به گزارش مشرق، حجتالاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ارسال نامهای به علی لاریجانی رئیس مجلس دلایل خود درباره تخلفات صورت گرفته در واگذاری شرکت هواپیمایی «ایران ایرتور» را توضیح داد.
وی همچنین اعلام کرد با ارسال شکواییهای به قوه محترم قضاییه در حال پیگیری تخلفات صورت گرفته در واگذاری است.
متن نامه پژمانفر به لاریجانی بدین شرح است:
برادر ارجمند جناب آقای دکتر لاریجانی
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
احتراماً به استحضار میرساند: اینجانب نصرالله پژمانفر نماینده حوزه انتخابیه مردم محترم و انقلابی مشهد و کلات در مجلس دهم مدت مدیدی است که براساس وظایف قانونی و شرعی جهت استیفای حقوق ملت و جلوگیری از تضییع بیتالمال نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به موضوع واگذاری شرکتهای دولتی مشمول اصل ۴۴ ورود پیدا کرده و پس از تنظیم شکواییهای که از طریق قوه محترم قضاییه در حال پیگیری این موضوع میباشم و در همین راستا و به منظور اطلاعرسانی به هموطنان عزیز و تنویر افکارعمومی در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ طی مصاحبهای با خبرگزاری فارس گزارشی مجمل از موضوعات مرتبط در واگذاریها و تخلفات انجام شده را ارائه نمودم، لیکن متأسفانه یکی از شرکتهای واگذار شده (شرکت هواپیمایی ایران ایرتور) که اتفاقاً محمل بسیاری از تخلفات ذکر شده نیز بوده است، جوابیهای در خبرگزاری فارس منتشر نموده که علاوه بر توهین به یکی از نمایندگان ملت بزرگ ایران محتوی توهین و افتراهای متعددی نیز میباشد به نحوی که علاوه بر اینجانب، جایگاه رأس اموری مجلس شورای اسلامی را نیز به نوعی زیر سؤال برده است.
با توجه به اینکه در جوابیه مذکور مطالب اعلام شده را کذب و بیاساس قلمداد نمودهاند بدینوسیله دلایل اتقان آنها را جهت استحضار و پیگیری لازم به شرح ذیل تقدیم حضور مینمایم:
۱ اظهارات اینجانب در خصوص عدم پرداخت بدهیهای شرکت ایرتور مربوط به: الف) عدم پرداخت بدهیهای شرکت هسایار به عنوان دیون همراه ایران ایرتور در زمان واگذاری حدود ۲۳ میلیارد تومان براساس نامه شماره ۱۷۸۹۳ مورخ ۹ مهر ۱۳۹۷ سازمان خصوصیسازی ب) عدم پرداخت وجه سهام ترجیهی کارکنان براساس نامه شماره ۳۲۴۰۱ مورخ ۱ اسفند ۱۳۹۷ سازمان خصوصیسازی ج) عدم پرداخت اقساط سازمانی درموعد مقرر که اخطاریههای آن در سازمان اقبل دسترسی میباشد صورت پذیرفته است.
۲ بر مبنای اظهارات بالاترین مقام سازمانی حوزه حمل و نقل نظام جمهوری اسلامی ایران (وزیر محترم راه و شهرسازی) قیمت پایه و کارشناسی برند یک شرکت هواپیمایی در ایران حدود حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان میباشد که اگر تجهیزات و امکانات ایرتور در زمان واگذاری را به آن اضافه نماییم به عددی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان خواهیم رسید و این در حالی است که ایرتور به حدود یک بیستم قیمت مذکور آن هم به صورت اقساطی واگذار شده است.
۳ در حال حاضر درآمد شرکت ایرتور به آژانسی در تبریز واریز میشود در صورتی که بدهیهای مختلفایرتور که به صورت روزافزون در حال افزایش است به حساب خودش ثبت میگردد، به عبارتی چنانچه این شرکت اعلام ورشکستگی نماید، میبایست پاسخگوی بدهیهای خویش باشد در حالی که درآمدش نصیب شخص دیگری شده است؟!
با عنایت به اینکه ماهیت نمایندگی و وکالت امت حزبالله، دفاع از حقوق مردم و بیتالمال تعیین شده است و در همین راستا پرونده سازمان خصوصیسازی با امضاء ۵۵ نفر از نمایندگان محترم ملت از طریق قوه قضائیه در حال پیگیری و همچنان مفتوح میباشد، لذا خواهشمند است به منظور صیانت از جایگاه نمایندگان خدوم ملت و همچنین شأن رفیع مجلس محترم شورای اسلامی دستور فرمایید علاوه بر انجام اقدام و تهیه پاسخی درشأن به جوابیه مذکور نسبت به پیگیری این پرونده مهم در سیستم قضایی نیز اقدام عاجل به عمل آید. شایان ذکر است در صورت صلاحدید شکایت شخصی اینجانب از شرکت مذکور بابت توهین و افتراء به بنده نیز آماده ارجاع به قوه محترم قضائیه میباشد که در صورت موافقت هیأت رئیسه محترم به جریان خواهد افتاد.
پژمان فر در اسناد ارائه کرده به لاریجانی به نامه حمید شکرالله زاده ذیحساب و مدیرکل امور مالی سازمان خصوصی سازی و صدور اخطار به خریداران سهام ترجیحی شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در تاریخ اول اسفند سال ۹۷ اشاره میکند.
متن این نامه بدین شرح است:
مدیرعامل محترم شرکت ایرانایرتور
موضوع: صدور اخطار به خریداران سهام ترجیحی (تخصیص ۱۷ فروردین ۱۳۹۰)
با سلام
احترامابه استحضار میرساند تعداد «۵۵۷» نفر از سهامداران ترجیحی (کارکنان) آن شرکت بابت اقساط معوق به مبلغ یک میلیارد و ۸۲ میلیون و ۲۵۰ هزار ریال به این سازمان بدهکار میباشند. با عنایت به وارد قانونی ذیل:
۱ ماده (۷) آئین نامه اجرایی نحوه واگذاری سهام ترجیحی و بند (ب) ماده (۳) قرارداد فیمابین که عنوان شده «مبلغ هر قسط در درجه اول از محل سود قابل تخصیص به سهامداران با سایر عواید حاصله از سهام مورد واگذاری به عنوان تأدیه بخشی از بدهی خریداران از طرف شرکت مورد واگذاری تأمین خواهد شد و در صورت عدم کفایت و عدم پرداخت به هر دلیل، هریک از خریداران مکلف میباشند رأساً نسبت به پرداخت اقساط و یا تأمین مبلغ کسری آن اقدام نمایند.»
۲ طبق بند (الف) ماده (۴) آئیننامه مذکور «درصورت قطع رابطه شغلی هر یک از خریداران شاغل با شرکت یا بنگاه مورد واگذاری، آن شرکت یا بنگاه مکلف است تعهد پرداخت اقساط سالانه و نیز آدرس کامل وی را اخذ نماید و خریدار متعهد میگردد در صورت هرگونه تغییر در آدرس اعلامی مراتب را کتباً به شرکت و فروشنده اعلام نماید.»
بنابراین مقتضی است دستور فرمایند، مبالغ مذکور حسب مورد از محل سود سهام توزیعی و یا در صورت عدم کفایت از حقوق ماهیانه خریداران (کارکنان شرکت) کسر و اصل اقساط را به حساب شماره شبا ۷۱۰۱۰۰۰۰۴۰۰۱۱۰۰۱۵۰۴۰۲۲۶۱۶IR تمرکز وجوه حاصل از واگذاری بنگاهها به نام سازمان خصوصیسازی نزد بانک مرکزی واریز، اصل نامه و فیش واریزی را به این سازمان وفایل مربوطه را به آدرس پست الکترونیکی starjihi@chmail.ir ارسال نمایند.
شایان ذکر است در صورت قطع رابطه شغلی سهامداران با آن شرکت، مطابق بند (۲) مذکور میبایست مبلغ اقساط از هریک از آنها اخذ و به حسابهای فوق واریز شود.
در همین زمینه، بابک ضرغامی مدیرکل دفتر نظارت و پیگیری مطالبات سازمان خصوصی سازی هم با ارسال نامهای به شکاری خریدار این شرکت هواپیمایی، توضیحاتی را درباره نحوه انجام تسویه حساب نهایی اعلام کرده است.
متن این نامه به شرح ذیل است:
جناب آقای شکاری
خریدار محترم شرکت هواپیمایی ایران ایرتور
موضوع: نحوه انجام تسویه حساب نهایی
سلام علیکم
بازگشت به نامه شماره ۴۴۵ مورخ ۱۲ تیر ۱۳۹۷ و پیرو نامه شماره ۱۲۳۹۰ مورخ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ ضمن ارسال تصویر نامه شماره ۱۱۸۴/۹۷/۰۱/۴۵۳۲ مورخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ شرکت تعاونی چند منظوره هسایار و با توجه به دو نوبت عدم حضور در جلسات دعوت شده جهت تعیین تکلیف مفاد صورتجلسه مورخ ۱ دی ۱۳۹۴ به استحضار میرساند تسویه حساب نهایی قرارداد واگذاری شرکت هواپیمایی ایران ایرتور منوط به تعیین تکلیف مفاد صورتجلسه مورخ ۱ دی ۱۳۹۴ میباشد.
حجتالاسلام پژمانفر نماینده مردم مشهد در ۱۳ خرداد گفته بود شرکت «ایران ایرتور» با قیمت حدود ۳۴ میلیارد تومان در یک پرداخت سه ساله واگذار شد که هنوز که هنوز است، این مبلغ از سوی خریداران واریز نشده است. ضمن اینکه این واگذاری با این قیمت در حالی که طبق گفته وزیر وقت راه (تنها برند یک شرکت هواپیمایی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد)، صورت گرفته است.
وی افزود: این در حالی است که شرکت ایران ایرتور دارای پنج هواپیمای MD و همچنین دارای اراضی املاک و مستغلات بود و تعداد زیادی هواپیمای «توپولف» داشت و اموال و داراییهای دیگری داشت که همه آنها به ۳۴ میلیارد تومان فروخته شد و همانطور که گفتم، پرداخت نشده است.