به گزارش مشرق، آرش محبی نژاد با اشاره به اینکه در سال 92 حدود 78 هزار و 673 دستگاه خودرو وارد کشور شده است، با بیان این که با اضافه شدن سود عوارض و حقوق گمرکی، هزینه پلاک گذاری، هزینه اسقاط خودرو، هزینه حمل و نقل با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و سود فروشنده با جمع ریالی 9 هزار و 300 میلیارد تومان صرف خرید خودورهای خارجی شد، افزود: این حجم از خودروهای وارداتی در حالی درسال 92 به کشور وارد شده است که کل ارزش تولید خودرو در داخل کشور در خوشبینانهترین حالت 17 هزار میلیارد تومان بوده است.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ساز اضافه کرد: در مجموع با احتساب ارقام مذکور مردم نصف ارزش تولید داخل بیش از نصف تولید داخل هزینه صرف خرید خودروهای خارجی کردهاند.
محبی نژاد با بیان اینکه هم اکنون بازار خودروهای خارجی 35 درصد از کل فروش خودرو را در سطح کشور به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: متأسفانه دولت درسال 92 رقمی حدود دو هزار و 750 میلیارد تومان از واردات خودرو کسب نموده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 91 که 45 هزار دستگاه بودهاند سود هزار میلیارد تومانی دولت را نشان میدهد.
وی ضمن بیان این که اگر دولت مقداری از سود عایدی خود را در واردات خودرو به خودرو سازان داخلی ارائه می کرد تا حدودی مشکلات این بخش برطرف و حجم تولید پیدا میکرد، افزود: رشد واردات خودرو درسال 92 نسبت به سال 91، بیش از 70 درصد به لحاظ تعداد خودرو بوده است که این موضوع باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.
وی در ادامه صحبتهای خود به آمار تکان دهنده واردات خودرو اشاره کرد و افزود: در سال 90 حدود 39 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است که این رقم با توجه به تولید یک میلیون و 400هزار دستگاه خودرو نشان از آن دارد که حدود 2.8 درصد کل تولیدات داخل خودرو وارد کشور شده است.
این عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان تصریح کرد: در سال 91 نیز حدود 45 هزار دستگاه خودروهای سواری وارد کشور شده است که این رقم در مقایسه با 750 هزار خودروی تولید داخل رشد 5.7 درصدی واردات خودرو را به کشور نشان می دهد.
محبی نژاد با بیان این که سال 92 بدترین سال واردات خودرو به کشور بوده است، گفت: در این سال بیش از 78 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است که این عدد نسبت به 625 هزار تولید خودروی سواری داخل کشور بیانگر این نکته است که 12.5 درصد تولید داخل، خودرو وارد کشور شده است.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ساز در رابطه با سهم خودروهای خارجی در بازار ایران نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: متأسفانه کشورهایی که ایران را تحریم کردهاند به صورت غیرمستقیم و از کشور امارات خودروهای خود را به بازار ایران منتقل میکنند به نحوی که خودروهای کره جنوبی سهم 60 درصدی و خودروهای ژاپنی سهم 10 درصدی بازار ایران را به خوداختصاص دادهاند.
محبی نژاد تأکید کرد: مسئولین باید تدبیر مناسبی را برای جلوگیری ازافزایش حجم واردات خودرو به کشور انجام دهند تا در راستای آن بتوان تصمیمات مناسبی را برای صنعت خودروسازی کشور به کار گرفت.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ساز اضافه کرد: در مجموع با احتساب ارقام مذکور مردم نصف ارزش تولید داخل بیش از نصف تولید داخل هزینه صرف خرید خودروهای خارجی کردهاند.
محبی نژاد با بیان اینکه هم اکنون بازار خودروهای خارجی 35 درصد از کل فروش خودرو را در سطح کشور به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: متأسفانه دولت درسال 92 رقمی حدود دو هزار و 750 میلیارد تومان از واردات خودرو کسب نموده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 91 که 45 هزار دستگاه بودهاند سود هزار میلیارد تومانی دولت را نشان میدهد.
وی ضمن بیان این که اگر دولت مقداری از سود عایدی خود را در واردات خودرو به خودرو سازان داخلی ارائه می کرد تا حدودی مشکلات این بخش برطرف و حجم تولید پیدا میکرد، افزود: رشد واردات خودرو درسال 92 نسبت به سال 91، بیش از 70 درصد به لحاظ تعداد خودرو بوده است که این موضوع باید مورد توجه مسئولین قرار گیرد.
وی در ادامه صحبتهای خود به آمار تکان دهنده واردات خودرو اشاره کرد و افزود: در سال 90 حدود 39 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است که این رقم با توجه به تولید یک میلیون و 400هزار دستگاه خودرو نشان از آن دارد که حدود 2.8 درصد کل تولیدات داخل خودرو وارد کشور شده است.
این عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان تصریح کرد: در سال 91 نیز حدود 45 هزار دستگاه خودروهای سواری وارد کشور شده است که این رقم در مقایسه با 750 هزار خودروی تولید داخل رشد 5.7 درصدی واردات خودرو را به کشور نشان می دهد.
محبی نژاد با بیان این که سال 92 بدترین سال واردات خودرو به کشور بوده است، گفت: در این سال بیش از 78 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است که این عدد نسبت به 625 هزار تولید خودروی سواری داخل کشور بیانگر این نکته است که 12.5 درصد تولید داخل، خودرو وارد کشور شده است.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه ساز در رابطه با سهم خودروهای خارجی در بازار ایران نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: متأسفانه کشورهایی که ایران را تحریم کردهاند به صورت غیرمستقیم و از کشور امارات خودروهای خود را به بازار ایران منتقل میکنند به نحوی که خودروهای کره جنوبی سهم 60 درصدی و خودروهای ژاپنی سهم 10 درصدی بازار ایران را به خوداختصاص دادهاند.
محبی نژاد تأکید کرد: مسئولین باید تدبیر مناسبی را برای جلوگیری ازافزایش حجم واردات خودرو به کشور انجام دهند تا در راستای آن بتوان تصمیمات مناسبی را برای صنعت خودروسازی کشور به کار گرفت.