کد خبر 1572612
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات راهبردی آمریکا مطلبی را درباره رقابت پنهان ریاض و ابوظبی که برگرفته از گزارشی از فارن پالسی است، منتشر کرد:

«در پشت پرده اتحاد عربستان و امارات یک رقابت پنهان نهفته است؛ رقابتی که در آن هر دو کشور سعی دارند رهبری جهان عرب را به دست بگیرند.»

فارن پالسی در گزارشی درباره رقابت پنهان امارات و عربستان نوشته است: جنگ غزه در حالی آغاز شد که منطقه در ظاهر شاهد نوعی آرامش نسبی بود. تحولات خاورمیانه در این حوزه را می‌توان در اتحاد عربستان و امارات مشاهده کرد؛ اتحادی که شامل دوستی میان محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و محمد بن زاید، رئیس امارات است. این دو کشور در مقابله با گسترش قدرت نرم قطر در جهان عرب متحد شدند و همچنین با نزدیک‌شدن به چین و روسیه، سیاست دیرینه نزدیکی با آمریکا را کنار گذاشته و به‌سوی سیاست‌های مستقل‌تر گام برداشتند.

اما در پشت پرده این اتحاد، یک رقابت نهفته است. امارات و عربستان هر دو سعی دارند رهبری جهان عرب را به دست بگیرند و در چندین جبهه ژئواکونومیک با یکدیگر رقابت دارند.

جذب سرمایه

ابتدا رقابت بر سر جذب سرمایه‌های خارجی مطرح است. رقابت میان این دو کشور در این زمینه به ۲۰۰۹ باز می‌گردد؛ زمانی که ابوظبی با تاسیس مقر بانک مرکزی شورای همکاری خلیج فارس در ریاض مخالفت کرد و در نهایت منجر به اجرانشدن طرح تاسیس این بانک شد. از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲، نسبت سرمایه‌گذاری به تولید ناخالص داخلی امارات ۳.۵ برابر عربستان بود؛ یعنی امارات نسبت به مقیاس اقتصاد خود، ۳.۵ برابر سرمایه بیشتری نسبت به عربستان جذب کرد. همچنین تقریباً ۷۰ درصد از شرکت‌های چندملیتی برای تاسیس مقر خود در خاورمیانه دبی را انتخاب می‌کنند.

در مقابل، افزایش بهای نفت در نتیجه جنگ اوکراین، موجب شد تا اقتصاد عربستان رشد ۸.۷ درصدی داشته باشد که بیشترین رشد ثبت‌شده در میان کشورهای گروه ۲۰ است و سرمایه‌های زیادی را به ریاض روانه کرد. عربستان همچنین به شرکت‌های خارجی فعال در خلیج فارس هشدار داده که اگر مقرهای خود را به خاک عربستان منتقل نکنند، احتمال دارد ریاض روابط خود را با این شرکت‌ها قطع کند.

انرژی

سیاست‌های انرژی عربستان (بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان) و امارات (پنجمین صادرکننده) این رقابت را شدیدتر کرده است. ریاض و ابوظبی در تابستان ۲۰۲۱ دچار یک درگیری جدید بر سر طرح پیشنهادی عربستان در اوپک پلاس شدند که خواستار تمدید کاهش تولید نفت شده بود. امارات با این طرح مخالف بود و گرچه در نهایت طرفین به راهکاری در این باره دست یافتند، اما بعدها شایعه شد که ابوظبی با سلطه عربستان بر اوپک پلاس مخالف بوده و در فکر خروج از اوپک است.

اعتبار و وجهه جهانی

عربستان و امارات هر دو درگیر رقابتی برای کسب اعتبار جهانی هستند و از سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک برای افزایش قدرت نرم خود استفاده می‌کنند. آن‌ها گردهمایی‌های بین‌المللی را میزبانی می‌کنند تا سرمایه‌گذاران و رهبران خارجی را جذب کنند و راهکارهایی برای چالش‌های جهانی ارائه می‌دهند. عربستان کنفرانس ابتکار سرمایه‌گذاری آینده را برگزار می‌کند و امارات میزبان نشست مجمع جهانی سرمایه‌گذاری سازمان ملل است. ابوظبی میزبان «اکسپو ۲۰۲۰» بود و «اکسپو ۲۰۳۰» در ریاض برگزار خواهد شد. هر دو کشور میزبان نشست‌های بزرگی مانند کنفرانس اقلیمی سازمان ملل و کنفرانس سازمان تجارت جهانی هستند. ریاض به‌طور مشخص در رویدادهای ورزشی سرمایه‌گذاری کرده و فستیوال‌های موسیقی بزرگی برگزار می‌کند. عربستان تمرکز ژئوپلیتیک خود را بر فوتبال و رویدادهای فرهنگی گذاشته است. این اقدامات نمایانگر تلاش‌های ریاض و ابوظبی برای تغییر وجهه جهانی خود و جذب حمایت بین‌المللی است.

چشم‌اندازها

آخرین و کلیدی‌ترین مورد رقابت این دو کشور، مسئله «چشم‌انداز» است. امارات که طرح متنوع‌سازی خود را از سال‌ها قبل آغاز کرده، خود را به‌عنوان یک مرکز تجاری و حمل‌ونقل جهانی تثبیت کرده و این کار را از طریق طرح‌های ابتکاری استراتژیک مربوط به بنادر خلیفه و جبل علی و همچنین تکمیل پروژه موفقیت‌آمیز هواپیمایی امارات انجام داده است.

محمد بن سلمان هم در ۲۰۱۶ طرح چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان را اعلام کرد؛ یک مسیر بلندپروازانه که هدف آن تنوع‌بخشی به اقتصاد عربستان است. در قلب این چشم‌انداز، پروژه بزرگ «نیوم» یا «نئوم» قرار دارد که طرحی چند میلیارد دلاری است با هدف تبدیل عربستان به مرکز اصلی زیرساختی، حمل‌ونقلی، فناوری، تجاری و مالی در منطقه. ریاض همچنین بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار را به تبدیل خود به یک مرکز لجستیکی دریایی و هوایی اختصاص داده که در دل آن طرح هواپیمایی «ریاض ایر» قرار دارد. این کار شامل به‌چالش‌کشیدن بنادر امارات از طریق سرمایه‌گذاری عمده در «بندر اسلامی جده» خواهد بود که قرار است یکی از بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین بنادر منطقه باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • رضا IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 6
    و واقعا در این گیر و دار کشور ما با این همه قابلیت و توانایی عرصه را به این دو شیخ نشین واگذار کرده و تماشاگر است.....!!؟
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      2 0
      واگذار نکرده آقارضا. این کشورها هرگز نتونستن نقش سازنده ای برای ملت های منطقه داشته باشند. ولی با شیاطین همدست میشن و پول خرج می کنند برای نابود کردن منطقه. نمونه اش رو هم در لیبی و سوریه و یمن دیدیم.
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
      2 0
      یک اقتصاد پایدار، قوی و ریشه ای در هر کشوری از سه بخش تشکیل می شود: صنعت، کشاورزی و خدمات که هرکدام از این بخش ها خود دارای زیر مجموعه های فراوانی هستند.اقتصادی که فقط بر پایه خدمات شکل بگیرد و رشد کند مانند کویت و قطر و امارات و عربستان در واقع دچار رشد بادکنکی شده است که با اندک تکانه ای که از حامیان سنتی اش به هردلیل به آن کشور وارد شود خواهد ترکید و همین نقطه ضعف مهم و بزرگ سبب می شود که گردن حکام این ممالک زیر پای کشورهای سلطه گر باشد و در حقیقت معنای آن نداشتن استقلال واقعی یا همان استعمار نو است!
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    2 3
    جهان عرب چه اش دهن سوزی هست مگه؟ رهبری جهان عرب!!
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    2 4
    به چهارتاکشور زپرتی که جمعیتشون به 50میلیون هم نمیرسه میگه جهان عرب!!! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 3
    خاوند عالم چه رازی در انتخاب پیامبر عزیزش از میان این قوم داشت؟!
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    1 0
    کشورهای عربی کم جمعیت هستند و لذا هر تعداد بندر و یا فرودگاه در این کشورها َساخته شود کشش تجارت را چندان بالا نمی‌برد. گمان نمی‌کنم چینی ها هم رغبتی ب بنادر اسرائیلی ها دیگر داشته باشند. اما در مورد ایران ارتباط هند، کشورهای آسیای میانه و روسیه همگی در انتظار اتصال ب شبکه ریلی ایران هستند.
  • Hamid IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
    0 2
    الان ده سال بیشتره این دوتا کشور باهم مشکل دارن ولی منافعشون باعث میشه باهم تعامل داشته باشند تودنیا کشوری نداریم که درگیری و تشنج به منافعش ترجیح بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس