کد خبر 448785
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰

آنكه از خداوند خواستار نصيحت باشد، توفيق يابد، و هر كه سخن خدا را رهنماى خود قرار دهد، به راست‌ترين راهها راهنمايى شود.

مشرق- امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام فرمودند: اى مردم، آنكه از خداوند خواستار نصيحت باشد، توفيق يابد، و هر كه سخن خدا را رهنماى خود قرار دهد، به راست‌ترين راهها راهنمايى شود.
زيرا، آنكه به خدا پناه گيرد، ايمن است و آنكه با خدا دشمنى ورزد، همواره ترسان.
شايسته نيست، كسى كه به عظمت خداوند آگاه است، خود را بزرگ شمرد، زيرا رفعت مقام كسانى كه به عظمت او آگاه‌اند در اين است كه در برابر او فروتنى كنند. و سلامت كسانى كه مى‌دانند كه قدرت او تا چه پايه است اين است كه تسليم او باشند. پس از حق مگريزيد آنسان كه تندرست از فرد "گَری" گرفته(نوعی بیماری پوستی) مى‌گريزد و شفا يافته از بيمار.
بدانيد، كه شما رستگارى را نخواهيد شناخت، مگر آنگاه كه بدانيد آنان كه طالب رستگارى نيستند، چه كسانند.
و هرگز به پيمان قرآن وفا نمى‌كنيد، مگر آنگاه كه بدانيد چه كسانى پيمان قرآن را مى‌شكنند.
و به قرآن تمسك نخواهيد جست تا آنگاه كه واگذارندگان قرآن را بشناسيد.

متن حدیث:


ايُّهَا النَّاسُ، إِنَّهُ مَنِ اسْتَنْصَحَ اللَّهَ وُفِّقَ، وَمَنِ اتَّخَذَ قَوْلَهُ دَلِيلاً هُدِى لِلَّتِي هِيَ اءَقُومُ، فإِنَّ جارَ اللَّهِ آمِنٌ وَ عَدُوَّهُ خَائِفٌ، وَ إِنَّهُ لا يَنْبَغِى لِمَنْ عَرَفَ عَظَمَةَ اللَّهِ اءَنْ يَتَعَظَّمَ، فَإِنَّ رِفْعَةَ الَّذِينَ يَعْلَمُونَ ما عَظَمَتُهُ اءَنْ يَتَواضَعُوا لَهُ، وَ سَلامَةَ الَّذِينَ يَعْلَمُونَ ما قُدْرَتُهُ اءَنْ يَسْتَسْلِمُوا لَهُ، فَلا تَنْفِرُوا مِنَ الْحَقِّ نِفارَ الصَّحِيحِ مِنَ الْاءَجْرَبِ، وَالْبارِئِ مِنْ ذِى السَّقَمِ.
وَاعْلَمُوا اءَنَّكُمْ لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِى تَرَكَهُ، وَ لَنْ تَأْخُذُوا بِمِيثاقِ الْكِتابِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِى نَقَضَهُ، وَ لَنْ تَمَسَّكُوا بِهِ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِى نَبَذَهُ.


«نهج البلاغه، خطبه 147»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • دوست البرت ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    لعنت خدا بر قاتل و دشمنان امیرالمومنین حضرت علی(ع)
  • مهدی خان ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اللهم صل علی فاطمة و أبیها و بعلها و بنیها!
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    سلام بر حضرت امیر مومنان علی علیه السلام
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    سایت مشرق فقط و فقط به خودش فکر می کند - خدا خدا کردن آنها هم برای مردم فریبی است -
  • علی میرزایی ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    جمله "هرگز به پيمان قرآن وفا نمى‌كنيد، مگر آنگاه كه بدانيد چه كسانى پيمان قرآن را مى‌شكنند" منظور چه کسانی است؟
  • hadi ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    خوشابحال کسی که این اندرزهای آسمانی راسرلوحه زندگی خودقراربده به یقین انسانهای پاک وتوبه کنندگان واستغفار کنندگان وحافظان نماز وسجده کنندگان سحر وخائفان درخفاوذاکرین و.....آنها که بخش بزرگی ازفضای قلب وذهن خودشانرا به صورت جدی وواقعی به آن جهان اختصاص داده اند بشدت تحت تاثیر این پندها قرارمی گیرند ودلهای سیاه آنرا به بازیچه ای زودگذر وجسم نواز وتن آسا میفروشند کاش علاوه بر بخش حدیث روز حدیث هفته راهم بصورت دائم در صفحه نخست قرارمیدادید.
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم.
  • گناهکار ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    شناخت حق از دو طریق حاصل میشه: 1- اینکه یک انسان آگاه و متفکر و عالم بیاد و مثلا روی حرکات، تصمیمات،شخصیت و تفکر کسی مثل امیر المومنین علی ع زوم کنه و به این نتیجه برسه که ایشون همون کسی هست که لیاقت و ظرفیت ولایت رو دارند که البته این عالمان در این حد بسیار کم هستند و انگشت شمارند که فقط از روی دیدن علی ع به حق پی ببرند مثل سلمان فارسی ره و ... 2- کسانی که سطح شناخت و معرفت بالایی ندارند و البته انسانهای خوبی هم هستند اما چون سطح علمی و معرفتی و تحلیلی بالایی ندارند در کوران فتنه ها و حوادث راه رو گم میکنند و فرق بین علی ع و معاویه ملعون رو نمیفهمند... اگه برای این افراد از فضیلت علی ع بگی خیلی دوام نداره و افراد دشمن هم میرند از فضایل معاویه ملعون میگن که مثلا معاویه هم نماز میخونه و فلان و فلان... یعنی اینان چونکه از سطوح بیشتر رو نمیبینن نمیشه فقط از فضایل علی ع گفت، بلکه راهکارش اینه که اول از اونها راجع به اصول اسلام که همان پیمانهای الهی هستن پرسش کرد و سپس در صورت اقرار گرفتن از انها که اون ارزشها رو قبول دارند وارد فاز نهایی شد که اون اینه که برای اونها ثابت کرد که فردی مثل معاویه چقدر از پیمانهای الهی رو زیر پا گذاشته و نابود کرده... نکته اصلی اینه که هر اندازا این آدمها از پیمان شکنی معاویه ناراضی بشن ، قلوبشون جذب شخصیت و عظمت علی ع میشه و بقول قرآن از مسیر کفر به طاغوت به حقیقت ایمان میرسند.
  • مهدی س ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم السلام علیک یا مولای یا امیرالمومنین یا علی بن ابیطالب علیه السلام
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    من هم لذت بردم از این سخنان
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    هرکس که بنده پول باشه قطعا با قرآن نیست.
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    خدا خدا کرده؟ مشرق؟ پس برو عکسهاش رو ببین بعد قضاوت کن.
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    من هم دوست داره رهاکنندگان قرآن و پیمان شکنان قرآن را بشناسم اما خوب نمیتوانم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس