1

شکاف میان طیف‌های مختلف جریان اصلاح طلب در زمینه تعریف وفاق و همکاری با حاکمیت به شرایط تشدید و تنش رسیده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*********

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شکاف میان طیف‌های مختلف جریان اصلاح طلب در زمینه دولت پزشکیان، خاصه در زمینه تعریف وفاق و همکاری با حاکمیت به شرایط تشدید و تنش رسیده است، تاملی بر برخی رسانه‌های اصلاح طلب که آنان با انتقاد از انتصابات در دولت چهاردهم تصریح می‌کنند که وفاق مورد تاکید پزشیکان با خوانش‌ها و انتقاداتی نسب به رویکرد دولت وفاق همراه است.

در این میان حسین نقاشی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت طی گفتگویی با روزنامه اعتماد با اذعان به اینکه بخشی از نیروهای سیاسی حامی دولت در سیاست‌ورزی‌شان برای کسب قدرت سیاسی و یا تاثیرگذاری بر قدرت سیاسی صرفاً رویکردی ستیزه‌جویانه دارند، یعنی ابزار و روش کسب قدرت یا تاثیرگذاری آنها بر قدرت صرفاً اغلب بر مدار «ستیز» است، تصریح می کند در مقابل این طیف، بخش دیگری از اصلاح طلبان نیز تحت عنوان توافق گرایان و روزنه گشایان هستند که ابزارشان برای کسب قدرت سیاسی و یا تاثیرگذاری بر قدرت سیاسی صرفاً «سازش» است، یعنی گمان می‌کنند هر چه بیشتر از ستیز فاصله بگیرند، رفتار سیاسی موثری انجام داده‌اند.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در توضیح بیشتر رویکرد توافق گرایان تصریح می کند، اینان می‌گویند چون موازنه قدرت در فضای سیاسی امکان بسیج اجتماعی عینی یا حتی مجازی را نمی‌دهد، تنها راه پیشبرد سیاست، سازش با ذی‌نفعان و سهیم شدن هرچند حداقلی با آنها در قدرت سیاسی است. شاید که از این راه اهداف و تغییراتی هرچند کوچک به وقوع بپیوندد؛ نگاهی حداقلی و محافظه‌کارانه به تغییرات سیاسی و مطالبات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی که در نقطه مقابل سیاست «ستیز» قرار دارد.

نقاشی در ادامه رویکرد دولت را متاثر از روزنه گشایان تعریف و تاکید می کند: چیزی که طی شش ماه اخیر توسط حامیان دولت آقای پزشکیان و توافق‌گرایان روزنه‌گشا در حال تئوریزه شدن است، این است که منتقدینی محافظه‌کار هستند که گمان می‌کنند توازن قوا وجود ندارد و ما طبیعتاً باید از طریق سازش و توافق‌گرایی با قدرت مستقر و عوامل اجتماعی آن، بتوانیم میزانی از تغییر رویه‌ها و اصلاحات را محقق کنیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود بر لزوم توجه به راهبرد «ستیز و سازش به‌هنگام» اشاره کرده و می گوید: زمانی می‌توان اصلاحات بنیادین و موثر را در سطوح مختلف (چه در سطح ساختارهای سیاسی و دیوانی کشور و چه در سطح قانون‌گذاری و چه در سطح کارگزاران سیاسی) داشته باشید، که به‌هنگام، ستیز خشونت‌پرهیزانه داشته باشید و در جاهای خود برای کسب منافع حداکثری به نفع اکثریت و جامعه مدنی، سازش کنید. به‌طور خلاصه؛ در رویکرد «ستیز و سازش به‌هنگام» آن چیزی که معنا و مفهوم سیاست را در معنای اصلاح‌طلبانه ساختاری و دموکراسی‌خواهانه‌اش معنا می‌بخشد، اشارتی است به رویکرد «فشار از پایین و چانه‌زنی در بالا». در این رویکرد ستیز دائمی و سازش دائمی چنان‌که اهل وفاق به آن دست می‌یازند، معنای سیاست و سیاست‌ورزی نیست.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت اما در خاتمه تاکید می کند: آنچه از گفتمان دولت پزشکیان و تولید محتواهای توافق‌گرایان برمی‌آید، تاکید بر همان سیاست محافظه‌کارانه است. گمان می‌کنم که دشواری‌های ساختاری حاکم بر سیاست و سیاست‌گذاری‌های کشور پیچیده‌تر از آن باشد که با چنین رویکردی توفیق تغییر یا حتی بهبود ملموس حاصل شود.

فشار رادیکال‌ها به دولت برای عبور از راهبرد وفاق/ عراقچی سفرهای دیپلماتیک را تعطیل کند!

در این میان اما تاملی بر مطالب مطرح شده از سوی برخی رسانه‌های اصلاح طلب بیانگر آن است که میان دو طیف اصلاح طلبان ساختاری و اصلاح طلبان توافق گرا یا روزنه گشا در خصوص راهبرد جریان اصلاحات به ویژه در مواجهه با دولت شکاف عمیقی وجود دارد.

از سوی دیگر اصلاح طلبان ساختاری و برساختارها در شرایط کنونی دولت پزشکیان را متاثر از راهبرد روزنه گشایان دانسته و با انتقادات از انتصابات دولت چهاردهم با ترتیب دادن موج رسانه ای- سیاسی می کوشند تا به تولید فشار جهت تنظیم پزشکیان و دولت وی ذیل راهبرد اصلاح طلبان ساختاری بپردازند.

در شرایطی که وزیر امورخارجه کشورمان طی سفرهای دیپلماتیک خود به کشورهای منطقه پیام ایران را در قبال تحولات منطقه به گوش رهبران و بازیگران منطقه‌ای و حتی فراتر از آن، رهبران غرب برساند و تصویری از ایران صلح طلب، جنگ بلد به نمایش بگذارد، یک رسانه اصلاح طلب مدعی شد که برایند سفرهای عراقچی عایدی ای نخواهد داشت!
احمد زیدآبادی طی یادداشتی در روزنامه هم میهن با بیان اینکه تا هنگامی که تمام طرف‌های ذیربط در دو جنگ جاری در منطقه نه‌فقط دربارۀ ضرورت آتش‌بس بلکه دربارۀ شرایط مشخص و تعریف‌شدۀ آتش‌بس به توافق دست نیابند، امیدی به خاموش شدن سلاح‌ها نمی‌توان داشت، نوشت:

ظاهراً منظور جمهوری اسلامی از آتش‌بس، بازگشت به شرایط پیش از جنگ، در هر دو جبهۀ لبنان و نوارغزه است. این ایده در بین قدرت‌های غربی و حتی کشورهای عرب منطقه طرفداری ندارد. آنها به نوعی از نظم برای آینده منطقه چشم دوخته‌اند که گرچه با نگاه دولت راستگرا و افراطی حاکم بر اسرائیل هماهنگ نیست، اما با مواضع جمهوری اسلامی فاصلۀ بیشتری دارد.

زیدآبادی در ادامه با بیان اینکه مأموریت آقای عراقچی برای دستیابی به فرمولی دیپلماتیک به منظور فرونشاندن بحران در خاورمیانه صورت بی‌نهایت پیچیده‌ای پیدا کرده است، تاکید کرد: اگر قرار باشد روند تحولات در لبنان و نوارغزه، بر تصمیم دولت نتانیاهو برای حمله به اهدافی در خاک ایران بی‌اثر باشد، در آن صورت چه راهی برای کاهش تنش در منطقه قابل تصور است؟ هیچ‌کدام از قدرت‌های جهانی و کشورهای منطقه، راه‌حلی برای غلبه بر این معضل ارائه نکرده‌اند و در عین حال بعید است که آقای عراقچی جز تأکید بر پیامدهای خطرناک چنین حمله‌ای برای کل خاورمیانه، چیز بیشتری در آستین داشته باشد.

فشار رادیکال‌ها به دولت برای عبور از راهبرد وفاق/ عراقچی سفرهای دیپلماتیک را تعطیل کند!

گفتنی است مروری بر سیر مواجه رسانه ای- سیاسی برخی چهره‌ها و رسانه‌های جریان اصلاح طلب بیانگر آن است که آنان در مطالب مختلف طی هفته‌های گذشته در تلاش برای بزرگنمایی توان رژیم صهونیستی بوده و از جانب دیگر نیز می کوشند به تقلیل توان اعمال قدرت جمهوری اسلامی بپردازند.

از سوی دیگر این جریان می‌کوشد تا روایتی مبهم از سفر وزیرخارجه جمهوری اسلامی و بعضا انحرافی انجام داده و تصریح کند که جمهوری اسلامی صرفا به دنبال آتش بس در منطقه است این در حالی است که وزیر خارجه کشورمان ضمن بهره گیری از توان دیپلماتیک کشورمان و مستظهر به میدان علاوه بر لزوم مدیریت در تنش در منطقه به کشورهای همسو به رژیم صهونسیتی بابت همراهی با این رژیم هشدار داده و حتی نسبت به حماقت احتمالی این رژیم نیز هشدار صریحی بیان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس