به گزارش مشرق، مناظره "مهرداد بذرپاش" نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و "مسعود پزشکیان" نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بهمیزبانی دانشگاه ارومیه با موضوع دستاوردهای سیاسی اقتصادی مذاکرات هستهای برگزار شد.
بذرپاش در این مناظره درباره چگونگی لغو تحریمها اظهار داشت: اساساً میتوان مذاکرات ایران با 1+5 را در سه فاز تقسیمبندی کرد. فاز نخست بین سالهای 82 تا 84 که با هدف تعلیق صورت گرفت و فاز دوم بین سالهای 84 تا 89 که با هدف عادیسازی پرونده هستهای ایران انجام و فاز نهایی که پس از صدور قطعنامه 1929 و بعد از انتخابات سال 88 آغاز شد.
وی افزود: در واقع 3 نسل هم تحریم شدهاند و هم بهنوعی مذاکره کردهاند، به این ترتیب که نسل اول تحریمها علیه ایران با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و با فرمان اجرایی کارتر آغاز شد، نسل دوم تحریمها بعد از وقایع لبنان و نسل سوم تحریمها نیز با قطعنامه 1929 یعنی بعد از انتخابات 88 ایران آغاز شد و در هر کدام از این رویدادها فرایند مذاکراتی ما نیز تغییر یافت.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تحریمهای سهگانه آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت در سالهای مختلف پس از انقلاب به ملت ایران تحمیل شده است که در این میان 3 نوع تحریم از سوی خود آمریکا علیه ایران وجود دارد که یک نوع از آنها تحریمها، تحریمهای ایالتی است و تحریمهای شخص رئیس جمهور و قوانین کنگره این کشور نیز انواع بعدی این تحریمها را شامل میشود.
وی تصریح کرد: 2 تحریم ریاستجمهوری و کنگره آمریکا در مجموع شامل 9 دستور و قانون است که در سند برجام تنها 4 مورد از آنها میتواند لغو شود، بنابراین هنوز 5 تحریم آمریکا باقی میماند.
بذرپاش گفت: روشن است که هدف اصلی جمهوری اسلامی از مذاکره برداشتن تحریمها است، اما یکی از ابهاماتی که همه سیاسیون در کشور در آن اتفاق نظر دارند، موضوع "تعلیق" یا "لغو" تحریمهاست که این دو واژه تفاوتهای اساسی باهم دارد بنابراین مسئولان کشور باید در نحوه اجرای برجام نظارت دقیق و متعهدانه داشته باشند.
مسعود پزشکیان نیز در این مناظره درباره چگونگی "لغو" و یا "تعلیق" تحریمها در سند برجام اظهار داشت: روشن است که تحریمها که 100درصد برداشته نشده چون انواع تحریمهایی که علیه کشورمان در این سالها اعمال شده از تحریمهای آمریکایی آغاز و به تحریمهای شورای امنیت و اتحادیه اروپا منجر شده است، بنابراین تحریمهای گوناگونی بر بخشهای مختلف کشور از جمله بانک مرکزی، حمل و نقل، تجارت، تکنولوژی وغیره اعمال شده است.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مجموعه در نتیجه تحریمها کل دنیا علیه ایران بسیج شده تا کشورمان تضعیف شود و نتواند در حوزههای مدنظر غرب پیشرفت کند گرچه معتقدم سیاست کشور هم طوری در مقاطع مختلف بود که بستر را برای تحریم آماده میکرد. حتی در مقاطعی طوری رفتار کردیم که روسیه و چین به تحریمکنندگان کشورمان افزوده شدند.
وی افزود: در نتیجه تحریمها کل بازار دنیا از ما دریغ شد بهگونهای که فروش نفت ما پائین آمد و از فروش 4 میلیون بشکه نفت در روز به یک میلیون بشکه تنزل پیدا کردیم و متعاقب آن بازار اقتصادی کشور غیرشفاف شد و امثال بابک زنجانیها بهوجود آمد و رانتخواری و دزدیهای کلان در کشور افزایش یافت.
پزشکیان گفت: نمیتوان کتمان کرد که بسیاری از مشکلات کشور ناشی از همین تحریمهای ظالمانه است و در مقابل اگر کشومان نتواند سیاست هوشمندانهای اتخاذ کند باز هم ضرر خواهیم کرد. در این میان اجرای سیاست عزت، حکمت و مصلحت که مورد تاکید بزرگان کشور است، میتواند به رفع موانع پیشروی کشور بیانجامد.
وی با تشریح دستاوردهای مذاکرات و نقاط قوت و ضعف برجام در حوزه سیاسی اقتصادی گفت: شاید بتوان مهمترین دستاورد برجام و مذاکرات را شکستن وحدت جهانی شکل گرفته علیه نظام جمهوری اسلامی ارزیابی کرد اما زیرسئوال رفتن توان موشکی کشور میتواند مهمترین ضعف و تهدید ناشی از اجرای برجام باشد.
نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: مطمئن باشید اگر توان موشکی کشور تضعیف شود، کشورهای استکباری بهسادگی مثل عراق و افغانستان به ایران حمله میکنند و بههمین خاطر است که تضعیف توان موشکی کشور به هیچ وجه در قالب برجام نخواهد گنجید و ما با هرگونه مذاکرهای در این رابطه مخالفیم.
بذرپاش نیز با تشریح دستاوردهای مذاکرات و نقاط قوت و ضعف برجام در حوزه سیاسی و اقتصادی اظهار داشت: باید بپذیریم که پرونده هستهای ایران در سال 82و در دولت اصلاحات غیرعادی شد، یعنی دقیقاً همان زمانی که با دخالت منافقین ماشینهای آلوده را خریداری کردند و علاوه بر آن از زمان توافق ژنو تا به امروز 202 هزار میلیارد تومان داراییهای مردم در بورس از بین رفت.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: چطور قبلاً که در تحریم بودیم، این همه ساخت و ساز داشتیم، ولی الان پول نداریم؟ چرا در تحریمهای دو نسل قبل کشور توانمندتر شد و با شرایط تحریم میتوانستیم یارانه بدهیم اما الان نمیتوانیم؟ باید پاسخ داده شود که زمینهساز تحریمها چه کسانی بودند؟ آنها که گفتند قطعنامه کاغذپاره است یا کسانی که فتنه 88 را به بار آوردند؟
بذرپاش در مورد میزان تردید دولتهای مختلف در لغو تحریمها گفت: بعضیها برای فرار از پاسخگویی همیشه آدرس غلط میدهند مثلاً هنوز 3 سال از زمان دولت قبلی نگذشته که همه مشکلات را به گردن دولت قبل میاندازند. بنابراین نمیشود با درصد گفت که هرکدام از دولتها چند درصد مقصر بودهاند چون این کار غیرکارشناسی است، اما مسلماً کسی در کشور موافق ادامه تحریمها نیست.
وی تصریح کرد: در 2 سال اخیر افزون بر 360 هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور بالا رفته و این موضوع بهخاطر این است که پول چاپ شده و پایه پولی بالا رفته است، اما خوب است این سئوال پرسیده شود که با وجود 360 هزار میلیارد تومان، آیا یارانه مردم افزایش پیدا کرده یا پروژههای بزرگ کشور به رانتها رسیده است؟
بذرپاش افزود: کسی نباید در پشت عناوینی مانند "کاسبان تحریم" پنهان شود، بلکه باید آدرس درست به مردم داد و انصاف را رعایت کرد تا ملت "کاسبان حقیقی تحریم" را بهتر و دقیقتر بشناسند. مثلاً از زندگی ماها هم فیلم بگیرند و از زندگی کسانی که به دیگران عنوان کاسب تحریم را هم میدهند، فیلم بگیرند تا مشخص شود چه کسی از تحریمها نفع برده است.
پزشکیان نیز در این رابطه اظهار داشت: اگر طبق گفتههای آقای بذرپاش 360هزار میلیاردتومان به جامعه پول ریخته شده است، پس تورم آن کجا است؟ اگر اکنون در انرژی هستهای توفیقاتی داریم فقط متعلق به دوران احمدینژاد نیست، بلکه ریشه آن در دولتهای گذشته قرار دارد و ریشه مشکلات اقتصادی نیز در خرابکاریها و سیاستهای غلط دولتها وجود دارد.
مهرداد بذرپاش درباره دلایل شفافنبودن سیاستمداران غربی در موضوع مذاکرات هستهای و برجام اظهار داشت: اصولاً در این مورد سیاستمداران غربی شفاف صحبت نمیکنند و معتقدم اگر این منطق را بپذیریم که میراثِ خرابیِ گذشتگان به دولت یازدهم رسیده بر همین اساس باید این را هم بپذیریم که هرچه مشکل در دولت اصلاحات بوده به دولت احمدینژاد رسیده است.
وی افزود: در موضوع برجام بحث ما این بود که اگر توافقی میشود، باید در تراز ملت ایران انجام شود و تهدیدات به حداقل برسد و فرصتها نیز به حداکثر افزایش یابد اما شما ببینید در سخنرانیهای اخیر دولتیها چگونه همه مشکلات را به گذشتهی مبهم و آیندهی نامعلوم ارجاع میدهند.
بذرپاش در این مناظره درباره چگونگی لغو تحریمها اظهار داشت: اساساً میتوان مذاکرات ایران با 1+5 را در سه فاز تقسیمبندی کرد. فاز نخست بین سالهای 82 تا 84 که با هدف تعلیق صورت گرفت و فاز دوم بین سالهای 84 تا 89 که با هدف عادیسازی پرونده هستهای ایران انجام و فاز نهایی که پس از صدور قطعنامه 1929 و بعد از انتخابات سال 88 آغاز شد.
وی افزود: در واقع 3 نسل هم تحریم شدهاند و هم بهنوعی مذاکره کردهاند، به این ترتیب که نسل اول تحریمها علیه ایران با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و با فرمان اجرایی کارتر آغاز شد، نسل دوم تحریمها بعد از وقایع لبنان و نسل سوم تحریمها نیز با قطعنامه 1929 یعنی بعد از انتخابات 88 ایران آغاز شد و در هر کدام از این رویدادها فرایند مذاکراتی ما نیز تغییر یافت.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تحریمهای سهگانه آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت در سالهای مختلف پس از انقلاب به ملت ایران تحمیل شده است که در این میان 3 نوع تحریم از سوی خود آمریکا علیه ایران وجود دارد که یک نوع از آنها تحریمها، تحریمهای ایالتی است و تحریمهای شخص رئیس جمهور و قوانین کنگره این کشور نیز انواع بعدی این تحریمها را شامل میشود.
وی تصریح کرد: 2 تحریم ریاستجمهوری و کنگره آمریکا در مجموع شامل 9 دستور و قانون است که در سند برجام تنها 4 مورد از آنها میتواند لغو شود، بنابراین هنوز 5 تحریم آمریکا باقی میماند.
بذرپاش گفت: روشن است که هدف اصلی جمهوری اسلامی از مذاکره برداشتن تحریمها است، اما یکی از ابهاماتی که همه سیاسیون در کشور در آن اتفاق نظر دارند، موضوع "تعلیق" یا "لغو" تحریمهاست که این دو واژه تفاوتهای اساسی باهم دارد بنابراین مسئولان کشور باید در نحوه اجرای برجام نظارت دقیق و متعهدانه داشته باشند.
مسعود پزشکیان نیز در این مناظره درباره چگونگی "لغو" و یا "تعلیق" تحریمها در سند برجام اظهار داشت: روشن است که تحریمها که 100درصد برداشته نشده چون انواع تحریمهایی که علیه کشورمان در این سالها اعمال شده از تحریمهای آمریکایی آغاز و به تحریمهای شورای امنیت و اتحادیه اروپا منجر شده است، بنابراین تحریمهای گوناگونی بر بخشهای مختلف کشور از جمله بانک مرکزی، حمل و نقل، تجارت، تکنولوژی وغیره اعمال شده است.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مجموعه در نتیجه تحریمها کل دنیا علیه ایران بسیج شده تا کشورمان تضعیف شود و نتواند در حوزههای مدنظر غرب پیشرفت کند گرچه معتقدم سیاست کشور هم طوری در مقاطع مختلف بود که بستر را برای تحریم آماده میکرد. حتی در مقاطعی طوری رفتار کردیم که روسیه و چین به تحریمکنندگان کشورمان افزوده شدند.
وی افزود: در نتیجه تحریمها کل بازار دنیا از ما دریغ شد بهگونهای که فروش نفت ما پائین آمد و از فروش 4 میلیون بشکه نفت در روز به یک میلیون بشکه تنزل پیدا کردیم و متعاقب آن بازار اقتصادی کشور غیرشفاف شد و امثال بابک زنجانیها بهوجود آمد و رانتخواری و دزدیهای کلان در کشور افزایش یافت.
پزشکیان گفت: نمیتوان کتمان کرد که بسیاری از مشکلات کشور ناشی از همین تحریمهای ظالمانه است و در مقابل اگر کشومان نتواند سیاست هوشمندانهای اتخاذ کند باز هم ضرر خواهیم کرد. در این میان اجرای سیاست عزت، حکمت و مصلحت که مورد تاکید بزرگان کشور است، میتواند به رفع موانع پیشروی کشور بیانجامد.
وی با تشریح دستاوردهای مذاکرات و نقاط قوت و ضعف برجام در حوزه سیاسی اقتصادی گفت: شاید بتوان مهمترین دستاورد برجام و مذاکرات را شکستن وحدت جهانی شکل گرفته علیه نظام جمهوری اسلامی ارزیابی کرد اما زیرسئوال رفتن توان موشکی کشور میتواند مهمترین ضعف و تهدید ناشی از اجرای برجام باشد.
نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: مطمئن باشید اگر توان موشکی کشور تضعیف شود، کشورهای استکباری بهسادگی مثل عراق و افغانستان به ایران حمله میکنند و بههمین خاطر است که تضعیف توان موشکی کشور به هیچ وجه در قالب برجام نخواهد گنجید و ما با هرگونه مذاکرهای در این رابطه مخالفیم.
بذرپاش نیز با تشریح دستاوردهای مذاکرات و نقاط قوت و ضعف برجام در حوزه سیاسی و اقتصادی اظهار داشت: باید بپذیریم که پرونده هستهای ایران در سال 82و در دولت اصلاحات غیرعادی شد، یعنی دقیقاً همان زمانی که با دخالت منافقین ماشینهای آلوده را خریداری کردند و علاوه بر آن از زمان توافق ژنو تا به امروز 202 هزار میلیارد تومان داراییهای مردم در بورس از بین رفت.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: چطور قبلاً که در تحریم بودیم، این همه ساخت و ساز داشتیم، ولی الان پول نداریم؟ چرا در تحریمهای دو نسل قبل کشور توانمندتر شد و با شرایط تحریم میتوانستیم یارانه بدهیم اما الان نمیتوانیم؟ باید پاسخ داده شود که زمینهساز تحریمها چه کسانی بودند؟ آنها که گفتند قطعنامه کاغذپاره است یا کسانی که فتنه 88 را به بار آوردند؟
بذرپاش در مورد میزان تردید دولتهای مختلف در لغو تحریمها گفت: بعضیها برای فرار از پاسخگویی همیشه آدرس غلط میدهند مثلاً هنوز 3 سال از زمان دولت قبلی نگذشته که همه مشکلات را به گردن دولت قبل میاندازند. بنابراین نمیشود با درصد گفت که هرکدام از دولتها چند درصد مقصر بودهاند چون این کار غیرکارشناسی است، اما مسلماً کسی در کشور موافق ادامه تحریمها نیست.
وی تصریح کرد: در 2 سال اخیر افزون بر 360 هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور بالا رفته و این موضوع بهخاطر این است که پول چاپ شده و پایه پولی بالا رفته است، اما خوب است این سئوال پرسیده شود که با وجود 360 هزار میلیارد تومان، آیا یارانه مردم افزایش پیدا کرده یا پروژههای بزرگ کشور به رانتها رسیده است؟
بذرپاش افزود: کسی نباید در پشت عناوینی مانند "کاسبان تحریم" پنهان شود، بلکه باید آدرس درست به مردم داد و انصاف را رعایت کرد تا ملت "کاسبان حقیقی تحریم" را بهتر و دقیقتر بشناسند. مثلاً از زندگی ماها هم فیلم بگیرند و از زندگی کسانی که به دیگران عنوان کاسب تحریم را هم میدهند، فیلم بگیرند تا مشخص شود چه کسی از تحریمها نفع برده است.
پزشکیان نیز در این رابطه اظهار داشت: اگر طبق گفتههای آقای بذرپاش 360هزار میلیاردتومان به جامعه پول ریخته شده است، پس تورم آن کجا است؟ اگر اکنون در انرژی هستهای توفیقاتی داریم فقط متعلق به دوران احمدینژاد نیست، بلکه ریشه آن در دولتهای گذشته قرار دارد و ریشه مشکلات اقتصادی نیز در خرابکاریها و سیاستهای غلط دولتها وجود دارد.
مهرداد بذرپاش درباره دلایل شفافنبودن سیاستمداران غربی در موضوع مذاکرات هستهای و برجام اظهار داشت: اصولاً در این مورد سیاستمداران غربی شفاف صحبت نمیکنند و معتقدم اگر این منطق را بپذیریم که میراثِ خرابیِ گذشتگان به دولت یازدهم رسیده بر همین اساس باید این را هم بپذیریم که هرچه مشکل در دولت اصلاحات بوده به دولت احمدینژاد رسیده است.
وی افزود: در موضوع برجام بحث ما این بود که اگر توافقی میشود، باید در تراز ملت ایران انجام شود و تهدیدات به حداقل برسد و فرصتها نیز به حداکثر افزایش یابد اما شما ببینید در سخنرانیهای اخیر دولتیها چگونه همه مشکلات را به گذشتهی مبهم و آیندهی نامعلوم ارجاع میدهند.