کد خبر 1626773
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
پاسخ ایران به اتهامات رژیم صهیونیستی در شورای امنیت

کسانی که اکنون حکمرانی دنیای رسانه را در دست دارند، تلاش می کنند تا شتاب نظام جمهوری اسلامی ایران را بگیرند و پیوست ها و پیوندهای اجتماعی در ایران از بین ببرند.

به گزارش مشرق، برنامه امواج شبهه در گفت و گو با دکتر فرزاد محمدی(کارشناس مسائل رسانه و بین الملل) و دکتر سلمان اکبری پاکرو(کارشناس و تحلیل‌گر حوزه رسانه) به بررسی مفهوم تعادل از منظر رسانه های بیگانه پرداخت.

رسانه بیگانه به جریان پهلوی به عنوان یک فرصت نگاه می کند

محمدرضا اشراقی- کارشناس- مجری: در سال های اخیر بویژه در نیمه دوم ۸۰، رسانه بیگانه به خصوص فارسی زبان به این جمع بندی رسیده اند که تعادل کارکردی و ایدئولوژیکی در ایران قابل هضم نیست و باید شیوه های دیگری برای آن ابداع کنند و به نوعی به دنبال برهم زدن انسجام و تعادل رسانه ای هستند که در جامعه ما به زحمت به دست آمده است. با توجه به اینکه رسانه های بیگانه همچنان از گزاره کلیدی پهلوی ها استفاده می کنند، به نظر شما اساسا جایگاه پهلوی در رسانه بیگانه کجاست؟

فرزاد محمدی کارشناس مسائل رسانه و بین الملل در پاسخ به این سوال گفت: کاملا مشخص است که این رسانه ها به جریان پهلوی هنوز هم به عنوان یک ظرفیت و فرصت نگاه می کنند و نمی‌توان آن را انکار کرد. با توجه به اینکه جریان های معاند و مخالف بسیاری داریم، سعی می‌کنند تا از این فرصت ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

وی افزود: بیش از ۴۰سال است که مراکز مطالعاتی و رسانه ای دنیا به خوبی رفتار جمهوری اسلامی ایران و هم ویژگی های این رفتار را رصد و تحلیل می‌کنند و تقریبا به آن تسلط پیدا کرده اند و از سوی دیگر بازیگران مخالف مانند جریان های معاند و مخالف نظام را نیز به خوبی می شناسند و ظرفیت آن را به خوبی می دانند. لذا؛ سعی می کنند تا محیط ها را براساس ویژگی‌های ذاتی آن جریان بازتعریف کنند.

این کارشناس در ادامه گفت: اکنون جمهوری اسلامی ایران از موقعیت ویژه ای در اذهان عمومی و حوزه سیاست در منطقه و بین الملل برخوردار است و به همین دلیل در پی تضعیف جایگاه جمهوری اسلامی ایران هستند.

محمدی افزود: دشمن سعی دارد تا در مسیر جمهوری اسلامی ایران مشکل ایجاد کنند و در حوزه های شناختی و جنگ نرم بر افکار مردم نیز تاثیر بگذارند و گفتمان انقلاب و رویه انقلاب را دچار اختلال کنند و حتی شاهد متهم کردن گفتمان انقلاب از سوی آنها نیز هستیم.

یکی از اهداف دشمن جلوگیری از گسترش نفوذ فرهنگ و اندیشه ایرانی و اسلامی است

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف دشمن جلوگیری از گسترش نفوذ فرهنگ و اندیشه ایرانی و اسلامی است، گفت: از دیگر اهداف دشمن تخریب وجه و زدودن دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است. بررسی ریشه ای مسئله چگونگی تشکیل انقلاب تاکنون و دستاوردهای آن یکی از مسائلی است که بسیار می تواند به ما کمک کند.

دشمن بر مهره های سوخته متمرکز شده است

این کارشناس یادآور شد: دشمن در بین افکار مردم ما و د معادلات سیاسی جایگاهی ندارند و خود به خوبی به این امر واقف هستند. دولت های غربی که حامیان اصلی جریان ها و گروه ها هستند این موضوع را به خوبی می دانند که بر مهره های سوخته متمرکز شده اند.

محمدی با تاکید براینکه یکی از برنامه های ما در برابر جریان های دشمن بیان واقعیت ها است، گفت: اکنون جامعه ما از نظر گستره و سطح معلومات به حدی رسیده است که باید اقناع و توجیه شوند. بنابراین؛ ضرورت بیان واقعیت ها مسئله بسیار مهمی است.

دستان خالی دوران پهلوی در برابر دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران چیزی

اشراقی- کارشناس- مجری: چرا رسانه بیگانه نتوانست دوران پهلوی را با ایجاد نگاه و نگرش مثبت و ایجاد تحریف در واقعیت های انقلاب جمهوری اسلامی ایران و یا نماد تمدن غربی که شاید مطلوب برخی در ایران باشد، مطلوب جلوه بدهد؟

محمدی اظهار داشت: دوران پهلوی در برابر دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران چیزی در دست ندارد. شاید پهلوی ها بگویند که ما در مقایسه با دوره قاجار پیشرفت هایی داشته ایم. اما به خوبی می دانیم که بحث مدرنیته در ایران از دوره مشروطه شروع شد و زمانی که شروع به حرکت کرد قطعا امتیازاتی را برای آن ساختار سیاسی بوجود می آورد. اینکه آنها به ایجاد راه و زیرساخت اشاره می کنند بسیار خنده دار است. این موضوع جزو الزامات بحث توسعه است نه بحث کاری آنها. رسانه های بیگانه به خوبی به تمامی این مسائل آگاه هستند و در جریان توانایی‌های پهلوی در بحث جریان سازی و بازیگری هستند. به همین دلیل سعی می کنند تا از قیاس نسبی میان پهلوی و قاجار طفره بروند و محل قیاسی برای مخاطب ایجاد نکنند. آنها در برابر قیاس قرار گرفتن در مقابل جمهوری اسلامی ایران واهمه دارند و به خوبی می دانند که هیچ گونه آورده ای برای این کشور نداشتند.

تعادل از منظر رسانه های بیگانه

اشراقی- کارشناس- مجری: تعادل از منظر رسانه های بیگانه چه مفهومی دارد؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: رسانه های بیگانه در بحث تعادل به دنبال تحقق اهداف و منافع خود، دستاوردسازی و جایگاه سازی هستند تا خود را به عنوان یک بازیگر تعریف کنند و به مطرح کردن خود بپردازند.

این کارشناس همچنین گفت: ما نمی توانیم جریان پهلوی را یک جریان ریشه دار و مخالف جدی و یا حتی بومی معرفی کنیم. ولیکن به عنوان یک عنصر مزاحم مطرح است. بنابراین؛ ما باید تکنیک ها و روش های مقابله با آن را به خوبی بشناسیم و نباید باعث شود که ما از حقایق به دور باشیم و دشمن را دست کم بگیریم، جریان پهلوی و غرب به خوبی از هنر رسانه و جلوه های بصری و شنیداری استفاده می کنند چرا که شاهد هستیم که به راحتی می توانند از کوچکترین موضوعات بحران سازی کنند.

سلمان اکبری پاکرو کارشناس و تحلیل‌گر حوزه رسانه در ادامه این گفت و گو گفت: کارکرد یک رسانه در یک رسانه منسجم حفظ انسجام آن جامعه است و کسانی که اکنون حکمرانی دنیای رسانه را در دست دارند، تلاش می کنند تا شتاب نظام جمهوری اسلامی ایران را بگیرند و به خوبی می‌دانند که دوره پهلوی ها تمام شده است و ظرفیت ایجاد جریان سازی در ایران را ندارد. تمام تلاش آنها این است که این پیوست ها و پیوندهای اجتماعی در ایران از بین برود و گسست‌ و شکاف ایجاد کنند و بی شک آنها در حد یک کمپین هم نیستند.

رضا پهلوی کوچکترین ارزشی برای تمامیت ارضی و یکپارچکی میهمن ما قائل نبود

وی افزود: در سال ۱۹۸۲ در دومین سال جنگ ما، رضا پهلوی برای انجام کودتا در ایران با شارون ملاقات می کند. در شرایطی که ایران به شدت درگیر دشمن خارجی است، رضا پهلوی تلاش می‌کند تا ساختار نظامی ایجاد کند و یک میلیارد دلار از جایی دیگر دریافت می کند تا به ایران حمله کند تا در ایران کودتا برپا کند. رضا پهلوی کوچکترین ارزشی برای تمامیت ارضی و یکپارچکی میهمن ما قائل نبود. در شرایطی که انسجام جامعه در برابر دشمن بیرونی ضرورت داشت به دنبال منافع شخصی خود بود و دشمن نیز می خواهد از این ظرفیت قدرت طلبی خاندان پهلوی نهایت استفاده را بکنند و این شخص را به عنوان استخوان لای زخم نگه دارند و گرنه به خوبی می دانند که در جامعه ایران چنین شخصیتی فاقد پایبندی و نقش آفرینی است و اصلا حرفی برای گفتن ندارد و به طور کلی شخصیت رضا پهلوی هیچ مطلق است. خاندان پهلوی همان خاندانی است که در سال ۱۳۵۷، وقتی از ایران خارج شدند، از این کشور به آن کشور آواره بودند و هیچ کشوری آنها را نمی پذیرفت.

دوره پهلوی ها نسبت به دوره قاجار هیچ مزیت محسوسی ندارد

اکبری پاکرو همچنین گفت: در خصوص مقایسه دوره پهلوی ها با دوره قاجار باید گفت که هیچ مزیت محسوسی ندارد. حداقل این بود که حاکمان دوره قاجاریه، با ظرفیت درونی خود به حکمرانی رسیده بودند و در آن دوره شخصیت هایی مانند امیرکبیر وجود داشت. اما پهلوی مهره‌ای بود که در صحنه گذاشته شد. صدسال پیش دوره سلطنت پهلوی ها شروع شد و هنوز با این اسامی و کارت بازی می کنند و هنوز متوجه نشدند که متمع آنها هستند و کسی آنها را نمی خواهد و می خواهند به واسطه آنها سیر حرکت شتابان جمهوری اسلامی ایران را متوقف سازد.

سراب نشان دادن کار رسانه های بیگانه است

اشراقی- کارشناس- مجری: چرا همچنان رسانه بیگانه در تمام محتواهای خود و با هر شکلی تلاش می کند تا حافظه تاریخی مردم ایران را نادیده بگیرد و ضربه تکنیکی خود را وارد کند و بگوید که نماد آینده مطلوب تحت عنوان زندگی غربی و سبک غربی، پهلوی است؟

وی در این رابطه گفت: سراب نشان دادن به مردمی که عطش دارند، کار رسانه های بیگانه است. آنچکه موجب پیشرفت غرب شد قطعا بحث فرهنگ، پوشش و نگاه های جنسیتی و امثالهم نبود، بلکه مسئله کوشش و تلاش آنها توسط طیف ها و ملیت های مختلف در غرب بود. آنها نگران هستند که این راز موفقیت آنها در اختیار یک ملت قرار بگیرد و به یک قدرت نوظهور تبدیل شود و بتواند قاعده بازی آنها را برهم بزند و یک قطبی و دو قطبی هایی که آنها طراحی کردند را تغییر دهند و یک مسیر جدید تمدنی و فرهنگی ایجاد کند. به همین دلیل به هر ترتیبی سنگ‌اندازی می‌کنند و از انواع و اقسام تکنیک ها و شیوه ها استفاده می کنند و از مهمترین اهداف آنها تضعیف نهاد حاکم و تقویت نافرمانی های مدنی است.

اشراقی- کارشناس- مجری: تعادل از منظر رسانه های بیگانه چه مفهومی دارد؟

اکبری پاکرو در پایان گفت: تعادل یعنی اینکه قطب های سنتی ایجاد شده توسط آنها حفظ شود. اگر قطب سنتی حفظ شود، منافع آنها تامین می شود و کسی قابلیت عرض اندام در برابر آنها را نخواهد داشت. تعادل یعنی اینکه هیچ جایگاهی نتواند عرصه حکمرانی آنها را تهدید کند و منافع آنها را تاحدی کاهش دهد و این امر در گرو بی تعادلی سایر حاکمیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس