یکی از طرق مبارزه مدیران و مجریان جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی، ترویج آراء و احوال آبسوردیستی است تا از این طریق به تضعیف آرمان گرایی انقلابی و هویت دینی جوانان و جامعه ما بپردازند.

گروه فرهنگی مشرق - سینما و صنعت فیلم سازی در ایران گرفتار بحران است. امروز شاید هیچکس این حقیقت را انکار نکند. از درون‌مایه فیلم ها گرفته تا میزان فروش و استقبال اندکِ مخاطبان، همه چیز حکایت از یک بحران تمام عیار دارد. فعلاً فرصت و مجال آن را نداریم تا به بررسی علل بروز و تداوم این بحران بپردازیم، اما در این نکته تردیدی نیست که روشنفکر زدگی سینمای ایران یکی از علل اصلیِ وضعیت نابسامان کنونی است. روشنفکریِ پس از انقلابِ ایران به لحاظ ایدئولوژیک صبغه نئولیبرالیستی پیدا کرده و به تبع جریان غالب روشنفکری جهانی، مبلّغ آبسوردیسم منحطِ آرمان ستیز گردیده است.

آبسوردیسم روشنفکرانه نوعاً خصیصه ای مخرّب دارد و به دلیل جوهرِ رمان ستیز و معناگریزش، همه صور و گونه های هنری (اعم از سینما، تئاتر، ادبیات و...) را به ورطه نوعی پوچیِ مأیوسِ بیمار می کشاند. سینمای امروز ایران نیز تا حدودی گرفتار چنین وضعیتی شده است. و این ویژگی متأسفانه به همه تولیدات سینمایی و فیلم سازی ما (ازجمله تولیدات سینمایی شبکه خانگی) نیز تسرّی یافته است.

اخیراً «شبکه سینمای خانگی» فیلمی به نام «ما همه تنهاییم» را تولید و توزیع کرده است. ما همه تنهاییم به لحاظ تکنیکی و عناصر ساختِ سینمایی فیلمی آشفته است که بازیِ برخی بازیگران، ابتدایی و آماتور است. اما از اینها مهمتر، درون مایه فیلم است. ما همه تنهاییم، روایتی سطحی و تقلیدی از آبسوردیسم روشنفکرانه ای است که متأسفانه بر بخش مهمی از تولیدات سینمایی امروز ایران سایه افکنده است.

تضعیف آرمان گرایی انقلابی و هویت دینی جامعه با تبلیغ یأسِ ابسوردیستی

در «ما همه تنهاییم»، «آرش» جوانی است که گیتار می نوازد و آواز می خواند و می خواهد به شهرت و پول برسد و خواهر بیمارش «یگانه» را برای معالجه به خارج ببرد. «سمانه» دختری است که آرش به او علاقه دارد و می خواهد با او ازدواج کند. سمانه در ماجرای فیلم به علت غرور و زودباوری اش فریب می خورد و امکان ازدواج با آرش را از دست می دهد. «خاطره» دختر ثروتمندی است که امکان سرمایه گذاری برای تولید آلبوم برای آرش را دارد و از این موقعیت و امکان مالی به منظور نزدیکی به آرش استفاده می کند.  خاطره در سودای به دست آوردن آرش (با همدستی «پیمان») دروغ می گوید و با نیرنگ و فریب، ارتباط میان آرش و سمانه را برهم می زند. «پیمان»، شخصیتی دروغگو و نیرنگ باز دارد و چون به سمانه علاقمند است، با خاطره همدست می شود تا از طریق توطئه چینی و نیرنگ و فریب، ذهن سمانه را نسبت به آرش بدبین کرده و نهایتاً رابطه آنها را برهم زند.

سرانجام بر اثر دسیسه ها و توطئه چینی های مختلف، رابطه میان آرش و سمانه به هم می خورد، پیمان با نیرنگ و دروغگویی سمانه را گول می زند و با او ازدواج می کند، مدتی بعد در پی آشکار شدن حقیقت، سمانه از پیمان جدا می شود و در نهایت سمانه و پیمان و آرش (که از کودکی با هم دوست و همبازی بودند) همچون خاطره که مدت کمتری است با آنها آشنا شده، همگی سرخورده و غمگین و تنها گرفتار نوعی احساس پوچی و تنهایی و غبن می گردند.

تضعیف آرمان گرایی انقلابی و هویت دینی جامعه با تبلیغ یأسِ ابسوردیستی

همه آنها تنها و آزرده و سرخورده و غمگین اند و با نوعی احساس تلخ پوچی دست به گریبان. در این فیلم (و متأسفانه در اکثریت فیلم های تولیدی سینمای ایران) چشم اندازی از آرمان گرایی و امید و انگیزه های متعالیِ معطوف به رشد و کمال دیده نمی شود. بی تردید هیچکس مخالفِ نشان دادن ضعف ها و عیب ها و بیان واقعیت های تلخ نیست؛ این که سینما و ادبیات و دیگر هنرها به بیان واقعیات تلخ و بیدار و متنبّه کردن وجدان ها بپردازند، نه فقط بد نیست که امر بسیار خوبی است. آنچه که ما به آن انتقاد داریم این است که در ایرانِ معاصر، فیلم ها و رمان ها و تئاترهای روشنفکری صرفاً به توصیف (و فراتر از آن) تبلیغ سیاهی و زشتی و تلخی (آن هم در اغلب موارد به صورتی تحریف شده و دروغین و اغراق شده) می پردازند، و صرفاً به تبلیغ و ترویج یأس و نومیدی و پوچ انگاری می پردازند، و در مقابل، از معناهای متعالی و آرمان گرایی و مبارزه و احساس مسئولیت و تعهد به منظور اصلاح عیوب و ضعف ها و اخلاق و ارزش های دینی و معنوی، هیچ نمی گویند.

آنها ضعف ها و عیوب و تلخی ها را به صورتی غیرواقعی و تحریف شده و سیاه تر از آنچه که در نفس الامر وجود دارد، روایت می کنند؛ اما از ارزش های اخلاقی و هویت دینی و اراده های جهادی نیرومند و نیروهای پرشمار و پرتوان و پرانگیزه حق مدار و حق طلب و از رویش شکوفه ها و زایش نیروها در جبهه حق، هیچ نمی گویند. فیلم و ادبیات و تئاترهای روشنفکری، مخاطب را در فضایی سیاه و تلخ و مأیوس (که بخشی از آن غیرواقعی و اغراق شده و دروغین است) در نوعی استیصال و انفعالِ عاطفی رها می کنند و از نجات و از امید و از کوشش برای دگرگونی و از آرمان و از معنویت و از آموزه های اسلامیِ رهگشا و هدایتگر، هیچ نمی گویند.

سینما و ادبیات و تئاتر ابسورد نوعاً اینگونه اند که از طریق بزرگ کردنِ مشکلات و ناهمواری های کوچک و ارائه تصویری اغراق شده و غیرواقعی از برخی مشکلات بزرگ و با ارائه تصویری تماماً سیاه و تلخ و نومید و مأیوس و با ترویج بی معنایی و آرمان گریزی و آرمان ستیزی، عاطفه و احساس مخاطبین را در حالتی مستأصل و منفعل قرار می دهند و با نشان ندادن راه حل ها و امکان های رشد و نیروها و قابلیت های کمال، ذهن مخاطب را تحمیق می کنند و در چنین وضع استیصال و تحمیق و تخدیری است که سمومِ معناگریزی و آرمان ستیزی و تعلیق آبسوردیسم را به ذهن و جان و نهاد مخاطب القاء و تزریق می کنند.

بی توجهی مسئولین فرهنگی در وزارت ارشاد اسلامی، نسبت به جریان فزاینده آبسوردیسم در فرهنگ و هنر کشور (و متأسفانه در بسیاری از موارد همراهی و حمایت مسئولان وزارتخانه سابق الذکر از کارگردانان و نویسندگان و مطبوعات مروّج آبسوردیسم روشنفکرانه) شرایط پرمخاطره ای را در فضای فرهنگی و هنری و ادبی کشور پدید آورده است. یأس انگاری و پوچی و معناگریزیِ ابسوردیستی یکی از مؤلفه های مد نظر دشمنان، در جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی است.

یکی از طرق مبارزه مدیران و مجریان جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی، ترویج آراء و احوال آبسوردیستی است تا از این طریق به تضعیف آرمان گرایی انقلابی و هویت دینی جوانان و جامعه ما بپردازند. رواج وحشتناک نمایش ها و فیلم ها و رمان های آبسورد روشنفکرانه نشان از برنامه ریزی و تهاجم گسترده دشمنان دارد. آیا مسئولان وزارت ارشاد به مسئولیت شرعی و قانونی و اخلاقی شان در قبال پاسداری از هویت دینی و روح آرمان گرایی در کشور عمل خواهند کرد؟... آنچه امروز در تالارهای نمایش و سالن های سینما و برآیند تولیدات ادبی و مطبوعات کشور خود را عیان می کند، نمره قبولی به کارنامه این مسئولان نمی دهد.

*شاهرخ منفرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پسر ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    بی خود نیست من نمیرم سینما یا فیلم خانگی بگیرم چون ته مایه فیلم ها چرت و پرت بیش نیست
  • hani ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    نمیدونم چرا همین شمایی که دم از تزریق یاس و ناامیدی میزنید و فیلم های سینما رو نقد میکنید تا کار به صدا و سیما میرسه لال میشید و از نقد شما خبری نمیشه سینما همیشه در دسترس نیست سینما در منزل شما وجود نداره در کل یک نفر سالی چند بار به سینما میره اما نمیتونیم انکار کنیم که تلویزیون و فیلمهای شبانگاهی با زندگی مردم گره خوردن چرا از سریال هایی مثل ستایش گله نمیکنید که بمب غمه 50 دقیه در هر قسمت حق پخش داره که 40 دقیقش همراه با گریه و زاریه کجای این فیلم شما میتونید شادی رو تجربه کنید از این دست فیلمها تقربا هر شب داره پخش میشه چرا اینها رو نقد نمیکنید چرا گیر دادین به سینما دلیلش رو یک بچه مدرسه ای هم میدونه چون سینما حزبی و جناهی نیست اما صدا سیما در حال حاضر کمپلت تحت اختیار و نفوذ یک گروه خاصه که در تفکر این گروه مردم و نظراتشون جای ندارن بگذریم در کل نقد های شما کاملا جناهی و سیاسیه و تا کار به صدا و سیما و این نوع فیلمها میرسه مهر فیلم ارزشی رو به پیشونیش میزنید و پرونده کلن بسته میشه
  • بیدل ایرانی با سس اضافه ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    ازاین جماعت امیدی نمیره مشرق بزن تو کار بچه های عمار و ازشون گزارش بگیر از عمار شاید چیزی دربیاد این جماعت دیگه اب از سرشون گذشته اگه غیر این بود به خودشون یه تکونی میدادن ناسلامتی 35 ساله انقلاب کردیم دریغ از یه ذره احساس انقلابی و غرور و اقتدار و امید به نظرم یه فولدر باز کنید برای بچه های عمار هر چند وقت یه بار ازشون گزارش تهیه کنید براشون کار تبلیغی کنید (از وزارت ارشاد که توقع چنین کاری رو ندارید!!) باید کار ایجابی کنیم کار از نقد گذشته باید جایگزین ها رو ارائه کرد
  • امیر ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    من نمی دونم منظور نویسنده این نظر از این حرف چیه ولی در مورد صدا و سیما راست می گه . شما ببینید سریال مثل پایتخت که گل سرسبد محصولات طنز صدا و سیما است ، درون مایه اش بد بختی و گرفتاری و آوارگی و بی پولی است . یا بقیه سریال ها نیز همینطور پر است از لوکیشن های بیمارستان درباره سکته و سرطان و مرگ مغزی و ...
  • گلپور ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    این ناامیدی وفلاکت مربوط به زمان شما و احمدی جونتونه!!
  • سعید ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    مشرق فکر کنم با عوامل این فیلمها همدسته !در واقع این بیشتر تبلیغ این فیلم بود و شناساندن ان به مردم که برن بخرن!آمار فروش فیلم رو بالا بردی مطمئن باش.
  • مهدی مهدی ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    مشرق خیلی بی انصافی ! نوبت به صدا و سیما که می رسه فقط از اختصاص برنامه ها به دولت می نالی ! ازت انتظارم دارم برنامه های صدا سیما رو هم از لحاظ فرهنگی نقد کنی نه از لحاظ سیاسی !
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    خود این موجودات همگی از بار سنگین گناه و جهل شون سرشار از ناامیدی و افسردگی هستن چه انتظاری دارید که فیلم و داستانی بسازن که امید تزریق کنه
  • لیلا ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    چه سینما و چه تلویزیون و چه تئاتر که ناامیدی و افسردگی رو سالها است نشون می دن همگی به مردم شریف این کشور و همه دستاوردهای بسیار باارزش و گرانسنگ حاصل از پیروزی انقلاب اسلامی ، خیانت می کنند و مثل همیشه کینه خودشون رو نشون می دن
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    من از سینما و سینماگرهای ضدهویت اسلامی و ایرانی که با پول بیت المال که حق من هم در آن هست فیلم می سازند متنفرم و هرگز دوست ندارم حتی یه سکانس بسازن چه برسه به فیلم
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    حالم ازشون به هم می خوره
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    به امید روزی که این لشکر افسردگی و تاریکی از سینمای کشور محو شوند
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    بیچاره ها نمی تونن موفقیتهای بزرگ و بسیار ارزشمند مردم عزیز کشورمون رو در زمینه های مختلف ببینن و در موردش فیلم بسازن کورن کورن کور . البته به کوری وانمود می کنن . امیدوارم از این ناامیدی دق کنن .
  • کمیل ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    صدا و سیما 10% رسالت انقلابی خودش رو نیز از 57 تا حالا اجرا نکرده و اتفاقاً درست گفتید در دست عده ای خاص هستش که با انقلاب مشکل دارند.....
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    تفتی یه انرژی کاذب داره..
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    همین ترویج فرهنگ بدحجابی و بی بند باری نیز از خود همین بازیگران نشات می گیرد، چه برسد به انجام نقش در فیلم.
  • امیرانی ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    چون آنقدر مزخرفه که هیچکس نگاه نمی کنه
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    ابتدایی ترین کاری که نکردید این بودکه ابسوردیسم رو تعریف کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس