حسین رویوران

یک کارشناس مسائل فلسطین گفت: آنچه در رابطه با طرح‌های آتش‌بس مطرح می‌شود، لزوما بحث توقف جنگ در غزه و مبادله اسرا نیست، بلکه موضوع مهم تعریف فردای پس از جنگ برای هر کدام از دو طرف است.

به گزارش مشرق، حسین رویوران در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره طرح آتش‌بس آمریکا و رژیم صهیونیستی اظهار داشت: طرح اخیر آتش‌بس که آمریکا و رژیم صهیونیستی آن را مطرح کردند، سه مرحله دارد که در شش هفته باید انجام شود. مرحله اول آزاد کردن زندانیان زن مسن و بیمار اسرائیلی از طرف حماس در مقابل آزادی تعدادی از زندانیان فلسطینی خواهد بود، در مرحله دوم مبادله بقیه اسرای زنده انجام خواهد شد و در مرحله سوم نیز اجساد کشته شدگان مبادله می‌شود. هم‌چنین ورود روزانه ۶۰۰ تریلی آذوقه برای مردم غزه در این طرح دیده شده است، ضمن آنکه به موضوع بازسازی غزه نیز پرداخته شده است.

وی گفت: در طرحی که آمریکا و رژیم اسرائیل ارائه کرده‌اند، دو موضوع همچنان مبهم است؛ اول عقب نشینی نیروهای رژیم صهیونیستی از مناطق پرجمعیت غزه که حماس آن را قبول ندارد و تاکید می‌کند که عقب نشینی باید به طور کامل از نوار غزه انجام شود، و دوم بحث آتش بس است. اگرچه در این طرح، واژه “آتش بس” آمده است، اما به معنای “آتش بس دائم” نیست. از همین رو، حماس معتقد است که آن‌ها می‌خواهند اسرا را آزاد کرده و پس از آن، با استناد به این موضوع که حرفی از آتش‌بس دائم گفته نشده است، جنگ را ادامه دهند. در حال حاضر، این مهمترین چیزی است که در طرح ارائه شده، مورد اختلاف دو طرف است.

این کارشناس مسائل فلسطین درباره همراهی اروپایی‌ها با این طرح اظهار داشت: اروپایی‌ها ضمن حمایت از طرح آتش‌بس، بر این موضوع تاکید دارند که وقتی اسرا آزاد شوند، دیگر دلیلی برای ادامه جنگ نیست و حماس می‌تواند این بخش را هم قبول کند، اما حماس آن را قبول نمی‌کند، به امید اینکه صهیونیست‌ها دلیلی برای ادامه کشتار و نسل‌کشی مردم غزه و رفح پیدا نکنند. ضمن آنکه رهبران حماس، آمریکا و رژیم اسرائیل را جنایتکارانی می‌داند که در طول هشت ماه گذشته ثابت کرده‌اند به هیچ اصول اخلاقی پایبند نیستند، از این رو، به‌دنبال توافق محکم و شفاف هستند، توافقی صریح و روشن که عاری از واژگان کش‌دار و قابل تفسیر باشد، چراکه حماس نسبت به نیات آمریکا و رژیم اسرائیل تردید دارد.

رویوران گفت: اصل موضوع این است که یک جنگی رخ داده که تا الان هشت ماه طول کشیده، نزدیک به ۴۰ هزار نفر در آن کشته شده، بیش از ۱۰۰ هزار نفر زخمی شده‌اند، نیمی از غزه ویران شده و یک نسل‌کشی سیستماتیک و ویرانی وحشتناک علیه مردم، بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و موجودیت انسان و انسانیت و زندگی در غزه صورت گرفته است. بنابراین، رژیم اسرائیل به‌دنبال این است که این جنگ را به‌گونه‌ای تمام کند که آبروی خود را حفظ کرده و همزمان بتواند ادعا کند در این جنگ شکست نخورده است.

این کارشناس مسائل فلسطین با بیان اینکه پیروزی برای رژیم صهیونیستی محقق نیست، چون اهدافی که در این جنگ تعیین کرد، تحقق نیافت، اظهار داشت: با توجه به تعریفی که رژیم صهیونیستی برای خود کرده بود، پیروزی محقق نخواهد شد و حماس هم بدون اینکه صحبتی از آتش‌بس دائم شود، جنگ را متوقف نخواهد کرد. در هر حال، پیروز واقعی جنگ حماس است، چون اهدافش را محقق کرده و با آزادسازی صدها اسیر فلسطینی در چارچوب مبادله‌ای که اتفاق افتد، امید را در جامعه فلسطینی به‎وجود می‌آورد.

وی افزود: درحالیکه آزادسازی اسرای اسرائیلی بیشتر برای کمرنگ کردن شکست و سرخوردگی این رژیم است، اما برای فلسطینیان آزادی اسرا موضوعی متفاوت است و امید را به مردم در غزه برمی‌گرداند که آنها می‌توانند اسرای خود را از زندان رژیم صهیونیستی به زور اسلحه آزاد کنند.

رویوران با بیان این که جنگ ۷ اکتبر و نتایج آن مبنایی برای ترسیم آینده است،‌ گفت: چالشی که برای طرح آتش‌بس وجود دارد به موضوع آینده برمی‌گردد؛ درحالیکه آمریکا می‌گوید حماس نباید در غزه حاکم باشد، حماس در آینده غزه بازیگر اصلی خواهد بود. ضمن آنکه مردم فلسطین دارای حق مسلم برای تعیین سرنوشت هستند و آنها در نهایت این مساله را روشن می‌کنند. آمریکا می‌گوید بعد از این عملیات و اعلام آتش‌بس، بحث دو دولت باید مطرح و پیگیری شود، در حالی که در کابینه رژیم اسرائیل این مساله مورد پذیرش نیست و اسرائیلی‌ها نیز این طرح را قبول ندارند. آنها می‌گویند به هیچ عنوان نباید بحث دو دولت را مطرح کرد. از این رو، آینده در این منطقه و فلسطین، آبستن تحولات بسیاری است که باید منتظر آن بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    وحشت نتانیاهو از خوشحالی ایرانیان و مردم غزه درفردای آتش بس دائم باعث شده علیرغم پذیرفتن اصول مهمی از اقدام برای پایان جنگ واضح است ،اوبطورعلن گفت که ازخوشحالی ایرانیان میترسد . بنظر من چیزی نمانده جنگ تمام شود و جبهه های جنگ دریمن ولبنان وعراق و ایران ضربتهای متوالی بر کمر این رژیم وحتی آمریکا و انگلیس زده است . از عجایب این روزها پیشرفتهای شگرف یمن وعراق ولبنان است بخصوص یمن کشوری که در جنگ غافلگیرانه عربستان و دستان خالی مارا غمگین کرده بود . اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس