این طرحها به صورت مردمی و خودجوش توسط گروهی از طراحان جوان تهیه شده بود که بعد از ارائه به سازمان رسانهای اوج با حمایت این سازمان و هماهنگی با مسئولان شهرداری تهران بر سر پلهای عابر پیاده نصب شده بود. این پوسترهای با واکنش جالب توجه رسانههای خارجی مواجه شده بود.
مهدی نژاد مدیر روابط عمومی سازمان زیباسازی فضای شهری در واکنش به این بنرها در گفت وگو با روزنامه «شرق» از متولی این بیلبوردها ابراز بی اطلاعی کرده و در اظهار نظری جالب از این موضوع اعلام برائت کرده و گفته بود: «سازمان زیباسازی در این موضوع دخیل نبوده و این پوسترها بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی سازمان زیباسازی نبوده است.» بر روی بنرهای نصب شده بر سطح شهر تهران آرم مؤسسه رسانهای اوج به عنوان حامی این طراحیها نصب شده بود.
پیرهادی، عضو شورای شهر تهران و از مسئولان شهرداری تهران در مصاحبه با خبرآنلاین گفته بود که «تعدادی از تشکلهای خودجوش مردمی این پوسترها را طراحی و نصب کردهاند و پیش از اینکه نصب کنند به ما اطلاع داده بودند.» او گفته بود «طرح این پوسترها در راستای منافع نظام بود و من هم مانع نصب آنها نشدم. ما در شهرداری تهران اطلاع داشتیم و مانع از نصب این پوسترها و تصاویر نشدیم چون محتوای آنها را خارج از سیاستهای نظام ندیدیم. من هم روند کلی کار را در راستای فرمودههای مقام معظم رهبری دیدم و مانع نشدم.»
در کنار این اظهارات پیرهادی، مهدی نژاد در بخش دیگری از مصاحبه خود با شرق، گفت: «امشب این پوسترها جمع آوری میشود.» پیرهادی پیش از این گفته بود که «به طراحان این پوسترها گفتم که اگر جایی به مشکل خوردید بگویید ما حمایت میکنیم. گفتم که ما از کلیت کار حمایت کردیم، به من گفتند و من هم گفتم هرجا با مشکلی مواجه شدید و اگر کسی مانع شد بگویید ما حمایت میکنیم... من تأیید کرده بودم و اکنون هم مسئولیت این کار را میپذیرم.»
محسن سرخو از اصلاحطلبان عضو شورای شهر تهران در واکنش به این طراحیها با بیان اینکه شهرداری باید با موضوعات سیاسی هوشیارانه برخورد کند به خبرگزاری ایسنا گفته: «اگر شهرداری با مسایل سیاسی هوشیارانه برخورد نکند، به منافع کشور لطمه وارد می شود. نباید شهرداری اجازه بدهد هر بیلبوردی با هر مضمونی ولو اینکه هزینه اش پرداخت شده باشد در سطح شهر نصب شود به عنوان مثال در مورد بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» باید حداقل در این راستا هماهنگی لازم با شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه انجام میشد.» او این حرکتها را «خودسرانه» لقب داده است.
غلامرضا انصاری دیگر عضو شورای شهر تهران نصب بیلبوردهای ضد آمریکایی را «کار غیراصولی و ضدامنیت ملی» عنوان کرده است. او در بخش دیگری از صحبتهای خود اعلام کرده است که «هرکسی یا هرجایی که این بیلبوردها را نصب کرده کاری ضدامنیت ملی انجام داده است.»
پیش از این طراحان بیلبوردهای نصب شده هدف از ابراز تردید در «صداقت آمریکاییها» را هوشیار کردن ذهن مسئولان اعلام کرده بودند و معتقد بودند که «بزرگترین تهدید برای امنیت ملی ایرانیها، آمریکاییها هستند.» یکی از طراحان این پوسترها به خبرنگار تسنیم گفت: «از روزی که این طرحها بر سطح شهر تهران منتشر شده با بازخورد جدی رسانههای خارجی مواجه بودیم. این واکنشها طبیعی بود اما بار دیگر چیزی که برای ما عجیب بود این بود که چرا تعداد قابل توجهی از رسانهها و مسئولان داخلی از آرمان ضدآمریکایی امام و انقلاب دفاع نمیکنند.»
چند روز پیش سخنانی به حجتالاسلام زائری منتسب شده بود مبنی بر اینکه مرگ بر آمریکا با شکم خالی نمیشود که او در گفتگو با خبرنگار تسنیم ضمن رد این اظهارات گفت «اتفاقاً معتقدم که مرگ بر آمریکا با شکم خالی بهتر میشود، گفت.» او با اشاره به تقارن روز اول محرم امسال با روز 13 آبان گفت: «مخالفت ما با آمریکا از جنس مخالفت ما با دشمنان امام حسین(ع) است. ما آمریکا را نماد کفر و ظلم در دنیا میدانیم برای همین با سیاستهای این دولت مخالفیم.» دولت آمریکا سالهای زیادی است که پس از پیروی انقلاب مردم ایران هجم زیادی از دشمنی را نسبت به آنان روا داشته است. تحریمهای مختلف اقتصادی، حمایت از دولت عراق در جنگ 8 ساله علیه مردم ایران، مسلم نشمردن حق برخورداری از انرژی صلحآمیز هستهای، حمایت از گروهکهای تروریستی همچون مجاهدین خلق، ریگی و ... باعث شده که مردم ایران نسبت به سیاستهای دولت آمریکا و صداقت آنان خوشبین نباشند و تأکید بر حفظ این حقوق وجه اصلی انتظارات مردم از دولت روحانی در مذاکره با آمریکا را تشکیل میدهد.
اعضای دولت روحانی پس از تماس دولت اوباما با او در چند نوبت ارتباطی با مقامات آمریکایی داشتهاند. اوباما پس از گفتگو با روحانی تأکید کرده بود که گزینه نظامی درباره ایران همچنان بر روی میز است. او اعلام کرده بود که هیچ اقدامی بدون مشورت با متحدان منطقهای خود انجام نمیدهد. مقصود او رژیم صهیونیستی بود.
مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.