ناترازی ۷۰۰ همتی بانک‌ها/کفایت سرمایه ۸ بانک منفی است

در ماجرای پرونده "احتباس تسهیلات مسکن در بانک‌ها" نه تنها با قانون‌شکنی مواجهیم بلکه گفته می‌شود پای ترک فعل برخی مسئولان دولتی هم در میان است. حل این مسئله به ۴ اقدام فوری نیاز دارد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

ظریف: می‌توانیم اسرائیل را پشیمان کنیم

ظریف: می‌توانیم اسرائیل را پشیمان کنیم/ تقلا برای اجرای پیوست حمله اسرائیل به ایران!

محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس جمهور پزشکیان طی یادداشتی که خبرگزاری ایلنا آنرا منتشر کرد، پیرامون شهادت چند نفر از پرسنل ارتش در جریان حمله مذبوحانه اسرائیل نوشت: امروز به یُمن خودباوری، شجاعت و هوشمندی امام راحل و رهبر فرزانه و رشادت، توانمندی و ایثارگری نیروهای مسلحِ ارتش، سپاه و بسیج، مردم دلاور ما ثابت کرده‌اند که می‌توانند متجاوزان سرکش-از صدام تا رژیم صهیونیست- را علیرغم حمایت‌های تسلیحاتی، سیاسی و تبلیغاتی تمامی قدرتمندان زورگوی جهانی پشیمان کنند و در دفاع مشروع از این سرزمین خدایی از هیچ قدرتی نهراسند.

او افزوده است: تاریخ ایران به ما می‌آموزد که می‌بایست این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی را ارج نهیم پس از حدود ١۵٠ سال تحقیر و از دست دادن سرزمین‌های فراوان در شمال و شرق و جنوب ایران عزیز و اشغال کشور و نسل‌کشی ایرانیان بی‌پناه در دو جنگ جهانی و بیش از سه دهه وابستگی خارجی، امروز ایران سربلند می‌تواند در برابر هر قدرتی با هر پشتوانه‌ای بایستد، به‌گونه‌ای که برای نخستین بار در بیش از ٢٠٠ سال پیشین، در طول ۴۵ سال دشوار ولی پرافتخار حتی یک وجب از خاک مقدس ایران از دست نرود.

ظریف تصریح می‌کند:‌ امروز حاکمیت و مردم ایران با اعتماد به نفس در توانمندی خود برای رفع تهدیدهای بدخواهان، با نگرشی روزآمد و فرصت‌محور، در مسیر توسعه ملی و منطقه‌ای و پیشرفت اقتصادی، علمی، اجتماعی و سیاسی، جایگاه بالنده و درخور ایران را در تضمین رفاه مردم، امنیت منطقه، بازارها و کریدورهای جهانی و پیشرفت علم و فن‌آوری باز خواهند یافت.[۱]

*صحبت‌های عزتمندانه دکتر ظریف در تأکید بر قدرت و توانمندی نیروهای مسلح کشورمان و پشیمان‌سازی رژیم صهیونیستی؛ بیت‌الغزلی است که در شرایط فعلی باید از سوی تمام رجال سیاسی و فعالان رسانه‌ای تکرار شود.

نگرشی درست و برامده از واقعیت که باید به جای نگران کردن مردم یا متهم سازی نظام اسلامی به سمت آن متمایل شد.

متأسفانه بخش زیادی از فضای سیاسی ایران که رشحه‌ای از آن نیز به فضای مجازی تراوش کرده؛ به شدت در مقاطع حساس دچار گیجی و چند پارگی است و مواضع نخبگانی و منطبق با امنیت ملی؛ صدای واحد آن نیست!

لذا از این حیث باید توجه بیشتری به عقلانیت مندرج در کلام آقای ظریف و سایر کسانی که در سمت عقلانیت قرار دارند؛ توجه کرد.

ظریف پیش از این نیز در سخنانی بیسابقه پیرامون توانمندی نظامی و امنیتی کشورمان گفته بود: ما امروز می‌توانیم این حرف را بزنیم که ایران بعد از ۴۵ سال از لحاظ امنیتی به بلوغ رسیده. ایران تنها کشوری است که به پایگاه آمریکایی حمله کرده، توانسته گنبد آهنین اسرائیل را بشکند و نشان دادیم که می‌توانیم خودمان امنیت‌مان را تامین کنیم.[۲]

***

علت تناقض‌گویی "جبهه اصلاحات" چیست؟

تقلا برای اجرای پیوست حمله اسرائیل به ایران!

ظریف: می‌توانیم اسرائیل را پشیمان کنیم/ تقلا برای اجرای پیوست حمله اسرائیل به ایران!

جبهه اصلاحات اخیرا به بهانه حمله اسرائیل بیانیه‌ای صادر کرد و در مواضعی متناقض با بیانیه چند روز قبل خود پیرامون جزایر ۳ گانه ایرانی، به تمجید از "قدرت ایران" پرداخت!

در این بیانیه می‌خوانیم: حمله شب گذشته رژیم افسارگسیخته اسرائیل به تعدادی از مراکز نظامی ایران اگرچه خسارت‌هایی به بار آورد و منجر به شهادت تنی‌چند از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران گردید هرگز در حد و اندازه‌ای که چند هفته برای آن تبلیغ می‌شد و نیز پاسخ عملیات چشم‌گیر وعده صادق۲ نبود و لذا در سطح افکارعمومی یک شکست برای رژیم اشغالگر صهیونیستی به حساب می‌آید. این موقعیت ممتاز برای ایران، جز حاصل توان بازدارندگی ایران از نظر نظامی و نیز استفاده مؤثر و کارآمد از ابزار دیپلماسی، توسط دولت حاضر، نبوده است.

متن مذکور که تمرکز خود را بر عدم پاسخ ایران به حمله اسرائیل قرار داده، همچنین می‌گوید:‌ اینک ابتکار عمل در دست دولتمردان ایران است تا با استفاده از این مزیت، که با ناکامی حمله اسرائیل از یک سو و از سوی دیگر محکوم کردن آن توسط برخی کشورها، به خصوص کشورهای همسایه به دست آمده است، در تعیین سرنوشت آینده منطقه ایفای نقش بکند. جلوگیری از جنگ فراگیر از موضع عزت، حکمت و مصلحت، کاهش تنش و حمایت از فرایند آتش‌بس در غزه و لبنان و تشکیل دولت مستقل فلسطین، پاسخگو کردن دولت وحشی اسرائیل و حامیان غربی آن در قبال جنایت‌های گسترده‌ای که در غزه و لبنان انجام داده است ‌و در نهایت مشارکت مؤثر در ترسیم آینده منطقه، فرصت‌های پیش روی ایران است.

به گزارش کانال تلگرامی امتداد، بیانیه جبهه اصلاحات همچنین می‌افزاید: می‌توان امیدوار بود که با مجموعه‌ای از فرایندها که ابتکار عمل بخشی از آنها در دست ایران است، پس از این منطقه روی به آرامش ببرد و برای ایران و مردم شریف آن چشم‌اندازی از توسعه، پیشرفت و فردای روشن پدید آید.

*این بیانیه اصلاح‌طلبان که تأکید زیادی بر قدرت ایران و لزوم سکوت ایران در قبال حمله اسرائیل دارد، در حالی است که جبهه اصلاحات چند روز قبل و طی بیانیه دیگری که به بهانه زیاده‌گویی‌های کشور امارات علیه جزایر ۳ گانه ایرانی منتشر ساخت از عدم اتخاذ مواضع محکم متقابل از سوی ایران در مقابل سایر کشورها انتقاد کرده بود!

اصلاح‌طلبان در این بیانیه همچنین با بیان اینکه علت ضعف ایران را تحریم می‌دانند تأکید کرده بودند که اتخاذ چنین مواضع دشمنانه‌ای توسط دولت‌های خارجی، نشان از آسیب‌پذیری فزاینده جمهوری اسلامی در صحنه بین المللی دارد!

این بیانیه که در متن خود به اقدامات چین و روسیه هم انتقاد می‌کرد همچنین در بخش پایانی خود گفته بود:

"حمایت از تمامیت ارضی ایران زمین وظیفه مشترک همه ما ایرانیان است. وظیفه مبرم همه ما، در هرکجا و با هر سلیقه و باور و موضع سیاسی و فکری و اعتقادی، این است که یکپارچه از تمامیت ایران زمین دفاع کنیم و اجازه ندهیم که نابسامانی های تاسف بار کشور و اختلاف نظرهای بعضا اساسی،‌ ما را در اتخاذ مواضع مشترک مستحکم در برابر گستاخی‌های رقیبان و مخالفان ایران زمین مردد کند." +

همانطور که مشاهده می‌شود پارادوکس و تناقض آشکاری در این دو بیانیه نسبت به یکدیگر وجود دارد. یکی به تمجید از قدرت ایران پرداخته و دیگری از نبود آن سخن می‌گوید.

اما راز این تناقض کجاست و جبهه اصلاحات چطور توانسته یک‌شبه دچار پشتک گفتمانی شود؟

پاسخ اینجاست که در قدرت ایران هیچ تغییری ایجاد نشده و هژمون ایران دارای قدرتی بلامنازع است.

لکن منافع برخی جریانات نانجیب سیاسی که البته با منافع دشمن خارجی تنظیم شده است؛ اقتضا دارد که همواره به سمت ضعیف‌سازی ایران گام بردارد و قدرت ملی ایران را در عرصه‌های مختلف دچار چالش کند.

مثلا اگرچه تلاش برای رفع تحریم‌ها در کنار توجه به ظرفیت‌های داخلی یک تلاش ممدوح است لکن پر واضح است که منظور اصلاح‌طلبان از پررنگ‌نمایی اثر تحریم‌ها این است که ایران در مقابل بیگانه و غرب کرنش کند و این مسئله طبعا به معنای محو اقتصاد مقاومتی و قدرت درونزای ایران و در ادامه استحاله ایران خواهد بود.

آنها همچنین هر کجا پای چین و روسیه به‌عنوان متحدان راهبردی و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس بعنوان همسایگان ایران در میان باشد؛ همواره خواستار برخوردهای شداد و غلاظ حاکمیت هستند و کوچکترین خطایی از این کشورها در قبال ایران را نمی‌بخشند.

لکن همینان وقتی پای منافع آمریکا و متحدان آمریکا وسط باشد؛ به ناگاه ردای بیانیه دوم را به تن می‌کنند و از قدرت بی‌نظیر ایران حرف می‌زنند و خواستار خویشتن‌داری و صلح می‌شوند.

به زعم اینان، اگر چین و روسیه یک موضع غلط دیپلماتیک علیه ایران گرفته باشند به معنی ضعف ایران است و حاکمیت باید تودهنی سختی به آنها بزند اما اگر سگ هار آمریکا به ایران حمله نظامی کند؛ شایسته است که "ایران قوی"! خویشتن‌داری کند و به فردای صلح و صفا بیاندیشد.

طبعا در سیاست نمی‌توان بیشتر از این ملوّن بود و دو رنگی داشت و البته بیشتر از این هم نمی‌توان نسبت به پیشبرد منافع یک دشمن خارجی اقدام کرد!

لذا بر خواص جامعه و البته بر نهادهای ناظر است که چنین تحرّکات شوم و غلطی را زیر ذره‌بین مداقّه و پیگیری ببرند و اجازه ندهند که ساحت افکار عمومی مردم و محاسبات راهبردی مسئولان؛ اینچنین بازیچه نانجیبانِ حاضر در یک جریان سیاسی خاص شود که از ایران و ایرانی هیچ منفعتی ندارند.

***

ماجرای انسداد تسهیلات مسکن چیست؟

درباره یک پرونده کلان قانون‌شکنی بانکی و ترک فعل دولتی

ظریف: می‌توانیم اسرائیل را پشیمان کنیم/ تقلا برای اجرای پیوست حمله اسرائیل به ایران!

فاطمه مقصودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس طی تذکری در جلسه علنی یکشنبه گذشته مجلس با انتقاد از عملکرد بانک‌های عامل در اختصاص وام به طرح ملی مسکن گفت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن باید ۲۰ درصد از تسهیلات بانک‌ها به متقاضیان مسکن اختصاص داده شود اما این موضوع محقق نشده است.

وی افزود: نهاد بالادستی موظف است در صورت عدم اجرای وظایف توسط بانک‌ها، ۲۰ درصد از منابع بانک‌ها را کسر کرده و به حساب صندوق ملی مسکن واریز کنند که این موضوع نیز عملا اجرا نشده است.

به گزارش ایسنا، مقصودی اضافه کرد: اگر منظور قانون‌گذار تامین شود، هم تورم کاهش پیدا کرده و هم اشتغال افزایش می‌یابد؛ امسال سال جهش تولید است و نه جهش تورم.[۳]

*عدم تمکین بانک‌ها در مقابل قوانین موضوعه کشور و خودمختاری آنها موجب اعتراض یکان‌یکان نهادهای حاکمیتی کشور شده است.

صحبت‌های سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در حالی است که رئیس کمیسیون عمران مجلس هم چند روز قبل به تخلفات برخی بانک‌ها در ندادن تسهیلات مسکن اشاره کرده و گفته بود: متاسفانه بانک‌ها همراهی با این مسئله نداشتند و تنها بانک مسکن همراهی کوتاهی با این موضوع داشت. اگر همین روال پیش برود، از اجرای این قانون چیزی عاید مردم نخواهد شد مگر اینکه اراده‌ای برای انجام آن وجود داشته باشد.

محمدرضا رضایی همچنین می‌افزود: طبق قانون اگر بانک‌ها تسهیلات مسکن را پرداخت نکنند، رئیس امور مالیاتی باید برای بانک‌های متخلف، مالیاتی در نظر بگیرد و از نگاه ما رئیس سازمان امور مالیاتی، ترک فعل مرتکب شده است و طبیعی است که بر اساس قانون باید جوابگو باشد.[4]

از صحبت‌های این دو نماینده مجلس آشکار می‌شود که در ماجرای احتباس تسهیلات نه تنها برخی بانک‌ها مقصّر هستند بلکه مسئولانی که در سایر نهادها نیز مسئولیت برخورد با بانک‌های متخلف را داشته‌اند نیز در ماجرا دست دارند و عملا با یک تعمّد بزرگ برای به رکود کشاندن کشور مواجهیم.

اکنون و در این وادی به ۴ اقدام مهم و راهبردی نیازمندیم:

۱_ پیگیری این پرونده در مجلس و دولت جدید تا حصول نتیجه

۲_ اعلام نتیجه پیگیری‌ها و اقدامات به مردم

۳_ پیگیری امنیتی مسئله برای درک احتمالات مربوط به وجود تعمّد در به رکود کشیدن اقتصاد کشور

۴_ اقدام قضایی برای برخورد با مقصّرین ۲ پرونده "احتباس تسهیلات و ترک فعل برخی مسئولان دولتی"

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1548212

2_ mshrgh.ir/1656497

3_ isna.ir/xdS8MW

4_ mshrgh.ir/1654539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 22
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۷
    3 1
    دشمن چطور به خودش جرأت می‌دهد که به ما تعرض کند.
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۷
      4 0
      از یک سگ هار و احمق هیچ چیزی بعید نیست. باید دندانش را کشید.
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۷
      1 1
      نمیدونم ایم چه کامنتی گذاشتی آخه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس