در سال 86 برقی‌کردن راه‌آهن تهران-مشهد، با هزینه 860 میلیون دلار به کنسرسیومی داخلی واگذار شد اما تعویق آن توسط برخی مسؤولانی که اکنون در دولت یازدهم مسؤولیت دارند موجب شد اکنون با دو میلیارد دلار هزینه توسط پیمانکاران چینی اجرا شود.

چینی‌ها 3 برابر گران‌تر از داخلی‌ها راه‌آهن تهران-مشهد را برقی می‌کنند
گروه اقتصادی مشرق- 17 بهمن‌ماه امسال در مراسمی در مشهد، حسن روحانی دستور آغاز عملیات اجرایی پروژه برقی شدن خط آهن مشهد-تهران را صادر و این پروژه عظیم به طور رسمی وارد فاز اجرایی شد. 

طرح برقی سازی راه آهن مشهد - تهران با حل مشکل فاینانس آن در سفر اخیر رئیس جمهور چین به ایران، در قالب کنسرسیومی متشکل از پیمانکاران ایرانی و چینی اجرایی می‌شود.

از جمله اهداف این طرح راه اندازی قطارهای سریع مسافربری برای دستیابی به زمان سیر حرکت در مسیر راه آهن مشهد - تهران ظرف مدت شش ساعت است.


مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره هزینه این پروژه گفته است: تمام مراحل طرح برقی کردن قطار مشهد-تهران در ۴۸ ماه با اعتبار ۲ میلیارد دلار به انجام می‌رسد.

چینی‌ها 3 برابر گران‌تر از داخلی‌ها راه‌آهن تهران-مشهد را برقی می‌کنندپروژه برقی‌کردن خط ریلی مشهد-تهران در تیر‌ماه سال‌1386 در قالب قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که بر اساس آن قانون مقرر شد در سه سال زمان سفر به مشهد از 7 به 5ساعت برسد.

این طرح در تیرماه سال‌86 نیز به تأیید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری رسید.

در ابتدا این پروژه به کنسرسیومی از چهار شرکت داخلی شامل تام ایران خودرو، واگن پارس، پرسان و هیربدان داده شد تا قطار برقی مشهد-تهران ظرف سه‌سال ازسوی این کنسرسیوم به بهره‌برداری برسد. اما به دلیل برخی اتفاق‌های پیش‌آمده، این مناقصه با دخالت سازمان بازرسی باطل شد.

در دی سال‌89 مناقصه برقی شدن این خط برای دومین بار برگزار شد و این باره این پروژه به قرارگاه خاتم‌الاوصیاء واگذار شد.

اما این پروژه که در قالب قرارداد BOT در سال‌90 در مناقصه دوم به قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیاء(عج) واگذار شده بود، با تغییر دولت و روی کار آمدن پورسیدآقایی به عنوان مدیرعامل راه‌آهن، دوباره ورق برگشت.

پورسیدآقایی با انتقاد از قرارداد مذکور گفت: «این قرارداد بدون مطالعات کافی منعقد شده و در قالب قرارداد BOT بوده که ۳۹‌ساله است اما به اعتقاد من منطق اقتصادی ندارد و باید بررسی شود و در حال حاضر قابلیت اجرایی ندارد.» به علت همین مخالفت‌ها، سرانجام این قرارداد نیز  فسخ شد.

لازم به ذکر است که در قرارداد اولیه برای ساخت این پروژه در سال 1386 توسط شرکت‌های داخلی، هزینه کل پروژه 860 میلیون دلار تعیین شده بود اما مخالفت‌هایی که با آن قرارداد شد موجب لغو آن شد.

با مخالفت پورسیدآقایی با قرارداد دوم برای ساخت این پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیاء(عج)، برقی کردن مسیر ریلی تهران-مشهد چندین سال به تعویق افتاد و اکنون قرار شده با هزینه 2 میلیارد دلار و توسط پیمانکاران چینی اجرا شود.

به عبارت دیگر، با تصمیم دولت یازدهم قرار است طرح برقی کردن راه‌آهن تهران – مشهد با هزینه حدودا 3 برابر و توسط چینی‌ها اجرا شود. این در حالی است که پیمانکاران داخلی حاضر بودند این طرح را با هزینه پایین تر اجرا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    آلمانی ها در صنعت ریلی برقی بسیار پیشرفته اند . الان در بعضی مسیرهای آلمان قطارهای برقی با سرعت ۷۰۰ کیلومتر در ساعت مسافران را جابه جا میکنند چرا از اونا استفاده نمیکنید ؟ همین قطار تهران مشهد قرار بود توسط آلمانی ها اجرا شود ، چه شد که لغو شد
  • ناشناس ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    مشرق حالمونو بهم زدی اینقدر از دولت یازدهم انتقاد کردی اه اه
  • ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    دولت وقت 6 سال زمان داشته تا کار را انجام دهد تازه با نفت 140 دلاری گیریم که یکی دو نفر هم کارشکنی کرده باشند مسئولان وقت اینقدر ضعیف بودند که سریع تسلیم شوند!قرارگاه خاتم پل خلیج فارس را به کجا رساند؟فازهای پارس جنوبی چطور؟اگر 3 برابر به چینی ها بدهیم لااقل کار را تمام و کمال تحویل می دهند پیمانکار داخلی که یک سوم پول میگیره کاری هم انجام نمیده
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    احمدی نژاد این همه دم از ابادانی و پیشرفت و راهها و کارخانه و... میزد این همه عقب ماندگی پس از کجا اومده؟ واقعا چه کرد این ادم با درامدهای افسانه ای نفتی
  • ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    تدبیر یعنی همین!!!!
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    خسته نمیشی اینقدر جانب دارانه و یه طرفه خبر و تحلیل میذاری. خودت از خودت بدت نمیاد خداوکیلی؟ پیمانکار داخلی ٨سال فرصت داشت هیچ کاری نکرد باز اومدی داری شعار میدی اینو میدادن به داخل اگه به داخلی ها میدادن تا ٨سال دیگه هم اجرایی نمیشد مثل خودروسازی مون. که نوز اندر خم کوچه اوله.
  • حسین ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    اینها به علت سیاست درهای باز اقای روحانی است و از چین یاد گرفته .... کلا لیبرالهای ایران خیلی چین رو دوست دارن
  • پژمان ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    حالا قحطی پیمانکار بود؟؟؟؟این چینی های آشغال سازه کلاهبردار باید همه چیز رو دست بگیرند؟؟
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    ببخشید، بنده سی سال است که در آلمان زندگی می کنم. لطفا می شود مسیری را که قطار آلمانی با سرعت 700 کیلومتر در ساعت حرکت می کند را هم ذکر بفرمایید؟
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    این هم تعریف: اعتدال، شکوفایی، از رکود عوبر کرده ایم، منتقدین بروند به جهنم، برجام یک هدیه الهی است، همه ابرقدت های جهان مشغول لیس زدن تخت کفش ما هستند ...
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    نه عزیزم قیضه "پورسانت" است. گرفتی؟
  • ناشناس ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    میانگین قیمت نفت در دولت قبل 80 دلار بود که نتیجه غنی سازی 20 درصدی و مقاومت در مقابل استکبار بود و فازهای مختلف پارس جنوبی هم در دولت دکتر احمدی نژاد به پیشرفت 90 درصدی رسید.
  • ناشناس ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    توسعه صنایع هسته ای و هوافضا و موشکی و سیمان و فولاد و پتروشیمی و ساخت هزاران کیلومتر اتوبان و جاده و ساخت 4 میلیون مسکن مهر و غیره بخشی از خدمات دولت دکتر احمدی نژاد است .
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    همکار قرارگاه خاتم الاوصیا در اون پروژه شرکت مشانیر بوده که از باسابقه ترین و قوی ترین مشاوران کشور در زمینه برق و انرژی هست.
  • ایرانی ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    شما توی تهران نشستی خبر نداری احمدی نژاد برای شهرستانی ها چی کار کرد
  • Amins130i ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    والا ما حداکثر سرعت 300 تا تو دنیا شنیده بودیم! 700؟!!
  • Amins130i ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    میدونی جریان چیه؟ . . اگه اگه خیلیا اصرار کنن ماست سیاهه کم کم باورت میشه! اینقدر ازین بنده خدا بد گفتن اینجوری شد! البته صرف نظر از اطرافیانشون.
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    کار خوبی کردن ولی چرا فقط تهران مشهد تهران قم...اصفهان...بقیه کشور کجای توجه هستن؟؟؟؟؟ 2 میلیسارد دلار بدید برای مسیری که 90% مردم استفاده نمی کنن
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    ناشناس 10:45 جمع کن بابا تا حرف از احمدی نژاد میشه اسم چندتا صنعت ردیف میکنی و میچسبونی به احمدی نژاد بروببین درعمل چه اتفاقی افتاده ناشناس 1225 من تو شهرستان زندگی میکنم
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    چه زماني نفت ايران 140 دلار بوده است؟ هنوز فرق بين قيمت پايه خليج فارس و قيمت وست تگزاس اينترميديت را نفهميدي؟
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    ناشناس14:26 هر دولتي نقاط ضعف و نقاط قوتي دارد و بي انصافي است كه فقط نقاط ضعف آن به رخ كشيده شود. روي هم رفته احمدي نژاد نسبت به ساير دولت ها بيشتر كار كرده است. حداقل 2ميليون خانواده را صاحب سرپناه نمود.
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    همین 4 تا شهر نزدیک به 20 تا 30 میلیون با شهرهای اقماریشون جمعیت دارند و مسیر تردد اکثر ایرانی ها از این شهر هاست
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    توسعه صنایع هسته ای برای مردم نون شد آب شد آخرش سیمان کردند توش
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    عزيزم حتما دوست داري مشرق بنويسه: اهالي شهر آسوده بخوابيد شهر در امان است...
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    ناشناس9:58 زدي به هدف
  • رضا ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    2 میلیسارد دلار بدید برای مسیری که 90% مردم استفاده نمی کنن !!!!!!!! عجب حرف خنده داری!!!! مسیر مشهد تهران شلوغ ترین و پرتردترین نقطه ایران می باشد
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    با سلام راه راهن ارومیه کی به سرانجام میرسد؟ لطفا دراین مورد هم گزارشی تهیه کنید . ممنون
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    100 دلار که بوده؟80 تا که بوده!الان با یک سوم قیمت نفت آن زمان پروزژه کلید خورده
  • ناشناس ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    بیشترین طرحهای عمرانی و زیربنایی در دولت دکتر احمدی نژاد عملیاتی شد.
  • محمد ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    من توی نیروگاه کار میکنم کشورهایی مثل فرانسه که 80 درصد برقش اتمی هست و آلمان که علاوه بر برق اتمی حدود 8 درصد برقش از انرژی باد هست برق مفت دارن رفتن به سمت راه آهن برقی ما که میانگین راندمان نیروگاههامون 35 درصد هست و در خطوط انتقال هم 11 درصد تلفات داریم با در نظر گرفتن تلفات در موتورهای الکتریکی در خود قطار میخواهیم این قطار برقی با راندمان زیر 18 درصد رو کجای دلمون بزاریم!!!!!!!!!!!!!! همین الان موتورهای دیزلی با راندمان حدود 34 درصد داریم که تا 178 کیلومتر سرعت مداوم رو میتونن برن. بهتره به جای اینهمه هزینه برقی کردن روی خطوط راه آهن دیزلی با سرعت 200 کیلومتر فکر کنیم. خدایا عقلی برسان
  • ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    من خودم مخالف تجزینه طلبان هستم ولی بال این بی توجهی ها شاید بشه حقی هم براشون قایل شد!
  • مرگ بر تبعیض ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    شوربختانه شهر بروجرد با داشتن 380 هزار نفر جمعیت در بین شهر های اطراف اراک ملایر،دورود ، خرم اباد و قم هنوز فاقد همین واگن های فسیلی هست و نمی دانیم چرا دولت های محترم جمهوری اسلامی متفق القول بر تحریم نگهداشتن این ملت با وجود سوابق انقلابی و شهدای زیاد اتفاق نظر دارند یا شاید هم سر هر کاری از مرکز استان ما حرف شنوی دارند..چرا به این تبعیض ها پایان داده نمی شود؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    اشتباهی منفی دادم! مشرق داری دست و پا میزنی برای انتقاد! خوبه خودتم میگی سال 86 قراردادش بسته شده بعد تا سال 92 دولت فخیمه آن تایم پروژه رو جلو برده بعد از سال 92 پروژه متوقف شده!
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    ناشناس اول تو هم حالمونو بهم می زنی با این هم تعصب و جهالت!
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    اشتباه - شد
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    چرا هرچی پروژه اش فقط تو قم و تهران و مشهد اجرا میشه یعنی بقیه مملکت آدم نیستند
  • سیدمهدی ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    خوبه که میگویید از سال ۸۶اون زمان که روحانی در کار نبود.
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    داشی با سکوت به جایی نمی رسین
  • ناشناس ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    بايستي با سرعت هر چه تمام تر در مسير برقي كردن سيستم حمل و نقل ريلي پيشروي كنيم چون هم از مرحله ي هسته اي عبور كرده ايم و اكنون صاحب تكنولوژي هسته اي هم در غني سازي و هم نيروگاهي و پزشكي هستيم، از طرفي كشورمان داراي پتانسيل زيادي در انرژي هاي نو نظير باد و خورشيدي است، مشكلات آلودگي در شهرهاي بزرگ نظير اصفهان، تهران، شيراز و مشهد بيداد مي كند و نياز به سيستم پيشرفته حمل و نقل ريلي هم مترو و هم تراموا مي باشد، و از همه مهمتر سوخت هاي فسيلي به پايان خواهد رسيد و شركت هاي بزرگ خودروسازي دنيا تا سال ٢٠٢٠ طرح هاي خودروها و كاميون هاي هوشمند و برقي خود را كاملا اجرا خواهند كرد.
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    بدون اطلاعات حرف زدن همینه دیگه...قطارهای المانی اگر اشتباه نکنم با سرعت چهارصد و خورده ای کیلومتر و نزدیک به 500 کیلومتر در ساعت حرکت میکنن نه 700 کیلومتر!!!!!
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    اول باید توی خودتون بگردید ببینید چه کسانی و با چه دلایلی برای شهر شما خطوط ریلی فراهم نمی کنند یا با آن مخالفند. زود قضاوت نکنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس