به گزارش مشرق، نخستین سامانه اینترنت بانک ویژه نابینایان با حضور مدیرعامل شرکت دولتی پست بانک و قائممقام انجمن نابینایان، راهاندازی شد.
این سامانه بهعنوان نخستین نمایشگر و صفحه کلید بریل، در شبکه بانکی رابطی برای استفاده نابینایان از خدمات بانکی خواهد بود.
صفحه کلید بریل شامل 16 کلید قابل تعریف در نرمافزارهای مختلف و دارای 2 ردیف کلید راهنما است.
این نمایشگرها میتوانند در تمام مراکز عمومی استفاده شوند و بهعنوان رابط نابینایان با رایانه استفاده نابینایان از اینترنت بانک را فراهم کند.
نابینایان از نمایشگرهای بریل برای دریافت اطلاعات از کامپیوتر و ورود اطلاعات به آن استفاده میکنند.
نمایشگرهای بریل به همراه خروجی صوتی جایگزینی برای صفحه نمایش معمولی است که خروجی صوتی و برنامههای جانبی این نمایشگرها ابزار ارتباطی نابینا برای کار با رایانه محسوب میشود.
همچنین در این مراسم خسرو فرحی مدیرعامل پست بانک ایران با اعلام اینکه 700 هزار نابینای ایرانی نیازمند رسیدگی هستند، گفت: اقداماتی از این قبیل بهانهای برای توجه بیشتر به نابیناهاست، بهویژه دستگاههای اجرایی باید وظایف اجتماعی و قانونی خود را در برابر این قشر با جدیت بیشتری انجام دهند.
وی گفت: هماکنون این طرح بهصورت پایلوت در شعبه میرزای شیرازی پست بانک ایران اجرا شده و به زودی در 404 شعبه این بانک راهاندازی خواهد شد.
فرحی تصریح کرد: در مرحله پایلوت تمامی خدمات اینترنت بانک از جمله خدمات دریافت، خدمات پرداخت، افتتاح حساب به نابینایان ارائه میشود.
همچنین در این مراسم منصور شادکام قائممقام انجمن نابینایان کشور نیز با تأکید بر اینکه معلولان از جمله نابینایان نیز باید از فرصت برابر در جامعه از جمله بهرهمندی از خدمات بانکی برخوردار شوند، گفت: از این رو مذاکراتی را از یک سال قبل در بانک مرکزی دنبال کردهایم تا موضوع بانکداری برای نابینایان نیز در دستورکار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ارائه خدمات به معلولان از جمله نابینایان نیازمند امکاناتی علاوه بر امکانات موجود است، گفت: معلولان برای اینکه بتوانند از خدمات استفاده کنند، آن خدمت باید برای آنها مناسبسازی شود.
شادکام با اشاره به تحقق راهاندازی نخستین سامان اینترنت بانک ویژه نابینایان اظهار امیدواری کرد: ارائه این خدمات علاوه بر پست بانک به بانکهای دیگری نیز تسری یابد تا امکان استفاده هرچه بیشتر نابینایان از خدمات فراهم شود.
این سامانه بهعنوان نخستین نمایشگر و صفحه کلید بریل، در شبکه بانکی رابطی برای استفاده نابینایان از خدمات بانکی خواهد بود.
صفحه کلید بریل شامل 16 کلید قابل تعریف در نرمافزارهای مختلف و دارای 2 ردیف کلید راهنما است.
این نمایشگرها میتوانند در تمام مراکز عمومی استفاده شوند و بهعنوان رابط نابینایان با رایانه استفاده نابینایان از اینترنت بانک را فراهم کند.
نابینایان از نمایشگرهای بریل برای دریافت اطلاعات از کامپیوتر و ورود اطلاعات به آن استفاده میکنند.
نمایشگرهای بریل به همراه خروجی صوتی جایگزینی برای صفحه نمایش معمولی است که خروجی صوتی و برنامههای جانبی این نمایشگرها ابزار ارتباطی نابینا برای کار با رایانه محسوب میشود.
همچنین در این مراسم خسرو فرحی مدیرعامل پست بانک ایران با اعلام اینکه 700 هزار نابینای ایرانی نیازمند رسیدگی هستند، گفت: اقداماتی از این قبیل بهانهای برای توجه بیشتر به نابیناهاست، بهویژه دستگاههای اجرایی باید وظایف اجتماعی و قانونی خود را در برابر این قشر با جدیت بیشتری انجام دهند.
وی گفت: هماکنون این طرح بهصورت پایلوت در شعبه میرزای شیرازی پست بانک ایران اجرا شده و به زودی در 404 شعبه این بانک راهاندازی خواهد شد.
فرحی تصریح کرد: در مرحله پایلوت تمامی خدمات اینترنت بانک از جمله خدمات دریافت، خدمات پرداخت، افتتاح حساب به نابینایان ارائه میشود.
همچنین در این مراسم منصور شادکام قائممقام انجمن نابینایان کشور نیز با تأکید بر اینکه معلولان از جمله نابینایان نیز باید از فرصت برابر در جامعه از جمله بهرهمندی از خدمات بانکی برخوردار شوند، گفت: از این رو مذاکراتی را از یک سال قبل در بانک مرکزی دنبال کردهایم تا موضوع بانکداری برای نابینایان نیز در دستورکار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ارائه خدمات به معلولان از جمله نابینایان نیازمند امکاناتی علاوه بر امکانات موجود است، گفت: معلولان برای اینکه بتوانند از خدمات استفاده کنند، آن خدمت باید برای آنها مناسبسازی شود.
شادکام با اشاره به تحقق راهاندازی نخستین سامان اینترنت بانک ویژه نابینایان اظهار امیدواری کرد: ارائه این خدمات علاوه بر پست بانک به بانکهای دیگری نیز تسری یابد تا امکان استفاده هرچه بیشتر نابینایان از خدمات فراهم شود.