کد خبر 247338
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۴

آمریکا به خوبی می داند که حیثیت خود را با انفجار انبار باروت منطقه از دست خواهد داد؛ انبار باروتی که آمریکا به روشنی دریافته در کجای منطقه است و به همین دلیل این روزها از مواضع اولیه عقب نشسته و از حمله محدود هوایی سخن می گوید.

گروه بین‌الملل مشرق - ماجرای سوریه همچنان خبر اول بین المللی است. بالاخره آمریکا به سوریه حمله خواهد کرد یا خیر؟ به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها که خود آغازگر این بحث بودند، اکنون سردر گم هستند و نمی‌توانند با قاطعیت تصمیم بگیرند.

آمریکا تلاش داشت تا اجماعی جهانی علیه دولت سوریه ایجاد کند؛ اما با شکست جدی مواجه شد. این کشور سپس تلاش کرد تا اجماعی حداقلی، شبیه به آنچه در ماجرای لیبی رخ داد بوجود بیاورد، که بازهم ناکام ماند.

حال آمریکا مانده است و ادعای حمله به سوریه؛ از یک سو مدعی استفاده دولت اسد از سلاح شیمیایی است و بر اساس همین ادعا، وی را مستحق مجازات می‌داند؛ از سوی دیگر در حمله به سوریه با تعلل جدی همراهانش و سر درگمی خویش مواجه شده است.

اما چرا آمریکا این بار اینقدر از وارد شدن در ماجرای سوریه و حمله به این کشور دچار تردید است؟ آن هم در حالی که مدعی اند تنها قرار است حملات محدودی را انجام دهند؟ آیا دولت اسد و ارتش این کشور که مدت دو سال است درگیر جنگ داخلی است و بی شک زخم زیادی برداشته، اینقدر هیمنه دارد که آمریکا را با چالش روبرو کند؟

مگر عراق زمان صدام چنین قدرتی نداشت؟ پس چرا برای ورود به عراق چنین مشکلاتی را در پیش نداشت و چنین سر در گم نبود؟ کلاف سر در گمی این ماجرا کجاست؟

برای فهم این کلاف سردرگم، باید مسئله را از منظری نگریست که آمریکایی‌ها بدان می‌نگرند؛ مشکل جایی است که آمریکایی‌ها نیز خود را در قضیه سوریه، درگیر با آن می‌دانند: جمهوری اسلامی ایران.

برای فهم موضع جمهوری اسلامی ایران درباره سوریه، نگاهی باید کرد به مواضع اخیر رهبر انقلاب؛ هر چقدر لحن امریکایی‌ها در حمله به سوریه تندتر می‌شد، مواضع رهبر انقلاب نیز وضوح بیشتری یافت؛ تا اینکه امروز به جایی رسیده‌­ایم که آمریکا پس از مواضع اولیه خود از حمله به سوریه دست کشید و اعلام کرده است قصد تغییر دولت اسد را نداشته و به حملات محدود بسنده خواهد کرد.


رئیس جمهور امریکا به صراحت از مواضع خود عقب نشست و تاکید کرد حمله به سوریه تنها به شکل حملات محدود هوایی صورت خواهد گرفت


بی شک مواضع رهبر انقلاب در این عقب نشینی تاثیری به سزا داشت؛ جایی که رهبر انقلاب، قلب امریکا در خاورمیانه را هدف گرفتند:

در مسئله‌ى سوريّه هم كه آمريكا تهديد كرده و گفته‌اند ميخواهند دخالت كنند، اين قطعاً يك فاجعه براى منطقه خواهد بود و مطمئناً آمريكايى‌ها از اين مسئله ضرر خواهند كرد؛ اين را بايد بدانند؛ قطعاً ضرر ميكنند؛ ... به علاوه كه اصلاً هيچ آينده‌ى روشنى هم وجود ندارد، يعنى واقعاً منطقه منطقه‌اى است كه مثل انبار باروت، اگر يك جرقّه‌اى آنجا از اين قبيل دست بدهد، آدم نميداند كه ابعاد اين جرقّه چه خواهد شد. (6 شهریور 92)

رهبر انقلاب به صراحت منطقه را انبار باروت توصیف کرده و با قطعیت عنوان کردند که امریکا از حمله به سوریه "‌قطعاً ضرر می‌کند". باید دید این انبار باروت کجاست که امریکا باید مراقب باشد آتشی به این انبار باروت نیفتد و خود این کشور نیز این پیام را دریافت کرد و از مواضع قبلی خود عقب نشینی کرد.

بشار اسد نیز مواضعی شبیه مواضع رهبر انقلاب را در مصاحبه با فیگارو اتخاذ کرد.


بشار اسد در مصاحبه با فیگارو تاکید کرد که منطقه انبار باروت است و سرانجام به آتش کشیدن آن نامعلوم است


رهبر انقلاب همچنین 6 روز پس از مواضع اولیه خویش، بازهم عنوان کردند که امریکا از ورود به منطقه قطعا ضرر خواهد کرد:


مسئله‌ى انسانيّت چيزى نيست كه كسى در دنيا باور بكند كه آمريكايى‌ها دنبال اين هستند؛ حالا لفّاظى ميكنند، زبانْ‌بازى ميكنند، اين را ميگويند براى اينكه بتوانند حركت خودشان را توجيه كنند. و البتّه ما عقيده‌مان اين است كه اينها اشتباه ميكنند، خطا ميكنند و ضربه‌ى وارده‌ى بر خودشان را در اين زمينه احساس خواهند كرد و قطعاً در اين مورد ضرر خواهند كرد؛ در اين ترديدى وجود ندارد. (12 شهریور 92)

پیام ایران درباره عواقب حمله به انبار باروت را، بی‌شک امریکایی‌ها به هر طریقی دریافت کرده‌اند که اینگونه از موضع خود عقب نشسته‌اند؛ به نظر می‌رسد آنجا که منافع قطعی امریکاست و تا کنون نیز از گزند حوادث تا حدودی مصون مانده، اسرائیل است؛ اینگونه به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی انبار باروت این منطقه است که با حمله نیابتی آمریکا به سوریه، این رژیم از خاک سوریه و با حمایت جهان اسلام و محور مقاومت هدف قرار خواهد گرفت؛ جایی که آمریکا قطعاً از آسیب دیدن آن متضرر خواهد شد و اوباما به نیابت از آن رژیم، حیثیت سیاسی خود را در باتلاق خاورمیانه، از دست رفته خواهد دید و قاعدتا نمی­تواند جوابی برای لابی صهیونیستی داشته باشد.

آسیب دیدن منافع مقطعی و محدود امریکا بعد از تبدیل شدن به هدف (Target) در منطقه، مانند برخی از پایگاه‌های نظامی و منافع اقتصادی تنها بخشی از آتشی است که به انبار باروت خواهد افتاد؛ جایی که آتش افتادن به آن، ضرر قطعی امریکا و انفجار انبار باروت را در پی خواهد داشت، رژیم جعلی اسرائیل و تل‌آویو است.

به نظر می‌رسد که آمریکا نیز اهمیت این پیام و آتش در انبار باروت را دریافته است که اینچنین از مواضع اولیه خود عقب نشینی کرده است. امریکا مراقب است که مبادا اقدامی کند که آتش مقاومت به انبار باروت، یعنی تل‌آویو کشیده شود و ...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امین سیف ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 0
    با سلام،خواهش می کنم تایید کنین کامنت من رو، اگر واقعا ارتش سوریه در این اقدام شیمیایی دست داشته باشد،چه با دستور بشار اسد و چه بدون اگاهی بشار اسد،ایران چگونه موضع باید بگیرد؟ اگر تا چند روز آینده اطلاعات دقیقی از این ادعا به دنیا داده بشود ان موقع ایران چگونه باید با این رسوایی برخورد کند؟فکرش رو بکنین ما از حکومت بشار اسد در این 3 سال حمایت کردیم و الان ارتش سوریه واقعا شیمیایی به کار برده باشد هر چند واقعا اسد بی اطلاع بوده باشد...آیا این رسوایی بزرگی نیست؟ امروز سازمان اطلاعاتی المان ادعاهای جالبی کرده و گفته از 4/5 ماه قبل ارتش سوریه منتظر بوده تا با درخواست حمله شیمیایی که به اسد داده بودن موافقت بشه اما اسد تایید نکرده و کشتی های اطلاعاتی آلمان در سواحل سوریه این ارتباطات رادیویی را ضبط کرده...اگر یادتون باشه از یکسال قبل آلمان کشتی اطلاعاتی در سواحل سوریه داشت و اتفاقا تو خبرگزاری ها هم در موردش بحث شد...آلمان کشوری نیست که بیخودی ادعا کنه...خلاصه باید بیشتر مطمئن بشیم و از بشار اسد و حکومت سوریه جویا بشیم و اعتبار ایران رو در منطقه و دنیا ضایع نکنیم...یعنی چشم بسته اقدام نکنیم...ممنون
  • albert ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    اونا از خداشونه که جنگ به اسراییل کشیده بشه میدونید چرا???
  • مهدی ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    جانم فدای رهبر.
  • علی اکبر ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    خداوند منان دشمنان ما را از احمقها قرار داده لذا خودشان با دست خودشان گور شان را دارن می کنند .
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    مرگ بر اسرائیل.
  • بسیجی ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    اصلاً شما خودشو ناراحت نکن.سوریه برای ما یه منطقه راهبردی .اینا دنبال بهونه بودن که همون ناو المانی با دان اطلاعات به آمریکایی ها زمینه سازی کردن و خودشون بمب شیمیایی در اختیارا تکفیری ها گذاشتن.تو نگران خودت باش نه کشور من.این کشور فقط برای غیور مردان بسیجی و حزب اللهی و بس
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    بیشین بینیم باااا ...
  • جان فدای رهبر ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    جانم فدای رهبر حکیم که معادلات دشمنان علی الخصوص آمریکا و اسرائیل رو به هم زده ای کاش بعضی داخلیها هم قدر این رهبر رو میدونستند.
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    یاد بگیر جونت رو برای خودت نگه داری
  • محمدصادق ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    آقای "امین سیف" میگم تو برو آلمان پناهنده شو! سازمان ملل؟؟!! چه سازمان مللی؟؟ تحت سیطره خود آمریکایی هاست. اصلا بشار اسد هم شیمیایی زده باشه، به آمریکا چه ربطی داره؟! مگه اون موقع که صدام شیمیایی میزد مرده بودن؟! ما آمریکا را در سوریه زیر پا می گذاریم.
  • علی ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    جانم فدای اسلام،جانم فدای ایران،این درست است،نه چیز دیگری.
  • سیدمهدی موسوی ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    امین جان شما به من جواب بده 1-در حالی که ارتش سوریه شهر به شهر داره پیش میره و با کمک اهالی هر منطقه تروریست های تا دندان مسلح رو اخراج می کنه و شمار زیادی از ایشان را تلر و مار می کنه 2-در حالی که کارکنان و بازرسان سازمان ملل در منطقه حضور دارند چرا باید از بمب شیمیایی استفاده کنه ؟ تروریست ها که همگی ماسک و .... رو از برادران احمق وهابی دریافت کرده بودند و زدن بمب شیمیاییی در قبال ایشان فایده ای ندارد و فقط مردم عادی و شهروندان حامی دولت کشته می شدند چرا هیچ کدام از قدرت های جهان به نامه 6 ماه قبل وزارت خارجه و وزارت اطلاعات ایران در خصوص خرید و حمل بشکه های مشکوک شیمیایی به مرز اردن سکوت کرده اند ؟؟ برو توی سوابق خبری چند روز پیش وزارت خارجه یه سرچ کن
  • علی ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    دستم در رفت....اشتباهی منفی دادم
  • احمدخواجوند ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    حيف كه از سياست ،خيانت ،خباست چيزي نميدونم .
  • سلام ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    درزمان حکومت علی ع فتنه های بسیاری رخ داد هر کس در زیر پرچم علی ع رفت هدایت شد و بقیه کلا گمراه شدند امروز با این همه فتنه از چه کسی تبعیت کنیم که گمراه نشویم؟ دوست من از هر که خواهی پیروی کن ازادی ولی ما میگویم فقط سید علی ایشان تنها کسی هستند که ادامه رو راه امامند
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    تیمی که تو بازی 2 بر 0 جلو هست دقیقه نود زیر گوش داور نمیزند. بشار اسد جلو بود اما براش میخواستن پاپوش درست کنن.
  • علي ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    خب باهوش هاچون رهبرداره حرف اسلام روميزنه جونمونوفداش ميكنيم ديگ وگرنه چراجونمونوفداي دیگران نميكنيم....!؟
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    جناب "محمدصادق" و "بسیجی" این ادبیات در شان ما نیست. لطفا منطق رو پایه بحث بدونید و احساس رو برای جا دیگری خرج کنیم. این کشور برای همه ما است.
  • میرزاد ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    آقای سیف اگه بخوای من همین الان یک شنود و گزارش درباره استفاده سوریه از سلاح شیمیایی براتون به زبان آلمانی ارسال کنم عالم سیاست اندکی پیچیده تر از اینی که شما فکر می کنید، است. اینا بهانه است نه معادله برای تصمیم گیری! معادلاتی که باعث تصمیم گیری می شوند را باید در نظر گرفت، که کمی برای شما پیچیده است رسوایی هم برای شما مهمه کوس رسوایی ما رو در جنگ با اسراییل و امریکا سالها پیش نواخته اند شما خودتو بذار جای امریکا که از بمب اتمی استفاده کرده بعد ببین رسوایی یعنی چی!
  • میرزاد ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    خباثت مجید جان دلبندم
  • عبدالعیاس ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    جان فدایی برای شخص هیچ مشکلی تدارددلیلش هم ((بنفسی انت))هایی که ما فراوان در ادعیه واحادیثمان داریم که اتفاقا خطاب بعضی شون به غیر امام هم هست.شما هم از تواضع آقا سوءاستفاده نکنید . بنفسی انت و اهلی و مالی یا سید علی. یاعلی !
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    جانم فدای رهبر...
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    جانم فدای رهبر...
  • a ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    مشکل این نظر اینه که فرض اولش اشتباهه.آره منم قبول دارم اگه سوریه به مردمش حمله کنه باید در مقابلش موضع گرفت ولی چرا کشوری که توش جنگ داخلییه و ارتش داره به کشورمسلط میشه به مردم خودش یا حتی به تروریستا شیمیایی میزنه.با اینکه میدونه کل رسانه های دنیا همراه تروریستان . ودنباله بهانه هستن
  • فدایی رهبر ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    علی آقا و آقا ناشناسه جانم فدای اسلام ، جانم فدای ایران البته اسلامیش و جانم فدای رهبررررررررررررررررر اینو تو گوشتون فرو کنین
  • فدایی رهبر ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    نه نمیدونیم! شما خودت بگو
  • فدایی رهبر ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    برو بابا... کشور اسلامی ای که دست اهل بیت پشت سرش باشه هیچ وقت به رسوایی کشیده نمیشه
  • علیرضامحتشم ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    جانم فدای رهبر
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    جانم فدای رهبر
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    0 0
    چون اوباماست و می خواد کلک اسراییل رو بکنه واسه همینه که اسراییلی ها هم نیشاشون دیده نمی شه و زدن تو فاز مظلوم نمایی
  • زهرا ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    شما چگونه خود را مدعی ولایت می دانید؟به سخنان آقا خطاب به درجه داران ارتش مراجعه کنید ایشان تاکید کردند جانم فدای رهبر نگویید بگویید جانم فدای اسلام و ادامه دادند جان همه فدای اسلام . بنابراین نباید از بزرگان خود جلو بیافتیم آنان مصلحت دین را فدای به به چه چه چند روزه دنیای ما نمی کنند.
  • حامد ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    آلمان در 3 موردی که عرض می شود کلا دروغ گو بوده: 1-حمله به سفارت ایران و مضروب کردن سفیر به صورت صحنه پردازی 2- حمله مسلحانه مستقیم به همسر شهید حجاب ، مروه شربینی!!توسط پلیس آلمان در دادگاه!!!!! 3- استقرار مقطعی و قدرت بخشی کامل به سرکرده های منافقین و اثر گذاری آنها در هر کجا که دلشان بخواهد . . . کی گفته آلمان الکی حرفی نمی زنه؟ بعدشم بنده پیشرفت تکنولوژیک روز را با توجه به رشته ام ثانیه به ثانیه رصد می کنم . . . کشتی های اطلاعاتی آلمان شاید بتوانند امواج موبایل را هک کنند ولی سیم های فیبر نوری تلفن یا مسی رو که نمی توانند و کلا ادعای شنود زنده از چند ده کیلومتری یا یک لطیفه است یا بلوف سیاسی!
  • حامد ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    لبیک یا خامنه ای
  • حامد ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    لبیک یا خامنه ای
  • حامد انصاری ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    لبیک یا خامنه ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس