کد خبر 451095
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تصمیمی برای شرکت در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ندارم.

به گزارش مشرق، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن گرامیداشت روز خبرنگار از سخت‌کوشی و تلاش مضاعف اصحاب قلم  قدردانی کرد.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: بحث پیرامون برجام در این شورا ادامه دارد و در جلسات آینده به نتیجه خواهد رسید و هر وقت نتیجه‌گیری‌ها در شورای امنیت و مراجع دیگر کامل شد قطعا به اطلاع مردم می‌رسد. 
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری درباره عملکرد دولت یازدهم تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در بُعد سیاسی کارنامه قابل دفاعی دارد اما هنوز تحرکی را در اقتصاد کشور نمی‌بینیم و لذا امیدواریم در 2 سال باقی مانده از عمر دولت تحرکاتش در اقتصاد کشور بیش از پیش مشاهده شود. 
 
رضایی در تشریح وضعیت کشور پس از جمع بندی مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها اظهار داشت: دیپلماسی خارجی همواره بسترساز  تجارت است، اگر یک کشور مولد باشد اما راه تجارت به رویش بسته باشد، نمی‌تواند مبادله کند چرا که در واقع، تجارت امکان صادرات تولیدات  ملی یک کشور را فراهم می‌کند.
 
وی تاکید کرد: ما اگر بتوانیم تجارت کنیم و راهمان باز باشد ولی چیزی برای مبادله و صادرات  نداشته باشیم، عملا هیچ تفاوتی با شرایط قبل از تحریم به وجود نمی‌آید. 
 
رضایی با تاکید بر اینکه برنامه خارجی ما تنها یک بسترسازی است، اظهار داشت: مهم این است که از این بستر در تحول اقتصاد ملی و تولید ملی استفاده کرده و کالاهای تولیدی را مبادله کنیم چرا که اگر قرار باشد همواره نفت را فروخته و با دلارهای نفتی کالا وارد کنیم، عملا اتفاق خاصی نمی‌افتد بنابراین مهم این است که فضای بین المللی باز شود تا بتوانیم در این راستا تولیدات خود را با دنیا مبادله کنیم.

** تصمیمی برای شرکت در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ندارم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از اظهاراتش در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری شرکت می‌کند، گفت: تصمیمی برای شرکت در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ندارم.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا امکان گریز از توافق هسته‌ای از سوی بعضی از کشورهای 1+5 وجود دارد یا خیر و شورای عالی امنیت ملی بر چه نقاطی از برجام تمرکز دارد، اظهار داشت: در بررسی مسئله برجام دو مسئله مهم وجود دارد؛ اول اینکه ما چه قضاوتی درباره این توافقنامه داریم و دیگر اینکه پس از برجام چه اتفاقی خواهد افتاد و همچنین طرف مقابل ما چه می‌تواند بکند و ما چه خواهیم کرد .
 
وی افزود: امروز  مهم‌ترین مسئله‌ای که کشور ما بر آن متمرکز شده، این است که درباره برجام چه قضاوتی داریم، بعضی‌ها می‌گویند ما برنده شدیم و عده‌ای ما را بازنده می‌پندارند که قابل بررسی است، مسئله‌ دیگر این است که پس از برجام چه اقدامی خواهد شد. 
 
رضایی تاکید کرد: اینکه ما چه اقدامی می‌کنیم و طرف مقابل چه خواهد کرد، مهم‌تر از بخش اول است چرا که اگر برجام یا مناقشه‌ هسته‌ای ما با غرب تمام شده بود ما باید قضاوت می‌کردیم که چه چیزی را به دست آوردیم و چه چیزی را از دست داده‌‌ایم. 
 
وی تصریح کرد: در این راستا اگر مسئله‌ برجام به مثابه‌ تغییر ریل باشد آن وقت هر دو مسئله مهم است و باید هم روی گذشته قضاوتی داشته باشیم و هم در رابطه با ریل جدید باید ببینیم چه حوادثی امکان دارد شکل بگیرد چرا که ممکن است حوادث پس از برجام مهم تر از خود برجام باشد.


** کنگره باید به اوباما مدال بدهد

 
رضایی اظهار داشت: آمریکایی‌ها بر سر چهار راه تردید قرار گرفته و می‌خواستند از آن خارج شوند، ما نیز در این شرایط با یک وضعیت تحریم ظالمانه مواجه بودیم و می‌خواستیم از این وضعیت خارج شویم؛ آمریکایی‌ها یا باید وضعیت موجود را ادامه می دادند که نمی‌توانستند چون فشار اروپا و همچنین چین و روسیه زیاد بود و در این شرایط، تحریم‌ها به نتیجه نرسیده و به تجارت بین‌المللی ضرر زده بود. 
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تجارت بین‌المللی در منطقه ما تنها تجارت با ایران نیست، یک جمعیت 500 میلیونی وجود دارد که در این راستا این امکان وجود دارد که بیش از 700 الی 800 میلیارد دلار تجارت  فراهم شود، اما تحریم ایران به این تجارت آسیب زده و این راه تردید را به وجود آورد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: راه دوم آمریکا این بود که وارد جنگ شود، سران این کشور پس از مطالعات و بررسی‌های فراوان فهمیدند که این راه شدنی نیست. در راه سوم برنامه‌یشان این بود که تحریم‌ها را تشدید  کنند، اما دیدند که این امر ممکن است به جنگ کشیده شود و از سوی دیگر ایران بتواند مانند گذشته این تحریم‌ها را تحمل کند. 
 
رضایی با بیان اینکه فقط یک راه چهارم برای آمریکا باقی مانده بود، اظهار داشت:  این راه، عقب نشینی آنان را فراهم می‌کرد که نه وضعیت موجود را ادامه دهند و نه بتوانند بجنگند و همچنین نتوانند تحریم‌ها را تشدید کرده و عقب نشینی هم نکنند، در واقع در میانه راه گیر کرده بودند.
 
وی افزود: در این راستا کنگره باید به اوباما یک مدال بدهد که توانست آمریکا را از چهارراه تردید در یک مسیر دیگر بیندازد اما این راهی را که آمریکا انتخاب کرده راه عقب نشینی است ولی عقب نشینی که در آن فریب وجود دارد. 
 
رضایی خاطر نشان کرد: ما باید از این عقب نشینی استقبال کرده ولی نسبت به فریب آمریکایی‌ها هوشیار باشیم، ما موفقیتی به دست آوردیم ولی باید مواظب باشیم که از سوی دیگر به ما آسیب وارد نشود که این مهم‌تر از مباحث گذشته است چرا که مباحث گذشته به پایان رسیده و بحث‌های آینده روبه روی ما است. 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس