مدیرعامل ایران خودرو با بيان اينکه 30 تا 40 درصد قیمت خودروهای داخلی نصیب دولت می‌شود و خودروسازان سهمی از آن ندارند، گفت: مثلاً از پژو 405 که 25 میلیون تومان قیمت دارد، تنها 18 میلیون به خودروساز می‌رسد و هفت میلیون باقی‌مانده را دولت سهم می‌برد.

گروه اقتصادی مشرق - هر چند فعالان صنعت خودرو از بیان جزئیات جلسه پنج‌شنبه گذشته خود با محمدرضا نعمت‌زاده وزیر «صنعت، معدن و تجارت» منع شده بودند؛ اما در گردهمایی شنبه شب قطعه‌سازان و خودروسازان، دبیر انجمن خودروسازان به برخی از مسائل مطرح شده و توافقات صورت گرفته در جلسه موردنظر اشاره کرد که در این بین، مهم‌ترین خبر، احتمال خروج «خودرو» از لیست کالاهای انحصاری، بود.

به گفته احمد نعمت‌بخش، قرار شده وزیر «صنعت، معدن و تجارت» اعضای شورای اقتصاد را مبنی بر انحصاری نبودن «خودرو» مجاب کند. در واقع نعمت‌زاده قول داده که با مطرح کردن این موضوع در شورای اقتصاد، «خودرو» را از لیست کالاهای انحصاری خارج کند و این به معنای آزادسازی قیمت خودرو خواهد بود.

به عبارت بهتر، اگر وزیر «صنعت، معدن و تجارت» بتواند شورای اقتصاد را مجاب کند، خودرو از لیست کالاهای انحصاری خارج و دیگر دخالت دولت در قیمت‌گذاری آن، بی‌معنا خواهد شد.

خودروسازان البته در همان جلسه پنج‌شنبه خود با نعمت‌زاده، صراحتا خواستار آزادسازی قیمت خودرو شده و حتی زیر بار اینکه قیمت‌گذاری از شورای رقابت به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برود نیز، نرفته اند.

آن طور که دبیر انجمن خودروسازان در گردهمایی شنبه شب عنوان کرد، فعالان صنعت خودرو از وزیر «صنعت، معدن و تجارت» خواسته‌اند تا اجازه دهد قیمت خودرو دوباره در حاشیه بازار تعیین شود و این طور نباشد که قیمت‌گذاری را از شورای رقابت پس بگیرند و دوباره به سازمان حمایت بدهند. مطابق با قولی که نعمت‌زاده به خودروسازان داده، تکلیف قیمت خودرو تا یک هفته آینده مشخص خواهد شد و به نظر می‌رسد در پی آن، شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری کنار خواهد رفت و جاده مخصوصی‌ها دوباره طعم آزادسازی را خواهند چشید. این در حالی است که رییس شورای رقابت تاکید کرده قیمت‌گذاری خودرو حق این شوراست و اگر این حق ناحق شود، به قوه قضائیه شکایت خواهد کرد. جمشید پژویان گفته دولتی که با شعار قانون گرایی سر کار آمده، خوب نیست خودش قانون شکنی کند. 

اما اصلی‌ترین دغدغه قطعه‌سازان در گردهمایی شنبه شب، مطالبات‌شان از خودروسازها و همچنین آینده تولید خودرو بود که مدیران عامل ایران خودرو و سایپا پاسخ‌هایی تقریبا یکسان را به آنها دادند. در این بین، جواد نجم‌الدین مدیرعامل ایران خودرو با تاکید بر اینکه امسال برنامه تولیدی 500 هزار دستگاهی در دستور کار شرکت قرار گرفته، از بدهی 850 میلیارد تومانی این شرکت به قطعه‌سازان خبر داد.

 مدیرعامل سایپا نیز اگرچه اشاره‌ای به ميزان طلب قطعه‌سازان نکرد؛ اما گفت که این شرکت قصد دارد طی امسال 408 هزار دستگاه خودرو را به تولید برساند.

نجم‌الدین و مدنی؛ اما در مواجهه با انتقاد قطعه‌سازان مبنی بر اینکه جای طلب شان، خودرو دریافت و ضرر کرده‌اند، واکنش‌های متفاوتی را از خود نشان دادند. نجم‌الدین گفت که ایران خودرو حاضر است به جای بخشی از طلب قطعه‌سازان، سبد محصولات خود را به آنها بدهد، منتها به شرطی که این خودروها زیر قیمت به فروش نروند و بازار به هم نریزد. به گفته مدیرعامل ایران خودرو، این کار (دادن سبد خودرو به جای طلب قطعه‌سازان) نیازمند هماهنگی با سازمان‌های نظارتی است و باید ابتدا آنها را قانع کرد.

مدیرعامل سایپا، اما عنوان کرد که این شرکت خودرو زیادی به قطعه‌سازان نداده است و از دادن ورق خودرو با قیمتی بالاتر از بازار آزاد به قطعه‌سازان بابت طلب‌شان نیز ابراز بی‌اطلاعی کرد.

اظهارات مدیران عامل ایران خودرو و سایپا در مورد دادن خودرو به جای طلب قطعه‌سازان در حالی است که بازار خودرو پس از سال‌ها دوباره درگیر دلالی و واسطه گری شده و به نظر می‌رسد فروش خودروهای دریافتی قطعه‌سازان به زیر قیمت نیز یکی از عوامل این موضوع باشد. آن طور که قطعه‌سازان می‌گویند، خودروهای دریافتی از خودروسازان را پنج تا 12 درصد زیر قیمت بازار فروخته‌اند که این موضوع طبعا به دلالی‌ها دامن زده است.


افزایش تولید و کاهش فروش

اما مدیرعامل ایران خودرو در گردهمایی شنبه شب خودروسازان و قطعه‌سازان پرده از مشکل جدید صنعت خودرو برداشت و در حالی که همه منتظر رشد تولید هستند، نجم‌الدین این «رشد» را مساوی کاهش فروش دانست.

او گفت که خودروسازان اگر هم تولید خود را بالا ببرند، نمی‌توانند بفروشند و با این شرایط، وزیر «صنعت، معدن و تجارت» باید فکری به حال این معضل بکند. مدیرعامل ایران خودرو از «لیزینگ» و «خروج خودروهای فرسوده» به عنوان دو عامل مهم در افزایش فروش خودرو نام برد و در عین حال گفت که هم‌اکنون هر دوی اینها عملا تعطیل هستند.

به گفته نجم‌الدین، نرخ فعلی بهره بانکی عملا تعطیلی لیزینگ‌ها را در پی داشته و خروج خودروهای فرسوده هم که متوقف شده است؛ بنابراین اگر قرار به افزایش تولید و تداوم فروش باشد، باید این دو فرآیند را دوباره فعال کرد.


نفع دولت در فروش خودرو


مدیران عامل ایران خودرو و سایپا؛ اما در ادامه باز هم فرصتی پیدا کردند تا به بانک‌ها و سازمان‌های دولتی بتازند و آنها را مقصر گرانی خودرو عنوان کنند.

خودروسازان سال‌هاست از نقش دولت در گرانی خودرو صحبت به میان آورده و می‌گویند بخش قابل‌توجهی از پول خودروهای  داخلی به جیب دولت می‌رود، حال آنکه افکار عمومی این را نمی‌پذیرد و همچنان خودروسازان را عامل گرانی خودرو می‌داند.

 با این حال، مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرد که 30 تا 40 درصد قیمت خودروهای داخلی نصیب دولت می‌شود و خودروسازان سهمی از آن ندارند. به گفته نجم‌الدین، مثلا پژو 405 که 25 میلیون تومان قیمت دارد، تنها 18 میلیون آن به خودروساز می‌رسد و هفت میلیون باقیمانده را دولت سهم می‌برد. او با بیان اینکه خودروسازان به نوعی مامور وصول پول دولت شده‌اند، عنوان کرد که بانک‌ها و سازمان‌های دولتی، صنعت خودرو را می‌دوشند و کمکش هم نمی‌کنند.

به گفته مدیرعامل ایران خودرو، این شرکت به همراه سایپا سالی شش هفت هزار میلیارد تومان پول به بانک‌ها می‌دهند؛ مدیرعامل سایپا اما این رقم را سه هزار میلیارد عنوان کرد. مدنی البته مانند نجم‌الدین از سیاست‌های بانکی انتقاد کرد و گفت سایپا می‌خواهد به نقطه‌ای برسد که به جای بانک‌ها، به قطعه‌سازان پول بدهد.


پراید و 405 باید بروند


اما در شرایطی که پراید و پژو405 پرتیراژترین خودروهای حال حاضر کشور به شمار می‌روند، نجم‌الدین و مدنی تاکید کردند این دو طی دو سه سال آینده باید از رده خارج شوند. پراید خودرویی متعلق به 30 سال پیش محسوب می‌شود و پژو 405 نیز چند سالی از آن بزرگ‌تر است؛ اما با این حال، هر دو آنها ستون فقرات جاده مخصوص به شمار می‌روند و حالا ایران خودرو و سایپا قصد راندن‌شان را دارند.

در این بین، مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرد که صنعت خودرو ناچار به طراحی و ساخت دو پلت‌فرم است تا بتواند روی هر کدام از آنها بین 8 تا 10 محصول جدید بسازد. به گفته او، این کار صنعت خودرو را برای آینده بیمه خواهد کرد.

 مدیرعامل سایپا نیز با تاکید بر اینکه تا دو سه سال آینده، دیگر نمی‌توان پراید و پژو 405 تولید کرد، گفت که صنعت خودرو ایران همواره از استانداردهای دنیا عقب است و تا حرف از استانداردی جدید به میان می‌آید، باید برویم با دولت چانه بزنیم که اجرای آن را به عقب بیندازد.

مدنی به نوعی قطعه‌سازان را نیز تهدید کرد و گفت که طی سال‌های آینده فقط قطعه‌سازانی پابرجا خواهند ماند که قدرت طراحی و مهندسی بالایی داشته باشند و بقیه از دور خارج خواهند شد. او اما در پاسخ به اعتراض قطعه‌سازان مبنی بر اینکه سایپا قصد دارد با چینی‌ها پلت‌فرم جدیدی بسازد و از قطعه‌سازان چینی استفاده کند نیز گفت: سایپا قرار است با کمک بزرگ‌ترین شرکت طراحی و مهندسی چین، پلت‌فرم برای خود بسازد؛ اما با آنها شرط کرده‌ایم که باید از قطعه‌سازان ایرانی در این مورد استفاده شود.

در واقع هدف مان استفاده از امکانات چینی‌ها است. مدیرعامل سایپا این را هم گفت که این شرکت سال آینده خودرویی جدید را با موتور میتسوبیشی  تولید و عرضه خواهد کرد.


پولي به نهادها نداده‌ايم

مدیرعامل ایران خودرو در بخش ديگري از اظهارات خود به یک شایعه کهنه در مورد صنعت خودرو اشاره کرد تا پس از سال‌ها یک مقام رسمی در این مورد اظهارنظر کرده باشد. داستان از این قرار است که در دهه 70 و در شرایطی که پیکان اصلی‌ترین خودرو تولید داخل بود، خیلی از مردم گمان می‌کردند ایران خودرو از بابت هر پیکان یک میلیون تومان به نهادها پرداخت می‌کند.

عجیب اینجا بود که هیچ‌گاه نیز در این مورد شفاف سازی انجام نشد و کسی در مقام تایید یا تکذیب آن بر نیامد تا اینکه بالاخره مدیرعامل ایران خودرو در گردهمایی شنبه‌شب، صراحتا این موضوع را تکذیب کرد. نجم‌الدین گفت که همواره از این دست شایعات پشت سر خودروسازان بوده؛ اما نه ما پولی به نهادها داده‌ایم و نه آنها چیزی از ما طلب کرده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    سئوال بزرگ اين است كه چرا تاكنون نگفت دولت از محل فروش خودرو مي برد ؟كجا در بودجه كشور ديده شده اين درامد ؟آيا غير ازاين بوده كه ...................
  • سهیل ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    اگه انحصاری نیست چرا در واردات خودرو باز نمیشه که هم رقابتی بشه و هم خودروسازان داخلی... تولید نکنند و کیفیت را بالا ببرند ما و کره جنوبی باهم شروع کردیم اونا کجا هستند و ما کجاییم چین در ده سال گذشته از ما جلو افتاده . مگه خودرو سازان شعار نمی دادند خودکفا شدیم پس کو .
  • جواد ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    چرا باید به کشورهای اطراف ارزانتر از ما ایرانی ها بدهند؟
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    این بابا میدونه باید بره، داره دست و پا میزنه
  • عدالت ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    این مبلغ چرا در هزینه ی تمام شده ی این شرکت که خود را ضررده نشان می دادند نیامده بود؟؟؟
  • محسن ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    تیتر اولیه مژده ارزانس داد ولی صحبتی در مورد ارزان شدن خورده به میان نیامده سر کاری بود تا انتها که خواندم
  • میترا ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    این نونی بود که بهزاد نبوی از دولت میرحسین تو دامن خودروسازان گذاشت ! یکی از دلایلی که احمدی نژاد میخواست واردات خودرو را ازاد کند همین بود که متاسفانه با مخالفت از طرف گروههای ذینفع مواجهه شد
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    متاسفانه شایعات حقیقت داره!! این حرف از 20 سال پیش بین مردم دهن به دهن میشه!!تازه با پیاز داغ دوبل!!
  • مجنون ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    اگر پولی برداشته میشه بهتره به حساب وزارت راه وسازمان محیط زیست ریخته بشه تا متناسب نیاز هزینه بشه
  • مهدی ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    پس قضیه این بود که محمود میگفت گرون نکنین بد است!
  • سیاوش ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    نیز گفت: سایپا قرار است با کمک بزرگ‌ترین شرکت طراحی و مهندسی چین، پلت‌فرم برای خود بسازد؛ اما با آنها شرط کرده‌ایم که باید از قطعه‌سازان ایرانی در این مورد استفاده شود. این حرف مدیر عامل صحت نداره صنعت چین برای این رشد کرد که قطعه سازان چینی تولید کننده باشند حالا ما از طراحی رو بدیم بعد خودمون هم قطعه بدیم.این کذب محضه.اونها برعکس ما برای نیروی انسانیشون ارزش بیشتری قائل هستند
  • ایرانی ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    مشکل صنایع خودروسازی با تعرفه 4 درصدی قطعاً حل می شود. خودروساز ایرانی باید شرایط رقابتی را بدون قیمت های دستوری دولت تجربه کند، تا بتواند روش های کاهش قیمت و افزایش کیفیت را پیدا کند. حق و حقوق خریدار ایرانی در داشتن خودرویی امن و با کیفیت را نیز از یاد نبریم.
  • ایرانی ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    مشکل صنایع خودروسازی با تعرفه 4 درصدی قطعاً حل می شود. خودروساز ایرانی باید شرایط رقابتی را بدون قیمت های دستوری دولت تجربه کند، تا بتواند روش های کاهش قیمت و افزایش کیفیت را پیدا کند. حق و حقوق خریدار ایرانی در داشتن خودرویی امن و با کیفیت را نیز از یاد نبریم.
  • اسیر ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    یک بچه 6 ساله وقتی میخواهد به مدرسه برود حتما میبایست پرونده سلامت داشته باشد.راننده تاکسی میبایست کارنامه داشته باشد وگرنه خودرو متوقف میگردد چطور است که مدیران این مملکت هیچ پرونده و کارنامه کاری ندارند ؟من خواهش میکنم به عنوان نمونه از مدیریت همین آقا درپستهای قبلی گزارشی تهیه کنید تا مشخص شود ایشان چگونه مدیری است. در ضمن خواهشمند است جلوی پای دولت جدید برای پستهای سال 96 سنگ نیندازید اگر مدیر مردمی هستید .
  • حمید داودی ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    صنعت خود رو سازی کشور سالها است که به رکود جدی مبتلا شده است. نگه داشتن سرپای این صنعت با تزریق یارانه، کاهش کیفیت تولید خود رو و کاهش نیروهای فعال در این بخش توام بوده و بدهی های سنگین به قطعه سازان و پرداخت حقوق و مزایای هزاران مدیر، مهندس و کارگر شاغل در این بخش، این صنعت را با گرفتار های بیشماری مواجه کرده است که با تغییر دولت اکنون لازم است نگاه جدی تری به مقوله خود رو سازی در ایران صورت گیرد. کشورهای مختلف جهان معمولاً دو رویه را در ارتباط با صنعت خودرو در کشور خود دنبال می کنند. 1- برخی از کشورها وارد کننده صرف هستند و قید تولید خود رو در کشور خود را زده اند. 2- برخی دیگر از کشورها که تعداد آنها بسیار اندک است در کنار واردات خودرو، به تولید آن نیز می پردازند. این کشورها عموماً کشورهائی بشمار می روند که مشکل خاص اقتصادی نداشته، با تحریم های بین المللی روبرو نیستند و از سرمایه کافی و همچنین از سرمایه گذاری خارجی نیز بهره مند هستند. کشور ما همواره بر این اصل تاکید داشته است که صنعت خودرو سازی باید بومی باشد و روی این اصل برای سالیان دراز، واردات خودرو به کشور ممنوع شد و یا اینکه با تعرفه هائی که وضع می گردید، واردات آن را عملاً با مشکل روبرو می شد. فقط طی یکی دو سال اخیر است که مرزهای کشور برای واردات خود رو تا حدودی باز شده است، اما آنهم برای عده ای خاص که نگاه منفعت طلبانه به موضوع داشته اند و به خدمات جانبی و تحمیل برخی شرایط به کشورها و کمپانی های صادر کننده خود رو به ایران ، نظیر سرمایه گذاری در بخش ایجاد شرکت های جنبی و مراکز خدمات رسانی و تولید قطعه در ایران و ...... توجهی نداشته اند، ضمن اینکه برخی از شرکت های خود رو سازی به مراکز نفتی و غیره متصل هستند که از ورای قرار داد با آنها می شد تا ساخت دهها پمپ بنزین مجلل در جاده های کشور را نیز به آنها تحمیل نمود که ممکن نشده است. دولت جدید سه را برای حل این مشکل می تواند پیش رو داشته باشد: 1- ادامه وضع موجود، که قطعاً با شعار های دولت سازگار نبوده و سیر قهقرائی موجود در این صنعت را همچنان ادامه خواهد داد. 2- خصوصی سازی صنعت خود رو در ایران که دولت جدید در اولین حرکت خود به درستی 30 شرکت قطعه ساز را به فروش گذاشت. 3- قطع روند و شکل فعلی تولید خود رو در ایران از تولید خودرو های به اصطلاح ملی تا تبدیل آن به صنعت مونتاژ خودرو در ایران و یا واردات خودرو به صورت کاملاً ساخته شده. تجربه کشورهای همسایه ایران و بسیاری از کشورهای منطقه و حتی در اروپا و آسیای شرقی و .... راه حل سوم را موفق تر از بقیه نشان داده است. درهمسایگی ایران ترکیه را مشاهده می کنیم که صد ها مدل اتومبیل خارجی در خیابان ها و جاده های آن کشور در حال تردد هستند و این کشور که قصد داشت تا خود رو ملی تولید کند، اکنون به هزاران مرکز مجهز در کشور تجهیز شده است که از سوی شرکت های وارد کنند این خود رو ها ایجاد شده و به خدمت دهی به مردم مشغول هستند . شرکت هائی که باعث ایجاد اشتغال برای هزاران نفر از مردم این کشور شده اند . عین همین روند را ما حتی درکشورهای اسلامی مالزی، اندونزی و... شاهد هستیم. یکی از بزرگترین دغدغه ها و نگرانی صنایع خودرو سازی کشور برای رهائی از تولید خود رو در داخل کشور که بنا به دلایل متعدد همواره از تکنولوژی روز دنیا عقب بوده است، سرنوشت هزاران مهندس و کارگری است که در این صنایع مشغول به کار هستند. بدلیل دولتی بودن این مراکز و کارمند محسوب شدن این افراد که همانند بسیاری از مراکز دولتی در صورت کار شایسته و یا ضعیف در هر صورت حقوق و مزایای خود را از دولت دریافت می کنند، متاسفانه ما شاهد کارائی ضعیف این بخش هستیم و در نتیجه انتظار کار خلاق و بهره دهی بالا از کارخانجات خودرو سازی دولتی امری اگرحتی محال نباشد، بسیار ضعیف خواهد بود. دولت برای رهائی از این وضعیت سه راه حل زیر را می تواند مد نظر داشته باشد: 1- اولویت استخدام در شرکت های جدید التاسیس خدمات رسانی شرکت های خارجی صادر کننده خود رو به ایران باید با افراد شاغل در صنعت خودرو سازی باشد. 2- با اعطای مجوز واردات یک تا چند خود رو به آنان، به خدمت ایشان درصنایع خودرو سازی پایان دهد. وقتی کارگری با وارد نمودن و یا فروش سهمیه خود به ثروتی دست یابد که با 20 سال کارنیز بدان دست نمی یافت قطعا برای خاتمه داوطلبانه کار در کارخانجات خودرو سازی بیشترترغیب خواهد شد. 3- نامبردگان را به کارخانجات صنعتی کشور ( غیر از صنایع خودرو سازی ) منتقل و از خدمات آنان در سایر بخش ها بهره بگیرد. باید پذیرفت که صنعت خود رو سازی کشور طی سالیان گذشته با مشکلات جدی و عدم موفقیت کافی روبرو بوده و اکنون که فرصتی برای احیای وضعیت این صنعت بوجود آمده باید نهایت بهره را از آن ببریم.
  • م ص ر ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    آخه جان من، عزیز من، یا ماشین خوب و با قیمت مناسب بدید مردم سوار شن تا جونشون حفظ بشه و حالشو ببرن، اخه این چه سیاستیه که نه صنعت خودرو کشور رو درست میکنید و نه به فکر مردم هستید؟ آخه مگه چقدر میخواید از مردم کشور سود بگیرید؟ به بهای چی آخه؟ به بهانه اشتغال زایی؟ از اون طرف خودروهای چینی رو با تعرفه و عوارض بالا وارد میکنید تا حتی گرون تر از گرونترین محصولات داخلی بشه به بهانه حفظ صنعت خودروی ملی؟ چرا به فکر مردم نیستید آخه؟ الانم که دارید پراید رو همقیمت پارسال پرشیا میدید... حالا جوک قرن رو داشته باش!! ال نود چهل و هفت میلیونی !!!!! خوب به جای اینکه قطعه وارد کنید و اینجا سرهم کنید کل ماشین رو وارد کنید تا مردم کمتر پول بدن و بتونن ماشینای بهتری بخرن، خیلی خنده داره ها، قطعه وارد میکنن و مونتاژ میکنن اونوقت قیمتش چند برابر همون ماشین تو خارج در میاد...
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    Ahmadinejad ebtedaye riasat jomhorish Elam Kard ke dowlat sahme khodesh az foroshe khodro ro sarfenazar kard !!!
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    0 0
    چون دولت تدبير و اميد است پس لطف كند و اين نصف قيمت خودرو را برندارد تا ما مردم مستضعف . با تدبير پولهاي خود را جمع كرده و به اميد دريافت آن باشيم !!! ههههههههههههههههههه
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    0 0
    خودرو سازان در ايران لگن مي سازند ادعاي مي كنند خودرو سازند من كارمند دربدر از طريق ليزينگ يك عدد پژو به اصطلاح پارس خريدم كه داراي ترمز ABS هم مي باشد به هيچ عنوان به ترمز هاي اين خودرو نمي توان اطمينان كرد خدا شاهد است چندين بار با سرعت حدود 50الي 60كيلومتر اصلاٌ ترمز ها گرفته نشد ونزديك بود تصادف كنم در ضمن هنوز 60 هزار كيلومتر كارنكرده كمك ها استارت دينام اگزوز وهزاران خرج ديگر برايم تراشيده شده كه ........................بنده يك پيكان را 16 سال داشتم اين ميزان هزينه كه خرج اين به اصطلاح پژو كردم خرج آن نكردم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس