ورزی در ادامه در مورد ساعت کاری عوامل جلو و پشت دوربین تصریح کرد: ساخت پروژه سنگین «معمای شاه» بسیار طاقتفرسا بود و ساعتهای مشخصی برای ضبط سریال نداشتیم و گروه به شکل نفسگیری فعالیت و بازی میکردند. این کار که سه سال و نیم از تصویربرداری آن میگذرد با سختیهای بسیاری چون سرما و گرمای هوا، تکرار سکانسها و کلیه شرایط سخت تاریخی که محوریت و از ارکان اصلی کار بود، دست و پنجه نرم کرد که اگر عشق بین تمامی عوامل وجود نداشت، بیشک به نتیجه نمیرسید.
وی افزود: «معمای شاه» ویترین گیرایی دارد و بازیگران شاخصی در آن حضور دارند، من به همراه عوامل تمام سعی و تلاشمان را کردیم تا تاریخ معاصر پهلوی را به تصویر بکشیم.
وی در مورد تحقیق، پژوهش و نویسندگی این اثر عنوان کرد: تحقیقات «معمای شاه» زیر نظر دکتر موسی حقانی از مورخین خوب کشورمان و دوستان دیگری که اسناد و کتب تاریخی را رصد میکردند، انجام شد تا در نهایت سناریو کار شکل گرفت اما این سناریو نُه بار در حین کار بازنویسی شد و شخصیتهایی چون آیت الله طالقانی که از شخصیتهای مبارز قبل از انقلاب بود، به مجموعه اضافه شد.
کارگردان «تبریز در مه» در خصوص آثار تاریخی و علاقهاش به این ژانر گفت: پرداختن به آثار تاریخی بسیار لذتبخش است، به خصوص دوران پهلوی که علاوه بر وجود نقاط مبهم، جای کار بسیار خوبی برای پردازش داشت، به همین خاطر شروع به ساخت «معمای شاه» کردم.
وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که با توجه به شخصیتهای این اثر که به نوعی باید شبیهسازی میشد تا کار قابلیت اجرایی داشته باشد و شما بازیگران این مجموعه را چگونه انتخاب کردید؟، اظهار داشت: تمام شخصیتها در حین نگارش در ذهنم ترسیم میشد و با گریم بسیار عالی شهرام خلج تمام بازیگران به شخصیتهای تاریخی پهلوی تبدیل شدند، به گونهای که مخاطب به خوبی با شخصیتها همزادپنداری خواهد کرد.
وی در ادامه در مورد انتخاب شخصیت محمدرضا شاه بیان کرد: حسین نورعلی چند سکانس در «عمارت فرنگی» بازی کرد و از همان جا این بازیگر را برای شخصیت این مجموعه انتخاب کردم و در این کار از سال 1317 تا 1344 را بازی میکند و ادامه نقش را که مربوط به 46 سالگی محمدرضا میشود را امیر مهدیکیا ایفای نقش میکند.
ورزی در مورد دراماتیزه کردن این مجموعه تلویزیونی افزود: «معمای شاه» به روایت اسناد نوشته شده و سال به سال جلو میرود و چون کار نمایشی با کتاب متفاوت است، باید آن را به زبان دراماتیزه به تصویر میکشیدیم تا مخاطب به خوبی با کار ارتباط برقرار کند، تمامی این اثر برگرفته از اسناد روایت شده خود رژیم گذشته است و ما از 5600 نسخه به مهمترین اتفاقات آن زمان اشاره کردیم اما این برهه از زمان به دلیل فراز و فرودهای بسیارش قابلیت پردازشهای زیادی دارد که دیگر فیلمسازان میتوانند آثار چشمگیری را تولید کنند.
وی افزود: متأسفانه ما برای پرداختن به این دوره تنها به ایام دهه فجر بسنده میکنیم، با وجود این که فیلمسازان و مستندسازان میتوانند در طی سال آثار بسیار خوبی را در خصوص انقلاب به تصویر بکشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: «معمای شاه» دارای 3 فاز بود که بیشتر سکانسهای آن فیلمبرداری شده و تنها 25 درصد آن باقی مانده است که آن هم به زودی به پایان میرسد، امیدوارم که مردم کشورم با دیدن این اثر به خوبی بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، به خصوص جوانان نسل چهارم که آن زمان را درک نکردهاند.
حرف پایانی: تمام تلاشم را کردم تا کار با کمترین اشکال ساخته شود و مردم متوجه زحمات کلیه عوامل پروژه در این چند سال شوند.