کد خبر 419074
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰

مستند "بازی انگلیسی" با موضوع چگونگی شکل گیری رژیم صهیونیستی و اعلام موجودیت اسرائیل غاصب، از شبکه افق پخش می شود.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی شبکه افق، بریتانیای کبیر در کشورگشایی های خود با شوراندن اعراب منطقه بر دولت قدرتمند عثمانی توانستند این دولت را سرنگون کنند و کشور های منطقه عربی از جمله عراق، سوریه و لبنان و فلسطین را به زیر سلطه خود در آورند و طی پیمان سایکس پیکو این مستعمرات کشور های عربی بین دو کشور انگلیس و فرانسه تقسیم گردید و تنها کشور فلسطین تحت حاکمیت دوگانه قرار گرفت که این امر با نارضایتی یهودیان صهیونیستی مواجه گردید، چونکه از قبل در توافقات اولیه یهودیان برای تشکیل وطن ملی، منطقه مورد نظر آنان جایی جز کشور فلسطین نبود.

انگلیس که در خلال جنگ جهانی اول با کارشکنی های یهودیان صیونیستی علیه خود مواجه شده بود، به ناچار مجبور به قبول تقاضای یهودیان صهیونیستی برای تشکیل وطن ملی یهودیان در کشور فلسطین گردید و مقدمه چینی های این کار با حمایت دولت انگلیس و ثروتمندان یهودی چون روچیلد به مرور زمان شکل گرفت. پس از آن مهاجرت یهودیان سراسر جهان به کشور فلسطین برای تشکیل وطن ملی یهود آغاز گردید.

در این مستند به چگونگی شکل گیری رژیم صهیونیستی از طریق حامیان بزرگ آن از جمله بریتانیای کبیر و سپس ایالات متحده آمریکا اشاره خواهد شد.

این مستند با نمایش گوشه ای از رأی گیری مجمع عمومی سازمان ملل برای تقسیم فلسطین به دو بخش عربی و یهودی، شروع می شود و در ادامه به گام های اولیه سرشناس ترین یهودیان جهان در سال ۱۸۹۷ و در شهر بال سوئیس برای تشکیل یک وطن ملی به سرکردگی هرتزل و چند ثروتمند مشهور یهودی انگلیسی تبار اشاره می شود و پس از آن به نحوه حمایت بزرگترین حامی آنان یعنی بریتانیای کبیر (پیر استعمار) به صورت مفصل پرداخته خواهد شد.

مستند "بازی انگلیسی" همزمان با سالروز تشکیل رژیم منحوس صهیونیستی (یوم النکبت) به تهیه کنندگی حبیب اله والی نژاد و گارگردانی امیرحسین نوروزی و سید محمدحسین نصیری ساعت ۱۸ روز چهارشنبه سی ام اردیبهشت از شبکه افق پخش می شود و علاقمندان می توانند تکرار این مستند را ساعت ۲۳ همان شب و ساعت ۹ و ۱۳ روز بعد تماشا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس