به گزارش مشرق، "فرهاد پرورش" مدیرعامل هما درباره تعمیر و نگهداری هواپیما در این
ایرلاین، بیان کرد: شرکتهای هواپیمایی موظف هستند، بر اساس
دستورالعملهای تعمیراتی شرکت سازنده هواپیما و برای اطمینان از ایمنی
ناوگان، برنامههای تعمیراتی خود را در طول سال بر حسب ساعات و سیکلهای
پروازی هر هواپیما برنامهریزی کنند که براساس آن هواپیماها در پایان زمان
مشخص شده جهت بازرسی های دورهای و فنی به آشیانهها انتقال می یابند.
وی افزود: بازرسیهای و تعمیرات دورهای هواپیما اصولاً به انواع چکهای «C»، «B»، «A» و «S» تقسیمبندی میشود که در هر بخش هواپیما مورد بازبینیهای فنی و تخصصی خاص قرار می گیرد؛ بخش S بالاترین نوع بازرسی فنی هواپیما است که در آن تمامی قطعات هواپیما اعم از قطعات اویونیکی و مکانیکی، موتور، بدنه و کابین مورد بازرسی قرار می گیرد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: تمامی این بازرسیها طبق دستورالعملهای شرکت سازنده هواپیما و زیر نظر بازرسان فنی و کنترل کیفی مهندسی و تعمیرات انجام می شود.
پرورش با بیان اینکه تعمیر و نگهداری هواپیما در ایرانایر مثل گذشته در حال انجام است، ادامه داد: اورهال (تعمیر اساسی) هواپیما در مرکز تعمیرات هما در حال افزایش است.
انجام تعمیرات اساسی یک فروند هوایپمای ایرباس A۳۰۰-۶۰۰
وی با بیان اینکه هفته گذشته یک فروند ایرباس پهن پیکر A۳۰۰-۶۰۰ هما توسط متخصصان داخلی شرکت تعمیر اساسی شد، گفت: هواپیمای ایرباس مذکور ویژه پروازهای اروپایی هما است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: با توجه به فرا رسیدن زمان تعمیرات اساسی این نوع هواپیما و به منظور بهره گیری از توانمندیهای داخلی و کاهش هزینهها، همه مراحل تعمیرات اساسی این هواپیما در داخل کشور انجام شد.
پرورش افزود: این هواپیما پروازهای آزمایشگاهی خود را انجام داده و مجوز پرواز را از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ کرد و به تازگی انجام پروازهای خود را از سر گرفته است.
وی توضیح داد: در مراحل تعمیرات اساسی این هواپیما متخصصان مهندسی و تعمیرات ایرانایر توانستند، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ عدد دستورالعمل کاری شامل تستهای مختلف، بازرسی کامل سازه و رفع اشکالات، بازسازی کامل کابین، انجام اصلاحیههای مورد نیاز روی سیستمهای اویونیکی، سازه و موتور و رنگآمیزی مجدد هواپیما و همه اصلاحیههای اجباری از طرف کارخانه سازنده را با تهیه قطعات آن و صرف ۴۵ هزار نفر ساعت در داخل این ایرلاین انجام شد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در گذشته تعمیرات اساسی هواپیماها در خارج از کشور انجام میشد، اما هم اکنون تمامی تعمیرات از قبیل چکهای «C»، «B»، «A» و «S» توسط متخصصان داخلی و با اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح در داخل کشور انجام میشود.
صرفهجویی ارزی ۳ میلیون دلاری با اورهال هواپیما در داخل
پرورش درباره میزان صرفهجویی ارزی تعمیر این هواپیما در داخل، اظهار داشت: اگر این اورهال ایرباس در خارج از کشور انجام میشد ۴ برابر هزینههای ما را افزایش میداد، در حالی که بسته به میزان قطعات لازم، اورهال این نوع هواپیما حدود ۱.۵ میلیون دلار برای هما هزینه داشت و حدود ۳ میلیون دلار صرفهجویی ارزی انجام شد.
پیشرفت تعمیرات اساسی دو فروند ایرباس و بوئینگ ۷۳۷
مدیرعامل هما افزود: همچنین به تازگی یک فروند هواپیمای ایرباس دیگر توسط هما در حال تعمیر و نگهداری است که تا یک و نیم ماه آینده آماده خواهد شد و تعمیر اساسی آن به اتمام میرسد.
پرورش اظهار داشت: همچنین یک فروند بوئینگ ۷۳۷ متعلق به دولت در اختیار هما است که در مرحله تعمیر و نگهداری اساسی قرار دارد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: همه این تعمیرات اساسی در داخل هما و توسط متخصصان داخلی اجرا میشود.
وی افزود: بازرسیهای و تعمیرات دورهای هواپیما اصولاً به انواع چکهای «C»، «B»، «A» و «S» تقسیمبندی میشود که در هر بخش هواپیما مورد بازبینیهای فنی و تخصصی خاص قرار می گیرد؛ بخش S بالاترین نوع بازرسی فنی هواپیما است که در آن تمامی قطعات هواپیما اعم از قطعات اویونیکی و مکانیکی، موتور، بدنه و کابین مورد بازرسی قرار می گیرد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: تمامی این بازرسیها طبق دستورالعملهای شرکت سازنده هواپیما و زیر نظر بازرسان فنی و کنترل کیفی مهندسی و تعمیرات انجام می شود.
پرورش با بیان اینکه تعمیر و نگهداری هواپیما در ایرانایر مثل گذشته در حال انجام است، ادامه داد: اورهال (تعمیر اساسی) هواپیما در مرکز تعمیرات هما در حال افزایش است.
انجام تعمیرات اساسی یک فروند هوایپمای ایرباس A۳۰۰-۶۰۰
وی با بیان اینکه هفته گذشته یک فروند ایرباس پهن پیکر A۳۰۰-۶۰۰ هما توسط متخصصان داخلی شرکت تعمیر اساسی شد، گفت: هواپیمای ایرباس مذکور ویژه پروازهای اروپایی هما است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: با توجه به فرا رسیدن زمان تعمیرات اساسی این نوع هواپیما و به منظور بهره گیری از توانمندیهای داخلی و کاهش هزینهها، همه مراحل تعمیرات اساسی این هواپیما در داخل کشور انجام شد.
پرورش افزود: این هواپیما پروازهای آزمایشگاهی خود را انجام داده و مجوز پرواز را از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ کرد و به تازگی انجام پروازهای خود را از سر گرفته است.
وی توضیح داد: در مراحل تعمیرات اساسی این هواپیما متخصصان مهندسی و تعمیرات ایرانایر توانستند، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ عدد دستورالعمل کاری شامل تستهای مختلف، بازرسی کامل سازه و رفع اشکالات، بازسازی کامل کابین، انجام اصلاحیههای مورد نیاز روی سیستمهای اویونیکی، سازه و موتور و رنگآمیزی مجدد هواپیما و همه اصلاحیههای اجباری از طرف کارخانه سازنده را با تهیه قطعات آن و صرف ۴۵ هزار نفر ساعت در داخل این ایرلاین انجام شد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: در گذشته تعمیرات اساسی هواپیماها در خارج از کشور انجام میشد، اما هم اکنون تمامی تعمیرات از قبیل چکهای «C»، «B»، «A» و «S» توسط متخصصان داخلی و با اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح در داخل کشور انجام میشود.
صرفهجویی ارزی ۳ میلیون دلاری با اورهال هواپیما در داخل
پرورش درباره میزان صرفهجویی ارزی تعمیر این هواپیما در داخل، اظهار داشت: اگر این اورهال ایرباس در خارج از کشور انجام میشد ۴ برابر هزینههای ما را افزایش میداد، در حالی که بسته به میزان قطعات لازم، اورهال این نوع هواپیما حدود ۱.۵ میلیون دلار برای هما هزینه داشت و حدود ۳ میلیون دلار صرفهجویی ارزی انجام شد.
پیشرفت تعمیرات اساسی دو فروند ایرباس و بوئینگ ۷۳۷
مدیرعامل هما افزود: همچنین به تازگی یک فروند هواپیمای ایرباس دیگر توسط هما در حال تعمیر و نگهداری است که تا یک و نیم ماه آینده آماده خواهد شد و تعمیر اساسی آن به اتمام میرسد.
پرورش اظهار داشت: همچنین یک فروند بوئینگ ۷۳۷ متعلق به دولت در اختیار هما است که در مرحله تعمیر و نگهداری اساسی قرار دارد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: همه این تعمیرات اساسی در داخل هما و توسط متخصصان داخلی اجرا میشود.