به گزارش مشرق، سخنگوی دولت چند روز پیش در جمع خبرنگاران درباره کیفیت بنزین داخلی گفته بود که دولت، سرطانزا بودن بنزین تولید داخل را نفی میکند. اگر چنین بود دولت جلوی آن را میگرفت. همین سخنان با واکنشهای رسانههای مخالف دولت یازدهم مواجه شده و آن را نشانه عقبنشینی دولت روحانی از ماجرای بنزینهای آلوده و سرطانزا دانستهاند. اما یک نکته را فراموش کردهاند؛ دولت یازدهم مدعی آلاینده و سرطانزا بودن بنزین تولید شده در دولت دهم است و نه بنزینی که خودش تولید میکند.
در همین راستا به گفتوگو با مهدی موسوینژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس پرداختیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
آقای نوبخت چند روز پیش سرطانزا بودن بنزین تولید داخل را نفی کرد که با واکنشهای رسانهها مواجه شد، به نوعی که آن را نشانه عقبنشینی دولت روحانی از ماجرای بنزینهای آلوده و سرطانزا دانسته اند، به نظر شما بنزین تولید داخل سرطانزا است؟
مباحثی که مطرح شده در ارتباط با بنزین پتروشیمیها و بنزین تولید داخل است که برخی مدعی بودند که بنزین تولید داخل آلوده و سرطانزاست. قاعدتا منظور ایشان بر این اساس استوار است. محل دعوا، بنزین پتروشیمیها و بنزین تولید داخل بود. در ارتباط با این موضوع و برداشتهایی که شده باید خود ایشان پاسخگو باشند که منظورشان چه بوده است. در دولت یازدهم بنزین وارداتی از شاخصهای استاندارد برخوردار نیست و دارای یکسری مواد ممنوعه بوده است که خطر آن بیش از خطر بنزین و ریفورمیت پتروشیمیهاست؛ یعنی شناسنامه بنزین تولید داخل و ریفورمیت پتروشیمیها در داخل کشور مشخص است. اما این درحالی است که بنزین وارداتی نهتنها شناسامه ندارند بلکه طی بررسیها مشخص شده است که بنزینهای وارداتی از استاندارد اولیه برخوردار نیستند. خیلی از شاخصهای بنزین وارداتی آنالیز نشده است. اتفاقی دیگری که رخ داده این است بر اساس آزمایشاتی که خودشان از محل بنزین وارداتی انجام دادند، مواد ممنوعه در بنزین وارداتی بوده است.
اما دولت یازدهم استفاده از ریفورمیت یعنی همان بخش سرطانزای بنزین پتروشیمیها را ممنوع کرده است؟
ممنوع کردن استفاده از ریفورمیت اقدام اشتباهی بود که دولت یازدهم انجام داد. دلیلی نداشت که این کار را انجام دهد چراکه ثابت نشد که ریفورمیت سرطانزاست. کمیسیون بهداشت و درمان هم این مساله را رد کرد. یکی از گزارشهای کمیسیون بهداشت و درمان ابهام در دلیل متوقفکردن بنزینهای پتروشیمی و واردات بنزین است که این مساله را دارای ابهام و بدون دلیل قلمداد کردند.
با تشدید تحریمها در اواسط دولت دوم احمدینژاد، کشورهای خارجی از فروش بنزین هم به ایران خودداری کردند، دولت دهم تصمیم گرفت در بنزین خودکفا باشد و با تغییر در تولیدات پتروشیمیها، ایران دیگر بنزین وارد نکرد، این درحالی بود که ایران تا سال ۸۹ یک واردکننده بزرگ بنزین بود. خوب آیا امکان خودکفایی در زمینه تولید بنزین با رعایت استانداردها و کیفیت بالا به این سرعت در کشور فراهم شده بود؟
چه اشکالی دارد که تولید داخل داشته باشیم؟ مگر ما دارای نفت خام و امکانات تولیدی نیستم، باید در این زمینه سرمایهگذاری کنیم و به این سمت حرکت کنیم. مادامی که این نگاه که تولید داخل اقتصادی نیست وجود داشته باشد؛ با این بهانه به دنبال رویکرد واردات بنزین هستیم. کسانی که مدعی هستند که بنزین تولید داخل آلوده و سرطانزاست حتما باید با یک آمار، دانش علمی و فنی به این نتیجه رسیده باشند خوب اشکالی ندارد، مستندات خود را ارائه دهند. اگر مستنداتی ندارند چرا چنین ادعایی دارند.
خوب فکر نمیکنید نتیجه این خودکفایی، آلودگی شدید تهران و ۸ کلانشهر دیگر را در پی داشت و حتی شاهد انتشار اخباری از افزایش سرطان در کشور بودیم و دولت روحانی، بنزین پتروشیمیها را دلیل عمده آلودگی هوا اعلام کرد که این مساله از سوی مسئولان دولت دهم پذیرفته نشد. نظرتان در این باره چیست؟
مطرح کردن چنین مسائلی نیازمند مستندات است. کسانی که سرطانزا بودن و آلودگی هوا را مطرح کردند بر اساس چه مستنداتی است؟! دستگاههای متولی وقتی مستندات خود را به کمیسیون انرژی و بهداشت درمان که جزء مراجع هستند، ارائه نمیدهند، میخواهند مستندات را به کجا ارائه دهند. خوب اگر واقعا مستنداتی در این خصوص دارند چرا ارائه نمیدهند.
پس شما معتقدید که بنزینهای وارداتی بیماریزا و خطرناک هستند نه بنزینهای که در داخل تولید میشده است؟
بنزینهای وارداتی در چهار ماهه اول دولت یازدهم مبتنی بر استانداردهای لازم نبوده است؛ دولتی که ادعا میکند که بنزین پاک وارد کرده است. در این مدت هم شاهد هیچگونه کاهش آلودگی نبودیم. سوال من این است چه اقدام جدیدی انجام شده است که این آلودگی رفع شده باشد؟! بنزین پاک طبق آنالیز خودشان وارد کشور نشده است و بنزین وارداتی از بنزین تولید داخل خطرناکتر بوده است چطور باید این اتفاق افتاده باشد.
خوب اگر قرار است تولیدی هم در داخل انجام شود باید بر اساس یکسری استانداردها باشد نه اینکه کشوری که واردکننده بزرگ بنزین طی سالهای گذشته بوده یکباره تصمیم میگیرد در زمینه تولید بنزین خودکفا شود، به نظر شما این اقدام غیرمنطقی به نظر نمیرسد؟
یا شما از امکانات و توانمندی داخلی کشور اطلاع ندارید یا توانمندی داخلی را باور ندارید. به هر حال با این همه پیشرفت علمی که به آن دست یافتهایم، نمیتوانیم که به تولید بنزین دست یابیم.
شما برداشت اشتباهی از سوال من دارید، ما مخالف خود کفایی در تولید بنزین نیستیم. اما ببینید به هر حال کشوری که واردکننده بزرگ بنزین طی سالیان طولانی بوده است چطور میتواند براساس یک اقدام احساسی و بدون برنامهریزی صحیح و رعایت استانداردهای لازم یکباره اقدام به تولید نماید؟
ببینید پتروشیمیها بنزین تولید نمیکنند، پتروشیمیها ریفورمیت تولید میکنند که این ریفورمیت در پالایشگاهها، مطابق بر استانداردها کیفیتسازی میشود و سپس تبدیل بنزین میشود. پالایشگاه هم در اختیار وزارت نفت است. استانداردسازی و منطبق بر استانداردکردن بنزین پالایشگاهی که از ریفورمیت پتروشیمی استفاده میکند نیز برعهده وزارت نفت است. یعنی وزرات نفت است متولی این کار و استانداردسازیهاست.
منبع: آرمان
در همین راستا به گفتوگو با مهدی موسوینژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس پرداختیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
آقای نوبخت چند روز پیش سرطانزا بودن بنزین تولید داخل را نفی کرد که با واکنشهای رسانهها مواجه شد، به نوعی که آن را نشانه عقبنشینی دولت روحانی از ماجرای بنزینهای آلوده و سرطانزا دانسته اند، به نظر شما بنزین تولید داخل سرطانزا است؟
مباحثی که مطرح شده در ارتباط با بنزین پتروشیمیها و بنزین تولید داخل است که برخی مدعی بودند که بنزین تولید داخل آلوده و سرطانزاست. قاعدتا منظور ایشان بر این اساس استوار است. محل دعوا، بنزین پتروشیمیها و بنزین تولید داخل بود. در ارتباط با این موضوع و برداشتهایی که شده باید خود ایشان پاسخگو باشند که منظورشان چه بوده است. در دولت یازدهم بنزین وارداتی از شاخصهای استاندارد برخوردار نیست و دارای یکسری مواد ممنوعه بوده است که خطر آن بیش از خطر بنزین و ریفورمیت پتروشیمیهاست؛ یعنی شناسنامه بنزین تولید داخل و ریفورمیت پتروشیمیها در داخل کشور مشخص است. اما این درحالی است که بنزین وارداتی نهتنها شناسامه ندارند بلکه طی بررسیها مشخص شده است که بنزینهای وارداتی از استاندارد اولیه برخوردار نیستند. خیلی از شاخصهای بنزین وارداتی آنالیز نشده است. اتفاقی دیگری که رخ داده این است بر اساس آزمایشاتی که خودشان از محل بنزین وارداتی انجام دادند، مواد ممنوعه در بنزین وارداتی بوده است.
اما دولت یازدهم استفاده از ریفورمیت یعنی همان بخش سرطانزای بنزین پتروشیمیها را ممنوع کرده است؟
ممنوع کردن استفاده از ریفورمیت اقدام اشتباهی بود که دولت یازدهم انجام داد. دلیلی نداشت که این کار را انجام دهد چراکه ثابت نشد که ریفورمیت سرطانزاست. کمیسیون بهداشت و درمان هم این مساله را رد کرد. یکی از گزارشهای کمیسیون بهداشت و درمان ابهام در دلیل متوقفکردن بنزینهای پتروشیمی و واردات بنزین است که این مساله را دارای ابهام و بدون دلیل قلمداد کردند.
با تشدید تحریمها در اواسط دولت دوم احمدینژاد، کشورهای خارجی از فروش بنزین هم به ایران خودداری کردند، دولت دهم تصمیم گرفت در بنزین خودکفا باشد و با تغییر در تولیدات پتروشیمیها، ایران دیگر بنزین وارد نکرد، این درحالی بود که ایران تا سال ۸۹ یک واردکننده بزرگ بنزین بود. خوب آیا امکان خودکفایی در زمینه تولید بنزین با رعایت استانداردها و کیفیت بالا به این سرعت در کشور فراهم شده بود؟
چه اشکالی دارد که تولید داخل داشته باشیم؟ مگر ما دارای نفت خام و امکانات تولیدی نیستم، باید در این زمینه سرمایهگذاری کنیم و به این سمت حرکت کنیم. مادامی که این نگاه که تولید داخل اقتصادی نیست وجود داشته باشد؛ با این بهانه به دنبال رویکرد واردات بنزین هستیم. کسانی که مدعی هستند که بنزین تولید داخل آلوده و سرطانزاست حتما باید با یک آمار، دانش علمی و فنی به این نتیجه رسیده باشند خوب اشکالی ندارد، مستندات خود را ارائه دهند. اگر مستنداتی ندارند چرا چنین ادعایی دارند.
خوب فکر نمیکنید نتیجه این خودکفایی، آلودگی شدید تهران و ۸ کلانشهر دیگر را در پی داشت و حتی شاهد انتشار اخباری از افزایش سرطان در کشور بودیم و دولت روحانی، بنزین پتروشیمیها را دلیل عمده آلودگی هوا اعلام کرد که این مساله از سوی مسئولان دولت دهم پذیرفته نشد. نظرتان در این باره چیست؟
مطرح کردن چنین مسائلی نیازمند مستندات است. کسانی که سرطانزا بودن و آلودگی هوا را مطرح کردند بر اساس چه مستنداتی است؟! دستگاههای متولی وقتی مستندات خود را به کمیسیون انرژی و بهداشت درمان که جزء مراجع هستند، ارائه نمیدهند، میخواهند مستندات را به کجا ارائه دهند. خوب اگر واقعا مستنداتی در این خصوص دارند چرا ارائه نمیدهند.
پس شما معتقدید که بنزینهای وارداتی بیماریزا و خطرناک هستند نه بنزینهای که در داخل تولید میشده است؟
بنزینهای وارداتی در چهار ماهه اول دولت یازدهم مبتنی بر استانداردهای لازم نبوده است؛ دولتی که ادعا میکند که بنزین پاک وارد کرده است. در این مدت هم شاهد هیچگونه کاهش آلودگی نبودیم. سوال من این است چه اقدام جدیدی انجام شده است که این آلودگی رفع شده باشد؟! بنزین پاک طبق آنالیز خودشان وارد کشور نشده است و بنزین وارداتی از بنزین تولید داخل خطرناکتر بوده است چطور باید این اتفاق افتاده باشد.
خوب اگر قرار است تولیدی هم در داخل انجام شود باید بر اساس یکسری استانداردها باشد نه اینکه کشوری که واردکننده بزرگ بنزین طی سالهای گذشته بوده یکباره تصمیم میگیرد در زمینه تولید بنزین خودکفا شود، به نظر شما این اقدام غیرمنطقی به نظر نمیرسد؟
یا شما از امکانات و توانمندی داخلی کشور اطلاع ندارید یا توانمندی داخلی را باور ندارید. به هر حال با این همه پیشرفت علمی که به آن دست یافتهایم، نمیتوانیم که به تولید بنزین دست یابیم.
شما برداشت اشتباهی از سوال من دارید، ما مخالف خود کفایی در تولید بنزین نیستیم. اما ببینید به هر حال کشوری که واردکننده بزرگ بنزین طی سالیان طولانی بوده است چطور میتواند براساس یک اقدام احساسی و بدون برنامهریزی صحیح و رعایت استانداردهای لازم یکباره اقدام به تولید نماید؟
ببینید پتروشیمیها بنزین تولید نمیکنند، پتروشیمیها ریفورمیت تولید میکنند که این ریفورمیت در پالایشگاهها، مطابق بر استانداردها کیفیتسازی میشود و سپس تبدیل بنزین میشود. پالایشگاه هم در اختیار وزارت نفت است. استانداردسازی و منطبق بر استانداردکردن بنزین پالایشگاهی که از ریفورمیت پتروشیمی استفاده میکند نیز برعهده وزارت نفت است. یعنی وزرات نفت است متولی این کار و استانداردسازیهاست.
منبع: آرمان