به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق نوشت:

تأثیر ترور اسماعیل‌هنیه بر موقعیت داخلی نتانیاهو

نتانیاهو از ابتدای آغاز حمله نظامی گسترده و بی‌قاعده‌اش به غزه، نتوانسته هیچ‌یک از سه هدف اعلامی‌اش مبنی بر آزادی اسیران، نابودی حکومت حماس و نظامی‌زدایی غزه را محقق کند. به همین دلیل سعی نموده با عملیات‌های تروریستی در سطوح بالای سیاسی و نظامی حماس، این ناکامی‌ها را جبران نماید. ترور شهید هنیه را باید در تداوم همین روند دستاوردسازی برای کابینه نتانیاهو دانست.

روند نظرسنجی‌های رسانه‌ها و مؤسسات افکارسنجی صهیونیست از موقعیت ائتلاف حاکم به رهبری نتانیاهو و احزابی که در بلوک اپوزوسیون وی قرار دارند، نشان می‌دهد که پس از ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در ۹ مرداد ۱۴۰۳، موقعیت ائتلاف حاکم که در شرایط بغرنجی قرار داشته، مقداری بهبود یافته است.

مؤسسه دایرکت‌فال
پیش از ترور، ۲۱ تیر، ائتلاف نتانیاهو ۵۷ کُرسی، ائتلاف اپوزوسیون ۶۳ کُرسی؛ (نتانیاهو ۳۹ درصد، گانتز ۳۲ درصد)
پس از ترور، ۱۸ مرداد، ائتلاف نتانیاهو ۵۸ کُرسی، ائتلاف اپوزوسیون ۶۲ کُرسی؛ (نتانیاهو ۴۸ درصد، گانتز ۲۹ درصد)

رسانه معاریو
پیش از ترور، ۱۷ تیر، ائتلاف نتانیاهو ۵۰ کُرسی، ائتلاف اپوزوسیون ۷۰ کُرسی؛ (نتانیاهو ۳۸ درصد، گانتز ۴۳ درصد)
پس از ترور، ۱۸ مرداد، ائتلاف نتانیاهو ۵۳ کُرسی، ائتلاف اپوزوسیون ۶۷ کُرسی؛ (نتانیاهو ۴۲ درصد، گانتز ۴۱ درصد)

در این شرایط، گمانه‌ای که پس از بیانیه سه‌جانبه آمریکا، قطر و مصر برای آغاز مذاکرات آتش‌بس در ۲۵ مرداد ایجاد شده، این است که شاید نتانیاهو معطوف به دستاوردسازی‌های اخیر پس از ترور شهید اسماعیل‌هنیه و ادعای حذف محمد ضیف، ظرفیت بیشتری برای پذیرش توافق آتش‌بس داشته باشد. به‌ویژه ناظر به این‌که توافق کنونی، حدود ۲ ماه پیش به نتانیاهو ارائه شده بود ولی از پذیرش آن اجتناب کرد.

آیا پاسخ ایران به ترور شهید هنیه، مذاکرات را به خطر می‌اندازد؟ برای پاسخ به این پرسش باید ابتدا چگونگی پاسخ را مورد ارزیابی قرار داد. به نظر می‌رسد تهران در شرایط کنونی، امکان پاسخ امنیتی به این ترور را نداشته باشد. پس ناگزیر در صورت پاسخ، به سمت پاسخ نظامی حرکت خواهد کرد. نتانیاهو برای حفظ موقعیت داخلی‌اش، ناچار است که حتماً به این پاسخ، واکنش نشان دهد. به‌خصوص که پاسخی آشکار و اهداف آن، در محدوده مناطق اشغالی خواهد بود. ولی اگر پاسخ به‌نحوی باشد که ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به ارتش اسرائیل وارد کند، ممکن است اتفاقاً فشار داخلی بر نتانیاهو برای پذیرش آتش‌بس را افزایش دهد.

چنان‌که پیش‌تر متذکر شده بودم، پاسخ امنیتی هم‌سطح با ترور شهید هنیه، متناسب‌تر از واکنش نظامی است؛ حتی اگر زمان‌بر باشد و در کوتاه‌مدت محقق نشود. البته این احتمال وجود دارد که بخشی از ساختار تصمیم‌سازی کشور به این نتیجه رسیده باشد که برای حفظ موازنه‌ای که پس از عملیات «وعده صادق» برقرار شده، ناگزیر از پاسخ در کوتاه‌مدت است. ولی محتمل، این پاسخ صرفاً ویژگی‌های فنی تقویت‌شده‌ای نسبت به «وعده صادق» داشته باشد، بدین ترتیب که تسلیحات پیشرفته‌ای در آن استفاده شود و هم‌چنین اهداف گزینش‌شده‌تر و معناداری برای حمله در نظر گرفته شود که تلفاتی نظامی به ارتش اسرائیل وارد نماید. ولی این پاسخ، طوری طراحی خواهد شد که اسرائیل، تحریک به یک پاسخ جدی نشود و یا پاسخی ضعیف‌تر و خفیف‌تر دهد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    5 0
    شاید اگر دنیا را خوب بشناسیم به این نتیجه برسیم که باید واکنش بسیار جدی و شدیدی داشته باشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس