بازی پیچیده و جدید اسرائیل با قاهره و ریاض

یک روزنامه اسرائیلی از وجود یک پیشنهاد «پیچیده» جدید صهیونیستی برای رساندن قطار عادی‌سازی روابط به عربستان سعودی و سپس اندونزی پرده برداشت.

به گزارش مشرق، یک روزنامه اسرائیلی از وجود یک پیشنهاد «پیچیده» جدید صهیونیستی برای رساندن قطار عادی‌سازی روابط به عربستان سعودی و سپس اندونزی پرده برداشت.

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ «پیشنهادی جسورانه برای نجات طرح عادی‌سازی با عربستان سعودی». این تیتر امروز روزنامه اسرائیلی «معاریو» درباره تلاش‌های تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی است.

یک مقام بلندپایه اسرائیلی در گفت‌وگو با معاریو تصریح کرد که «روابط ظریف قدرت در منطقه اکنون می‌تواند امکان استفاده از فشار دیپلماتیک و راهبردی را برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی و تقویت صلح سرد بین قاهره و تل‌آویو ایجاد کند.

پلد اربالی نویسنده این گزارش ادامه داد: «درحالی‌که خاورمیانه همچنان با درگیری‌ها و تنش‌های مستمر مواجه است، مصاحبه من با یک منبع سیاسی اسرائیلی که پیشنهادی جدید و جسورانه برای تقویت عادی‌سازی بین اسرائیل و پادشاهی عربستان سعودی، جالب‌توجه است».

وی بدون ذکر نام این منبع، نوشت که این پیشنهاد احتمالاً میان کارشناسان منطقه مورد مناقشه قرار گیرد. زیرا این پیشنهاد مبتنی بر بهره‌برداری پیچیده از روابط قدرت در منطقه با تمرکز ویژه بر نقش عربستان سعودی است.

به نوشته معاریو در رویکرد جدید، برای دستیابی به عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی، تل‌آویو باید به فشار دیپلماتیک و راهبردی و درعین‌حال سوءاستفاده از نقض غیررسمی توافقنامه صلح سینا توسط مصر برای اعمال فشار بر مصر و عربستان سعودی روی آورد تا یک وضعیت برد_برد ایجاد کند که به عادی‌سازی با ریاض و تقویت صلح با مصر منجر شود.

این منبع در ادامه با اشاره به سیاست عربستان سعودی در قبال کشورهای منطقه و عادی‌سازی روابط ریاض با تهران، چشم‌انداز ۲۰۲۳ محمد بن‌ سلمان برای کشورش در راستای ارتقای وضعیت اقتصاد عربستان و عادی‌سازی با اسرائیل تصریح کرد که همه این امور نشان‌دهنده تمایل عربستان برای اصلاحات و تغییر امور است.

وی افزود؛ هرچند در داخل عربستان سعودی، پیچیدگی‌هایی دراین‌خصوص وجود دارد، اما روابط ریاض و واشنگتن همچنان راهبردی است و ثابت شده است که بهبود روابط آن با «عمو سام»، انگیزه خوبی برای بازنگری عربستان در موضوع عادی‌سازی با اسرائیل است.

به گفته این منبع، با این پیشینه، پیشنهاد جدید شامل چند گام پیچیده است. یکی از گام‌ها می‌تواند استفاده اسرائیل از کارت مصر و دادن اولتیماتوم به آن باشد. اولتیماتومی با این فحوا که به ایجاد ترتیبات سیاسی و امنیتی پایدار برای اسرائیل در غزه کمک کنید یا به نمایندگان سعودی اجازه این کار را بدهید. در غیر این صورت، مصر از تحریم‌های خفه‌کننده آمریکا به دلیل نقض نظامی توافق صلح در سینا رنج خواهد برد.

تحلیلگر اسرائیلی در امور نظامی یارون فریدمن نیز مدعی است که «مصر به اسم جنگ با تروریسم، هزاران نظامی مصری و صدها نفربر و تانک را به صحرای سینا گسیل داشته است.

معاریو نیز نوشت که تصاویر ماهواره‌ای نیز نشان می‌دهد که مصر نیروی هوایی خود را نیز به این منطقه اعزام کرده و پایگاه هوایی در این منطقه ساخته است. امری که ناقض کلیه توافقنامه‌های صلح است.

منبع اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود در ادامه درباره پیشنهادش می‌گوید که باید بر عربستان سعودی نیز فشار آورد. به این معنا که اجرای توافق بدون مخالفت صریح مصر، احتمالاً به ایجاد موج جدیدی از مهاجرت از نوار غزه و مصر به شهر سعودی نیوم منجر خواهد شد و همین امر می‌تواند خود فشاری برای موافقت با معادله‌ پیشنهادی باشد.

بر اساس این گزارش، نیوم یک پروژه بلندپروازانه برای ساخت یک شهر بزرگ جدید در عربستان سعودی به مساحت ۲۶ هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع است که قرار است در جنوب خلیج ایلات، در منطقه تنگه تیران ساخته شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد. انتظار می‌رود که این پروژه از طریق پروژه پل بین مصر و پادشاهی عربستان سعودی به شبه‌جزیره سینا مرتبط شود.

ازآنجاکه این پروژه بخش مهمی از چشم‌انداز شاهزاده محمد بن سلمان در سال ۲۰۳۰ است، هرگونه تهدید این پروژه می‌تواند حساسیت و خطر خاصی را برای پادشاهی عربستان سعودی ایجاد کند.

معاریو در ادامه نوشت که پیشنهاد ارائه شده، شامل مرحله سومی نیز هست و آن تحرک برای واردکردن اندونزی به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور اسلامی جهان به مسیر عادی‌سازی است. همان‌طور که از کارت حضور نظامی مصر در سینا برای متقاعدکردن عربستان به عادی‌سازی استفاده خواهد شد، از عادی‌سازی با اندونزی نیز استفاده خواهد شد تا نیروهایش را در قالب نیروهای حافظ صلح وابسته به سازمان ملل در مناطق مرزی با اسرائیل مشارکت دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس