کد خبر 44220
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۴

گرچه هيچگاه روز معلم به عنوان روز هديه دادن دانش‌آموزان به معلم نامگذاري نشده است اما قلب‌هاي مهربان دانش‌آموزان که شيفته گرماي محبت معلمانشان است، به هر نوعي که مي‌تواند به دنبال جبران گوشه‌اي از محبتهاست.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، روز معلم روز تجليل از زنان و مرداني است که قامتشان در راه تربيت فرزندان اين مرز و بوم خميده شده است و آنچه از سال‌ها تلاش در سنگر علم و ادب برايشان باقي مانده است، خاطراتي از دانش‌آموزان‌شان است که با يادآوري آن در لحظات تنهايي، گويي جاني تازه در روحشان دميده مي‌شود.

* ظرف استيل مورد استفاده مادر، هديه‌اي براي تقدير از زحمات معلم

افسانه نادري، دبير عربي مي‌گويد: ساعات کاري ما در مدرسه سرشار از خاطرات است اما خاطره‌اي که به طور خاص در ذهن من مانده است مربوط به روز معلم 18 سال پيش است.

وي مي‌افزايد: 18 سال پيش در روز معلم يکي از دانش‌آموزانم در مقطع دوم راهنمايي، کادويي را برايم به عنوان هديه روز معلم آورد که بسيار تحت تأثير قرارم داد.

نادري با بيان اينکه اين دانش‌آموز در روز معلم هديه‌اي را لاي روزنامه پيچيده و برايش آورده بود، عنوان مي‌کند: با وجود اينکه مي‌دانستم وضع مالي اين دانش‌آموز خوب نيست اما به دليل محبتي که کرده بود، کادو را پذيرفتم و به دفتر مدرسه رفتم و آن را در ميان ساير معلمان باز کردم.

وي ادامه مي‌دهد: هديه او يک سيني مرغ خوري استيل بود ولي نکته جالب اين بود که اين ظرف، استفاده شده بود و مشخص بود که دانش‌آموز يکي از ظروف منزل خود را براي من هديه آورده است.

اين دبير عربي اضافه مي‌کند: هر يک از همکاران با مشاهده هديه نظرات مختلفي را بيان کردند يکي مي‌گفت «چرا ظرف استفاده شده را برايت آورده»، ديگري مي‌گفت «هديه را به دانش‌آموز پس بده» اما آنچه که ذهن مرا سخت مشغول ساخته بود صداقت و بي‌ريا بودن اين دانش‌آموز بود.

وي تصريح مي‌کند: چند روز بعد دانش‌آموز را در يک فرصت صدا کرده و از او پرسيدم که هديه را خودت براي من تهيه کردي يا مادرت؟ او در پاسخ به من گفت که هديه را از ظروف منزل براي شما آورده‌ام اما خواهش مي‌کنم به کسي نگوييد در حالي‌که از او تشکر کردم گفتم اجازه بده تا موضوع را براي مادرت بازگو کنم؛ بعد از متقاعد شدن او، يک روز مادرش را به مدرسه فراخواندم و ماجرا را برايش تعريف کردم.

نادري بيان مي‌کند: مادر دانش‌آموز با شنيدن ماجرا اشک در چشمانش حلقه زد و به من گفت «دخترم علاقه بسياري به شما دارد و از من خواست تا براي روز معلم هديه‌اي براي شما تهيه کنم اما چون پول نداشتيم به او گفتم تا چند روزي صبر کند اما او اصرار داشت که براي روز معلم هديه‌اي به شما بدهد بنابراين بدون اينکه به من چيزي بگويد يکي از ظروف منزل را برداشته و به عنوان هديه براي شما آورده است».

اين معلم عربي در پاسخ به اين پرسش که بهترين هديه دانش‌آموزان در روز معلم براي آموزگاران خود چه مي‌تواند باشد، عنوان مي‌کند: اخلاق و رفتار و تلاش در پيگيري دروس بهترين هديه دانش آموزان به معلم است؛ دانش‌آموزي که به لحاظ اخلاقي نمونه باشد در حقيقت هر روز به معلم خود هديه مي‌دهد.

* کلکسيوني از جملات زيباي دانش‌آموزان يادگار سال‌ها تدريس

پريوش فتوت، دبير معارف مي‌گويد: دانش‌آموزان در مقطع دبيرستان عمدتاً براي معلمان خود هديه کارت تبريک يا گل مي‌آورند که بر روي اين کارت‌هاي تبريک جملات متعددي را يادداشت مي‌کنند.

وي مي‌افزايد: الان ساليان طولاني است که من کارت‌هاي تبريکي را که از دانش‌آموزانم در روز معلم هديه گرفتم، جمع کرده و کلکسيوني از کارت‌هاي تبريک با جملات زيبايي همچون "معلم تا ابد در ذهنم باقي مي‌ماني " و "دوستت دارم معلم عزيزم " دارم و هر وقت که دلم مي‌گيرد اين کارت‌هاي تبريک را باز کرده و جملات آنها را مي‌خوانم و به ياد دانش‌آموزاني مي‌افتم که هر کدام اکنون مشغول به فعاليت در مشاغل مختلف هستند.

* برداشت پول از کيف پدر، اشتباه دانش‌آموز براي نشان دادن عشق به معلم

رحيمه ابطحي مشاور يکي از دبيرستان‌هاي تهران در خحصوص بهترين خاطره خود از سال‌ها فعاليتش در مدارس مختلف بيان مي‌کند: سال 70 در يکي از روستاهاي شهرستان ني‌ريز از توابع استان فارس، معلم تربيتي بودم و دانش‌آموزي داشتم که به پدرش گفته بود تا براي روز معلم هديه‌اي براي او تهيه کند تا براي معلمش ببرد اما پدرش با اين کار موافقت نکرده بود.

وي ادامه مي‌دهد: اين دانش‌آموز براي اينکه بتواند در روز معلم براي آموزگار خود هديه بخرد، مبلغ 20 هزار تومان را پنهاني از جيب پدرش برداشته بود و براي من به عنوان دبير تربيتي و معلمش يک تابلوي تبريک روز معلم به همراه دو بسته گز خريده بود همچنين براي تمام همکلاسي‌هايش پفک خريده بود.

اين معلم ادامه داد: ريخت و پاش اين دانش‌آموز و هدايايي که خريده بود ما را به شک انداخت، از اين رو والدين او را به مدرسه فراخوانديم و متوجه شديم که آنها اصلاً هيچ هديه‌اي را براي روز دانش‌‌آموز تهيه نکرده‌اند؛ والدين اين دانش‌آموز گفتند که مبلغ 20 هزار تومان از پول ما در خانه نيز گم شده است و در آنجا مشخص شد که اين دانش‌‌آموز براي تهيه هديه اين پول را پنهاني برداشته است.

وي با بيان اينکه نبايد دانش‌آموزان از طرق نادرست، به خريد هديه روز معلم اقدام کنند، مي‌گويد: همين که يک دانش‌آموز به معلم خود مي‌گويد که دوستش دارد، هديه بزرگي است.

* دانش‌آموزي که پس از سال‌ها به توصيه معلمش نويسنده شد

فرح رهبريان، معاون يکي از هنرستان‌هاي شهر تهران عنوان مي‌کند: حدود 10 سال گذشته در مقطع راهنمايي تدريس مي‌کردم و وقتي دانش‌آموزان سر کلاس انشاء مي‌خواندند، من تمام آنها را تشويق مي‌کردم تا تلاش بيشتري کنند و بتوانند بهتر و زيباتر بنويسند.

وي مي‌افزايد: به ياد دارم هميشه يکي از دانش‌آموزان را که در حد متوسط انشاء مي‌نوشت، تشويق مي‌کردم که قدرت خوبي براي نويسندگي دارد و تلاش بيشتري را انجام دهد.

اين معلم ادامه مي‌دهد: چندين سال بعد از اين ماجرا، يک روز دختري در خيابان به من سلام کردم؛ اول او را نشناختم اما وقتي خودش را معرفي کرد به ياد آوردم که همان دانش‌آموزي است که هميشه او را براي نويسندگي تشويق مي‌کردم و حالا به گفته خودش يک نويسنده موفق شده بود.

* قرآن کوچک دانش‌آموز هنوز معنويت را برايم هديه دارد

مريم محمودي، دبير ادبيات اظهار دمي‌دارد: چندين سال پيش زماني که در مقطع دبستان تدريس مي‌کردم در روز معلم دانش‌آموزان هديه‌هاي مختلفي را برايم مي‌آوردند و هر کدام به صورت تک تک هداياي خود را آورده و روي ميز من مي‌گذاشتند.

وي بيان مي‌کند: نوبت به يکي از دانش‌آموزان رسيد که در جريان بودم وضع مالي مناسبي ندارد، دانش‌آموز آرام آرام به سمتم آمد و هديه خود را بر روي ميز گذاشت؛ با خودم فکر کردم که اين دانش‌آموز معصوم چگونه اين هديه را تهيه کرده است؟

اين معلم ادامه مي‌دهد: وقتي هديه دانش‌آموز را باز کردم چشمم به يک قرآن جيبي کوچک افتاد؛ اين خاطره بعد از سال‌ها در ذهنم باقي مانده و هنوز قرآن کوچک اين دانش‌آموز را با خود نگه داشته‌ام؛ هديه‌اي که يک دنيا معنويت را برايم به همراه داشت.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهند هستم IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
    0 0
    عالی بوددوسش داشتم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس