به گزارش مشرق، منوچهر منطقی مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با اشاره به تولید انواع مختلف هواپیمای ایران 140 گفت: نمونههای گشت دریایی و ترابری هواپیمای ایران 140 به نتیجه رسیده است.
* تست موفق هواپیمای گشت دریایی ایران140 توسط نیروهای مسلح
وی افزود: هواپیمای گشت دریایی ایران 140 در 2 مدل تعریف شده است که مدل اول آن تمام شده و نیروها هم تست کرده و از عملکرد آن راضی بودهاند و درحال برنامهریزی برای استفاده از آن هستند.
* مونتاژ نهایی مدل ترابری ایران140 در سال آینده
منطقی تاکید کرد: ساخت قطعات مدل ترابری ایران140 نیز تا پایان امسال تمام میشود و در بهار سال آینده مونتاژ نهایی آن به پایان میرسد.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح همچنین مطرح کرد: در مدل ترابری، چون باید بار سنگینتری جابجا شود، باید موتوری با توان بالاتر روی آن گذاشته شود که الان موتورهای مناسب پیدا شده است و دنبال این هستیم تا ببینیم به کدام یکی از این موتورها برای پشتیبانی دسترسی داریم.
* تغییر موتور هواپیماهای ایران140 در دستور کار
منطقی در خصوص تغییر موتورهای هواپیماهای ایران 140 نیز اظهار داشت: یکی از بحثهایی که ما دنبال میکنیم این است که هم قدرت موتور ایران140 باید بالا برود و هم قابلیت اعتماد آن بیشتر شود که در همین راستا پروژههای مختلفی تعریف شده است و این موضوع را قبل از وقوع سانحه در تهران هم دنبال میکردیم. لذا این موضوع را حتما دنبال میکنیم و طرف مناسب را که پیدا کنیم این کار را انجام میدهیم.
* افزایش کاربری ابابیل3 برای استفاده وسیع
وی همچنین با اشاره به رونمایی از پهپاد جدید ابابیل3 که روزهای اخیر در نمایشگاه هوایی کیش صورت گرفت، اظهار داشت: «ابابیل» پهپادی رزمی بوده و در این مدل جدید کاربردهای دیگری نیز به آن اضافه شده است تا بتوان از آن به میزان وسیع استفاده کرد.
* جنگندههای آذرخش و صاعقه در حال تولید
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در مورد روند تولید جنگندههای آذرخش و صاعقه نیز گفت: وقتی ما به فناوری هواپیمایی میرسیم، این مشتریها هستند که مشخص میکنند چه تعدادی از این هواپیما ساخته شود و در این مورد هم یک سری سفارشهای داخلی داریم که بر مبنای همان، تولید در حال انجام است.
* انجام تستهای جت کوثر88 در سال آینده
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح همچنین درخصوص روند پروژه ساخت جت کوثر 88، گفت: ساخت این هواپیما برعهده سازمان صنایع هوایی است و طراحیهای آن تمام و ساخت قطعات زیر مجموعهای آن شروع شده است.
منطقی در پایان اعلام کرد: اگر مشکلی پیش نیاید جت کوثر 88 در سال 94 تستهای آزمایشی خود را شروع میکند.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی از برنامه این سازمان برای تغییر در موتور هواپیمای ایران140 خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که هم قدرت موتور بالا برود و هم اطیمنان آن بیشتر شود.
منبع: فارس