کد خبر 480353
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵

آریا جسورو هاسه گاوا را که یادتان هست. همان بازیکن ایرانی – ژاپنی که قبل از جام جهانی 2014 قرار بود جانشین مجتبی جباری در خط هافبک تیم ملی باشد. آن زمان می‌گفتند یکی از دلایل خداحافظی جباری از تیم ملی، حضور این هافبک بازیساز است.

به گزارش مشرق، او به ایران نیامد و پیراهن تیم ملی ژاپن را پوشید اما این روزها و در آستانه بازی تدارکاتی ایران- ژاپن جایی در لیست چشم بادامی‌ها ندارد.

آریا بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ عضو تیم زیر ۲۰ سال ژاپن بوده که سه بازی انجام داده و یک گل به ثمر رسانده است. وی به دلیل مصدومیت موفق به حضور در جام جهانی جوانان سال ۲۰۰۷ در کانادا نشد.

آریا جسور و هاسه گاوا فوتبال خود را در یوکوهاما مارینوس آغاز کرد، سپس 79 بازی برای اف سی توکیو انجام داد و 11 گل به ثمر رساند. او سال 2014 به سرزو اوزاکا رفت و در 47 بازی 4 گل وارد دروازه حریفان کرد. برای فصل جدید هم پیراهن رئال ساراگوسا در آدلانته را بر تن کرده و تاکنون 4 بازی برای این تیم رده چهاردهمی انجام داده است.

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران در نشست خبری ۲۴ آذر ماه سال ۱۳۹۲ اعلام کرد که آریا را زیر نظر گرفته و ممکن است او را به تیم ملی ایران دعوت‌ کند. آن زمان آریا برای اف سی توکیو بازی می‌کرد و یکی از بهترین هافبک‌های جی لیگ بود.

پس از انتشار خبر دعوت از هاسه گاوا به تیم ملی ایران واکنش‌های متفاوتی نسبت به این مساله انجام شد. درخواست کی‌روش ژاپنی‌ها را به واکنش وا داشت. آنها بلافاصله زمینه را برای دعوت از هاسه گاوا به تیم ملی ژاپن فراهم کردند تا او راه تیم ملی ایران را پیش نگیرد. این بهترین ترفند از سوی آنها برای در اختیار داشتن آریا و البته تضعیف تیم ملی ایران در سال‌های بعد بود.

بر همین اساس در تاریخ ۱۵ فروردین 1393، سرمربی تیم ملی ژاپن، آریا را به اردوی آمادگی تیم ملی ژاپن دعوت کرد. او در چند بازی تدارکاتی در ترکیب تیم ملی ژاپن قرار گرفت اما در تاریخ ۲۲ اردیبهشت و وقتی لیست ۲۳ نفره آلبرتو زاکرونی برای حضور در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل اعلام شد، نام آریا بین بازیکنان نبود.

انتشار این لیست البته با واکنش ایرانی‌ها در صفحه شخصی آریا هاسه گاوا در فیس‌بوک مواجه شد. اکثریت آنها از این اتفاق خوشحال شدند، زیرا معتقد بودند او باید تیم ملی ایران را برای بازی انتخاب می‌کرد. او به ژاپن رفت، دیگر دعوت نشد و مهم‌تر اینکه بازی برای تیم ملی ایران را نیز از دست داد. اتفاقی که خودش هم تصورش را نمی‌کرد.

حالا به بازی ایران- ژاپن رسیده‌ایم. بازی حساسی که روز سه‌شنبه در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. این بازی می‌توانست بازی خاطره انگیزی برای آریا باشد. البته اگر او همچنان به تیم ملی ژاپن دعوت می‌شد یا پیراهن تیم ملی ایران را بر تن می‌کرد. جای آریا در این بازی خالی است. بازیکنی با پدری ایرانی و مادری ژاپنی که حالا نه در تیم ملی ایران حضور دارد و نه ژاپن.

چند هفته‌ای است که از حضور احسان حاجی صفی در بوندس لیگای دو به خود می‌بالیم. در توانایی‌های حاجی‌صفی هیچ شکی نداریم اما فوتبال ایران در ترانسفر بازیکن به اروپا آنقدر ضعیف ظاهر شده که مجبوریم برای این انتقال‌ها جشن بگیریم و هیاهو کنیم. ژاپنی‌ها اما از این قاعده مستثنی هستند. آنها آریا هاسه گاوا را به تیم ملی دعوت نمی‌کنند. بازیکنی که به یک تیم مشهور در آدلانته اسپانیا رفته و فیکس هم بازی می‌کند. آریا در ساراگوسا یک بازیکن کلیدی است اما حتی به اردوهای معمولی تیم ملی ژاپن هم دعوت نمی‌شود. این هم از تفاوت‌های فوتبال ما با ژاپن است. تفاوت‌هایی که خیلی‌های‌شان مثل این نمونه آشکار است.
منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • reza ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    0 0
    خوب میومد ایران که چی کارکنه؟!!بیاد مشکلات و ادماش روببینه؟!! ژاپن. رومیخواست که بهش نرسید چیزی رواز دست نداد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس