کد خبر 283546
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۱

اظهارات ˈویکتوریا نولندˈ دستیار وزیر امور خارجه آمریکا درباره مسایل جاری اوکراین ووتوهین وی به اتحادیه اروپا جنجال آفرین شد.

به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، نولند که از روز گذشته برای انجام دیدار دو روزه در کی یف بسر می برد، روز جمعه درکنفرانس خبری مجبور شد به سوالات خبرنگاران در باره اظهارات توهین آمیز خود توضیح دهد.

ویکتوریا نولاند دریک مکالمه تلفنی باسفیر آمریکا دراوکراین که پیام ضبط شده آن دراینترنت درز کرد، ضمن ناسزاگویی به اتحادیه اروپا، خواستار نادیده گرفتن موضع این ساختار منطقه ای در مورد اوکراین شد.

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری امروز از هر گونه اظهار نظر در باره گفت وگوی تلفنی خود با جفری پیت سفیر آمریکا در اوکراین خودداری و آن را گفت وگوی شخصی عنوان کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درز گفت وگوی تلفنی نولند دراینترنت را کار روس ها دانسته وعواقب این اقدام برای روابط روسیه وآمریکا را جویا شد، گفت: آنچه که به روابط با روسیه مربوط می شود این است که ما روابط بسیار عمیق و در عین حال پیچیده ای داریم.

نولند گفت : آمریکا با روسیه درمسایل مختلف همکاری می کند ودر مساله اوکراین هم مانند همسایگان این کشور علاقمند به تثبیت اوضاع این کشورهستیم وامیدواریم روسیه هم برای این هدف تلاش کند.

نولند درپاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه درمکالمه افشا شده اش گفته است ازآرسنی یاتسنیوک (رهبر حزب مخالف دولت باتفیکشینا) خوشش می اید، اما به ویتالی کلیچکو (رهبر حزب اودار) علاقه ای ندارد، اظهارداشت: درخصوص روابط ما با نمایندگان اپوزیسیون اوکراین باید بگویم که سفیر آمریکا در کی یف روابط عمیق تری دارد.

در واقع دستیار وزیر امور خارجه آمریکا از دادن پاسخ صریح به این سوال هم طفره رفت.

اظهارات توهین آمیز ویکتوریا نولند در روسیه نیز بازتاب گسترده ای داشت و بسیاری از رسانه های خبری آن را منعکس کردند.

آلکسی پوشکوف رییس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه در واکنش به این اظهارات خانم نولند گفت : با توجه به این که چنین اظهاراتی ازسوی مقام های آمریکایی درگذشته هم تکرار شده است. این کشور حق ندارد به دیگران درس اخلاق بدهد.

پوشکوف همچنین ازاقدام ضدروسی روز گذشته کانال تلویزیونی آمریکایی سی.ان.ان که بنای یادبود شجاعت برست (بنای یادبود سربازان کشته شده شوروی در جنگ دوم جهانی) را در فهرست زشت ترین بناهای جهان قرار داده بود انتقاد کرد وآن را اقدام توهین آمیز دیگر آمریکا خواند که به این کشور اجازه دادن درس اخلاق به دیگر کشورها را نمی دهد.

به گزارش رسانه های خبری روسی، اظهارات نولند باعث نارضایتی مقام های اروپایی هم شده است.

خانم ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان نیز امروزجمعه ازسخنان دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در مورد نقش اتحادیه اروپا در بحران اوکراین به شدت انتقاد کرد.

سخنگوی مرکل دراین رابطه اعلام کرد که صدراعظم آلمان سخنان نولاند را ˈکاملا غیرقابل قبولˈ تلقی می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس