به گزارش مشرق، تأثیرات شبکه های اجتماعی بر زندگی فردی و اجتماعی ما این روزها به یک مبحث داغ در بین روانکاوان و روانشناسان اجتماعی تبدیل شده است. در حالی که بیشتر مطالعات جنبه های منفی شبکه های اجتماعی بر زندگی روزمره افراد را متذکر شده اند، دسته ای از روانشناسان اجتماعی به نوعی از درمان های مدرن دست پیدا کرده اند که منجر به افزایش تمرکز، بهبود روابط اجتماعی و افزایش میزان شادی می شود.
این دسته از درمان ها به هیچ وجه به دارو یا مشاوره نیاز ندارد و تنها راه شروع آن یک مرخصی یک هفته ای از فیسبوک است. نام این درمان از سوی پژوهشگران مبدع آن Taking a Week off Facebook گذاشته شده است.
این روش مبتنی بر پژوهش هایی است که مؤسسه تحقیقات شادکامی ـ Happiness Research Institute ـ صورت داده که در واقع یک مؤسسه تحقیقاتی و پژوهشی دانمارکی است. در این مطالعه پژوهشگران 1095 کاربر عادی و روزانه فیسبوک را در دو دسته طبقه بندی کرده اند.
در یک دسته کاربران به شکل معمول، استفاده روزانه خود از فیسبوک را ادامه دادند و دسته دیگر استفاده از فیسبوک را متوقف کردند. بعد از یک هفته افراد دسته دوم همگی نتایج شگفت آوری را در مورد وضعیت روانی خود گزارش دادند.
این گزارش ها شامل زندگی روزمره اجتماعی بهتر، سهولت بیشتر در تمرکز بر امور فردی و اجتماعی، تجربه وضعیت روانی بهتر و آرامش بیشتر و اتلاف وقت کمتر بوده است.
بنابراین، افراد گروه دوم در این یک هفته وقت خود را به جای استفاده از فیسبوک، به اموری دیگر نظیر ارتباطات مستقیم و رو در رو با سایرین به ویژه با خانواده، مطالعه و گشت و گذار و مانند آن اختصاص دادند و در مجموع آرامش روانی بیشتری را تجربه کردند.
پژوهشگران در کنار مجموع عوامل اساسی در تغییر رفتار و کنش افراد مورد مطالعه یک موضوع محوری را در دستور کار خود داشتند. به عقیده آنها بخشی از آرامش روانی افراد گروه دوم مربوط به موضوعی در فضای مجازی فیسبوک است که مربوط که «حسادت» و «رشک» می شود.
در واقع نتیجه کار محققان بر اساس این مفروضه بوده است که افراد به شکل عمومی اغلب بهترین و شاد ترین لحظات خود را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک می گذارند و مقایسه ای که در این میان برای فرد به وجود می آید، منجر به احساس «رشک» یا فشار روانی برای وی در نگاه به پست های افراد دیگر می شود.
به عبارت دیگر از نظر پژوهشگران این مؤسسه نگاه و بازبینی لحظات خوش و خوب دیگران ـ به جای به یاد آوردن و باز بینی لحظات خوب شخصی خودمان ـ منجر به یک نوع حس سرخوردگی و افسردگی پنهان میشود. خلاصه ای از نتایج این پژوهش می گوید: از هر ده نفر، پنج نفر در فیسبوک نسبت به پست های شاد دیگران احساس رشک و حسد می کنند. از هر سه نفر یک نفر نسبت به اینکه دیگران در فیسبوک خوشحال به نظر میرسند احساس رشک میکند و از هر ده نفر چهار نفر نسبت به موفقیت های دیگران در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک احساس حسادت و غبطه می کند.
این پژوهش دستاورد مهمی برای محققان روانشناسی اجتماعی بوده و قدم بعدی در این مسیر آزمایش روی گروهی از افراد است که از آنها خواسته می شود برای یک سال مداوم استفاده از فیسبوک را تعطیل کنند.
این دسته از درمان ها به هیچ وجه به دارو یا مشاوره نیاز ندارد و تنها راه شروع آن یک مرخصی یک هفته ای از فیسبوک است. نام این درمان از سوی پژوهشگران مبدع آن Taking a Week off Facebook گذاشته شده است.
این روش مبتنی بر پژوهش هایی است که مؤسسه تحقیقات شادکامی ـ Happiness Research Institute ـ صورت داده که در واقع یک مؤسسه تحقیقاتی و پژوهشی دانمارکی است. در این مطالعه پژوهشگران 1095 کاربر عادی و روزانه فیسبوک را در دو دسته طبقه بندی کرده اند.
در یک دسته کاربران به شکل معمول، استفاده روزانه خود از فیسبوک را ادامه دادند و دسته دیگر استفاده از فیسبوک را متوقف کردند. بعد از یک هفته افراد دسته دوم همگی نتایج شگفت آوری را در مورد وضعیت روانی خود گزارش دادند.
این گزارش ها شامل زندگی روزمره اجتماعی بهتر، سهولت بیشتر در تمرکز بر امور فردی و اجتماعی، تجربه وضعیت روانی بهتر و آرامش بیشتر و اتلاف وقت کمتر بوده است.
بنابراین، افراد گروه دوم در این یک هفته وقت خود را به جای استفاده از فیسبوک، به اموری دیگر نظیر ارتباطات مستقیم و رو در رو با سایرین به ویژه با خانواده، مطالعه و گشت و گذار و مانند آن اختصاص دادند و در مجموع آرامش روانی بیشتری را تجربه کردند.
پژوهشگران در کنار مجموع عوامل اساسی در تغییر رفتار و کنش افراد مورد مطالعه یک موضوع محوری را در دستور کار خود داشتند. به عقیده آنها بخشی از آرامش روانی افراد گروه دوم مربوط به موضوعی در فضای مجازی فیسبوک است که مربوط که «حسادت» و «رشک» می شود.
در واقع نتیجه کار محققان بر اساس این مفروضه بوده است که افراد به شکل عمومی اغلب بهترین و شاد ترین لحظات خود را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک می گذارند و مقایسه ای که در این میان برای فرد به وجود می آید، منجر به احساس «رشک» یا فشار روانی برای وی در نگاه به پست های افراد دیگر می شود.
به عبارت دیگر از نظر پژوهشگران این مؤسسه نگاه و بازبینی لحظات خوش و خوب دیگران ـ به جای به یاد آوردن و باز بینی لحظات خوب شخصی خودمان ـ منجر به یک نوع حس سرخوردگی و افسردگی پنهان میشود. خلاصه ای از نتایج این پژوهش می گوید: از هر ده نفر، پنج نفر در فیسبوک نسبت به پست های شاد دیگران احساس رشک و حسد می کنند. از هر سه نفر یک نفر نسبت به اینکه دیگران در فیسبوک خوشحال به نظر میرسند احساس رشک میکند و از هر ده نفر چهار نفر نسبت به موفقیت های دیگران در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک احساس حسادت و غبطه می کند.
این پژوهش دستاورد مهمی برای محققان روانشناسی اجتماعی بوده و قدم بعدی در این مسیر آزمایش روی گروهی از افراد است که از آنها خواسته می شود برای یک سال مداوم استفاده از فیسبوک را تعطیل کنند.