.

به فاصله حدود ۳ روز دست کم ۳ پرتابگر سامانه هیمارس و ۱ پرتابگر سامانه M-۲۷۰ اوکراینی که توانایی شلیک راکت هایی با برد حدود ۹۰ کیلومتر را دارند شناسایی و منهدم شدند.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ در حالی که ارتش اوکراین با استفاده از اصل غافلگیری موفق به پیشروی سریع و تصرف مناطقی در استان کورسک روسیه شده بود به تدریج با اعزام واحدهای کمکی ارتش روسیه و متوقف شدن قوای پیشتاز اوکراینی، توپخانه و پهپادهای انتحاری روسی شروع به شکار ادوات نظامی ارتش اوکراین در پشت خطوط میدان نبرد کردند.

پس از اینکه قوای مهاجم اوکراینی با مقاومت جدی مدافعین روس در فاصله ۲۰ کیلومتری از مرزهای دو کشور مواجه شدند، فرماندهی اوکراین برای عبور از خط دفاعی رقیب و ادامه پیشروی به سمت مناطق عمقی تر کورسک درخواست ورود واحدهای توپخانه ای برای ایجاد پوشش آتش و سامانه های پدافندی برای مقابله با جنگنده ها و پهپادهای روسی را ارائه داد.

این مسئله اگرچه کمک زیادی به تعریض مسیر پیشروی قوای اوکراینی کرد اما به بهای سنگینی برای تجهیزات غربی تحت خدمت این کشور تمام شد.

حتی عمق ۲۰۰ کیلومتری خاک اوکراین امنیت ندارد!

اوکراینی ها با انتقال بخشی از ناوگان هوایی خود به فرودگاه های مرکز و شرق این کشور در تلاش بودند تا با استفاده از بمباران پایگاه های ارتش روسیه و پل های ارتباطی در استان کورسک راه را برای پیشروی نیروهای خود هموار کنند؛ تعداد قابل توجهی از جنگنده های میگ۲۹ و سوخو۲۷ نیروی هوایی اوکراین در دو هفته اخیر در مناطق شرقی و شمالی این کشور رصد شده اند که ظاهرا از پایگاه هوایی در استان دنیپروپتروفسک و فاصله ۲۰۰ کیلومتری تا مناطق تحت کنترل روسیه پرواز می کنند.

چند روز قبل پهپاد شناسایی روسی با پرواز در نزدیکی این پایگاه هوایی حضور جنگنده میگ۲۹ را در این مکان رصد کرده و بلافاصله یک تیر موشک بالستیک اسکندر ام شلیک می شود که موجب انهدام کامل جنگنده اوکراینی شد.


انهدام جنگنده میگ۲۹ اوکراینی توسط موشک اسکندر


همچنین یک آتشبار سامانه پدافندی پاتریوت که در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری شرق این پایگاه مستقر شده و مسئولیت حفاظت از آن را بر عهده داشت توسط پهپاد روسی کشف شد و این بار یک تیر موشک اسکندر با سر جنگی خوشه ای به محل استقرار سامانه پاتریوت اصابت کرده و دست کم ۲ پرتابگر این سامانه هدف قرار گرفتند.


حمله به آتشبار سامانه پاتریوت با موشک اسکندر خوشه ای


ناتوانی شبکه پدافندی اوکراین در کشف و رهگیری پهپادهای روسی موجب شده تا عمق ۱۰۰ و حتی ۲۰۰ کیلومتری خاک این کشور نیز برای استقرار تجهیزات نظامی نا امن بوده و آنها شکار موشک و توپخانه دوربرد ارتش روسیه شوند.

شکار هیمارس، M-۲۷۰ و IRIS-T توسط ارتش روسیه

تلفات سنگین ارتش اوکراین در بخش تجهیزاتی همچنان ادامه داشت؛ ابتدا یک آتشبار سامانه پاتریوت دیگر در استان دنیپروپتروفسک کشف و توسط موشک اسکندر با سر خوشه ای هدف قرار گرفت که به انهدام رادار کنترل آتش مرکزی سامانه و آسیب به دو پرتابگر آن منجر شد.


انهدام آتشبار پدافندی پاتریوت اوکراینی در استان دنیپروپتروفسک


دیگر سامانه پدافندی غربی در اختیار ارتش اوکراین که در روزهای اخیر توسط ارتش روسیه شکار شد سامانه پدافندی IRIS-T SLM اهدایی آلمان بود که برای پوشش هوایی قوای مهاجم اوکراینی در مرز استان سومی اوکراین و کورسک روسیه مستقر شده بود اما این سامانه نیز توسط پهپاد روسی کشف و با شلیک موشک اسکندر منهدم شد.


هدف قرار گرفتن سامانه پدافندی IRIS-T اوکراینی در استان سومی


این بار نوبت به شکار راکت اندازهای دوربرد ارتش اوکراین رسیده بود که مشغول پشتیبانی آتش از قوای این کشور در استان کورسک روسیه بودند.

به فاصله حدود ۳ روز دست کم ۳ پرتابگر سامانه هیمارس و ۱ پرتابگر سامانه M-۲۷۰ اوکراینی که توانایی شلیک راکت هایی با برد حدود ۹۰ کیلومتر را دارند شناسایی و منهدم شدند که خسارتی بزرگ برای طرف اوکراینی محسوب شده و به سختی می توان آنها را جبران کرد زیرا مدت هاست هیچ پرتابگر هیمارس جدیدی به ارتش اوکراین تحویل داده نشده است.


انهدام راکت انداز ام۲۷۰ اوکراینی توسط موشک اسکندر


به طور کلی علی رغم پیشروی قابل توجه ارتش اوکراین در استان کورسک روسیه، این کشور بهای سنگین تجهیزاتی را برای این پیشروی پرداخت کرده است که در دراز مدت اثر منفی زیادی روی پوشش پدافندی و توان آتش توپخانه ای این کشور خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    1 9
    خو جنگنده اونجا چیکار میکرد؟ مثل ایران زیر زمین و کوه چرا پنهان نمیکنن تا از خطر محفوظ باشن ؟
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
      16 26
      شرح احوالات زلنسکی:؛ آن یکی خواجه نشستی بر الاغ/ گرچه آن بیچاره خر بودی چلاغ ؛ ــــ خلق را حیران شدی از کار وی/ کو الاغ خسته را می کرد هِی ؛ ــــ گفت تا روم پیل عدو را پِی کنم/ زان که بینید رخش خود را هِی کنم !!!
    • DE ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
      48 12
      ۰۸:۰۷ - شرح حال پوتین......... ‌ پوتین( رئیس جمهور روسیه) تبدیل ب نعلین میشه دست آخرتبدیل ب کرکاب می‌شود جهت اطلاع کرکاب نوعی دمپایی چوبی است ک یه کفی چوبیست ک روی سینه آن یک بندبافتنی کلافی است ک روی سینه پاقرارمیگرد.
  • محسن IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    7 19
    مشرق جان... تکرار چندین باره و تاکید روی عبارت موشک اسکندر توی این مقاله باعث نمیشه که ندونیم منظور همون موشک‌های تاکتیکی فاتح ۱۱۰ ایرانه. و همه میدونن سر جنگی خوشه‌ای روی موشک بالستیک از ابداعات ایرانی‌هاست و نه روس‌ها اما درک میکنم. بالاخره نمیخواین مثل قضیه پهپادها بهونه جنجال بدین دست غربی‌ها
    • محمد IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
      3 1
      از ابداعات ایرانی ها نیست در مورد میرو MIRV مطالعه کن اطلاعاتت زیاد بشه
    • ناشناس IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
      4 4
      فاتح شما همین اربیل عراق رو هم درست نمیتونه بزنه چه برسه بره تو جنگ اوکراین.. بله از ابداعات بی‌فایده و بیهوده شما بوده کلاهک خوشه ای
    • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
      3 1
      بابا اسکندر 500 کیلومتر برد دارد اما فاتح 120 کیلومتر و سر جنگی این دو هم باهم فرق دارد
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    29 23
    مشرق چرا مالکش روسیه شدی خداییش این اخبار کذب را از کدوم سایت داخلی کپی پیس میکنی
    • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
      16 3
      تصاویر گویاست
    • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
      14 9
      تو وی چرا اماله کش زلنسکی سگیونیست شدی
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
      10 1
      ۰۸:۱۹ چون به کشورش تجاوز شده اسرائیل هم چون هنیه را زد بر شما واجبه به اسرائیل حمله کنید چون به خاک ایران تجاوز شده حالا اگه جرات دارید حمله کنید....ههههههه
  • پدرام IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    6 2
    سلام به محضر مشرق محترم رسانه های دیگری از تصرف شهرهای روسیه خبر منتشر می‌کنند اگر شایعه هست پس بی‌طرف هستید و ..
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
      4 0
      مشرق جان چرا اینقدر اصرار به دروغ پراکنی داری. فیلم های تحقیر ارتش روسیه همه جا هست.
  • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    2 12
    وقتشه مدافعین از کشور دوست روسیه رو افتتاح کنیم ،نیرو بفرستیم روسیه،روسی ها نمیجنگن
    • محمد IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
      1 6
      نگران روسیه نباش ولی برای تو مدافع زلنسکی حتما بلیط تهیه میکنیم
  • IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    8 10
    هیچ کس با خوردن کوکایین پیروز نمیشه تا کی زلنسکی میخواد کوکایین مجانی تقس کنه
    • US ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
      1 1
      من هم کوکائین موخام
  • IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    0 4
    راه حل انرژی هسته ما بگیم بمب اتم درست می کنیم اما کشور. دیگر مثل امریکا یا روسیه بمب ما نگهداری کند و در شرایط که با کشوری که صلاح اتمی دارد در گیر شدیم این بمب ها اتم ما به ما دهند این طوری همه قبول و‌اعتماد می کنند ……
  • قریشی IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    6 9
    به نظر من این جریان پیشروی اوکراین در داخل خاک روسیه بیشتر شبیه یک تله نظامی از طرف ارتش روسیه بود تا بتواند حجم زیادی از تجهیزات ارتش اوکران رو بداخل خاک خودش بکشه و با انهدام اونها بتونه توان زیادی رو از ارتش مستهلک اوکراین بگیره
    • DE ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
      4 1
      آره برای همین هم هست پوتین بدبخت رفته چچن تا شاید نیروی مزدور جور کنه
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    6 7
    البته عدم وجود آتشسوزی و انفجار های ثانویه نشان میدهد که برخی از این ادوات دیکوی و فریب بودند.
  • حسین IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    4 0
    هر پیروزی بهایی داره.
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    14 8
    فعلا که روسیه گیر کرده تو گل
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    10 10
    خاک بر سر اوکراین با فریبی که از آمریکا خورد خودش رو به این روز انداخت
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    8 2
    آقا دقت کردین تمام شکارها با پهپاد و موشک بالستیک است ، من تا به حال نشنیدم روسیه با جنگنده سامانه ای را شکار کنن ، بنظرم جنگنده یک سلاح دفاعی شده و از خاصیت هجومی آن کم شده ، حتی آمریکا هم نمیتونه مطمئن باشه اف 35 ها هم نفوذ موفقی داشته باشند اگر هم موفق باشند هزینه های خیلی زیادی داره ، روس ها الان از جنگنده هاشون بیشتر بمب های کیت دار فاب رها می کنن // نتیجه این که راهبرد ایران در توسعه جنگ افزار با توجه به زمان و هزینه کاملا موفق بوده است ، تنها ایرادی که می تونم بگیرم عقب ماندگی در بخش توسعه یک جنگنده میان وزن کاملا بومی و یک آواکس که الحمدالله با توجه به احیا شدن پروژه هواپیمای سیمرغ کاملا در دسترس هست .
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
      5 1
      بنظرم جنگنده از سه بخش تشکیل شده ، خود جنگنده ، الکترونیک رادار جنگنده و سلاحی که جنگنده حمل میکنه ، در تعریف عامیانه جنگنده یک حامل است که سلاح و سیستم راداری را حمل می کند به نقاط مختلف و به اصطلاح موبایل است ، در کاربرد هجومی با توجه به خطر پدافند های پیشرفته که سرعت و ارتفاع پرواز جنگنده ها عملا کاری از پیش نمی برد وفقط میشود روی پهنکاری جنگنده ها حساب باز کرد که آن هم نسبی است و با اما و اگر و هر چه به جلو پیش می رویم از نظر علمی سیستم های پدافندی هم رشد خواهند کرد تا از با رادار گریزی جنگنده ها مقابله کنن ، الان کشور هایی که جنگنده های پیشرفته دارند هم ریسک نمی کنند و مخصوصا کشورهای عضو ناتو دارای کروز های هوا پرتاب از جنگنده هستند و یا موشک های ضد رادار ، عملا مشاهده می شود هیچ جنگنده ای عملا جرات وارد شدن به منطقه جنگی را ندارد و ریسک خیلی بالایی دارد و در جنگ اکراین تلفات زیاد روس ها شاهد این قضیه است و در دنیای امروز مهمترین کار یک‌جنگنده محافظت از آسمان خودی و پایش آن به دلیل ناتوانی سیستم های زمینی با توجه به گردی و انحنای زمین است .
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
      5 5
      کلی تبلیغات کردن که می خواهن به اکراین اف 16 بدهند و دادن اما الان عملا نقش زیادی نداره و کلا غربی ها می ترسن این جنگنده ها به خطوط روس ها نزدیک بشن که اگه نزدیک بشن پرده ها می افتد و انچه در مورد تانک های گران قیمت و هالیودی آنها بود دوباره تکرار میشه .
    • ناشناس IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
      4 3
      فعلا پرده های ارتش ارباب تون روسیه افتاده که اوکراین با همین سلاح های زمان شوروی و تجهیزات قدیمی که ناتو بهش داده دمار از روزگار پوتین دراوردن‌.اون تانک های گرون قیمت غربی هم بخاطر عدم پشتیبانی هوایی مناسب مورد هدف قرار گرفتن و کیه که ندونه هدف آمریکا طولانی و فرسایشی شدن جنگ هس نه پیروزی سریع اوکراین
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    9 3
    بدترین حس رو سربازانی دارن که قربانی یک تاکتیک ضعیف شدن تا مثلا حواس روس ها پرت بشه
  • LT ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    8 1
    اوکراین دو هفته دیگه کرملین میگیره اینطوری پیش بره
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
      1 5
      پس چرا معطلی بشکن بزن و جفتک بینداز تا صبح دولتت بدمد
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
    0 2
    روسها باید با پهبادها دوباره به این پاتریوت ها با حمله می کردند تا مطمئن از نابودی کامل این سامانه های پاتریوت می شدند اما ممعلوم نیست چرا این اتفاق نیم فاتد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس