بیش‌تر محتوایشان را درک کند. همچنین باوجود سادگی واژگان، آن‌ها سرشار از مضمون‌های عمیق و البته لحن شاعرانه هستند؛ به‌ویژه آنکه با آرایه‌های ادبی لطیفی نیز تزئین شده‌اند. همۀ این ویژگی‌ها، نمود همان حساسیّت‌های ذکرشده است که خودِ داوود میرباقری، شخصاً آن‌ها را با وسواس و دقّت فراوان در نگارش فیلم‌نامه‌ پیگیری می‌کند و به‌سادگی از آن‌ها نمی‌گذرد. بهره‌گیری وی از مشاوران مذهبی و تکیه‌اش بر منابع معتبر تاریخی نیز از این قاعده، مستثنی نیست.

با شادباش سال‌روز ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)، مخاطبان ارجمند را به تماشای ۹ تک‌/‌هم‌گویی ماندگار از سه مجموعۀ تلویزیونی یادشده با موضوع ارادت به امیرالمؤمنین، دعوت می‌کنیم. شما با کدام یک از آن‌ها یا دیگر سکانس‌های پخش‌شده، خاطره دارید؟

پی‌نوشت: تصویر طرح جلد، سکانسی از مجموعۀ تلویزیونی «مختارنامه» با بازی زنده‌یاد پرویز پورحسینی بوده که آن را مسعود پاک‌دل ثبت کرده است.

دیالوگ های علوی؛ ارادت به امام علی در سریال‌های داوود میرباقری

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    2 3
    به نام خدا. با عرض سلام. آن تکه فیلمی از فیلم امام علی علیه السلام که برادرشان حضور دارند و از مولا علی سوال می پرسند و مولا امام علی تا زمانی که شمع بیت المال را خاموش ، و شمع شخصی را روشن نمی کنند پاسخ برادر خود را نمی دهند.
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
      1 0
      سلام البته این دو قسمت از فیلم امام علی است یک قسمت مربوط به در خواست برادر امام علی از باب دریافت تحفه ای از بیت المال و پاسخ امام علی با فلز داغ و قسمت دیگر حضور طلحه و زبیر به خدمت به امام علی به منظور گرفتن حق والی ممالک و ماجرای جابه جایی چراغ که از روغن بیت المال بود با چراغی که سوخت آن از روغن شخصی و جیب امام علی بود.
  • باربد IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۵
    2 1
    واقعا آقای میرباقری به غیر از سریال شاهگوش که خیلی ضعیف بود از بهترین کارهاش عالی بود. من نمیدونم چرا صدا و سیما از اول دهه 90 اینقدر برنامه اش افتضاح شده
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    دست مریضاد به قلم ودست اقای میرباقری اجرتون با ساقی کوثر مولاعلی ع🤲🌷👏

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس