کد خبر 1638760
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
تماس ۳۳۰۰ مزاحم تلفنی با اورژانس تهران در ۷ روز

درحالی که برای نجات جان یک بیمار ثانیه‌ها نیز ارزشمند است برخی از افراد مزاحم ساعت‌ها خط تلفن اورژانس را اشغال می‌کنند.

به گزارش مشرق، یک نفر فقط در ۶ ماه ۴۱هزار بار تماس تلفنی مزاحم با اورژانس داشته اما بابک یکتاپرست معاون روابط عمومی سازمان اورژانس کشور می‌گوید که «اجازه نداریم تلفن مزاحمان را مسدود کنیم چرا که شاید روزی نیازمند کمک باشند.»

رئیس سازمان اورژانس استان تهران محمداسماعیل توکلی شنبه اعلام کرده است که در هفته گذشته از تاریخ ۳ شهریور الی ۹ شهریور ماه بیش از ۶۰هزار تماس با اورژانس گرفته شده که « ۴.۵ درصد از آن، معادل ۲۶۹۷ تماس به قصد ایجاد مزاحمت بوده است.» یعنی نزدیک به ۴۰۰ تماس مزاحم در هر روز.

مزاحمت‌های تلفنی اورژانس در شروع شهریور ماه نسبت به مردادماه افزایش ۰.۵ درصدی داشته و بیشتر شده است. این درحالی است که دوماه پیش اعلام شد مجوزهای اولیه از دادگاه گرفته شده است تا مزاحمان تلفنی حرفه‌ای جلوی دوربین بروند و آمار مزاحمت‌ها کاهش پیدا کند.

آمارها نشان می‌دهد که سالانه ۱۰ درصد تماس‌ها با اورژانس به قصد مزاحم است. البته این عدد در تهران ۸ درصد و در دزفول به ۱۷ درصد رسیده است. برخی از این مزاحمان فقط خطوط تلفن را اشغال می‌کنند و برخی دیگر هم آدرس و اطلاعات دروغ می‌دهند و نیروی‌های امدادی را به محل حادثه می‌کشند. این مزاحمت‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که می‌تواند به قیمت جان یک بیمار تمام شود.

مزاحمت نیروهای امدادی فقط مربوط به ایران نیست اما کشورهای پیشرفته با مجازات‌های بازدارنده تعداد تماس‌های مزاحم را کاهش داده‌اند. در آلمان مزاحمان نیروهای امدادی باید جریمه‌های سنگین پرداخت کنند. کانادایی‌های مزاحم به ۵ سال حبس محکوم می‌شوند. در آمریکا نیز قربانیان دیر رسیدن نیروهای امدادی علیه مزاحمان پرونده تشکیل می‌دهند. در ایران اما مزاحمان اغلب به کارهای خدماتی در سازمان اورژانس، شستن آمبولانس و... محکوم می‌شوند.

بختیاری، روانشناس، مجازات‌های مثل نظافت آمبولانس را موثر می‌داند و می‌گوید که «کمک گرفتن از افرادی که ایجاد مزاحمت برای اورژانس می‌کنند در کارهای داوطلبانه یا حتی اورژانس راهکار خوبی است و می‌توانند متوجه رفتار اشتباه خود و اهمیت شغل نیروهای امدادی بشوند.»

اما در مقابل کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی محمد مهدی جعفری زاده با توجه به اینکه فرد مزاحم می‌تواند در فوت یک فرد نقش داشته باشد معتقد است که جرم مزاحمین قابل گذشت شده است و بازدارنده نیست باید «جزای مزاحمت برای اورژانس را تشدید کرد و برای آن حبس بیشتری در نظر گرفت.»

علاوه بر فرهنگ‌سازی راهکار کارشناسان، ارجاع مزاحمان به روانپزشک است چرا که وقتی فردی با علم بر به خطر انداختن جان دیگران رفتار اشتباهش را تکرار می‌کند حتما بیمار است. همچنین راهکار و خواسته‌ سازمان اورژانس از قوه قضاییه این است که قاضی ویژه مزاحمت‌های تلفنی مشخص شود که اورژانس بتواند پرونده‌ها را به آنجا ارجاع کند تا در کمترین زمان ممکن رسیدگی شود.

در گام دوم نیز باید مجازات برای این افراد هدف‌دار باشد. یعنی اگر آمبولانس به دروغ فراخوانده شده و همین موضوع منجر به فوت یک مصدوم یا بیمار واقعی شده، اخذ دیه فرد آسیب دیده از فرد مزاحم انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    11 8
    هم اون احمق ديوانه است هم مسئوالان اورژانس
    • DE ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
      3 1
      اون چوپان دروغگو هم ده بیست بار داد زد های گرگ که اسمش رفت توی تاریخ معاصر ایران اونوت این بابا ۴۱ هزار بار زنگ زده و مشخص هم شده بازهم تلفنش قطع نشده؟ پس عاقلها شدن اسیر احمقها.
  • DE ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    7 0
    به ازای هر بار مزاحمت ۱۰ هزار تومان (کمتر از نصف قیمت یه بیسکوییت) جریمه‌اش کنید تا ببینیم دیگه مزاحم میشه یا نه
  • پدرام IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    1 0
    سلام واقعا اگر انتقاد پذیر باشیم و هزینه بدیم میتونیم با قانون محاکمه کنیم شرطش فقط پذیرش هست که قبول کنیم جامعه ایران تا این حد مریض هست و تنها و ...باید یک طرحی باشه ادامه دار بحث امنیت سلامت یک جامعه هست اگر صداوسیما کاری نمیکنه فضای رسانه ایی مجازی مثل خبرگزاری میزان قوه قصاییه یا فراجا که نمیدونم داره یا نه که هست باید فعال تر باشن
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    3 0
    زندان لازم نیست کاری کنید پس از اثبات مزاحمت، هزینه تماس چند برابر حساب شود و پلکانی بالا رود. اینجوری اون شاید روزی نیاز به کمک داشته باشن هم مراعات میشه
  • مهدی IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    4 1
    رسما دیوانه خانه داریم بخصوص اونجایی که یه نفر با یه خط هزاران بار مزاحم میشه اما همون یه خط مسدود نمیشه و ۴۰ هزار بار به یک نفر جواب داده میشه و ۴۰ هزار بار آمبولانس برای یک نفر مزاحم تابلو ارسال میشه
    • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
      2 0
      چون هزینه ها از بیت المال است سخت نمیگرن!!! اگر هزینه یکمرتبه ارسال اورژانس را ازجیب خودش میداد چنان شاکی میشد وپیگیری میکرد که تا فرد مزاحم را اززندگی ساقط نمیکرد دست برنمیداشت.درثانی این اعزام اورژانس برای افرادمزاحم را عملکردوماموریت محاسبه میکنن ومزایاش را میگیرن!
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    4 0
    طرف سادیسم داره.روانیه
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    3 1
    هم اون خر هست هم تو مسئولی که این طرز تفکر احمقانه رو داری
  • هادی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    4 1
    واقعا این مملکت بی قانونه. طرف یه روانیه بعد حمایت هم میشه!!! واقعا داریم تو دارالمجانین زندگی می‌کنیم.
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    7 1
    بگیرید شلاقش بزنید تا آدم بشه
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
      0 0
      اکثرا مردم ما یه رفتار اشتباه دارن من تو محل بالا شهر قم زندگی میکنم میبینم همسایه ها ذباله شون رو میارن میگذارن دم خونه ما من یه وقت میبینم به قرآن میمونم چی به اینا بگم درحالی که من به دیوار هم نوشته ام
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    0 0
    مشکل از اون مسوول ناشی که میگه مسدود نمی‌کنیم مسدود نکن مرد حسابی شکایت کن با یارو برخورد قضایی بشه... هندی بازی تو هر جایی جایز نی....
  • سیاوش TR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
    0 0
    زود باور نباشیم.‌ ۴۱هزار بار در ۶ ماه یعنی ۲۲۷ بار دریک روز. آیا این شدنی است؟
  • ارش IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
    0 0
    خب چرا این. فرد دستگیر نمی‌شود؟ شاید تا به امروز موجب مرگ چندین نفر شده باشد.
  • DE ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
    1 0
    شماره تلفن مزاحم شوندگان ثبت و به وزارت ارتباطات داده بشه تا بعنوان جریمه شماره تلفن مزاحم شوندگان با اسم اش در هر شبکه تلفن ارتباطی بمدت سه ماه قطع بشه، انوقته که حالش حسابی گرفته میشه و زندگیش فلج میشه و یادش میمونه که مزاحم بخش درمان نشه. جریمه نقدی مثلایک میلیون تومان ازمزاحم کننده دریافت بشه و به صندوق وزارت بهداشت واریز بشه . مجلس محترم یک قانون ساده مثل همین قانون قطع تلفن سه ماهه و جریمه یک میلیونی برای مزاحمین بخش درمانی و اورژانسی در هر نوبت لطفا تصویب بفرمایند.
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
    1 0
    اون 8درصد مزاحمین تهران هم دزفولی هایی هستندکه به تهران کوچ کرده ودر حاشیه شهر زندگی میکنن!!!تهرانی های اصیل بافرهنگ هستندوازاینکارهانمیکنن
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
    2 0
    وقتی هرجنگلی وغارنشین وپشت کوهی براحتی سرازتهران درمیاره نتیجه همین میشه دیگه!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس