به گزارش مشرق، رضا نخجواني در گفتوگو با فارس در پاسخ به اين سؤال که: "زمينگيري توپولفهاي 154 ناوگان هوايي کشور تا 30 بهمنماه سال جاري قطعي خواهد بود؟ "، اظهار داشت: تمامي ايرلاينهاي داخلي که در ناوگان خود داراي توپولف 154 هستند، موظفند توپولوفهاي خود را تا سيام بهمنماه سال جاري زمينگير کنند.
وي با اشاره به اينکه در خصوص الزام زمينگيري توپولفها چندين دستورالعمل به شرکتهاي هواپيمايي داخلي که در ناوگان خود داراي توپولوف هستند، ابلاغ شده است، بيان کرد: در اينباره ميتوان به چندين نامه که از سوي سازمان هواپيمايي کشوري به ايرلاينها ابلاغ شده است، اشاره کرد.
رييس سازمان هواپيمايي کشوري اظهار داشت: در آخرين ابلاغيه طي ارسال نامهاي به شماره 38747 و تاريخ 20 دي ماه 89، به شرکتهاي هواپيمايي ايران ايرتور، کيشاير، تابان و کاسپين بر انقضاي تاريخ فعاليت هواپيماهاي توپولف 154 از سيام بهمنماه سال جاري تأکيد شد.
نخجواني با بيان اينکه تنها اين چهار شرکت هواپيمايي در ناوگان خود داراي توپولف هستند، اظهار داشت: در اين نامه خطاب به شرکتهاي هواپيمايي مذکور اعلام شده است که با توجه به اعلام قبلي سازمان هواپيمايي کشوري مبني بر الزام خروج توپولفها از ناوگان هوايي کشور، از برنامهريزي و ايجاد تعهد براي ادامه پرواز با هواپيماهاي مذکور از يکم اسفندماه سال جاري جداً خودداري کنند.
وي متذکر شد: بديهي است در صورت ايجاد تعهد و فروش بليت اين هواپيماها به مسافران، تمامي مسئوليتها و عواقب ناشي از آن متوجه شرکتهاي هواپيمايي مذکور خواهد بود.
بنابراين گزارش به دنبال دستورالعمل سازمان هواپيمايي کشوري، خروج تدريجي توپولفهاي 154 از ناوگان هوايي کشور، طبق توافق با ايرلاينها صورت گرفته است و شرکتهاي هواپيمايي ملزم شدند با ارائه برنامه خروج هواپيماهاي مذکور، نسبت به جايگزيني ناوگان خود اقدام کنند.
در اينباره چندين نامه ديگر نيز از سوي سازمان هواپيمايي کشوري به ايرلاينهاي داراي توپولف ارسال شده بود که سه مورد آن به شرح زير است:
الف) در تاريخ 11 خرداد ماه 89 طبق نامه شماره 120ص /3454 به شرکت هواپيماي ايرتور اعلام شد که بايد تا يکم مردادماه سال جاري نسبت به خروج توپولف از شبکه پروازي خود اقدام کند؛ متن نامه آن به شرح زير است:
جناب آقاي صادقي مديرعامل شرکت هواپيمايي ايران ايرتور
با توجه به دستور رييس سازمان هواپيمايي کشوري در خصوص خروج توپولوف 154 از شبکه پروازي خواهشمند است دستور فرمائيد از يکم مردادماه 1389 از هرگونه فروش بليت و ايجاد تعهد در استفاده از هواپيماهاي يادشده خودداري شود بديهي است در صورت عدم تمديد مجوز فعاليت هواپيماهاي يادشده و ايجاد تعهد، تمامي مسئوليتها متوجه خود شما خواهد بود.
رونوشت:
شرکت هواپيمايي کيش اير جهت رعايت موارد فوقالذکر و خودداري از هرگونه ايجاد تعهد از تاريخ مذکور.
شرکت هواپيمايي تابان جهت رعايت موارد فوقالذکر و خودداري از هرگونه ايجاد تعهد از تاريخ مذکور.
شرکت هواپيمايي کاسپين جهت رعايت موارد فوقالذکر و خودداري از هرگونه ايجاد تعهد از تاريخ مذکور.
ب) در تاريخ 24 شهريور ماه 1389 نامهاي از سوي سازمان هواپيمايي کشوري به شماره 19449 به شرکت هواپيمايي ايرتور در خصوص زمينگيري توپولفهاي 154 ابلاغ شد که متن آن نامه به اين شرح است:
جناب آقاي صادقي مديرعامل شرکت هواپيمايي ايران ايرتور
احتراماً، بدين وسيله تاريخ اعتبار تمامي مجوزهاي برنامه آن شرکت براي توپولفها تا 11 آبان ماه سال جاري تمديد مي شود.
بديهي است از اين تاريخ به بعد از هرگونه برنامهريزي پروازي ( اعم از برنامهاي، فوقالعاده و غيره) بر اساس توپولوف، جداً خودداري شود.
ج) در تاريخ پنجم آبان 1389 سازمان هواپيمايي کشوري طي نامهاي به شماره 26695 به شرکتهاي هواپيمايي مذکور از آنها خواست که از 30 بهمنماه 1389به بعد از هرگونه برنامهريزي پروازي ( اعم از برنامهاي، فوقالعاده و غيره) بر اساس توپولوف، جداً خودداري کنند.
طي يک سال اخير 37 فروند هواپيما به ناوگان هوايي کشور افزوده شده است که مطابق با 5 هزار و 600 صندلي پرواز است.
با زمينگيري و خروج 17 فروند توپولف باقيمانده ناوگان هوايي کشور در واقع 3 هزار و 100 صندلي پرواز از ناوگان هوايي حذف ميشود که با توجه به افزوده شدن 5 هزار و 600 صندلي پرواز، در واقع با خروج توپولفها، 2 هزار و 500 صندلي پرواز نيز بيشتر خواهيم داشت.