واقعیت این است که این فرقه، دیدگاه‌ها، منش و جایگاه علمی قطب آن، مشروعیتی در نگاه متکلمین ندارد. ذات سیاسی این فرقه بسیار ابهت بیشتری نسبت به جایگاه علمی و معنوی آن دارد.

گروه تاریخ مشرق- "مهمان برنامه ما آقای مصطفی آزمایش از پاریس با ما هستند"؛ این جمله ای است که مجری بی‌بی‌سی در برنامه مخصوصی که به دراویش اختصاص یافته بیان می‌کند تا سخنگوی دراویش بتواند درباره  فعالیت فرقه و اتفاقات اخیر صحبت کند.
فرقه دروایش ملاسلطانی یا همان دروایش گنابادی، جنجالی‌ترین فرقه در ایران است که خود را در سلسله‌ای معنوی به حسن بصری و سپس امام علی علیه السلام متصل می‌دانند. فرقه‌ای که طبق طبقه بندی فرق جزء تصوف در تشیع محسوب می‌شوند. خود را 12 امامی می‌دانند و اگرچه پیرو طریقت هستند اما شریعت را پس نزده و بر ظاهر دین متمایلند.

اگر چه از دوره ملاسلطان بیش از یک قرن نمی‌گذرد و سابقه تشکیل این فرقه چندان زیاد نیست اما در دوره پهلوی رشد چشمگیری داشت و خواسته یا ناخواسته همراه درباریان شد و مورد استقبال روشنفکران لیبرال قرار گرفت. لیبرال‌هایی که گمان می‌بردند تساهل جان لاک انگلیسی با تسامح ابن عربی اندلسی را می‌توان در یک جام نوشید؛ بر شهرت بازار این فرقه افزودند. این فرقه رشد کرد و قد کشید اما در خانقاه‌های زیبا و تازه تاسیس این شهر و آن شهر بیش از آنکه اصول کلینی و بحار مجلسی خوانده شود، مثنوی مولانا ورق زدند و منطق الطیر عطار شنیدند. هر چه می گذشت فاصله آنها از بطن سنت بیشتر می‌شد و مدرن تر می‌شدند.  

کوچ مشروعیت دراویش از نجف تا لندن

دو تن از اقطاب فرقه صوفیه ملاسلطان بیچاره در حال تعظیم و عرض ارادت به شاه


بحث جدال فقها و صوفیان، یکی از قدیمی‌ترین بحث‌های کلامی در دین اسلام است. در دوره‌های مختلف دیدگاه‌های گوناگونی درباره تصوف بوده و از تکفیر تا تقدس آنها پیش رفته اند اما هر چه بوده این بحث‌ها به عنوان یک مسئله درون دینی استفاده می‌شد. اما قصه دراویش این سال‌ها کاملا متفاوت شده است.

هر وقت خبرهای مربوط به حاشیه‌های تصوف در کشور زیاد می‌شود و خبر از درگیری، تحصن و یا اغتشاش این فرقه است حدس می‌زنیم که باید بیش از همه در قم یا نجف سر و صدا بلند شود، محفلی برپا گردد، خطابه ای خوانده شود و علمای مختلف در رد این فرقه یا تأیید آنها فتوا صادر کنند. بالاخره این فرقه هنوز ادعا دارد ریشه خود را در معنویت دینی جستجو می‌کند و هنوز خود را سینه چاک سنت اسلامی می‌داند، اما انگار نه انگار، سکوت معنادار  متکلمین و علما، سوال بزرگ این ماجراست!

واقعیت این است که این فرقه، دیدگاه‌ها، منش و جایگاه علمی قطب آن، مشروعیتی در نگاه متکلمین ندارد. ذات سیاسی این فرقه بسیار ابهت بیشتری نسبت به جایگاه علمی و معنوی آن دارد. شواهد بسیاری وجود دارد که بزرگان فرقه بسیار تلاش کرده اند تا علما و حتی مراجع را وارد بازی خود کنند، فتوایی به نفع خود بگیرند و کلاهی از این نمد بسازند. حتی به روایت شاهدین عینی، نورعلی تابنده؛ «مجذوب علیشاه»،  قطب فعلی این فرقه، چند سال قبل در سفری به عراق سعی کرد خدمت آیت الله سیستانی برسد و تاییدیه بگیرد اما حتی اجازه ملاقات هم به او داده نشد!

نکته جالب در این ماجرا آنجاست که مصطفی آزمایش در صفحه تلویزیون بی‌بی‌سی حاضر می‌شود و رو در رو با مجری که اصلا ادعای دینداری هم ندارد می گوید: ما پیرو قرآن هستیم و هر کس به دنبال حقیقت اسلام است به این فرقه علاقه دارد!

بی‌بی‌سی رسانه  حامی عرفان اسلامی! کم بود مجری نعره ای بزند، کروات از تن بدرد و قالب تهی کند! حاشا که درویش در گلیم غصبی بخسبد!

به راحتی می توان فهمید، فرقه دروایش گنابادی دیگر یک بحث درون دینی نیست. ابطال دیدگاه‌های آنها در سنت فکری فقهای کنونی اسلام واضح است. گمان نکنم کسی از فقرای فرقه هم قبول داشته باشد که دکتر تابنده؛ مجذوب علیشاه اکنون یک عالم برجسته اسلامی است و جانشین مناسبی حتی برای پدر و پدربزرگش باشد. کلام اسلامی و فقه اسلامی مشروعیت و حقانیتی برای این فرقه پر سرو صدا قائل نیست و از همین رو بحث فرقه دراویش از یک درگیری کلامی به موضوعی حقوق بشری تبدیل شده است و سطح بحث درباره حقوق آنها همانند بحث درباره حقوق بهاییان، شیطان پرستان، بوداییان و فرقه‌هایی است که ریشه های اصیل دینی ندارند.
البته به نظر می رسد آنها هم دیگر امیدی به تمدن اسلامی ندارند تا درون آن مشروعیت پیدا کنند. دیگر چندان میلی ندارند مباحثه علمی کنند و سراغ علما و مراجع نمی‌روند و برای نشان دادن حقانیت خود حدیث بلند نمی‌خوانند. مرغ امید آنها به جای دیگری کوچ کرده از همین روست که امیدشان به گزارش احمد شهید از سازمان به اصطلاح عفو بین الملل است. همچنین دعا می کنند صادق صبا، مدیر بی‌بی‌سی فارسی در لندن به اتاق خبر زنگ بزند و بگوید خبر دراویش را به عنوان خبر اول اعلام کنید.


منبع: فرقه‌نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • یکی از دراویش سابق ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    دمت گرم. مشرق درویش. بعضی از این سرکرده های دراویش سعی در مصادره این موضوع به نفع خود و اربابان انگلیسی خود دارند. ما باید هشیار باشیم
  • مشکوک ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    دقت کردین این قضیه دراویش دقیقا زمان حضور رئیس جمهور عزیز کشورمون در نیویورک اتفاق افتاد! اینا فک کردن رئیس جمهور بهشون باج میده اما کور خوندن
  • مشکوک ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    دقت کردین این قضیه دراویش دقیقا زمان حضور رئیس جمهور عزیز کشورمون در نیویورک اتفاق افتاد! اینا فک کردن رئیس جمهور بهشون باج میده اما کور خوندن
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    اصلا درویش مگه کسی نیست باید یه گوشه بنشیند و مراقبه کند؟ اینها چه طوری فعال سیاسی شده اند؟
  • مشکوک ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    دقت کردین این قضیه دراویش دقیقا زمان حضور رئیس جمهور عزیز کشورمون در نیویورک اتفاق افتاد! اینا فک کردن رئیس جمهور بهشون باج میده اما کور خوندن
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرروعیت دارد یا ندارد ، به عنوان شهروند ایرانی دارای حقوقی هستند در قانون اساسی که باید محترم شمرده شود
  • سارا ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    مصطفی آزمایش که نماینده و سخنگوی ما نیست هر غلطی کرده هیچ ربطی به ما و شما نداره اعتراض ما به خاطر اینه که حضرت آقای مجذوبعلی شاه از ما خواستند و ایشون هم حتما یه صلاحی میدونستند شما لطفا هر چیزی رو به ما ربطش ندین
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    چقدر بدم از اين دراويش مياد . اينها هميشه يك ريگي به كفششون هس
  • اهالی خیبری ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    من به عنوان یک گنابادی متاسفم که نام شهرمان را اینها خراب کرده اند واقعا گناباد ما باید به بزرگانی چون بهلول مشهور باشد نه فرقه ای ضاله. البته ما افرادی چون حاجاقای مدنی ملقب به ناشرالاسلام گنابادی را داریم که از جانب آیت الله سید محمود شاهرودی بزرگ ملقب به این نام شدند وعمرشان را در مبارزه با این فرقه منحرفه گذاشتند.
  • مهدی ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    در رد فرقه ی کذایی یتان همین بس که در مقابل قطب فرقه تان سجده می کنید! یعنی شرک مطلق! بقیه چیزایی که ازتون دیدم بماند که شرم اجازه نمیده به زبون بیارم.
  • یا هو ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    خواهشا اشتباه نکنین صوفیه چند بخشه همه رو با هم جمع نبندین برخی مثل ما از فقرای کرجیم که هیچ ربطی به فقرای تهران نداریم ما یوسف مردانی را مراد خود میدانیم لذا با کار های آقای نورعلی شاه مخالفیم ضمنا مرادمان حضرت آقای یوسف مردانی با این کارهای آقای نورعلی مخالف است
  • سارا ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    ما هیچ چیز کذایی نداریم اسلام ما حقیقیه شما هم الکی دروغ نگو
  • یک صوفی جواب بده ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    اگه فرقه ضاله صوفیه سیاسی نیست چرا این قدر همگام با سیاست های آمریکا و انگلیس قدم برمیداره
  • مشکوک ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    دقت کردین این قضیه دراویش دقیقا زمان حضور رئیس جمهور عزیز کشورمون در نیویورک اتفاق افتاد! اینا فک کردن رئیس جمهور بهشون باج میده اما کور خوندن
  • ناشناس ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    وقتی برخی بزرگان عرفان را در کنار تصوف قرار دادند باید به فکر این گرفتاری ها هم می بودند. فاصله بیش از زمین تا آسمان عارف و صوفی را به هم ریختند تا فرومایگانی چون بسیاری از اقطاب از فرصت پیش آمده نهایت سوء استفاده را ببرند و گرفتاری آن بماند برای مردم. بی خود نیست که فرمودند اذا فسد العالم فسد العالم... کدوم عقل سلیمی می پذیر که مثل "تابنده" صوفی عارف باشد و در کنار اشخاصی چون حضرت آیت الله بهجت (ره) و امام (ره) و مرحو ملکی تبریزی و.... قرار گیرد
  • يه نفر ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    بابا شهروند !! داره شخصيت ديني دراويش رو توضيح مي ده وگرنه گبر هم تو اين مملكت حقوقي داره البته به شرطها و شروطه ها
  • اوا ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    اون از سجده كردن و شصت بوسي تان با نامحرم ، از قران خوندن قطبتان كه در حد مهد كودك هست،اون از اين همه ملك و زميني كه به زور تصرف كردين. ميشه بپرسم كدومش اسلام هست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس