رییسی: شکایت آفریقای‌جنوبی علیه صهیونیست‌ها مورد تحسین است

رییس‌جمهور با تمجید از اقدام شجاعانه آفریقای جنوبی در طرح شکایت از رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری بین‌المللی گفت: این اقدام از سوی کشوری که سال‌ها تلخی نژادپرستی را داشته مورد تحسین است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس جمهور شامگاه پنجشنبه در گفتگوی تلفنی با «سیریل رامافوزا» رییس جمهور آفریقای جنوبی، با تمجید از ابتکار عمل و اقدام شجاعانه دولت آفریقای جنوبی در طرح شکایت از رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری بین‌المللی اظهار داشت: این اقدام از سوی کشوری که سال‌ها تلخی نژادپرستی و نسل‌کشی را تجربه کرده، نه فقط در جهان اسلام، بلکه از سوی همه ملت‌های آزاده و آزادی‌خواه جهان مورد تجلیل و تحسین واقع شده است.

رییس جمهور با بیان اینکه قطعاً رژیم صهیونیستی و حامیان آن به دنبال انحراف در روند رسیدگی به این پرونده هستند، تصریح کرد: انتظار جامعه بشری و همه ملت‌ها از این دادگاه اجرای عدالت و صدور رأی محکومیت رژیم جنایتکار صهیونیستی است.

رییسی با اعلام حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از این اقدام شجاعانه آفریقای جنوبی افزود: این اقدام در دوره انفعال و بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی، نام شما آقای رامافوزا را در کنار نام نلسون ماندلا به عنوان شخصیتی ضد نژادپرستی و عدالت‌خواه در جهان تثبیت خواهد کرد.

رییس جمهور همچنین با اشاره به اراده مسئولان دو کشور برای ارتقای بیش از پیش روابط، بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های متنوع متقابل برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی اقتصادی و علم و فناوری به سطوح بالاتر تاکید کرد.

«سیریل رامافوزا» رییس جمهور آفریقای جنوبی نیز در این گفتگوی تلفنی با بیان اینکه جمهوری اسلامی همواره به عنوان دوستی واقعی و قابل اطمینان در زمان‌های دشوار در کنار ملت آفریقای جنوبی بوده است، گفت: بسیار خرسندیم که می‌بینیم کشورهای تأثیرگذار و صلح دوستی همچون جمهوری اسلامی ایران حامی مردم فلسطین بوده و خواهان استیفای حقوق آنها هستند.

رییس جمهور آفریقای جنوبی در ادامه مخالفت برخی کشورهای حامی رژیم صهیونیستی را در اراده کشورش برای مبارزه با نسل‌کشی و جنایتگری رژیم صهیونیستی بی تأثیر دانست و افزود: این کشورها همواره در مناسبات جهانی رویکردی ریاکارانه و مزورانه داشته‌اند، اما در فجایع دهشتناک غزه چهره واقعی شأن عیان شده و ملت‌های دنیا دریافته‌اند که آنها هیچ اهمیتی برای جان انسان‌ها قائل نیستند.

رییس جمهور آفریقای جنوبی همچنین با بیان اینکه دولت و ملت این کشور برای جمهوری اسلامی ایران احترام بسیار زیادی قائل است، تاریخچه روابط دو کشور را سرشار از مناسبات و تعاملات خوب توصیف و بر علاقمندی آفریقای جنوبی برای ارتقای همه جانبه سطح روابط فیمابین تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    4 46
    همه ازاین اقدام ناراحت هستند حتی اسراییل ولی چاره دیگه ای برای ازادی گروگانها وپایا نسپرسازی برای حمله به مردم فلسطین ویهودی نمونده
  • فرزاد IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    25 2
    در مورد شکایت افریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی دو نکته مورد توجه است اول اینکه سران کشورهای اسلامی چه قدر ذلیل و خائن هستند که به جای انها یک کشور غیر مسلمان و غیر عرب به جای انها از این رژیم خونریز شکایت میکند و نکته دوم اینکه مردم افریقای جنوبی خودشان با تمام وجود طعم تلخ نژادپرستی و اشغال کشورشان توسط غربیها را چشیده اند و میفهمند که رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم چه جانورانی هستند
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      4 22
      دونکته وجودداره اولا راه حل دردودولتیه نه جنگ چون زمین فروختن ودارنبه سمت ملی گرایی وافراط زدایی میرن وسپرسازی وبچه دزدی تمو مبشه نکته دوم افریقای جنوبی خودش شریک بزرگ اسراییله ولاهه هم دنبال پایان درگیریه که خواست قاطبه برادران ازدوطرف درفلسطینه
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 3
      ایران هم جز این کشورهاست نه؟
  • مصطفی IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    1 1
    تمام اشخاصی که بانی صدورحکم محکومیت رژیم آپارتاید اسرائیل را دردیوان لاهه بوده اند.قابل تحسین ودرخورستایش اند.اگردین ندارید لاقل آزاده مردباشید.
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    7 5
    سران و مردمان کشور آفریقای جنوبی نیک می دانند که ظلم و ستمی در یک کشور چه از نظر مردمی رنگ و نژاد و از همه مهمتر بالا کشیدن اموال توسط یک عده خاص چقدر زجر آور است زجری که حاصل از بی عدالتی و یکجانبه گرایی اقلیت کم بر اکثریت مثل رژیم صهیونسیتی و امثالهم
  • NL ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    2 2
    ازش بپرسن افریقای جنوبی کجاس؟خخخخخخ
  • ایرانی IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    16 0
    چقدر ساده اید، این دادگاه شوی کشورهای غربی برای تبرئه اسرائیل از قتل و عام نژادی است ، نه دادگاهی برای محاکمه و مجازات اسرائیل
  • سیدمسعود قائم مقامی IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    17 0
    خیلی مورد تعجبه که ایران چرا از اسرائیل در این رابطه شکایت نکرده؟! و فقط اعلام پشتیبانی از شکایت آفریقای جنوبی کرده!!
    • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      0 1
      پاسخ :حقوقدانان معتقدهستند درصورت ورود به دیوان وطرح دعوی سبب میشود که اسرائیل برسمیت شناخته شود. بنابرین چون برسمیت نمی شناسد ورود پیدا نمیکند اما چون تا یک حدودی بنفع بشریت بوده وبازشدن گذرگاه ها برای ورود نیازمندیها به غزه وپایان دادن به محاصره غزه تردیدی وجود ندارد که مورد حمایت ایران هست .
  • فرهنگ IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    با توجه به اینکه دیوان لاهه درخواست آتش بس نکرده نشانه اینه که یک نقشه دارند غربی‌ها؛ حالا که آبروی اسرائیل رفته، فقط اعلام نسل کشی کنند و همه چیز رو گردن نتانیاهو بندازند و برکنارش کنند. مثل ماجرای نسل کشی صربها که فقط یکی دو نفر رو متهم کردن
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    1 2
    بزرگواریکه قاضی القضات زمانی بودید به وزیر خارجه خود تذکر بدهید قبل ازهرسخنی وموضعی با هماهنگیها وهوشمندیها سخن بگه درتوئیت آورده دیوان کیفری دادگستری که صحیحش دیوان بین المللی دادگستری لاهه هست بالاخره درآرائ دادگستری چندتا کلمه پایین وبالا شدن ،شکل بندی ومفاهیم وروح قوانین تغییر میکند البته اگر پایبند قانون باشید 🤣🤣
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 0
    دوره فلکی یکسره بر منهج عدل است/ که طالم راه نبرد به منزل
  • US ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
    0 2
    ما بهاییان ایران این اقدام خبیث لاهه را که نمایشی هم بود را محکوم می کنیم
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
      2 0
      شما درسرتاسرعالم هستی درنزد افکارعمومی وملیتهای مختلف جهان مطرود وملحد هستید .باب توسط شیرمردی بنام امیرکبیر اعدام شد اختصاص به این نظام وآن نظام هم نیست .هرفعالیتی دراین خصوص درایران شوند ،مرتکب مشمول مجازات شناخته شده است .قانون مجازات را بخوانید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس