مدیرعامل راه‌آهن با تاکید بر این‌که در پسا تحریم از محل افزایش تولید نفت 5.5 تا 11 میلیارد دلار به بودجه عمومی کشور اضافه می‌شود، گفت: برای دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه در بخش ریلی به 35 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

به گزارش مشرق ، محسن پورسیدآقایی در هفدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی افزود: بر اساس برنامه ریزی سازمان مدیریت هدف ما در بخش جابجایی مسافر در حمل و نقل ریلی بین شهری طولانی رسیدن به 43 میلیون نفر است،‌ هچنین در بخش حمل مسافر حومه‌ای به عنوان سرفصل برنامه‌ها از 3.2 میلیون نفر در سال 93 به 16 میلیون نفر مسافر حومه  ای در سال 99 دست یابیم.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به این اهداف نیازمند 583 لکوموتیو،  1520 واگن مسافری و 28000 دستگاه واگن باری هستیم که حدود 35 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز است.

وی با اشاره به این‌که در سال گذشته سهم حمل بار در شبکه ریلی 34 میلیون تن بود که بر اساس پیش بینی صورت گرفته باید به 91 میلیون تن در سال 99 (پایان برنامه ششم توسعه) برسد، بیان کرد: در بخش جاده‌ای هم طی سال 92 بالغ بر 385 میلیون تن بار جابجا شد که در سال 99 به 444 میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: به طور میانگین تا سال 1399 حمل بار در شبکه ریلی 22 درصد رشد می‌کند در حالی که رشد حمل بار در جاده سالانه 3 درصد خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این‌که در برنامه چهارم و پنجم توسعه سهم راه‌آهن از حمل بار روند نزولی داشت، گفت: برای دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه در بخش ریلی 56 درصد منابع مالی توسط بخش خصوصی و مابقی از منابع دولت تامین خواهد شد.

پورسیدآقایی با بیان این‌که بخش زیادی از زیرساخت ‌های راه‌آهن از طریق فاینانس انجام می‌شود،‌گفت: از سوی دیگر باید 3000 خط‌آهن در کشور دو خطه شود که در این راستا 1200 کیلومتر از این میزان در حال ساخت بوده و قراردادهای آن امضا شده است. قراردادهای باقیمانده (1800 کیلومتر) نیز ظرف امسال و سال آینده امضا خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که تراک‌بندی خطوط راه‌آهن برای افزایش ظرفیت یکی از برنامه‌های اولویت دار راه‌آهن است، افزود: در این زمینه باید 4600 کیلومتر خط ریلی تراک بندی شود که در این بخش مسیر 1000 کیلومتری تهران-مشهد در حال بهره‌برداری آزمایشی است و تا پایان امسال به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین خط آهن بافق-بندرعباس نیز اوایل سال ِآینده به بهره‌برداری می‌رسد و در مجموع 1600 کیلومتر راه‌آهن در کشور تراک بندی می‌شود.

به گفته وی، قرارداد مسیرهای ریلی قم و قزوین نیز امضا شده و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

پورسیدآقایی با اشاره به این‌که سال گذشته 800 هزار تن بار ترانزیتی در راه‌آهن حمل شد از حمل 2 میلیون تن بار ترانزیتی تا پایان سال جاری خبر داد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به آثار اقتصادی دوران پساتحریم برای کشور اشاره کرد و گفت: در دوران پساتحریم با آزاد شدن منابع دولت، امکان تحریک تقاضا از سوی دولت،‌امکان بهره‌برداری بانک مرکزی از ذخائر ارزی و... فراهم می‌شود. از سوی دیگر قرار است تولید نفت طی 8 تا 10 ماه 500 هزار بشکه افزایش یابد که در این صورت 5.5 تا 11 میلیارد دلار به بودجه عمومی کشور اضافه خواهد شد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس