ارتش سوریه برای دریافت برخی اطلاعات و تجهیزات از تروریست‌های سوری نیاز به ورود کماندویی به یک مرکز مهم شبه نظامیان داشت و باید عملیاتی مهم در فاصله زمانی کوتاه در آن انجام می‌شد.

گروه بین‌الملل مشرق - در حال حاضر غوطه شرقی دمشق به مرکز مهم شبه نظامیان مسلح – بخصوص اسلام‌گراها - تبدیل شده است. دلیل آن، نزدیکی این منطقه به دمشق و مرزهای اردن (از سمت درعا) است. این ویژگی باعث می‌شود تا تروریست‌ها از آنجا راهی غوطه شرقی شوند. امروز ارتش برای پوشش این منطقه و حفاظت از دمشق و دور کردن دشمن از پایتخت، به انجام عملیات ستون آتش فکر می‌کند.

عملیات مهم بسیاری در غوطه شرقی انجام شد که مهمترین آنها عملیات کمین بود. پیشتر، ارتش و دیگر نیروهای فعال در زمینه پاکسازی تروریست‌‌ها، عملیاتی را در مناطق استراتژیک این منطقه انجام دادند. در این میان آنچه تازگی دارد خبری است که یک سرهنگ در اختیار حدث نیوز قرار داد و آن اینکه یگان‌های ویژه و نخبه گارد ریاست جمهوری، در حد فاصل  بلالیه و نشابیه واقع در غوطه شرقی، عملیاتی را انجام دادند.

به گفته این منبع، عملیات مذکور توسط کماندوهای نیروهای ویژه گارد ریاست جمهوری به فرماندهی سرتیپ ماهر اسد انجام شد و هدف از انجام آن، یورش به یکی از مراکز فرماندهی تروریست‌های مسلح و دستیابی به دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده‌ آنها و نیز نقشه‌ها و برنامه‌های لجستیکی مرتبط با چگونگی انجام تحرکات در این منطقه بود. از دیگر اهداف این عملیات هلی برن، دست یابی به اطلاعاتی درباره خط پشتیبانی و تدارکاتی و تحرکات آینده فرماندهان مرکز مذکور و دیگر اطلاعات مورد نیاز ارتش برای انجام عملیات در غوظه شرقی بود.

گفته‌های حدث نیوز حاکی از آن است که این عملیات با نظارت مستقیم و فرماندهی سرتیپ ماهر اسد در اتاق فرماندهی ویژه این نیروها صورت گرفت. زمان شروع این عملیات، اواخر ماه آگوست و منطقه مورد هدف، شرق غوطه تعیین شده بود. البته هواپیماهای جنگی سوریه از قبل، برای تسهیل عملیات هلی‌برن و اطلاع از نوبت‌های دیده‌بانی مقر شورشیان و میزان دوری آن از دیگر مناطق نظامی وابسته به شورشیان مسلح به گشت‌زنی پرداخته بودند.



اطلاعات به دست آمده از این عملیات، حاکی از آن است که گزینه اصلی قبل از عملیات هلی برن، انهدام کامل مرکز مذکور با هواپیماهای جنگی بود. امری که معمولاً در چنین عملیاتی مورد توجه قرار می‌گیرد. با این حال ارتش، بر‌اساس اطلاعات شناسایی خود تصمیم گرفت برای دریافت برخی اطلاعات وارد یکی از مراکز اصلی تروریست‌ها شود.  قرار بود این عملیات که بیش از 30 دقیقه به طول نینجامید،  ساعت 5 صبح و با حضور 28 تن از نیروهای زبده گارد ریاست جمهوری انجام شود.

الحدث نیوز درباره رویدادهای این عملیات می‌گوید: در این عملیات 3 هلی کوپتر با پشتیبانی چندین جنگنده حضور داشتند. جنگنده‌ها چندین بار بر فراز مرکز مذکور به پرواز درآمدند تا بالگردهای ویژه عملیات هلی برن به منطقه مورد نظر وارد شوند. با فراهم شدن شرایط، یکی از بالگردها در فاصله 800 متری هدف، 30 سرباز را پیاده کرد. در زمان عملیات هلی برن، جنگنده‌ها در شعاع 1 کیلومتری منطقه هدف به حرکت دورانی خود ادامه می‌دادند تا گروه‌های وابسته به مخالفان به انجام عملیات نپردازند.



یک منبع (با درجه سرتیپ) به الحدث نیوز گفت: در طی چند دقیقه این یگان به محل مورد نظر رسید ولی بالگردها درباره حضور محافظان نزدیک مقر به آنها هشدار داد. از همین رو نیروها به سه گروه زیر تقسیم شدند:

نخست، نیروهایی که مسئولیت حمله به محافظان بیرونی مقر را برعهده گرفتند.
دوم، نیروهای پشتیبانی از گروه نخست که باید به همراه این گروه وارد مرکز می‌شدند.
سوم، نیروهای پشتیبانی از دو گروه مذکور به هنگام ورود آنها به مرکز در برابر تروریست‌ها.

به گفته این منبع، گروه نخست به طور غافلگیرانه با سلاح‌های بی صدا به اندک محافظان خارج از مقر حمله کردند و بعد از هلاکت آنها، گروه دوم وارد مقر مذکور شدند و نیروهای موجود در داخل را مورد هدف قرار دادند.

اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که حد نهایت زمان عملیات داخل مقر 15 دقیقه تعیین شده بود. به این معنا که می‌بایست مانور کوچکی انجام می‌شد چرا که مأموریت اصلی، انجام عملیات در مدت زمان تعیین شده بود. دلیل این امر، نگرانی از حضور نیروهای پشتیبانی شورشیان مسلح بود. بدین ترتیب این یگان کماندویی، توانست طی چند دقیقه افرادی را که مقاومت کردند از پا درآورد و علاوه بر بازداشت چند تن از فرماندهان آنها، به مقداری نقشه و سیستم‌های مورد نیاز دست یابد. کماندوها 6 دقیقه بعد از ورود به مقر شورشیان، از آنجا خارج شدند و بعد از گذشت 60 دقیقه از حضور در میدان نبرد، به همان شکل نخست (از طریق بالگرد) صحنه نبرد را ترک کردند.



به گفته منبع مذکور قبل از خروج یگان کاماندویی، هواپیماها مسیر حرکت گروه‌هایی را که از شرق به سمت مقر مورد هدف می‌آمدند را رصد می‌کردند. به نظر می‌رسید شورشیان قبل از هلاکتشان، از همراهان خود درخواست کمک کرده بودند ولی هواپیماها مانع از پیشروی نیروهای کمکی شدند. در چنین وضعیتی هواپیماها به یگان کماندویی هشدار دادند که به انجام عملیات و دستیابی به اهداف مورد نظر سرعت ببخشند.

ابن منبع در پایان می‌گوید: بعضی از فرماندهانی که توسط این یگان دستگیر شدند، از اعراب بودند که صید مهمی برای نیروهای سوریه به شمار می‌رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    دست مریزاد. آدم یاد فیلمهای کماندویی می افته
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    ماهر اسد الان پیش باباشه. مردم رو خر نکنید
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    ماشا لا حزب الله ...
  • فتوحی ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    درود بر دلاوران سوری
  • زود باور ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    رمبو 2013 با شرکت سرتیپ سیلوستر خیلی ماهر لیون ساخت کمپانی SPI
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    تو اسکلی چرتو پرت کامنت مینویسی
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    گروه بین‌الملل مشرق - در حال حاضر غوطه شرقی دمشق به مرکز مهم شبه نظامیان مسلح – بخصوص اسلام‌گراها !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!یک لائیک این گزارش را نوشته است
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    ناشناس جان اون باسل اسد بود که مرد نه ماهر اسد
  • علیرضا ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    خودتی ناشناس مردم نیستن یخورده هم ادب داشته باش
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    چی میگی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سرخپوست خسته ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    1 0
    والا ما هلیکوپتر از دو کیلومتریمون رد میشه صداش رو میشنویم،حالا اینها چطوری از 800 متری هم کور شدن هم کر خدا داند
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    لابد این کماندوها اونا رو ناز هم کردند.اونا فقط سر میبرند و اینها فقط ناز میکنند.ههههههههههههه
  • cfcfcf ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    ببندین خالی رو
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    1 0
    شما دوست داری خودت را خر بدانی مشکلی نیست ولی برای آدم مطلب مینویسند
  • علی ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    شماهم ببند گاله رو
  • علی ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    شماها به فیلمهای تبلیغاتی هالیوودی که به دروغ خودشون رو گنده و قوی نشون میدن عادت کردین و اینقدر احمق هستین که حقیقت رو نمیبینید که در عمل تو تمام جاهایی که برای جنگ رفتن و به خاری وذلت افتادن و مثل سگ کتک خورده دمبشون رو لای پاهاشون گذاشتن و در رفتن. اره زود باور خیلی بهت میاد فقط یه احمق هم اخرش اضافه کنی عالی میشه!
  • علی ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    اگرآقایان به فکرحفظ قدرت نیستندبدانندکه خونریزی حرام است ازهرطرفی که باشد.
  • علی ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    پدر تجربه بسوزه !!! این رفیقمون اقای ناشناس اونجا بوده میدونه چون زیاد نازش کردن مثل اینکه!!!! ههههههههههه نه هندونه!!!
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    چقدر آدم باید بدبخت باشه که پیروزی ها و موفقیت های مملکت خودش و دوستان خودش رو باور نکنه اما دروغای دشمنو باور کنه.
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    شما گوشات تیزه. از یه مشت زامبی خمار و نعشه ی مواد مخدر و کر و کور دخترکای جهاد زنا چه انتظاری داری؟ بعدش خیال نکن صدای هلیکوپتراشون مثل هلیکوپترای قدیمی ماست. شاید هلیکوپترای جدید دارن که مثل هلیکوپترای جدید آمریکا بی صداست.
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    مملکت خودشو؟ سوریه مملکت ماست؟! هههههههههههههههههههههه
  • نوا ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    این همه اطلاعات رو از کجا اوردی.اونی که پیش باباشه باسل اسد.........بابا معلومات سیاسی.خود سیاست.........
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    چرا عکس آخر رو از لبنان گذاشتین؟ سوریه که هامر نداره! پلیس موتوری و چرخ دستی باقالی فروشها همک نشون میده که لبنانه
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    چرا عکس آخر رو از لبنان گذاشتین؟ سوریه که هامر نداره! پلیس موتوری و چرخ دستی باقالی فروشها همک نشون میده که لبنانه
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    نه علی جون از تجربم نبوده از تبلیغات سوء مظلومنمایی های شما بوده..... هههههههههه هندونه خواستی وانتی اومده سرکوچتون زنبیل رو بردار و برو بخر ههههههههههه
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    عزیزان من باسل رو نمیگم که در تصادف مرد. من ماهر رو میگم که با شوکت مرد
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    ناشناس لبنانی این همه بدبختهایی رو که نامبردی میشه بگی چطوری دو سه ساله سوریه اینطوریش کردند؟ پس چرا معتادان و نعشه ها و زامبی ها و منکراتی های وطنی نمیتونن اینجا از این کارا بکنن ههههههههههههههههههههههههه.امروز حیلی روز خوبی بود.همش خندیدم.
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    به اون دلاوران سوری مثبت دادما!!
  • علی ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    ببین دقت کن چی نوشته! دوستمون گفته: مملکت خودش و دوستان خودش یعنی سوریه دوست ماهست و شما هموطنی که از صدتا دشمن پست تر و منفور تر هستی . هموطنی بی اصالت و خودفروخته
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    در جواب:مملکت خودشو؟ سوریه مملکت ماست...بعضی ها چقدر کوته نظرن...چه اشکالی داره ...خدا را چه دیدی شاید سوریه دست سلفی ها نیافتاد و شکوفایی اقتصادی را به خودش دید .....بعدش روادید بین ایران و سوریه برداشته شد.....،،به جای آنتالیا می ریم سواحل مدیترانه سوریه.....لب کارون (نرمش قهرمانانه)
  • ناشناس 1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    دوستان اونا ممکنه صدای هلیکوپتر رو شنیده باشن که حتما شنیدن اما تو مقاله دقت نکردین 3 هلیکوپتر بودن و اسکورت جنگنده ها کافی هست که جنگنده ها دیوار صوتی رو شکسته باشن دیگه مگه صدایی میاد فرض بر اینکه این کارو نکردن دراه می گه یکی از هلی کوپتر ها 30 سرباز رو پیاده می کنه پس اون دوتا چی شدن ؟ فک نمی کنید اون دوتا واسه رد گم کنی از جهات مختلف پرواز کنن؟ وقتی از جهات مختلف پرواز باشه تشخیص تعداد و جهت صحیح پرواز مشکل می شه. و باور داشته باشید که این کار شدنی هست تو زمان جنگ خودمون از این کارا و کلک ها به دشمن زیاد زدن و تو عمق عراق نفوذ کردن حتی بعضیا زیارت هم رفتن یا حق
  • ابی ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    خر خودتی یه کم ادب داشته باش
  • ابی ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    هر خونریزی حرام نیست عزیزم اگه یکی سر خوهرت ومادرت رو بعد از ... ببرند بازم این حرفو میزنی باید مصداق بارز یرحمون بینهم واشدا علی الکفار باشیم
  • سرباز ولایت ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    آره دیگه با همین رمبو و از اینجور آت و آشغالا سرتونو گرم کردن که هیچی حالیتون نیست آمریکا موقع حمله به عراق هم با مخالفت روسیه مواجه شد ولی بالاخره به عراق حمله کردن که اون زمان ایران به این شدت الآن توان نظامی نداشت و همچین دل خوشی هم از عراق و صدام نداشت و یا نتونست یا نخواست جلوی آمریکا رو بگیره ولی الآن فرمانده سپاه با خونسردی تمام گفت میزنیم اسرائیل و نابود میکنیم سردار سلیمانی گفت : "هرچتر بازی که قرار است از هواپیما هلی برن شود هر تفنگداری که قرار است از ناوها پیاده شود هرکماندویی که قرار است با نفربر وارد شود یادش باشد که قبلا تابوتش را سفارش داده باشد شامات(سوریه)خط قرمز انقلاب اسلامی است همانجایی که میتواند معراج ما و گورستان شما باشد." همچین دندونشونو کشیدن که الآن دارن میگن ما از همون اول هم معتقد به راه حل سیاسی بودیم . آره جون عمت خیلی ببخشید خر خودتیو هفت جد و آبادت
  • م ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    ناشناس معلومه که تاریخ رو همیشه تجدید می آوردی اون پسر ارشد حافظ اسد بود که توسط موساد ترور شد اسمش هم ((باسل اسد)) بود
  • ابی ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    ناشناس عزیز تو جنگ هندونه ببخشید حلوا پخش نمیکنن باید محکم باشی اگه لازم باشه دفاع میکنی ودرجایی دیگه مجبوری 20 نفرو ببری روهوا
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    شما که لو دادید عملیات را!!!
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    هامر نداره ولی ماهر که داره.
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    کار حزب ا.. وسپاه بود .
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    مرحبا
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    تخیل بچه های مشرق نیوز هم قویه ها ! یه دوست هندی دارم ببینم میتونم کار چندتا فیلمانه بالیوودی رو براتون بگیرم . اگه همینجوری ادامه بدید تا چندسال دیگه چندتا سلمان خان و شاهرخ خان ایرانی توی سینمای هند خواهیم داشت .
  • محمد ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    منظورش القاعده یا جبهه النصره است به اینها شورشیان اسلام گرا هم میگن برای اینکه از ارتش آزاد که بیشتر سکولار هستند متماییز بشوند
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    کلا خون نجس است وباید از آن پرهیز شود
  • فرهاد ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    درود به ماهر برادر شجاع و غیرتمند بشار اسد و همرزمان قهرمانش خدا نگهدارشان باشد
  • سید حسن ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    منظورش سلفی ها ی اسلامگرا است که اینها غیر از ارتش آزاد اند
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    "رحماءبینهم..."درست است
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    هامر نیست! داور دقت کن
  • ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    مگس همیشه دنبال زخم میگرده!
  • سعید ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    هه هه هه هه هه هه هه ...
  • ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    فرض کن تو شب، توی منطقه درگیری، از 800 متری، صدای یه هلی کوپترهم بشنوی! خب که چی؟!
  • ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    تو کلا سعی کن حرف نزنی! برای حفظ آبروت بهتره!
  • ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    سوریه که ویزا نمیخواد
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    خوبی؟
  • nima ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    علی اقا از کدوم حوزه مرخص شدین !!!!!!
  • nima ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    قابل توجه لباس ارتش لبنان آبیه نه سبز
  • nima ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    داداش حالت خوبه !!!!! چیزی مصرف میکنی ؟ من دکتر خوب سراغ دارما ، خجالت نکشیا بگو
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    زنده باد بشار اسد. صدشرف داره به کل حوزه خلیج فارس و شیوخ بی خاصیت
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    پس با حساب منطق علی اقا و ابی،سربریدن اونا درست و به حق هست.پس دیگه لطفا نه عکساشونو بزارین و اشک تمساح بریزین.
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    بروبابا با این نظرت.من همون ناشناس مملکت هستم.منطق مخاطبان مشرق منو کشته اساسی..
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    ماهر اسد، دوست داریم.
  • سید ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    ببخشید اشتباه مثبت دادم
  • sadat ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    مخاطبانی که صرفا برای بحث کردن بی منطق نظر میذارید! میگن ادب مرد به ز دولت اوست
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    0 0
    اون عکسی که گذاشتی سربازه نازیه چه ربطی به سوزیه داره؟
  • محسن ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    دعوا نکنید توروخدا سوریه جنگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس