یک حرم مجلل متعلق به همه مردم است که اگر با مصالح داخلی، کار مهندسان ایرانی و هویت ایرانی ساخته شده باشد بسیار خوب است؛ اما اگر حرم امام را به شرکت فرانسوی بسپاریم یا سنگ‌های ایتالیایی برای ساخت آن وارد کنیم این ایراد دارد.

گروه سیاسی مشرق -  با توجه به اهمیت بازخوانی و بازتکرار مبانی فکری انقلاب اسلامی یکی از مباحثی که توجه به آن در شئون مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حائز اهمیت است موضوع «اشرافی‌گری و تبارسالاری» است، نقد و بررسی ابعاد مختلف اشرافیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در گفت‌‌و‌گو با عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در ادامه آمده است:

با توجه به جایگاه مستضعفین در گفتمان حضرت امام و لزوم مبارزه با اشرافی‌گری به عنوان یکی از مبانی انقلاب اسلامی درباره بازتولید این اشرافی‌گری بعد از انقلاب در ساختار نظام توضیح دهید.

اشرافی‌گری مدیریتی و رفاه اجتماعی دو مقوله کاملا متفاوت است. برخی‌ مدیران تلاش می‌کنند که این دو مقوله را با هم درآمیزند و می‌گویند که باید سطح زندگی مردم بالا رود و رفاهیات فزونی یابد در حالی که رفاه مدیران و نگاه اشرافیتی مدیریتی هرگز منجر به رفاه جامعه نمی‌شود.  برعکس اگر رفاه جامعه مقدم داشته شود، می‌تواند منجر به تغییراتی در شرایط جامعه شود اما اگر ما اجازه دهیم که مدیران ما به بهانه ارتقای سطح زندگی جامعه سطح زندگی خود را ارتقا دهند این امر مخل رشد جامعه شده و مدیران از جامعه جدا خواهند شد و فاصله مدیران و جامعه روز به روز فزونی می‌یابد و مدیری که از جامعه جدا شود دیگر دغدغه جامعه را نخواهد داشت، نه اینکه اصرار به این امر کند بلکه دیگر درک این امر را ندارد. در طول تاریخ انقلاب همواره بین این دو نگرش تقابل‌هایی داشته‌ایم و هنوز هم داریم.

نگاهی که متعلق به امام است می‌گوید مدیران باید سطح زندگی خود را مثل آحاد جامعه حفظ کنند تا درک درستی از مسائل جامعه داشته باشند، نگاه دیگری هم معتقد است مدیران باید مرفه باشند و دچار دغدغه مسائل معیشتی و مشکلات روزمره نشوند تا بتوانند تولید ذهنی بیشتری از خود نشان دهند. تولید مدیریتی به این معنا که تصمیمات مدیریتی قوی‌تری را اتخاذ کنند.

بستر شکل‌گیری چنین تفکری که قائل به جدایی مدیران از بطن جامعه است و منجر به اشرافی‌گری مدیران می‌شود، در چه بازه زمانی شکل گرفت؟

عمدتا بعد از جنگ و پس از نطق معروف مانور تجمل این بحث رسمیت یافت، این بحث که چه اشکالی دارد خوب زندگی کنیم، و خوب بپوشیم، حرف درستی است و جامعه‌ای که تلاش می‌کند باید برخوردار نیز باشد و این برخورداری می‌تواند موجب شکوفایی و رشد و تعالی شود چرا که انسان‌هایی که درگیر مسائل معیشتی هستند شأن و منزلت‌شان سرکوب می‌شود و در این حالت هرگز نمی‌توانند کارایی جدی برای پیشبرد جامعه داشته باشند.

آقای هاشمی در جایی گفته بود پابرهنه‌هایی که امام گفت نباید تا ابد پابرهنه بمانند، البته کسی هم مشکلی با این موضوع ندارد اما بحث اصلی درباره نوع تفکر و دیدگاه اشرافی‌گری نسبت به قاطبه مردم است.

وقتی امام گفت که مسئولان باید در خدمت پابرهنگان و کوخ‌نشینان باشند یعنی باید پابرهنگی آنان را برطرف کرده و در خدمت اقشار مستضعف باشند و استضعاف اقتصادی آنان را برطرف کنند. الزام رشد اقتصادی و رشد فرهنگی توجه نخبگان را می‌طلبد اما وقتی مدیران خودشان مرفه شدند از این امر بازمی‌مانند و موجب رفاه جامعه نمی‌شوند مگر اینکه مدیران در حداقل‌هایی خود را حفظ کنند.

*رسانه‌های کانون قدرت و ثروت اشرافی‌گری را ساده‌سازی می‌کنند

نقش رسانه‌ها را در ساده‌سازی و عادی‌ جلوه دادن مدل‌های اشرافی‌گری چطور ارزیابی می‌کنید، رسانه‌هایی که سعی دارند نقش ویژه‌ای برای فرزندان برخی از مسئولان و نوادگان برخی از بیوت علما قائل شوند.

آنها می توانند جلوی ترویج و تبلیغ برخی شخصیت‌ها و ارزش‌های کاذب را بگیرند، در حال حاضر بسیاری از مطبوعات توسط کانون‌های قدرت و ثروت به وجود آمده‌اند و توجیه‌گر روش و منش این نوع اشرافی‌گری هستند و سعی می‌کنند اشرافیت را عادی‌سازی و ساده‌سازی کنند در حالی که اشرافی‌گری پدیده شومی است که با رفاه‌طلبی تفاوت دارد.

مؤلفه‌های اشرافی‌گری را در تفاوت با این نوع رفاه‌طلبی چطور ارزیابی می‌کنید؟

اشرافی‌گری محدود در یک قشر حداقلی می‌شود و برای اینکه آنها بتوانند اشرافی زندگی کنند باید به طبقه‌ای غفلت بورزند و طبقه‌ای همه باید در خدمت او باشیم و در غیر اینصورت اشرافیت مدیران ممکن نخواهد بود؛ در رشد مدیران ویژه‌خواری یک اصل است، ویژه‌خواری یعنی دیگران محروم بمانند و عده‌ای خاص از یک موهبت بهره‌مند شوند؛ این تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری مصادف با اسراف می‌شود و عده‌ای آن قدر متمتع می‌شوند که دیگر نمی‌دانند با آن پول چکار کنند و این جامعه را به هم می‌ریزد، غیرمتعادل می‌کند و تحقیر را به جامعه تزریق خواهد کرد.

*ویژه‌خواری جامعه را تحقیر می‌کند

وقتی این ویژه‌خواری در جامعه رشد پیدا کند، به صورت غیر مستقیم گروه‌های جامعه تحقیر می‌‌شوند چرا که این امر به چیزهایی اصالت و ارزش می‌دهد که در واقع دارای اصالت و ارزش نیست و در این زمنیه می‌توان به  تفاخر برخی فرزندان مسئولان نظام اشاره کرد.

برخی رسانه‌ها بهره‌مندی عده‌ای از ویژه‌خواران از اتومبیل ها، ویلاها و محل‌های مسکونی لوکس را ارزش جلوه می‌دهند و سعی می‌کنند آن را عادی نشان دهند در حالیکه طبق بیانات حضرت امام اینگونه نیست که ما جامعه را در فقر نگه داریم و قطعا باید آن را ارتقاء دهیم اما مقدم داشتن مدیران نسبت به مقدم داشتن توده‌هایی که باید در خدمت آنها باشیم با یکدیگر تعارض دارد؛ امام رشد را در طبقه محروم مقدم می دارد و در این صورت ما شاهد خواهیم بود که در قِبَل رشد طبقه محروم، مدیران نیز رشد خواهند کرد اما وقتی مانور تجمل را در جامعه گسترش دهیم نیاز کاذب به جامعه تزریق می‌شود که این تبعات زیادی خواهد داشت.

نظر شما در خصوص سازه‌های جدید در حرم حضرت امام و انتقاد برخی به این موضوع که آن را معارض با ساده‌زیستی و ترویج نوعی اشرافی‌گری می‌دانند چیست؟

ما اگر برای اماکن عمومی خود خرج کنیم مثلا فرض کنید که سالن‌های تئاتر زیبا بسازیم که همه بتوانند بروند و هنر معماری و مهندسی ما آنجا کاملا بروز پیدا کند نه تنها هیچ اشکالی ندارد و موجب غرور و عزت جامعه می‌شود، بلکه داشتن بناهایی مثل مسجد شیک و مدرن و مجهز همچون مصلی تهران موجب تحقیر جامعه نخواهد بود چرا که این متعلق به همه است از این رو درباره مرقد حضرت امام نیز اینگونه است که اگر با عظمت ساخته شود اشکالی ندارد و نمی‌توانیم بگوییم به طور مثال چون امام علی (ع) ساده‌زیست بود باید حرمش نیز خاکی باشد. نباید این دو مقوله را در هم آمیخت.

*ریخت‌وپاش در ساخت حرم امام مطابق خواست مردم نیست

البته اگر حرم امام با نذورات مردم در این وادی قرار گیرد و خواست مردم در این زمینه برآورده شود حرفی نیست اما اگر ریخت و پاش صورت گیرد قطعا خواست مردم نخواهد بود یا اگر قرارداد ساخت و ساز آن به بیگانگان سپرده شود این مورد درخواست مردم نیست، ظاهرا در طرح و اجرای حرم حضرت امام برخی شرکت‌های خارجی به کار گرفته شده‌اند که پسندیده نیست یا تغییر 4 باره گنبد مرقد امام مصداق ریخت و پاش است.

به هر حال یک حرم مجلل متعلق به همه مردم است که اگر با مصالح داخلی، کار مهندسان ایرانی و هویت ایرانی ساخته شده باشد بسیار خوب است. مهندسان ایرانی بسیار متبحر هستند اما اگر قرار باشد حرم امام را به شرکت‌های فرانسوی بسپاریم یا سنگ‌های ایتالیایی برای ساخت آن وارد کنیم این ایراد دارد.

ما چیزی را اشرافیت می‌دانیم که اختصاص به فرد خاصی داشته باشد و به طور مثال اگر یک عمارت اشرافی بسازد و خودش از آن استفاده کند، این مصداق اشرافی‌گری است لذا بناهای عمومی مورد اشکال نیست.

با توجه به رشد و نضج این نوع از تفکر اشرافی در میان برخی مسئولان و باورپذیری این مسئله و پذیرش آن از سوی جامعه، پیشنهاد شما برای مهار این نوع تفکر و اصلاح آن چیست؟

اگر کسی از بیت برخی علما، تفاخر و خودبرتربینی را ترویج کند کسی ترویجش نمی‌کند و باید آن را تفکیک کرد اما اینکه چگونه جلوی این اشرافی‌گری و فاصله طبقاتی را بگیریم یک بحث اقتصادی است که باید در مباحث نظری نظریات اسلام را پیاده کنیم نه اقتصاد غربی را.

*ولنگاری سرمایه‌داری منجر به اشرافی‌گری شده است

 ما در این مسئله از اقتصاد غربی هم آن طرف‌تر می‌رویم و دست سرمایه‌داران را بازتر می‌گذاریم، فرار مالیاتی در کشور ما فاجعه‌آمیز است در حالیکه در نظام‌های سرمایه‌داری اینگونه نیست، آقایانی که مدل سرمایه‌داری را در داخل کشور دنبال می‌کنند حتی به مدل اصلی هم تن نمی‌دهند و نوعی ولنگاری سرمایه‌داری را دنبال می‌کنند در حالیکه اگر به اسلام هم توجه نداشته باشند باید بدانند که حداقل غرب بعد از قرن 19 اشرافیت سرمایه‌داری را مهار و نوعی سوسیالیسم را در جامعه پیاده کرد و به طور مثال به ارائه کوپن به مردم پرداخت و از این طریق سرمایه‌داری را کنترل کرد در حالیکه اصلا به این امر اعتقادی نداشت اما وقتی به این نکته رسید که عدم مهار سرمایه‌داری مشکل‌ساز است مالیات‌گیری را نیز جدی گرفت و از ثروتمندان مالیات بیشتری اخذ کرد در حالیکه در کشور ما زد و بند و فرار از مالیات زیاد است و کسانی که درآمدهای نازلی دارند اصلا نمی‌توانند از مالیات فرار کنند.

نوع تفکر اقتصادی کارگزاران چقدر در رشد این تفکر اشرافی‌گری مؤثر بود؟

کارگزاران به سرمایه‌‌داری لجام‌گسیخته اعتقاد دارند و حتی به محدودیت‌های سرمایه‌داری غرب نیز تن نمی‌دهد. در حالیکه از زمان به عقل آمدن سرمایه داری به دلیل مواجهه با شورش‌های اجتماعی آنها سرمایه‌داری را کنترل کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • امین ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    چرا امام رحمت الله علیه در وصیت نامه شون سفارش نکردن این کارهارو نکنن. ایشون که می دونستن چقدر اسراف و تبذیر خواهند کرد. همون اوایل فوت امام بجای دو تا مناره چهارتا برای آرامگاهشون ساختن. خیلیام اعتراض کردن ولی ظاهرا پشت آقایون خیلی گرم بود.
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    این صحبت که بنا های عمومی مصداق ریخت وپاش نیست مبنای دینی ندارد به ویژه که از بیت المال برای آن هزینه می شود صد البته زیبای واستحکام وعظمت ویژ گی های یک معماری به روز وشایسته بنیانگزار انقلاب است اما آنچه در حرم امام دیده می شوداز طراحی اشکال دارد بطور مثال سنگ مزار که سنگ یک تکه است یاد آور مقبره کوروش است
  • زیبارو ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    اگر مرقد امام را شبیه مزار اهل بیت ساخته اند چرا یک مشت بی حجاب را راه میدهند
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    1/روحیه اشرافی چه در بنای عمومی چه خصوصی نادرست است 2/بنا باید معرف صاحب مقبره باشد 3/بیت المال مسلمین باید با دقت وحساسیت هزینه شود 4/بنای تاسیس شده توسط مردم بر سر مزار رهبرشان خودش موضوعیت داشت ومیراث معنوی محسوب می شد 5/موضوع عدم رعایت حجاب در مرقد امام ناشی از عدم فهم قداست ایشان وتنزل مرقد وحرم است
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    اگه امام راضی باشه الان مشهد هم همین داستانه این هتل و رستورانها موج ابی و... مردم برا زیارت مبرن نه خوش گذرونی که ماساژ و این حرفا ی زائر سراهم کافی
  • جواد قاسمی از تبریز ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    ما ایرانی ها فقط یک خمینی کبیر داریم یک امام خمینی ،دوست داریم مرقدش شهره جهانیان باشد همه تعریفش کنن و اولین باشد در جهان حالا هرچقدر هزینه ببرد.
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    درسته پا برهنه ها نباید پا برهنه بمانند اما نباید بعضیهایشان با اشنا بازی به پست و مقام برسند و دائم در سفر خارجی و زندگی لوکس باشند
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    دقیقا امام در رابطه با ساخت مصلی نطری عکس این دادند. در رابطه با مسجد مدرن! هم در روایات داریم حضرت صحاب بعد از ظهور مساجدی که مجلل و اشرافی و به تعبیر ایشون مدرن! ویا به تعبیر بهتر شبه قصر رو تخریب میکنن.کتاب انتظار رو میتونید بخونید...
  • جواد ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    خیلیا دارن تو این مملکت گشنگی میکشن. الان میگن برای فلان طرح عمرانی برای روستا بودجه نداریم ،یا برای اب اشامیدنی مردم خیلب از شهرها میگن پول نیست. اما واسه ساخت همچین کاخی از جیب مردم پول دارن؟؟؟؟ بخدا این ساختنون ساختنش الان واجب نبود. حتی حرامه. چون به قول اقایون ما تحریمیم.!!!! اره واس مردم خرج کردن تحریمیم اما واسه کاخ سازی نه، بلکه نماده؟!!!!!؟؟؟؟ چطور که تخت جمشید هم نماد مملکت ماست ولی اقایون میخواستن خرابش کنن... واییییی از ظالم و نادان
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    این اصلاح طلب ها یه روز میگن امام نباید گنبد و حرم داشته باشه یه روز برای امام قصر می سازن. کجاست اعتدال؟
  • مجيدافشار ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    آقاي سليمي نمين مگر كارشناس مذهبي هستن كه ميگن بناهای عمومی مصداق اشرافی‌گری نیست. پس بااين حساب هرچي خرج بناي عمومي كنن حتي اگه لغو وبيهوده باشه درسته .بنظرم هركس بايد درزمينه تخصصش اظهارنظركنه
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    یکی نیست به این آقای سلیمی بگه که حسینیه جماران هم بنای عمومی بود ولی امام اجازه ندادند حتی دیوارش رو گچ کنند. بهوشون بگید شما لطفا نه اظهار فضل بفرمایید نه توجیه کنید
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    امام رحمت الله در مورد هین مصلی هم که فرمودین بحث داشتن چون در زمان ایشان بنای ساخت آن شکل گرفت و ایشان به تیم سازنده مصلی فرمودن بنا را محکم سریع و لی ساده بسازید ولی مصلی چی شد...
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    آقا جون امام تا زمانی که زنده بودند تو دو تا اتاق شش متری زندگی میکردند حالا بعد از رحلت ایشان این همه ریخت و پاش چه توجیهی دارد ؟ با این هزینه ای که در این سالیان انجام شده چند خانواده رو میشد صاحب خانه کرد؟؟؟
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    موافقم... بیت المال مسلمین باید برای مسلمین خرج شود وساخت اماکن و معابر عمومی به شکلی که باشکوه، چشم نواز، تمیز و دارای امکانات باشد مصداق عزت و احترام قائل شدن برای همین مسلمین است.
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    احسنت
  • سالار ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    کوروش کبیر بااون همه بزرگی وثروت دستورداد تا یه بنای یادبود ساده براش درسته کنن .یکی ازدلایل انقلاب رهایی مردم از فقربودقطعا امام هم به این کار راضی نیست(چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام)بااین پولها به فکر افراد زنده که دارن با بدبختی زندگی میکنن باشید
  • مجيدافشار ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    آقاي سليمي نمين مگر كارشناس مذهبي هستن كه ميگن بناهای عمومی مصداق اشرافی‌گری نیست. پس بااين حساب هرچي خرج بناي عمومي كنن حتي اگه لغو وبيهوده باشه درسته .بنظرم هركس بايد درزمينه تخصصش اظهارنظركنه
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    به امام اعتراض نکنن برادر ، به متصدی حرم اعتراض کن.
  • محسن ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    این بنا متعلق به همه ی مردم است اشکالی ندارد یکم مجلل و بزرگ ساخته بشود مصداق اشرافی گری نیست برای اینکه ملک شخصی امام رضوان الله علیه نیست که ما بخواهیم به امام نسبت بدیم
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    خدا رو شکر تئوریسین مشرق شده آقای سلیمی نمین. پس امام نبود که حتی به سفید کاری حسینیه جماران اعتراض کرد؟
  • احمد ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    اگر در آزاد راه قم- تهران در حرکت باشید و بخواهید به مرقد امام بروید . وارد پارکینگ کوچکی می شوید. از آنجا تا اولین ورودی باید مقدار قابل ملاحظه ای پیاده روی کنید ... اما ناگهان با یک گیت و چند سرباز مواجه می شوید که می گویند مردم عادی نمی توانند از این درب وارد شوند... بعد ممکن است برخی مسئولین... را آنجا ببینید. آنوق شمارا راهنمایی می کنند که تقریبا 7 تا 8 دقیقه دیگر پیاده روید و از درب عمومی وارد شوید ... این یعنی اشرافیت
  • حاج حسین ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    آقای نمین لطفا ماله کشی نفرمایید برای نشان دادن بزرگی و عظمت حضرت روح الله و راه و منشش نیازی به کاخ سازی با هر توجیهی نیست.
  • شاهین ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    درسته که داشتن یک حرم مجلل متعلق به همه مردمه ولی در این شرایط که نیازهای کشور در عرصه های مختلف نظیر معظل بیکاری ؛ ازدواج جوانان ؛ مشکلات خانواده های کم درآمد و ......... در جامعه نمود فراوان دارد ؛ بهتر است این هزینه ها الویت بندی گردد .به این طریق روح امام راحل بیشتر شاد و خشنود خواهد شد - روحشان شاد
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    امام عزیز علم غیب داشتند که بدانند بعد از ایشان برای ساخت مرقدشان اسرافکاری می کنند؟!!!
  • عبدالله امیر تهرانی ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    صحبتهای آقای مهندس در مورد حرم امام را اصلا قبول ندارم و مخالف مشی امام و بزرگان دینی می دانم.
  • مهدي ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    آقایون نمیتونن مثل امام ساده زندگی كنند، دارن امام شبيه خودشون ميكنن.
  • ناشناس ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    من كه در اينجا عكس يا عكس هايي از حرم امام نمي بينم! بايد چند تا عكس از حرم امام را مي گذاشتيد تا ببينيم كه چجوري يه؟
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    مجوز سوء استفاده ازاموال عمومی برای پک و پز امثال شما و ... است - امروز به صحنه ای برخور نمودم آقای نمین خان شاید ... کودک 12 ساله را دیدم بوسیله مواد مخدر فروش مورد استفاده برای برای انتقال ماده مخدر بکار گرفته شده و با موتور سیکلت در بیایبان اطراف یک روستا بو معتاد مواد می زساند و ...راستی آقای نمین می دونید این جنایت در حق کودکان در کشور از فرط بیکاری همه گیر شده ... آیا پدر و مادر هایی که این قبیل در آمدهارا می خورند ...صلاحیت نگداری کودکانشان ندارند - چند تا از این ساختمانها محل نگهداری این قبیل کودکان بد سرپرست است ...!!!!!!!
  • حسین ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    عدم رعایت حجاب نشون بدی نیست این یعنی حتی افراد با گرایش بی حجابی هم نیم نگاهی به افکار و آثار آقای خمینی دارند
  • ایزا ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    2 0
    شما ایرانیها در دو کلمه خلاصه میشین: افراط تفریط
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    0 0
    خیر ,این خبر ها نیست.در نظام اسلامی مبنای هر هزینه ای از بیت المال, رضایت خداست نه دل امثال جنابعالی
  • حسین ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    0 0
    اگه همین بوجه رو اختصاص میدادند به خرید جهیزیه برای دختران نیازمند دم بخت روح متعالی حضرت امام روحی فداه خوشحالتر هم می شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس