به گزارش مشرق، سورنا ستاری درمراسم پرواز این هواپیما گفت: با ساخته شدن این پرنده دریایی، جمهوری اسلامی ایران پس از آمریکا، روسیه، آلمان و محصولات مشابه تولیدی درکشورهای دیگری مانند چین، به فناوری طراحی و ساخت این پرنده های دریایی دست یافته است.
وی با تاکید به ضرورت داشتن پرنده دوزیست در ایران افزود: ایران کشوری با دو هزارکیلومتر مرز آبی در جنوب، 600 کیلومتر مرز آبی در جزایر جنوبی و 700کیلومتر مرز آبی در شمال و دریای مازندران است، چنین جغرافیایی برای انجام عملیات مختلف مانند مرزبانی، گشت دریایی، تصویربرداری از مرزها و ... نیازمند محصولاتی مختلف است که یکی از آن ها پرنده ای دارای قابلیت نشست وبرخواست ازسطح آب است.
وی اظهارکرد: ایده استفاده ازچنین محصولی درتمام دنیا سابقه دارد، ده ها سال است که پرنده های اینچنینی درنقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرند.
ستاری افزود: اگر چه فناوری طراحی، تولید و ساخت این محصولات در اختیار کشورهای محدودی است اما، درسال های اخیر تجربه موفق استفاده از هواپیماهای خشکی نشین در اطراف مرزهای آبی کشور و روند رو به رشد هوانوردی عمومی در کشور، این ایده را به ذهن سازندگان متبادرکرد که ایجاد چنین محصولی برای اولین باردر کشور می تواند بسیاری از نیازهای موجود را پاسخ دهد.
با توجه به همین ضرورت و موقعیت استراتژیک کشور، سازمان ها و نهادهای گوناگونی ایده اولیه طرح ساخت این هواپیما را از سال 86 و به انحای مختلف مطرح کردند اما در نهایت اولین بودجه ها در سال 89 به این پروژه تخصیص داده شد که با اختصاص منابع مالی برای اجرای آن، مراحل طراحی مقدماتی محصول آغاز شد و در سال 91، پس از وقفه ای که ناشی از اعمال تحریم ها و نیز بروز مشکلات مالی برای استمرار فعالیت پروژه به وجود آمد، ساخت نمونه پروازی از مهرماه 92 با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز و در نیمه اول سال جاری تست پروازی موفق هواپیما به انجام رسید و پرنده دریایی شش نفره دوزیست با اعتماد به توان داخلی طراحی و تولید شد.
این پرنده دو زیست درحمل ادوات و تجهیزات مورد نیاز برای ماموریت هایی مانند شناسایی، عکسبرداری و غیره در محیط های آبی و خاکی، گشت های دریایی برای مبارزه با قاچاق کالا و توقیف شناورهای متخلف، نظارت، بازرسی و دسترسی به سکوها و خطوط لوله های نفت در دریاها و دریاچه ها و نیز جا به جایی غواصان به محل های ماموریت آنان، عملیات های امداد و نجات در محیط های آبی و خاکی و انجام تحقیقات زیست محیطی برای نمونه برداری از آب ها، کنترل حرکت جانداران، حمل بار، اطفا حریق و استفاده های شخصی و تفریحی و نیز تاکسی هوایی قابل استفاده است .
این هواپیما در حضور جمعی از مسئولان شرکت کننده در مراسم رونمایی عملیات نشست و برخاست بر آب و خشکی را با موفقیت انجام داد.
دراین مراسم سرداردریادار پاسدار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دکترمحمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری، دکتر منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و دکتر پیمان صالحی رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی وجمعی از مسوولان محلی حضور داشتند.
وی با تاکید به ضرورت داشتن پرنده دوزیست در ایران افزود: ایران کشوری با دو هزارکیلومتر مرز آبی در جنوب، 600 کیلومتر مرز آبی در جزایر جنوبی و 700کیلومتر مرز آبی در شمال و دریای مازندران است، چنین جغرافیایی برای انجام عملیات مختلف مانند مرزبانی، گشت دریایی، تصویربرداری از مرزها و ... نیازمند محصولاتی مختلف است که یکی از آن ها پرنده ای دارای قابلیت نشست وبرخواست ازسطح آب است.
وی اظهارکرد: ایده استفاده ازچنین محصولی درتمام دنیا سابقه دارد، ده ها سال است که پرنده های اینچنینی درنقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرند.
ستاری افزود: اگر چه فناوری طراحی، تولید و ساخت این محصولات در اختیار کشورهای محدودی است اما، درسال های اخیر تجربه موفق استفاده از هواپیماهای خشکی نشین در اطراف مرزهای آبی کشور و روند رو به رشد هوانوردی عمومی در کشور، این ایده را به ذهن سازندگان متبادرکرد که ایجاد چنین محصولی برای اولین باردر کشور می تواند بسیاری از نیازهای موجود را پاسخ دهد.
با توجه به همین ضرورت و موقعیت استراتژیک کشور، سازمان ها و نهادهای گوناگونی ایده اولیه طرح ساخت این هواپیما را از سال 86 و به انحای مختلف مطرح کردند اما در نهایت اولین بودجه ها در سال 89 به این پروژه تخصیص داده شد که با اختصاص منابع مالی برای اجرای آن، مراحل طراحی مقدماتی محصول آغاز شد و در سال 91، پس از وقفه ای که ناشی از اعمال تحریم ها و نیز بروز مشکلات مالی برای استمرار فعالیت پروژه به وجود آمد، ساخت نمونه پروازی از مهرماه 92 با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز و در نیمه اول سال جاری تست پروازی موفق هواپیما به انجام رسید و پرنده دریایی شش نفره دوزیست با اعتماد به توان داخلی طراحی و تولید شد.
این پرنده دو زیست درحمل ادوات و تجهیزات مورد نیاز برای ماموریت هایی مانند شناسایی، عکسبرداری و غیره در محیط های آبی و خاکی، گشت های دریایی برای مبارزه با قاچاق کالا و توقیف شناورهای متخلف، نظارت، بازرسی و دسترسی به سکوها و خطوط لوله های نفت در دریاها و دریاچه ها و نیز جا به جایی غواصان به محل های ماموریت آنان، عملیات های امداد و نجات در محیط های آبی و خاکی و انجام تحقیقات زیست محیطی برای نمونه برداری از آب ها، کنترل حرکت جانداران، حمل بار، اطفا حریق و استفاده های شخصی و تفریحی و نیز تاکسی هوایی قابل استفاده است .
این هواپیما در حضور جمعی از مسئولان شرکت کننده در مراسم رونمایی عملیات نشست و برخاست بر آب و خشکی را با موفقیت انجام داد.
دراین مراسم سرداردریادار پاسدار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دکترمحمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری، دکتر منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و دکتر پیمان صالحی رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی وجمعی از مسوولان محلی حضور داشتند.