یک ملی گرای افراطی در وبلاگش نوشت: «ايرانيان، بايد گام به گام براي بازگشت شير و خورشيد،اين نماد ملي تلاش كنند.نخست تنديس هاي شير و خورشيد سرجاي خود برگردند و بعد،"شير و خورشيد سرخ" جاي "هلال احمر عثماني" را بگيرد. باید از همه نيروهاي خود بهره بريم.

گروه سیاسی مشرق - «هفته نامه صدا» در شماره اخیر خود طی گزارشی تحت عنوان: "شیر و خورشیدِ جنجالی، اطلاعات "صدا" از پشت پرده حملات اخیر به یونسی"[i]، سعی کرده است که اظهارات ابهام برانگیز «یونسی» درباره جایگزینی نشان شیر و خورشید بجای هلال احمر در «سازمان هلال احمر» را به نوعی توجیه و کم اهمیت جلوه دهد.

تلاش برای بازگرداندن شیر و خورشید از چه زمانی و چرا آغاز شد؟

«هفته نامه صدا» به سردبیری «محمد قوچانی»، بعد از آن منتشر شد که «هفته نامه آسمان» - تحت سردبیری «قوچانی»- بدلیل غیرانسانی خواندن حکم قصاص در مطلبی از «داوود هرمیداس باوند»؛ توقیف شد. علاوه بر این، بدلیل اشتراک فراوان اعضای تحریریه هر دو نشریه؛ می توان «هفته نامه صدا» را "آسمان" با تابلوی جدید نامید.

بازگشت شیر و خورشید؛ پالس تلاش برای تغییر حاکمیت اسلامی«صدا» در گزارش مذکور نوشت: «خردادماه 86، «غلامعلی حداد عادل» بعنوان رئیس مجلس هفتم گفت: «با بالا رفتن مجسمه های شیر و خورشید بر سر در مجلس شورای اسلامی، با موافقت افکار عمومی، مشکلی نداریم». نویسنده سپس، با اشاره به جزئیات مربوط به اظهارات «یونسی» و بازخوانی مفصلی از اقدامات وی در پرونده قتل های زنجیره ای و تصدی گری اش بر «وزارت اطلاعات» کشور، اینطور عنوان می کند که محافظه کاران؛ در حال تسویه حساب سیاسی به بهانه اظهارات «یونسی» هستند.

«صدا» با اشاره به مخالفت های اصولگرایان با پیشنهاد «روحانی» برای وزارت مجدد «یونسی» بر «وزارات اطلاعات»، منشاء انتقادات صورت گرفته در عرصه افکار عمومی را جناحی و حاصل از بغض محافظه کاران نسبت به سوابق درخشان «یونسی» معرفی کرده و نهایتاً؛ تأکید می کند: «برغم تکرار سخنان مشابه سخنان «یونسی»، از زبان «حدادعادل» در سال 86 که آن موقع، هیچ واکنشی از سوی رسانه های محافظه کار بدنبال نداشت؛ معلوم نیست که آنها به چه دلیل، بخشی از سخنان تحریف شده «یونسی» را دستاویز حملات خود قرار داده اند ]!![. آیا این حاکی از دور جدید حملات و حاشیه سازی های تندروها برای دولت خواهد بود؟»[ii].

با این حال، یک بررسی ساده نشان می دهد که چطور این هفته نامه نزدیک به «کارگزاران سازندگی»، با تحریف آشکار سخنان سال 86 «حدادعادل» و حذف بخش اصلی ماجرا؛ یک روایت نادرست و تحریفی برای به غلط انداختن مخاطبان ارائه داده است. جالب تر اینکه، برنامه ریزان «صدا» با بهره برداری از این روایت تحریفی، دست به تحلیل مختصات فعلی سیاسی ایران زده و بر افسانه "چرخه بحران سازی محافظه کاران علیه دولت" تأکید می کنند!

پیش از هر چیز، متأسفیم که فرآیند استفاده از اطلاعات تحریف شده و وارونه نمایی تاریخ برای مغالطه و به اشتباه انداختن مخاطبین؛ به یک رویه معمول در برخی رسانه های منتسب به اصلاحات تبدیل شده است. با همه این اقوال، آنچه مهمتر است، اینکه بررسی های «مشرق»، "پشت پرده" جدیدی از موضوع شیر و خورشید را به نمایش در می آورد. اظهارات «یونسی»، چنان جنجال برانگیز بود که «سایت انتخاب» (اصلاح طلب و حامی دولت) بخاطر آن؛ سخت ترین انتقادات را به «علی یونسی» وارد کند. بنابر این، پیام یونسی چنان مهم بوده که وی حاضر بوده علاوه بر انتقادات اصولگرایان؛ انتقادات هم قطاری هایش را هم بخاطر آن، به جان بخرد. اینجا، بحث درباره گره گشایی از زوایای پنهان یک پالس است:

***


اپیزود اول: بازگشت شیر و خورشید بر سر در مجلس اسلامی!

«هفته نامه صدا»، در واقع به نشست خبری خردادماه 86 استناد می کند که توسط «غلامعلی حدادعادل» - ریاست وقت مجلس شورای اسلامی- برگزار شده بود. متأسفانه این هفته نامه، اصول اطلاع رسانی صادقانه را رعایت نکرده و در حالی صحبت های ادعایی «حدادعادل» را در "گیومه" قرار داده که آن را تحریف کرده است[iii]. در اصل، جمله ادا شده توسط «رئیس مجلس هفتم» چنین بوده است: «قرار شد، رسانه ‏ها در اين خصوص كمك كنند و نظرسنجي انجام دهند كه آيا بالا رفتن شيرها بر سر در مجلس؛ از نظر افكار عمومي جامعه، نوعي احياي شعارهاي قبل از انقلاب محسوب نمی شود؟ اگر اين تلقي ايجاد نمی شود، ما نيز مشكلي نداريم. مسئله مهم اين است كه بدانيم، مردم چه تلقي دارند»[iv].

همانطور که از پاسخ «حدادعادل» بر می آید، این واکنش وی در پاسخ به کنشی قدیمی تر بوده که در ادامه همین مطلب بدان اشاره می شود. دست آخر، هیئت رئیسه وقت مجلس زیر بار این نمی رود که چنین تلقی (شیر و خورشید طاغوتی نیست) در بین مردم وجود دارد و بنابر این؛ هیچگاه دستور نصب مجدد شیر و خورشید بر سر در مجلس توسط «حدادعادل» صادر نمی شود. لذا احتیاجی نبوده که نسبت به این اظهارات موضع گیری شود، زیرا وی؛ بازگشت مجسمه ها را مشروط به شرطی کرده که واقعیت بیرونی نداشته است (هر چند که می توان، سخت گیری بیشتری به خرج داد و بررسی درست نبودن این گزاره را نیز زیر ذره بین دقیق تری گذاشت).


بازگشت شیر و خورشید؛ پالس تلاش برای تغییر حاکمیت اسلامی

کمی بعد از برگزاری «انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی» و تغییر ترکیب مجلس و به تبع آن هیئت رئیسه[v]؛ ترکیب جدید در سکوت رسانه ای، اقدام به بازگرداندن شیر و خورشید ها به سر در ورودی مجلس می کند[vi]. «روزنامه سرمایه» - منتسب به اصلاحات- در اینباره نوشت: «دو مجسمه شیر و خورشید که زمان انقلاب از سر در مجلس حذف شده بود؛ روز پنجشنبه، 17 مرداد ماه در سکوت خبری، به جایگاه قبلی خود بازگشت. یکی از کارمندان «کتابخانه مجلس» با اعلام این خبر، از حذف نشان خورشید از پشت مجسمه های شیر می گوید»[vii].


بازگشت شیر و خورشید؛ پالس تلاش برای تغییر حاکمیت اسلامی

کمتر از 5 روز بعد اما، بار دیگر مجسمه های شیر به زیر کشیده می شوند. «روزنامه سرمایه» در این رابطه چنین گزارش می کند: «ظهر روز سه شنبه 22 مردادماه، این دو شیر بدلیل نامعلوم دیگری، بار دیگر از سر در مجلس، به زیر کشیده شدند. شاید برای کسانی که از ارزش این دو شیر و حوادثی که درست در چند قدمی آن روی داده، غافلند؛ این موضوع مطرح شود که این مطلب، چرا این قدر اهمیت دارد؟»[viii].

بازگشت شیر و خورشید؛ پالس تلاش برای تغییر حاکمیت اسلامیآن زمان یک سایت داخلی درباره دلیل این نقل و انتقال ها، به نقل از «محسن کوهکن» - سخنگوی وقت هیئت رئیسه مجلس- چنین نوشت: «گویا آقای «(احمد) ناطق نوری» که «کارپرداز خدمات» است و اینگونه امور به ایشان بر می گردد، ابتدا تصمیم گرفته که این شیرها بر سر در مجلس قرار بگیرد و بعد هم خود او؛ تصمیم به برداشتن آنها گرفته است. «هیئت رئیسه» درباره همه امور جزئی، تصمیم گیری نمی کند و ما هم از علت گذاشتن و برداشتن این شیرها اطلاع نداریم»[ix].


اپیزود دوم: منشاء درخواست بازگشت شیر و خورشید؛ مجلس ششم

همانطور که گفته شد، پاسخ «حدادعادل» به خبرنگار سئوال کننده در سال 86، در حقیقت؛ پاسخی به یک فشار بیرونی بوده که منشاء قدیمی تری از این مصاحبه داشته است. سئوال محوری این است که منشاء مسئله بازگشت شیر و خورشید بر سر در مجلس؛ از کجا آغاز شده بود؟ پاسخ دقیق به این پرسش، مقاصد سیاسی بزرگنمایی موضوع شیر و خورشید در مجلس را بهتر به نمایش در می آورد؛ اینکه واقعاً پشت پرده ماجرا چیست وچه کسانی پست آن هستند؟

گویا برای اولین بار در «مجلس هفتم» و همزمان با ریاست «حدادعادل»، یک نماینده زرتشتی درخواست بازگشت شیر و خورشیدها بر سر در مجلس را مطرح کرده است. 9 خرداد ماه همان سال (86) بود که «کوروش نیکنام» - نماینده زرتشتیان- طی نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس، "شیر و خورشید" را یکی از "کهن‌ ترین نمادهای ملی ایرانیان" نامید و از رئیس مجلس خواست که دستور دهد؛ "پیکر زیبای شیرهای بالای ستون های ورودی مجلس قدیم" که به گفته اش "نماد پیروزی و شجاعت و غرور" هستند، دوباره بازگردانده شوند[x].


با این وجود، ماجرا به قبل از این درخواست بر می گردد و این درخواست این «نماینده زرتشتی مجلس هفتم»، خود تابع بازی قدیمی تری بود؛ اصل بازی به دوره تسلط اصلاح طلبان افراطی بر «مجلس ششم» باز می گشت.

شهریورماه 1384 ه.ش بود که «خبرگزاری میراث فرهنگی» درباره منشاء درخواست بازگشت شیر و خورشید به سر در مجلس نوشت: ««کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس» تلاش می کند تا مجسمه دو شیر سر در مجلس مشروطه را به جای اصلی خود برگرداند. «محمدعلی ابهری» (رئیس کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد مجلس) با اشاره به پژوهشی که در «کتابخانه مجلس» درباره سابقه شیر و خورشید انجام شد، افزود: "این تحقیق به پیشنهاد «سازمان اداری مجلس ششم» در «کتابخانه» انجام شد. طی این تحقیق بر اساس منابع موجود ثابت شد که شیر و خورشید یک نماد ملی ایرانی- اسلامی است که ربطی به سلسله‌ پادشاهی در ایران نداشته و از دوره بسیار کهن نشان کشور بوده است[xi].

این خبرگزاری به نقل از «ابهری» ادامه می داد: «وی با اشاره به اینکه به استناد این تحقیق، از «سازمان اداری مجلس ششم» خواستیم تا دستور انتقال شیرها را به جای اصلی خود بدهند، افزود: "تصمیم گیری درباره این موضوع، به عهده «هیئت رئیسه مجلس» است. این اتفاق در «مجلس ششم» به مرحله تصمیم «هیئت رئیسه» نرسید. ما درخواست خود را به همراه دلایل اثبات سابقه ملی و مذهبی شیر و خورشید، برای «سازمان اداری» و هیئت مدیره مجلس (هفتم) می فرستیم و مسئله را پیگیری خواهیم کرد[xii].

بنابر این، آنچه که «یونسی» اخیراً مطرح کرده و به زعم برخی، حرف نویی در انداخته؛ طرحیست که سال ها پیش اصلاح طلبان دنبال انجام آن بوده اند. برای چه؛ بسیاری نمی دانند؟


اپیزود سوم: رسانه های اصلاحات، شیفتگان بازگشت شیر و خورشید

جالب تر اینکه، طی دوره «مجلس هفتم» آن کسانی که پیگیری به نتیجه رسیدن طرح «مجلس ششم» (بازگشت شیر و خورشید) در «مجلس هفتم» بودند و درباره آن گزارش رسانه ای تهیه می کردند؛ برخی از رسانه های اصلاح طلب داخلی و عمده سایت های ضدانقلاب خارج نشین بودند.

سال 1386، «روزنامه هم میهن» که منتسب به جریان اصلاح طلبی بود، طی گزارشی نوشت: ««عبدالحسین حائری» كه پشت انبوهی از كتاب های خطی در «كتابخانه مجلس» نشسته، این حرف ها را می‌زند. او 53 سال است كه در «كتابخانه مجلس» كار می كند و سال ها «رئیس كتابخانه» بوده ... آرام حرف خود را ادمه می دهد: «می خواستند که تكه های مجسمه را با خود ببرند ولی اجازه ندادیم، با آنها صحبت كردیم. خواهش كردیم و بعد آنها، مجسمه را به همان حال رها كردند ... مجسمه های رها شده بار دیگر، 8 سال پیش و همزمان با بازسازی «ساختمان مشروطه» (مجلس بهارستان) برای «ساختمان تشریفات» از «اداره اموال» بیرون آمد و توسط كارشناسانی كه در ساختمان كار می كردند؛ مرمت شد». «كیوان شیروانی» كه كارشناس «كتابخانه و مركز اسناد مجلس» است، می‌گوید: «سه سال است كه دوباره بدنبال احیاء و مرمت شیرها افتاده و بررسی هایی انجام دادیم. در «مجلس ششم» به پیشنهاد «سازمان اداری مجلس»، تحقیقی در مورد پیشینه شیر و خورشید انجام و گزارشی هم تهیه شد؛ گزارشی كه نتیجه آن این بود: نشان شیر و خورشید، هیچ ارتباطی به سلطنت ندارد و یك نشان ملی اسلامی است»[xiii].


بازگشت شیر و خورشید؛ پالس تلاش برای تغییر حاکمیت اسلامی

سه روز قبل از «هم میهن» و در 29 خردادماه، «روزنامه اعتماد ملی» - ارگان رسمی حزب منحله اعتماد ملی- در گزارشی که به ادعای «روزنامه جمهوری اسلامی»، آن را از روی یک سایت برداشته بود؛ می نویسد: «این ضرب المثل چینی را «آندره مالرو» نقل می كند كه فیل حیوانی متفكر است؛ چون هر از گاه لحظه ای می ایستد و در خود فرو می رود، پس آنگاه دوباره به راه می افتد كه این توقف را نشانه تفكر می دانند. چه خوب نشانه ای است كه همه، نیازمند به آنیم تا در لحظاتی به دور از هیاهوها، كمی در خود فرو رفته و به تعمق؛ آنچه بر ما گذشت را بنگریم، ورنه در خود تنیدن مدام، جز سكون نمی زاید ... پس از پیروزی انقلاب اسلامی به اقتضای شرایط انقلابی، شور و شوقِ زدودن همه نشانه های بازمانده از رژیم سلطنتی فراگیر بود و در حال و هوای آن روزها؛ چنین اقداماتی قابل درك و توجیه است اما ... آیا براستی، می توانیم به صرف زخم عداوت هایی كه از حكومت های گذشته بر جان داریم، نماد ملی خود را به فراموشی بسپاریم؟»[xiv]. این مقاله با واکنش بسیار تند «روزنامه جمهوری اسلامی» و تحت تیتر: "مردم ايران فيل نيستند"، مواجهه گردید[xv].

همچنین، «BBC Persian» طی گزارشی تحت عنوان: "(نظر شما؟) بازگشت شير و خورشيد؟"، به این موضوع پرداخت[xvi].


اپیزود چهارم: شیر و خورشید؛ نشان ملی یا ملی- مذهبی یا طاغوتی؟

علیرغم ادعاهای غیرکارشناسی «یونسی» و پژوهشگران «مجلس ششم»، شیر و خورشید یک نشان ملی- مذهبی بازگشت شیر و خورشید؛ پالس تلاش برای تغییر حاکمیت اسلامینیست. شاید بتوان گفت که برخی در تاریخ سعی داشته اند، مفهوم این نشان را قلب کرده و با توجیه های گوناگون؛ از آن استفاده کنند. درست مانند نشان صلیب که از نشانه های رمزی فراماسون ها و پیروان "کابالا"ست و طی یک عملیات خارق العاده روانی؛ بعنوان نشان مسیح جا زده شد. حقیقت این است که نشان شیر و خورشید، نه تنها یک نشان ملی- مذهبی نیست و حتی یک نشان ملی هم نیست، بلکه یک نشان طاغوتی است.

نگاهی به پیام «امام خمینی (ره)» درباره لزوم زدودن نشان شیر و خورشید که مورخ 10/12/1357 در «فیضیه قم» و در پاسخ به حامیان ابقای نمادهای سلطنتی در ایران ایراد شد؛ نیز همین را نشان می دهد و بر پاکسازی آثار طاغوتی تأکید دارد، نه فقط سلطنتی. امام (ره) فرمودند: «تمام آثار غرب را - تمام آثار فاسده، نه آثاری که تمدن است، تمام اخلاق فاسده غربی، تمام نَغَمات باطله غربی را خواهیم زدایید. ما یک "مملکتِ محمدی" ایجاد می کنیم. بیرق ایران، نباید بیرق شاهنشاهی باشد، آرم های ایران نباید آرم های شاهنشاهی باشد؛ باید آرم های اسلامی باشد. از همه وزارتخانه ها، از همه ادارات، باید این "شیر و خورشید منحوس" قطع بشود؛ عَلَم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است؛ این تاج آثار طاغوت است؛ آثار اسلام باید باشد»[xvii].

«عبدا... شهبازی» نیز در نقدی که برای «سایت اصلاح طلب انتخاب» فرستاده، به پیشینه تاریخی شیر و خورشید اشاره کرده اینکه شیر و خورشید در الهه های باستان ایران منشاء دارد- و بر بی اساس بودن ادعاهای «یونسی» و پژوهشگران «مجلس ششم» تأکید می کند[xviii].

در اصل، شیر و خورشید به الهه های باستانی ایران یعنی "آناهیتا" و "میترا" مربوط است، الهه هایی باطل و طاغوتی که پادشاهان ایران باستان، حتی قبل از هخامنشیان؛ مشروعیت و قدرت خود را از آنها می دانستند:

«برای تکمیل و تصحیح نظر مرحوم «مینوی»، باید اضافه کنم که خاستگاه نقوش شیر و خورشید، به "نجوم باستان" می رسد که به 7 کوکب سیار و 12 صورت فلکی باور داشتند. هر کوکب در یک یا دو صورت فلکی جای می گرفت و خانه خورشید؛ در "صورت فلکی اسد" بود ... خورشید نماد کمال و سروری بود و شیر، "حیوان خورشیدی" یا "پادشاه حیوانات" شناخته می شد. در تمدن های کهن خاورمیانه، نقش شیر و خورشید با الهه ]های باطل[ "انانه" (سومر) یا "ایشتر" (بابل) یا "آناهیتا" (ایران) دیده می شود؛ مانند مُهر هخامنشی که "آناهیتا" را سوار بر شیر نشان می دهد و خورشید بر فراز اوست»[xix].

«سینکلر» درباره ارتباط "میترا" و خورشید می گوید: «"میترا" بعنوان خورشید، آورنده روشنی به آدمی و میانجی آسمان و زمین شناخته می شود»[xx]. "میترا"، شناخته شده ترین خدای (باطل) در میان ایرانیان باستان است که در امپراطوری روم و شبه قاره هند نیز تقدیس شده است. "میترا" بعنوان الهه باطلی که نظم کیهانی را کنترل می کند - شب، روز و تغییر فصول- به آتش و خورشید مرتبط بوده و از این رو؛ تحت نام "خدای (باطل) خورشید" در ایران و هند شناخته می شد[xxi]. در متون باستانی رسیده، اینگونه توصیف می شود: «او اولین خدای آسمانی است که قبل از خورشید جاودان تیز اسب به فراز هرا (کوه البرز) می رسد. در ردیف اول آرایش طلایی، قله های زیبا را می گیرد و از آنجا به منازل آریاها (مردم ایران) با چشم نیکوکار نگاه می کند»[xxii].

ظاهراً نشان شیر و خورشید، حداقل از دوران هخامنشی ظهور کرده اما شواهدی در دست است که این ترکیب حتی قبل از این دوران نیز وجود داشته است. دو پژوهش انجام گرفته[xxiii]، اشاره می کنند که قدیمی ترین نمایش همزمان شیر و خورشید به "استوانه ساوستار شاه" به تاریخ 1450 قبل از میلاد باز می گردد که تصویری است از؛ یک قرص خورشید با دو بال برآمده از جناحین آن و دو شیر محافظ در پایه.

بازگشت شیر و خورشید؛ پالس تلاش برای تغییر حاکمیت اسلامی

همچنین، مُهری در ساحل شمال غربی «دریای سیاه» در منطقه "پنتوس" کشف گردید که در «موزه بریتانیا» نگهداری می شود. مُهر، تصویری است از «اردشیرشاه دوم» که در برابر الهه (باطل) "آناهیتا" که سوار بر شیری است، ایستاده و در حال نیایش است در حالیکه پس "آناهیتا"؛ نماد خورشید که نمایشی از "میترا" بوده، نقش بسته است. 21 شعاع نوری در حال تابیدن از خورشید هستند که احیاناً به آیین های ایرانیان باستان از جمله کردهای آسیای غربی؛ مانند "جشنواره مهرگان" (16 تا 21 اُم مهرماه) ارتباط دارد. در اساطیر ایران، "آناهیتا"، مادر باکره خدای (باطل) خورشید - میترا- بوده است.


اپیزود پنجم: دستورکار ناسیونالیست های افراطی: شیر و خورشید را به باغ ملی و هلال احمر باز گردانید!

ولی همانطور که «روزنامه سرمایه» پرسیده بود، باید از خود پرسید: چرا بازگشت نشان شیر و خورشید، تا این حد برای ناسیونالیست های افراطی و ضدانقلابیون مهم و حیاتی است؟ پاسخ کمی روشن تر شده است، برای همه آنهایی که "ایرانیت بدون اسلام" را ترویج می کنند و به داشته های ملی ایران قبل از اسلام، مباهات می کنند و ایران بعد از اسلام را به انواع مختلف نکوهش می کنند؛ نشان شیر و خورشید، رمزی است از اینکه حکومت ایدئولوژیک باید به اتمام برسد. اصرار آنها برای بازگرداندن این نشان، از این جهت است که ایرانگری بی اسلام را ترویج کنند.

به این جملات یک ملی گرای افراطی در وبلاگش توجه کنید که مورخه 4/12/1390، نوشته شده است: «ايرانيان، بايد گام به گام براي بازگشت شير و خورشيد، اين نماد ملي سرزمين مان تلاش كنند. نخست تنديس هاي شير و خورشيد مانند نمونه «باغ ملي» ]منظور نویسنده: ساختمان مشروطه در بهارستان[ را سرجاي خود برگردانند؛ در گام بعد، "شير و خورشيد سرخ" جاي "هلال احمر عثماني" را بگيرد. براي تحقق اين گام (ها)، بايد از همه نيرو و توانايي هاي خود بهره بريم».

اصرار این دست ناسیونالیست های ضد «جمهوری اسلامی» به بازگشتن شیر و خورشید، تابعی از نشانه شناسی است و در ماهیت خود؛ اصرار بر این امر است که تلاش برای تغییر حکومت دینی در جریان است، این پالسی است از استمرار عملیات تغییر از درون؛ آنچه آنها به دروغ نام "مقاومت ملی" را بر آن نهاده اند.

سئوال نهایی این است که آیا اظهارات یک مقام مسئول، پالسی برای ایرانی گری افراطی بوده یا نه؟ آیا این شبیه چیزیست که دولتمردان سابق همچون احمدی‌نژاد و دستیارش، مشایی در حوزه ایرانی‌گری پیمودند؟ اینها سئوال‌هایی است که ما نمی توانیم به آن پاسخ دهیم، حداقل امروز. آنهایی که خواهان بازگشت شیر و خورشید هستند، آنها باید بگویند که این شباهت ها تصادفی است یا عمدی. علیرغم این تردیدها، بسیاری معتقدند که این اشتباه، فقط یک اشتباه گذرا بوده است؛ امروز همه، از این ارزیابی خوشحال تریم.



[i] «شیر و خورشیدِ جنجالی/ اطلاعات "صدا" از پشت پرده حملات اخیر به یونسی»- «زینب صفری»- «هفته نامه صدا»- شماره 4- 27/2/1393

[ii] همان

[iii] در اصول حرفه ای نویسندگی، قرار دادن یک نقل قول در گیومه، بمعنای این است که جمله دقیقاً توسط فرد مورد ادعا تکرار شده است. بنابر این، تلقی نویسنده از جملات گوینده، نباید در گیومه قرار بگیرد

[iv] «حداد: با موافقت افكار عمومي، شير و خورشيد بر سر در مجلس قرار مي گيرد»- «پایگاه خبری- تحلیلی فرارو» به نقل از «خبرگزاری ایلنا»- 23/3/1386

[v] هیئت رئیسه مجلس هشتم: رئيس: علي لاريجاني، نايب رئيس اول: محمد حسن ابوترابي فرد، نايبرئيس دوم: محمدرضا باهنر- «پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی ایران»

[vi] «شیر های سر در مجلس شورای ملی، معروف به «ساختمان مشروطه» در «میدان بهارستان» تهران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به زیر کشیده بود، با حذف نشان خورشید؛ به محل خود بازگردانده شده است»- «شیرهای مجلس مشروطه با حذف نشان خورشید و لوح عدل مظفر، بازگردانده شدند»- «BBC Persian»- 21/5/1387

[vii] «بازگشت شیر بدون خورشید بر سر در مجلس»- «سایت عصر ایران» به نقل از «روزنامه سرمایه»- 21/5/1387

[viii] «مجسمه های شیر مجلس، کجا رفتند؟»- «پایگاه خبری- تحلیلی فرارو» به نقل از «روزنامه سرمایه»- 23/5/1387

[ix] «در اقدامی سئوال برانگیز/ شیرهای بی خورشید، شبانه از سر در مجلس پایین کشیده شدند»- «سایت عصر ایران»- 23/5/1387

[x] «شیرهای مجلس مشروطه با حذف نشان خورشید و لوح عدل مظفر، بازگردانده شدند»- «BBC Persian»- 21/5/1387

[xi] «شیر و خورشید، نماد ایرانی- اسلامی»- «فرزانه ابراهیم زاده»- «خبرگزاری میراث فرهنگی»- 18/6/1384

[xii] همان

[xiii] «روزنامه هم میهن»- 2/4/1386

[xiv] «شیر و خورشید، نماد ملی مذهبی ایرانیان»- «بیژن صف سری»- «سایت آفتاب» به نقل از «روزنامه اعتماد ملی»- 29/3/1386

[xv] «مردم ايران فيل نيستند»- «سایت جهان» به نقل از «روزنامه جمهوری اسلامی»- 10/4/1386

[xvi] «بازگشت شير و خورشيد؟»- «BBC Persian»- 23/3/1386

[xvii] «در پاسخ به ادعاهای یونسی/ امام خمینی: از همه ادارات، باید این "شیر و خورشید" منحوس قطع بشود»- «پایگاه خبری- تحلیلی مشرق»- 15/2/1393

[xviii] برای مطالعه بیشتر، رجوع شود به: «پاسخ مجدد «عبدا... شهبازی» به سخنان «یونسی»/ واقعاً فکر می کنید، حکومت اسرائیل، حکومت بنی اسرائیل است؟!»- «عبدا... شهبازی»- «سایت انتخاب»- 20/2/1393/ «نظریه یونسی در مورد پرچم "شیر و خورشید"، چقدر مبنای علمی و تاریخی دارد؟!»- «عبدا... شهبازی»- «سایت انتخاب»- 17/2/1393

[xix] «نظریه یونسی در مورد پرچم "شیر و خورشید"، چقدر مبنای علمی و تاریخی دارد؟!»- «عبدا... شهبازی»- «سایت انتخاب»- 17/2/1393

[xx] «The Grail: The Quest for a Legend. The History Press»- By Andrew Sinclair- 2008 م.

[xxi] «World of Myths»- By Fernández Armesto- «The British Museum»- 2004 م.- ترجمه از: «خدایان و آفرینش جهان در ایران باستان»- «امینه نظری اصطهباناتی»- «سایت انسان شناسی و فرهنگ» (وابسته به مؤسسه ای در ایران به همین نام)- 16/1/1388

[xxii] «اوستا»- یشت10، 13

[xxiii] «تاریخچه بیرق ایران و شیر و خورشید»- «حمید نیرنوری»- «انتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی»- 1344 ه.ش- ص 78/ «Arms and Armor from Iran: The Bronze Age to the End of the Qajar Period»- by Manouchehr Moshtagh Khorasani- «Verlag Press»- 2006 م.- Pp 320


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 38
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    1 0
    بابا مشرق با کلاس رفرنس یونانی :)
  • حامی دولت ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    1 0
    آقای یونسی تحویل بگیر
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    22 6
    شیر و خورشید بدون تاج خیلی هم چیز بدی نیست از هلال عثمانی ها و سلفی ها بهتره
  • مجید ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    8 12
    بابا بخدا شیر و خورشید علامت شیعه است. مثل کلمه اعلیحضرت کهفقط اختصاص به حضرت ولی عصر ( عج) دارد ولی پهلوی منحوس درباره خودش بکار میبرد. شیر نماد اسدالله الغالب علی (ع) است و خورشید هم خورشید اسلام. حالا چون یه مشت بی ناموس( پهلوی ) مصادره به مطلوب کردند به نفع خودشان که دلیل نمیشه ما کوتاه بیاییم!!! مشرق آزادی بیان رو رعایت کن. سانسور مانسور نکنی!!
  • مجید ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    3 10
    بابا بخدا شیر و خورشید علامت شیعه است. مثل کلمه اعلیحضرت کهفقط اختصاص به حضرت ولی عصر ( عج) دارد ولی پهلوی منحوس درباره خودش بکار میبرد. شیر نماد اسدالله الغالب علی (ع) است و خورشید هم خورشید اسلام. حالا چون یه مشت بی ناموس( پهلوی ) مصادره به مطلوب کردند به نفع خودشان که دلیل نمیشه ما کوتاه بیاییم!!! مشرق آزادی بیان رو رعایت کن. سانسور مانسور نکنی!!
  • داریوش ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    14 1
    نماد شیر و خورشید قبل از اسلام در ایران بوده.بعد از اسلام بیشتر معروف شده
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    2 1
    بله هست اما باید دید چه کارکردی داره وبه شناخته میشه؟
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    12 1
    بخدا شما چتونه؟ هر چی باشه ی نماد از گذشته ایرانه دلیل نمیشه چون حکومت قبلی ازش استفاده گسترده میکرد ک خیلی ازش کینه دارین حتما باید حذف شه مثه همین جریان پادشاهانه ایرانی ک از کتابها حذفش کردین فکر میکنید کار خوبی بود؟ تو بگو نماد شیطانه ولی مردمو گذشتشونو فراموش نمیکنند باور کن فراموش نمیکنن
  • SMAH1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    3 4
    «صلیب شکسته» هم همین طور است.در واقع یک مفهوم متعالی دارد و در فرهنگ های مختلف نشان خوش شانسی و حتی نشان ملی است ولی در المان و لهستان و ...،استفاده از آن جرم است و زندانی دارد. یک نماد ممکن است منشاء خوبی داشته باشد ولی در نهایت تبدیل به نمادی از تفکری شود که منهوس است.
  • ناشناس ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    8 1
    خیلی قشنگه
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    1 24
    طاغوتیه
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    3 2
    این ادعاهای غیرکارشناسی است. برخی سعی داشته اند در طول تاریخ با قلب مفهوم این نماد آن را به شیعه تحمیل کنند؛ همین ماهیت آن از زمان مهرپرستی ایرانیان قبل از هخامنشی است
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    1 0
    آره مطلبش واقعا قشنگ بود
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    2 24
    مرگ بر پهلوی، مرگ بر طاغوت، مرگ بر شیر و خورشید طاغوتی
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      1 1
      عقب افتاده
  • ناشناس ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    14 1
    عکس ومجسمه ی شیرها در تخت جمشید نشون دهنده ی ایرانی بودن واصیل بودن این نماد است
  • ناشناس ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    17 1
    خورشید نماد روشنایی ومبارزه با جهل وتاریکی است خلقت آن از نشانه های قدرت خداوندمیباشد. در قران هست قسم به خورشید وماه و...پس نبایدخورشید را علامت طاغوت وکفر بدانیم زیرا خداوند به خورسید قسم خورده است.وشیر هم نماد قدرت است درشعر هست علی ای شیر خدا شاه عرب....
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    1 4
    پس بگو برای چی آقای یونسی اینقدر دوست داره شیر و خورشید برگرده، مثل همون قضیه مشاییه دیگه که هی ایرانی گری رو بزرگ می کرد. مشایی هم به ایرانی قبل از اسلام افتخار می کرد که مورد نهی رهبری قرار گرفت
  • عزت ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    5 1
    بله شیر خورشید هلال احمر هم ایرانیست هم اسلامی بخصوص اون شمشیر ذوالفقار که دست شیره دیگه ازین مشخص تر!؟ این نماد شیعه است و ایران و برای هلال احمر مشکلی نداره و باعث همبستگی ملی میشه.
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    1 1
    عجب چیزی گفتید، این نقل قول وبلاگی یک ناسیونالیست خیلی مهم بود: اول باید شیر و خورشید را بازگرداند به مجلس بعد جای هلال احمر. زمان دوم خرداد که سعی کردن به مجلس برش گردونن حالا انگار آقای یونسی می خواهد مرحله دوم رو هم کلید بزنه.
  • یک ایرانی ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 1
    من به نظرم می آید که آقای یونسی که مدام دارد برای دولت آقای روحانی ایجاد هزینه می کند، کمی به فکر اعتبار دولت باشد؛ چه احتیاجی است که هی دولت را دچار هزینه کرد آن هم وسط یک مذاکرات نفس گیر سخت که به اعتقاد آقای عراقچی و آمریکایی ها حل مکعب روبیک است. به نظرم آقای یونسی بجای خدمت کردن به دولت اعتدال در حال خدمت کردن به دوم خردادی هاست
  • حامی مذاکره معقول ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 0
    به نظرم وجود آقای یونسی برای مذاکرات یک خطر است، ایشان بجای اینکه سعی کنند ایجاد آرامش کنند، حرف هایی می زنند که به قول معروف شبهه ناک است و در نتیجه باعث تنش آفرینی میشن. همه می دانند اگر کسی می خواهد به آقای روحانی کمک کنه باید باعث کاهش تنش بشه نه تنش آفرینی
  • ناشناس ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    1 1
    با این ایده که نشان شیر و خورشید جایگزین حلال عثمانی شود موافقم.. در ضمن ما در این مملکت مفاهیم و نشانه های زیادی داریم که فی نفسه بد نبوده و نیستند اما به دلیل استفاده افراطی رژیم پهلوی بی ارزش جلوه داده شده اند متاسفانه.
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 0
    واقعا این مجله صدا خجالت نمی کشه به این راحتی حرف های یک آدم دیگه رو تحریف می کنه بعد بعنوان نقل قول می ده خورد مخاطب ها. اخلاق رسانه ای را باید رعایت کرد بالاخره
  • ناشناس 1300 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 3
    اتفاقن بدم نیست یه شیر و خورشید بذاریم و یه تاج الله بذاریم رو سرش یا شیر و خورشیدی که به الله تعظیم کردن باید بین ایران باستان و اسلام پیوند ایجاد کرد
  • آزیتا ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    1 0
    شیر و خورشید نشان تلفیقی از سنن کهن میان‌رودان، ایران، عرب، ترک، یهودی و مغول است. شیر و خورشید در اصل نشان ستاره‌بینی، خورشید در صورت فلکیِ اسد (شیر) در منطقةالبروج بوده‌است.
  • هومن ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    1 2
    أولا مدام به چيزهايي كه رنگ و بوي تاريخ و هويت اين كشور رو داره انگ طاغوت نزنيد چون در آن صورت خداي نكرده ممكنه مردم فكر كنند طاغوت اصولا چيز خوبيه ثانيا اون خانومي كه گفته شير و خورشيد ريشه در فرهنگ تركي و عربي و مغولي داره ميشه بگه اين چيزا رو از خواندن كدوم كتاب فرهنگ فهميده؟!!!!!
  • پسرک فضول ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    3 1
    چه عظمتی بوده و چه چیزی را از دست داده ایم!
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 9
    نشان جمهوری اسلامی از همه آنها زیبا تر است
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    2 1
    فقط می گویم خدا لعنتتان کند. اولا ما به ارزشهای انسانی ایرانیان در همه طول تاریخ افتخار می کنیم. ثانیا: نشان شیر و خورشید مطلقا پیش از سلجوقیان در ایران وجود نداشته است. ثالثا: اینکه وظیفه خود می دانید برای هر انتقادی از دولت حاضر لگدی به دولت سابق بزنید نشانه رذالت شما است.
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    2 13
    ظاهرا نداشتن اطلاعات تاریخی و همچنین اهمال آشکار مسوولان جمهوری اسلامی سبب شده تا سی و پنج سال بعد از انقلاب همچنان عده ای خیال کنند نشان و شیر و خورشید ایرانی است!! بخش بزرگی از شواهد و متون ادبی و باستانشناسی، که احمد کسروی، مجتبی مینوی و سعید نفیسی گردآوری و بررسی کرده‌اند، نشان می‌دهد که نشان ستاره‌بینی خورشید در صورت فلکیِ اسد در منطقةالبروج از قرن ششم هجری نقشی نمادین و رایج شد. همین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این نشان از ستاره‌بینی و اخترشناسی وارد فرهنگ عام، نشان‌ها و نقوش هنری شده‌است و از آنجا به‌تدریج و در حدود سده پانزدهم میلادی(نهم هجری) به نقش‌های روی پرچم‌ها وارد می‌شود. الکساندر کرَپ طی مطالعاتی که بر روی تمدن‌های باستانی میان رودان، مصر و آناتولی انجام داده‌است به ارتباط نزدیک بین خورشید و شیر در باورها، اساطیر و خدایان در این تمدن‌ها اشاره می‌نماید. او ردپای ارتباط شیر و خورشید را از سنت‌ها خاور نزدیک به ستاره‌بینی در میان رودان و از ستاره‌بینی تا نشان شیر و خورشید مرسوم در ایران ردیابی می‌کند. از نمونه‌های پیوستگی نزدیک شیر و خورشید کرَپ به شَمَش خدای خورشید بابلیان اشاره می‌کند که به صورت شیر نمایش داده می‌شده‌است. یا آهی بزرگ فرعون مصر «شیر فرزند خدای خورشید» نامیده می‌شده‌است. در فلسطین، سامسون پهلوان کشنده شیر، خود در اصل شیری بوده‌است که فرزند بَعل شَمَش خدای خورشید بوده‌است. اولین سکه موجود با نقش شیر و خورشید به دوران پادشاهی کیخسرو از سلاجقه روم می‌رسد. ابن عبری تاریخ نگار و دانشمند در کتاب مختصر تاریخ الدول روایتی عاشقانه از این سکه ارایه می‌دهد که افسانه نجم آبادی این داستان را دور از واقعیت و صحت تاریخی می‌داند. ابن عبری می‌نویسد که غیاث الدین کیخسرو فرزند علاءالدین کیکاووس، از شاهان خاندان سلجوقیان روم، دل به شاهزاده‌ای گرجی می‌بازد. کیخسرو چنان شیفته می‌شود که به درخواست دختر گرجی برای ضرب سکه‌ای با چهرهٔ او بر آن موافقت می‌کند اما نزدیکان کیخسرو برای پاس داشت دین اسلام، روا نمی‌دانند تا چهره زنی نامسلمان بر سکه‌ها نقش بندد. با پایفشاری کیخسرو، چاره‌ای اندیشیده می‌شود تا از این بن بست بیرون آیند. پیکرهٔ شیری بر سکه نگاشته می‌شود و بر فراز آن، خورشید که نشان از چهرهٔ زیباروی گرجی است جای می‌گیرد و بدین‌گونه خواستهٔ دلبر بر آورده می‌گردد. چنانچه شاه طهماسب هم طالع خود یعنی برج حمل را بکار می برد. جای شگفتی است که اگر منشاء چنین علامتی آیین میترایی بوده کمترین نشانه ای از آن در دوره ساسانی که میترا رسما به عنوان یک بغ در دین زرتشتی اعلام شد ُ وجود نداشته است تا آنکه در زمان ترکان سلجوقی مجددا ظاهر شده است. اما نشان فعلی جمهوری اسلامی نشانه ای ساده متقارن و از نظر زیباشناسی و گرافیک بسیار معنی دار و هنرمندانه و در تطابق کامل با عقیده دینی حال حاضر مردم ایران است. البته قطعا این واقعیت برای کسانی که از نظر سیاسی مخالف حکومت هستند دوست داشتنی نیست اما قطعا انکار آنها چیزی را تغییر نخواهد داد. ضمنا نباید از حکومتی که ادعای اسلامی بودن دارد انتظار داشت نشانه هایی با ریشه طالع بینی را برگزیند. حال آنکه نشان فعلی همزمان حاوی کلمه الله+ شمشیر دو دم در وسط (= شکل واقعی ذوالفقار که البته با تصور رایج و غلط دو نوک آن فرق دارد) + خط نقاشی گل لاله به عنوان نماد خون شهدا است.
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    2 13
    شیر و خورشید هیچ ربطی به ایران و ایرانی ندارد و اولین بار در زمان سلجوقیان درست شده است به دلیل اعتقاد مرد آن زمان به طالع بینی. اسد یا شیر طالع یکی از شاهزادگان بود و خورشید هم با آن چشم و ابرو نماد ملکه وقت. در زمان شاه صهاسب صفوی هم گوسفند و خورشید پرچم ایران بود چون طالع شاه در برج حمل بود! اما بعدها استفاده از این نماد بی معنی رایج شد و برایش توجیهات مسخره تراشیدند. دامن شیعه منزه از خرافات و طالع بینی است.
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    2 1
    وقتی شیر خورشید به جایگاه قبلی خودش برمیگرده که آقای یونسی به جایگاه قبلی خودش برگرده! یعنی جایگاهش قبل از هلال شدن شیر
  • حجت ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 2
    ناشناس 12:50 برو از هرکی خواستی بپرس که با ایم شاه به یاد کی می افتند؟ محمد رضا پهلوی یا حضرت علی (ع). یا حافظ بارها دعوت به شراب کرده. پس حتما مجرم و شراب خوار بوده. آدم حسابی با توجه به لوث مطلب دیگه معنی نداره از اسمی که معنی شو از دست داده استفاده بشه.
  • حجت ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    11 1
    ایرانی ها چقدر به حضرت علی ارادت داشتن که زمان داریوش خدابیامرز رو ستونا و در دیوارای تخت جمشیدم از شیر استفاده کردند.
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    1 14
    امام خمینی رضوان الله علیه : این نماد منحوس شیر خورشید را از پرچم بردارید ...
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    1 3
    من تصویری دارم که شیر و خورشید روی علم عزاداری امام حسین است. این نشانه چیست؟ این نماد متعلق به ما ایرانیان است ربطی به پهلوی و سلطنت ندارد ما احتیاج داریم به زنده شدن دوباره اینگونه نمادها
  • شیر ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    11 1
    ملت شیر خورشید نماد ایرانه نه سلطنت فوق العاده زیبا تر از هلال عثمانی
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 4
    این نشانه انحراف تشیع از مسیر راستین آن در طول دوران صفویه است. حتما تشیع علوی و صفوی را بخوانید. گر چه شریعتی در خصوص برخی مصادیق و نقش علمایی مانند علامه مجلسی اشتباه کرده است اما اصل حرف او در مورد تاثیر شاهان بر به انحراف کشاندن شیعه کاملا صحیح است.
  • سروش ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    1 13
    یعنی شیر و خورشید از نشان الله بالاتره یعنی شیر و خورشید زیبنده شیعه هست ولی الله زیبنده شیعه نیست، شیعه با نام الله زنده هست شیعه اگر بیرقش نشان دارد نشان الله است وگرنه بیرق آن مشکی خواهد بود.
  • ایرانی ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    3 2
    مشرق تازه از راه رسیده بخود جرآت داده نمادهای اصیل فرهنگ ایرانی ما را یکجا باطل ارائه بدهد.  
  • ناشناس ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    1 2
    جناب حجت خداوند در قرآن به عظمت خورشید قسم خورده است والشمس وضحاها والقمر اذا تلاها...حالا به نظر شما چون شاه از نماد خورشید استفاده کرده دیگه خورشید نماد طاغوت است؟
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    1 2
    یعنی شیر و خورشید از کلمه الله بالاتره،تعصب هم تعصب جاهلیته،یعنی امام خمینی تاریخ و تمدن و پشتوانه فرهنگی رو نمی شناختن ،
  • صفوی ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    2 1
    شیر و حورشید می رزمد.............آمریکا می لرزد
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    1 1
    یونسی حرف حق زده٫ خدا حفظش کند.هلال احمر انسان را بیاد کشور های عقب مانده آفریقا میاندازد.
  • سرباز ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    2 3
    شیروخورشیدهرتفسیری داشته باشه فکرنکنم ازآرم لاالاه الاالله قشنگتروباحالتر باشه
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    0 0
    ببخشيد من اشتباهي منفي دادم
  • صلح طلب ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    4 3
    امیدوارم روزی برسه که ما ایرانی ها بدون نیاز به ارتباط دادن نمادهای ملی خود به دین حق استفاده از آن ها را داشته باشیم. چرا اجازه نداریم به نمادهای ایرانی خود افتخار کنیم و از آنها استفاده کنیم؟؟؟؟ چرا همه چیز در این کشور باید بر سر دوراهی دین و ملیت قرار گیرد؟؟
  • ناشناس ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    2 2
    مشرق تو که منتشر نمیکنی ولی من میگم مزخرف ترین مقاله ای که در طول عمرم خواندم این بود و یک مشت کامنتهای مزخرف تر را خودت برای این مقاله مزخرفت برای تایید چرندیات خودت در ذیل آن آوردی و فکر کردی مردم احمق هستند و هیچی نمیفهمند تو خودت احمق هستی و بوی خیانت به دین و ملت و مملکت با تظاهر به اسلام از تمام کلمات سایتت به مشام میرسه همه شما مشرقی ها چپاولگرانی هستید که به نام دین و برای منافع مادی خودتون مادرتونو میفروشید
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    1 5
    خوب آقا حجت باشه؟ از نظر شما ملیت و گذشته ما مشکلی داره؟ یعنی گذشته ما از گذشته نازی ها هم بدتره؟ هر که دور ماند از اصل خویش بازجوید روزگار وصل خویش
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    2 2
    هویت ستیزی ملی خودش نوعی سلفی گریه!
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    1 1
    قطعا کینه!
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    1 0
    ترمز بریدی؟
  • پاینده ایران ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    1 0
    دوستان عزیز مشرقی، ایران قبلا رسما اعلام کرده که نشان شیر و خورشید سرخ رو قبول داره (البته ربطی به نشان شیر و خورشید در پرچم نداره و ایران همچنان فقط نشان الله رو در پرچم به رسمیت میشناسه )، اگه میخواید علتش رو بدونید لطفا این موارد رو بخونید: 1 - هر دو نشان هلال احمر و شیر و خورشید سرخ در 1906 در دوره قاجار با تلاش ممتازالسلطنه وزیر مختار ایران در کنفرانس بین المللی صلیب سرخ مورد تایید واقع شد. علی رغم اینکه نماینده عثمانی در این نشست حضور نداشت ولی با تلاش ممتازالسلطنه و دفاع او از منافع کشور مسلمان عثمانی و با وجود اختلافات مرزی دوکشور هم نشان شیر و خورشید سرخ و هم هلال احمر مورد پذیرش اعضا قرار گرفت . 2 - از 1949 رژیم صهیونیستی سعی کرد نشان ستاره سرخ داوود را مصوب کنند که به دلیل خودداری از تکثر نشان ها با مخالفت صلیب سرخ روبرو شد. 3 - در 1980 و پس از انقلاب اسلامی ، ایران اعلام کرد که استفاده از نماد شیر و خورشید سرخ را به حالت تعلیق ( و نه الغاء) درآورده و به جای آن از هلال سرخ استفاده میکند. 4 - در دهه 1990 آمریکا و اسرائیل تمام تلاش خود را کردند تا صلیب سرخ جهانی را وادار به پذیرش نشان ستاره سرخ کنند. آنها بهانه قوی دیگری داشتند که میگفتند : ایران به عنوان تنها کشور دارای نشان اختصاصی در جهان ، از آن استفاده نمی کند ، پس می توان نشان شیر و خورشید را حذف کرد و ستاره سرخ را جایگزین نمود . 5 - در سال 2000 صلیب سرخ با فشار آمریکا و صهیونیسم نامه ای به هلال احمر ایران نوشت و وضعیت استفاده از نشان شیر و خورشید سرخ را جویا شد و در نهایت حیرت با پاسخ بسیار جالب ایران روبرو شد که چنین بود: « ایران کماکان نماد شیر و خورشید سرخ را قبول دارد اما فعلاً استفاده از آن را مسکوت گذاشته است» این پاسخ هوشمندانه کافی بود تا صلیب سرخ درخواست آمریکا و صهیونیست ها را (لا اقل تا مدتی) رد کند. که منجر به قطع کمک های مالی آمریکا به صلیب سرخ شد. 6 - در سال 2005 بالاخره صلیب سرخ نشان کریستال سرخ را برای استفاده سایر کشورها مصوب کرد و اعلام کرد که کشورها میتوانند نشان ملی خود را نیز درون این نشان قرار دهند. رژیم صهیونیستی تنها استفاده کننده از کریستال سرخ است و موفق به تصویب ستاره سرخ نشد. ممتاز السلطنه که با هزینه خود و بدون کمک دولت فاجار برای شرکت در کنفرانس 1906 سفر کرده بود کاری را برای ملل مسلمان انجام داد که آمریکا و صهیونیسم با تمام توان مالی خود از آن عاجز ماندند. البته به نظرمن الان مسئله تمام شده و مطرح کردنش دیگه فایده ای نداره .
  • حق لعنت برناصبیون وهابی ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    0 1
    الایمان به الله ایمان اولیه است و عمومیت را در بر میگیرد اماایمان به علی ع است که نشان دهنده خلوص ایمان و میزان الحق است . و ایمان تصفیه شده است مثل آبی که تصفیه در ابتداءجاری است اما باید مراحلی را طی کند تا تصفیه شود شفاف و زلال شود تا قابل استفاده گردد .
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    0 1
    خداییش قشنگ تره ولی با ارزش تر نیست در کنار هم فوق العاده میشن
  • صادقی ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    2 2
    ما کشوری استعمار زده هستیم که اعتماد به نفس خود را از دست داده ایم وقتی نمادهای ملی تابو و غیر قابل احترام و نمادهای بیگانه مقدس اند. مردمی که نماد ها وسمبل های کهن خویش را درک نکند در ردیف واپس گرا ترین مردم جهان شناخته خواهد شد.
  • غزنوی ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 3
    بله شیر نماد علی ع می باشد و شمشیر نشان ذوالفقار
  • میترا1 ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 1
    دوستان عزیز ! کسانیکه اموری از این دست رامطرح میکنند { شیر و خورشید و............} اینها نه بدنبال اهویت ایرانی و این مسایل هستند نه .......... اینها فقط و فقط برای پاره پاره کردن مردم برای 2قطبی کردن مردم برای انحراف توجهشان از مذاکرات هسته ای و گرانی و .......... هستند . وارد اینگونه فضاهای 2قطبی نشویم و در زمینشان بازی نکنید . حالا فرضا پرچم ایران شد شیر و خورشید ! خب بعدش چه ؟ چه مشکلی از هزاران مشکل من و تو جوان ایرانی حل میکند ؟ بابا یه مقدار بصیرت
  • ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 4
    دروغ محض است. این حرفها را درباریان عصر قاجار درست کردند.
  • ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    1 2
    این ملی گراهای کم خرد افراطی ایدئولوژی شونو از آلمان یا نژادپرستای اروپایی گرفتن و اصالت حرفشون اینه که فکر کنن با اونا هم نژادن (یعنی اگه معلوم بشه نیستن دیگه هویتشونو از دست میدن کما اینکه خیلی هاشونم اینطوری شدن!) درسته که یک زمانی امپراطوری جهانی هخامنشی داشتیم ولی اون خیلی از ما دوره و اوضاع جهان بارها بعد از اون عوض شده و همچنین قدرتی دیگر اصلا موضوعیت نداره. اوضاع اجتماعی فرهنگی و حتی نژادی ایران کنونی به نزدیکترین زمانی که شبیه هست دوران صفویه هست. بنابراین خواب و خیال و جنون را باید کنار گذاشت (گرچه که ایدئولوژی این ملی گراهای افراطی هیچ ریشه ای تو ملیت ایرانی هم نداره)
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 6
    این خواب برگشتن رو به گور میبرند. الله اکبر. مرگ بر فتنه گر.
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 4
    تو اول اثبات کن این نماد ملیه بعد بیا درباره بقیش حرف بزنیم
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    1 0
    شما که قطعا از جمله واپس گرا ترین مردم ایران هستید
  • احمدخواجوند ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 4
    شير هرگز نماد علي عليه السلام نسيت ،وعلي (ع)نمادب از شير نيست ،شير يك حيورا درنده است وعلي يك انسان پاك ومنزه ميباشد بيائيم كار هاي زشتمان را توجيه نكنيم .
  • آزی ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    4 0
    دروغ چرا! شیر و خورشید از زمانی که ما شیعه شدیم یعنی صفویه به خاطر امام علی انتخاب شد
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    پس این اسنادی که در این مطلب هست رو شما بدون هیچ دلیلی انکار می کنید. این اسناد رو هم تاریخ دانها گفتند اون هم از نوع غربی یا ایرانی خارج از ایران نه تاریخ دانان جمهوری اسلامی. لطفا درباره تاریخ با حب و بغض نظر ندید
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    ایول ناشناس 8:40
  • افشین تهران ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 1
    مثبت اشتباه بود
  • علیرضا آذربایجانی ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
    0 0
    با سلام والا تا اونجایی که تاریخ نوشته و علم ثابت کرده شیرو خورشید هیچ ربطی به طاغوت ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس