گروه فرهنگی مشرق - در مراسم مذکور آیتالله سیدمحمد خامنهای، رضا داوری اردکانی، محسن جهانگیری، آیتالله سید مصطفی محققداماد، حجتالاسلام احمد احمدی، کریم مجتهدی، نجفقلی حبیبی، سید عباس صالحی، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، ضیاء موحد، منوچهر صانعی درهبیدی، زهرا مصطفوی و ... حضور داشتند.
غلامرضا اعوانی در آیین نکوداشت خود گفت: انسان وقتی به دنیا میآید مانند لوح نانوشته است و امکاناتی برای او فراهم میشود که به اعتقاد بنده الهی است و این امکانات، معلمها هستند و بنده با وجود گذشت سالها از آن زمان اکنون نیز برای اساتید دوران دبستان، دبیرستان و دانشگاه فاتحه میخوانم که از آن جمله میتوان به مرحوم دکتر مهدوی اشاره کرد که شبانهروز برای آموزش ما زحمت میکشید.
وی ادامه داد: ما اگر علاقهای داریم از اساتید خود سرمشق گرفتهایم که برخی از اساتید حتی بیشتر از فرزندان خود نسبت به ما دلسوز بودند.
عضو فرهنگستان علوم در خصوص جایگاه فلسفه اظهار داشت: فلسفه، معیار علوم است و فلسفه همان است که انسان میاندیشید و دیگر هیچ.
وی با اشاره به اینکه در داخل و خارج مرا به افلاطون متهم میکنند، تصریح کرد: بنده افلاطون را یکی از فلاسفه بزرگ تاریخ میدانم و تمام اساتید، نمود و مظهر حکمت هستند اما شدت و ضعف دارند و افلاطون نمود بیشتری از حکمت است.
اعوانی در ادامه به بیان تفاوت حکمت و سایر علوم پرداخت و گفت: براساس دیدگاه افلاطون و دکارت، علوم همه با پدیدارها سروکار دارد اما فلسفه علم به حقایق اشیاء است برای اینکه در علوم به حقیقت برسیم باید از دیدگاه حکمت و فلسفه وارد شویم.
وی افزود: سیر حکمت در یونان از «سوفیا» به «فیلوسوفیا» جریان دارد اما در جهان اسلام از فیلوسوفیا به سوفیا تبدیل شده است.
عضو فرهنگستان علوم با تأکید بر ضرورت خودشناسی عنوان کرد: انسان ابتدا به حقیقت وجودی خویش پی میبرد و شعار سقراط هم خودشناسی است، خودشناسی اصل است و اگر انسان به معنای کلی کلمه خودشناس نباشد غرض حکمت، حاصل نمیشود.
اعوانی گفت: اگر دوباره به دنیا میآمدم بیشتر به فلسفه میپرداختم و نقایص کارم را جبران میکردم.
وی در پایان با تشکر از همسرش اظهار داشت: کسی که میخواهد زندگی کند با پرداختن به فلسفه نمیتوان زندگی کرد و امرار معاش کرد همسرم نه تنها مانعتراشی نکرد بلکه بنده را کمک و تشویق کرد که جای تشکر دارد.
* عالم، ظهور حکمت است/کمال ازلی و ابدی هر حکیمی با بهرهمندی از تعقل میسر میشود
در ادامه غلامرضا ابراهیمی دینانی گفت: این جلسه نکوداشت که برگزار شد من و دکتر اعوانی مسئلهای نیستیم اما حکمت مسئله است و در واقع این احترامی بود که حضار به فلسفه و حکمت قائل شدند و حکمت همیشه هست و حکیم است که چند روزی هست و میرود اما هیچ وقت علم از حکمت خالی نیست.
وی اظهار داشت: عالم ظهور حکمت است حکمت نباشد هیچ چیزی نیست حکمت ازلی و ابدی است و حکمت حادث نیست. صفات خداوند عین ذات اوست لذا اگر میگوییم خدا حکیم است و یا خدا حکمت است اشتباه نگفتهایم و این غلو نیست چون خدا ازلی است حکمت هم ازلی است و هرچه ازلی است ابدی است.
این چهره ماندگار فلسفه گفت: انسان منهای فکر، انسان جمادی بیش نیست این عالم نیز ظهور حکمت الهی است و سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که اگر حکمت ازلی و ابدی است پس چگونه میتوان آن را به دست آورد؟!
وی تصریح کرد: ممکن است هزاران خورشید در دل حکیم بتابد و آخر بر کمال، ذرهای راه نیابد، اینکه آخرین ذره چیست یا کمال ذره چیست و یا اینکه مگر ذره کمال دارد، باید گفت بله، کمال ذره، کمال آدم است، کمال ازلی و ابدی هر حکیمی باید بهرهمند شود از تعقل.
دینانی در پایان گفت: همسرم ذرهای مانع در راه فکری ایجاد نکرد و همیشه معاون و همراه من بوده است.
غلامرضا اعوانی در آیین نکوداشت خود گفت: انسان وقتی به دنیا میآید مانند لوح نانوشته است و امکاناتی برای او فراهم میشود که به اعتقاد بنده الهی است و این امکانات، معلمها هستند و بنده با وجود گذشت سالها از آن زمان اکنون نیز برای اساتید دوران دبستان، دبیرستان و دانشگاه فاتحه میخوانم که از آن جمله میتوان به مرحوم دکتر مهدوی اشاره کرد که شبانهروز برای آموزش ما زحمت میکشید.
عضو فرهنگستان علوم در خصوص جایگاه فلسفه اظهار داشت: فلسفه، معیار علوم است و فلسفه همان است که انسان میاندیشید و دیگر هیچ.
وی با اشاره به اینکه در داخل و خارج مرا به افلاطون متهم میکنند، تصریح کرد: بنده افلاطون را یکی از فلاسفه بزرگ تاریخ میدانم و تمام اساتید، نمود و مظهر حکمت هستند اما شدت و ضعف دارند و افلاطون نمود بیشتری از حکمت است.
اعوانی در ادامه به بیان تفاوت حکمت و سایر علوم پرداخت و گفت: براساس دیدگاه افلاطون و دکارت، علوم همه با پدیدارها سروکار دارد اما فلسفه علم به حقایق اشیاء است برای اینکه در علوم به حقیقت برسیم باید از دیدگاه حکمت و فلسفه وارد شویم.
وی افزود: سیر حکمت در یونان از «سوفیا» به «فیلوسوفیا» جریان دارد اما در جهان اسلام از فیلوسوفیا به سوفیا تبدیل شده است.
عضو فرهنگستان علوم با تأکید بر ضرورت خودشناسی عنوان کرد: انسان ابتدا به حقیقت وجودی خویش پی میبرد و شعار سقراط هم خودشناسی است، خودشناسی اصل است و اگر انسان به معنای کلی کلمه خودشناس نباشد غرض حکمت، حاصل نمیشود.
وی در پایان با تشکر از همسرش اظهار داشت: کسی که میخواهد زندگی کند با پرداختن به فلسفه نمیتوان زندگی کرد و امرار معاش کرد همسرم نه تنها مانعتراشی نکرد بلکه بنده را کمک و تشویق کرد که جای تشکر دارد.
* عالم، ظهور حکمت است/کمال ازلی و ابدی هر حکیمی با بهرهمندی از تعقل میسر میشود
در ادامه غلامرضا ابراهیمی دینانی گفت: این جلسه نکوداشت که برگزار شد من و دکتر اعوانی مسئلهای نیستیم اما حکمت مسئله است و در واقع این احترامی بود که حضار به فلسفه و حکمت قائل شدند و حکمت همیشه هست و حکیم است که چند روزی هست و میرود اما هیچ وقت علم از حکمت خالی نیست.
وی اظهار داشت: عالم ظهور حکمت است حکمت نباشد هیچ چیزی نیست حکمت ازلی و ابدی است و حکمت حادث نیست. صفات خداوند عین ذات اوست لذا اگر میگوییم خدا حکیم است و یا خدا حکمت است اشتباه نگفتهایم و این غلو نیست چون خدا ازلی است حکمت هم ازلی است و هرچه ازلی است ابدی است.
وی تصریح کرد: ممکن است هزاران خورشید در دل حکیم بتابد و آخر بر کمال، ذرهای راه نیابد، اینکه آخرین ذره چیست یا کمال ذره چیست و یا اینکه مگر ذره کمال دارد، باید گفت بله، کمال ذره، کمال آدم است، کمال ازلی و ابدی هر حکیمی باید بهرهمند شود از تعقل.
دینانی در پایان گفت: همسرم ذرهای مانع در راه فکری ایجاد نکرد و همیشه معاون و همراه من بوده است.