به گزارش مشرق، کانال تلگرامی «نگاه دیگر» نوشت:

این همه جسارت از کجاست؟

کشتار بی‌رحمانه دهها زن و کودک آواره بی‌خانمان در مدرسه تابعین در محله الدرج غزه، حمله دیروز به فرودگاه الشعیرات در حمص سوریه و باز ترور دیروز در جنوب لبنان در بحبوحه افزایش تنش منطقه‌ای، بیم و هشدارها نسبت به وقوع جنگی فراگیر، تهدیدات فزاینده ایران و حزب الله در واکنش به ترورهای اخیر و همچنین اعلام از سرگیری مذاکرات آتش بس در چهارشنبه آینده در دوحه یک پیام و دلالت روشن دارد و آن این که دولت نتانیاهو نه تنها خود را متعهد به هیچ قید و بندی نمی‌داند، بلکه برای حفظ ظاهر امر هم که شده است، حاضر نیست و لو موقتا تظاهر به تمایل به کاهش تنش در منطقه و رسیدن به توافق آتش بس کند؛ توافقی که قتل عام آوارگان نشان می‌دهد چقدر دولت نتانیاهو برای رسیدن به آن جدی است.

به راستی این همه جسارت، بی‌پروایی و دهن کجی نتانیاهو به جامعه جهانیِ خواهان توقف جنگ و کاهش تنش در خاورمیانه از کجا نشات می‌گیرد؟ تنها از دلگرمی به حمایت همه چانبه آمریکا؟ از نبود فشار عملی جهانی؟ از ضعف، نظاره‌گری و نبود هیچ گونه اهرم فشار بازدارنده در مقابل او در سطح منطقه؟ از کجا؟

لسان حال کشتار جدید امروز، حمله دوباره به حمص و ترورهای اخیر این است که نتانیاهو همچنان دستان خود را باز می‌بیند و مانعی بازدارنده فراروی خود نمی‌بیند. البته این بدان معنا نیست که او حتی حاضر است به قیمت شعله‌ور کردن آتش جنگی در سطح منطقه پیش برود. خیر! چنان که قبلا نیز گفته شد با این تحلیل دم دستی همدلی ندارم. اسرائیل نیز به دلایل متعددی تصمیمی پیشینی برای راه‌اندازی جنگ منطقه‌ای‌ تمام عیاری ندارد و تشدید اقداماتش در منطقه با هدف گسترش جنگ به منطقه نیست؛ اگر غیر از این بود که در این ده ماه چه با لبنان چه ایران فرصت‌های زیادی برای راه‌اندازی چنین جنگی وجود داشته است و دلیلی وجود نداشت که این فرصت‌ها را بهانه شروع این جنگ قرار ندهد؛ بهترین فرصت هم برای جنگ حداقل با حزب الله با شلیک اولین موشک از جانب آن متعاقب حمله هفتم اکتبر و حتی قبل از شروع نسل کشی در جنگ غزه و چرخش افکار عمومی جهان علیه اسرائیل بود.

واقعیت اما این که نتانیاهو با ‌حساب و کتاب خاصی در دامنه آتشی مشخص و کمتر از جنگ بازی می‌کند و نگرانی طرف‌های مقابل از تبعات ویرانگر جنگ منطقه‌ای و معذوریت‌های ناشی از آن را تبدیل به فرصت و نقطه قوتی برای خود کرده و از این رو، بی‌محابا در این محدوده خاکستری نهایت استفاده را از ظرفیت‌های خود دارد و تنش‌ها را حساب شده افزایش می‌دهد؛ اما در مقابل، طرف‌های منطقه‌ای در این مواجهه مستمر نتوانسته یا نخواسته‌اند از نگرانی متقابل اسرائیل از جنگ منطقه‌ای گسترده و فراگیر خرج و آن را تبدیل به نقطه قوتی بازدارنده کرده و معادله پیشگفته را در همان محدوده خاکستری و دامنه آتش کمتر از جنگ گسترده بر هم زنند. البته هر چه زمان بیشتر گذشت تغییر این معادله پرهزینه شده است.

ساعات و روزهای آینده از اهمیت بالایی در جهت فروکش کردن تنش‌ها با توافق آتش بس یا بالا گرفتن جدی این تنش‌ها با شکست مذاکرات و حملات تلافی جویانه و واکنش احتمالی اسرائیل برخوردار است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • رضا IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    3 0
    اینهمه جسارت از بی عرضه گی کشورهای منطقه است. اگر همه کشورهای مسلمان با هم متحد می شدند ایشون اینقدر جسارت پیدا نمی کرد
  • باغبان پیر FR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    4 0
    این طور عمال اسمش شجاعت نیست بلکه حماقت و جهالت است
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    3 0
    این دیگه جسارت نیست هاری
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    2 0
    جسارت نیست سگ مبتلا یه هاری شده
  • DE ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    2 0
    از قصی القلبی ایشون شکل می گیره
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    2 0
    این اسمش جسارت نیست وقاحت است
  • حسن US ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    2 0
    از عجز ناتوانی اعراب شکم پرست
  • صادق DE ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    2 0
    این همه جسارت رژیم صیهونیستی از بی اراده گی و بی عملی مسلمانهاست فرقی نمیکنه اکثریت مسلمانان
  • قریشی بوکانی IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    2 0
    از تفرقه و دو دسته بودن مسلمانان و اعراب به ظاهر مسلمان
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۲
    2 0
    جنگ منطقه ای البته با حمایت امریکا و انگلیس آرزوی دیرینه اسرائیل است اگر تا بحال چنین اتفاقی نیفتاده به علت اجتناب صهیونها نیست بلکه ترس، اهمال و سازش پدیری و عافیت طلبی مسلمان نماهاست.
  • امین عابدی IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 0
    بلاخره این همه جسارت اسرائیل از کجا نشات میگیره ؟ بایدن نیازمند جنگ خاورمیانه ست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس