ترکیه که خواهان ساقط کردن حکومت بشار اسد در همسایگی خود بود بعد از مدتی در مرزهای خود ناامنی را حس کرد.

شعار «نه غزه نه لبنان» چه بلایی سر ترکیه آورد؟/ راهی که قرار بود تهران پیش از استانبول طی کندگروه سیاسی مشرق - حال و روز این روزهای ترکیه با یک واژه یعنی تروریسم که معنای مبنایی آن وحشت و دهشت‌افکنی است، عجین شده است. ترکیه کشوری است که در دوران بیداری اسلامی، سعی داشت با ارائه الگویی از اسلام مدرن که البته با غرب سازش پیشه کرده بود خود را در دنیای اسلام مستولی سازد. اما از بدو بیداری اسلامی ترکیه اردوغانی روز به روز مضمحل‌تر شد. ترکیه در این روند سیاست خارجی پیش گرفت که همسو با منافع غرب بود و الگویی که از خود ساخته بود نیز در ذهن و افکار مسلمانان جهان خیلی زود شکست.

ورود ترکیه به سوریه آغاز این اضمحلال بود. ترکیه که خواهان ساقط کردن حکومت بشار اسد در همسایگی خود بود بعد از مدتی در مرزهای خود ناامنی را حس کرد اما این زنگ خطر نتوانست سردمداران این کشور را هوشیار سازد. بسیاری از رسانه‌های جهان ترکیه را مرکز لجستیکی و پشتیبانی تروریست‌های داعش در سوریه و عراق می‌دانستند و مدارک و اسنادی نیز در این عرصه افشا شد. اما دیری نپایید که آتشی که ترکیه برای ویران ساختن خانه همسایه خود روشن کرده بود دامن خود را گرفت. حال «أفکان آلا»، وزیر کشور ترکیه اعلام می‌کند که حمله انتحاری چند روز پیش استانبول توسط عوامل داعش صورت گرفته و بایستی برای مبارزه با تروریست همه کشورها با هم همکاری کنند.[1]

شعار «نه غزه نه لبنان» چه بلایی سر ترکیه آورد؟/ راهی که قرار بود تهران پیش از استانبول طی کنداما راهی که ترکیه همسو با غرب رفت با یک شعار انحرافی قرار بود در ایران پیگیری شود. شعاری که در روز قدس سال 88 از سوی برخی از حامیان فتنه در خیابان‌ها فریاد زده شد. « نه غزه نه لبنان فقط فلات ایران» این شعار انحرافی بود که قرار بود تهران را به استانبول ناامن این روزها با حضور تروریست‌های داعش تبدیل کند. چونان که رفتار ترکیه در قبال تروریست بین‌المللی که دست غرب پشت آن برای ساقط کردن حکومت‌های عراق و سوریه است همین نتیجه را در بر داشت. بازی ترکیه با امنیت خود به قیمت هیچ و پوچ و تنها به سود غرب برای این کشور تمام شد.

جالب اینجاست که در ایران نیز عده‌ای از جریان اصلاح‌طلب راه ترکیه را در پیش گرفتند و برای ساقط شدن حکومت بشار اسد دست به کار شدند و نامه‌ای برای فشار سیاسی علیه او به خود او نوشتند و مصداق بارز شعار نه غزه نه لبنان شدند.[2]

در اين نامه كه به امضاي اصلاح‌طلبانی چون مصطفي معين، ايرج فاضل، قربان بهزاديان‌نژاد، محمدرضا خاتمي، علي تاجرنيا، علي شكوري‌راد، فاطمه رمضان‌زاده و ۲۰۰ نفر ديگر از افراد رسيد، امضاكنندگان به تحصيل بشار اسد در رشته پزشكي و سوگند او «براي نجات جان انسان‌ها» اشاره کرده و از اينكه كسي با چنين سوگندي «آمر اين وقايع» ( به زعم اصلاح‌طلبان جنایات) است، ابراز تاسف كرده‌اند.[3]

شعار نه غزه نه لبنان در آن زمان با این ضرب المثل معروف که «چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است» به طور انحرافی تبلیغ می‌شد تا افکارعمومی را در مورد حمایت جمهوری اسلامی از کشورهای اسلامی که مورد هجوم سیطره غرب قرار گرفته بودند را به نفع منافع غرب و به ضرر امنیت و صلاح کشورمان متشنج سازد. این موارد که از سوی برخی از اصلاح‌طلبان از جمله صادق زیباکلام از نزدیکان هاشمی رفسنجانی بسیار تبلیغ می‌شد بعدها با روی کار آمدن دولت یازدهم از سوی برخی از اصلاح‌طلبان از جمله علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی و عباس عبدی یکی از تئورسین‌های اصلاحات انحرافی خوانده شد.

یونسی گرچه با سخنان نسنجیده‌اش درباره اینکه ایران چهار پایتخت اسلامی را در اختیار خود دارد، کشورهای اسلامی را علیه کشورمان شوراند اما بعضی حقایق را بازگو کرد و گفت: «بخش زیادی از منافع و امنیت ما در کشورهای دیگر است. هیچ کشوری نمی‌تواند مرزها را دور خود ببندند و بگوید ما به جایی کار نداریم. منافع ما در لبنان است، در عراق است، در فلسطین است؛ امنیت ما در آنجا است و ما بین منافع ایران و منافع غزه و لبنان تضادی نمی‌بینیم.»[4]

عباس عبدی هم درباره خطای استراتژیک اصلاحات در رفتن به سمت منافع غرب علیه سوریه گفت که « اصلاح‌طلبان در سوریه بنا بر سیاست حب و بغضی بر ضد منافع ملی عمل کردند.» [5]

درواقع بسیاری از کارشناسان سیاسی تعبیر درست شعار نه غزه نه لبنان را « نه غزه نه لبنان داعش الان تو تهران» به این معنا که با این شعار انحرافی بایستی امروز نه در عراق و سوریه بلکه در تهران و ایران با داعش و عوامل تروریست غربی می جنگیدیم، قلمداد می‌کنند.

شعار «نه غزه نه لبنان» چه بلایی سر ترکیه آورد؟/ راهی که قرار بود تهران پیش از استانبول طی کندبا نگاهی به سیر نزولی که ترکیه اردوغانی طی کرد می‌توان به خوبی برایند و نتیجه عملی این شعار را دید. ترکیه در ابتدا با مواضعی که بر ضد رژیم صهیونیستی گرفت و با ارسال کشتی کمک‌های انسان دوستانه «مرمره» به نوار غزه و مناظره اردوغان با شیمون پرز توانست در دنیای اسلام به اقتدار سیاسی و بین‌المللی دست یابد اما بعد از مدتی با تغییر سیاست این کشور به مانند ترکیدن یک حباب ترکیه نیز سقوط کرد.

ترکیه با ورود به مسئله سوریه بر ضد منافع خود عمل کرد و حال تروریست را در خانه خود می بیند. از لحاظ قومی با کردها مشکل پیدا کرده و اقتصاد پویای خود را به واسطه حمایت از تروریست و ناامنی در این کشور تا حدود زیادی از دست داده است و حتی دکترین داوداوغلو معروف به «عمق استراتژیک» که بر اساس آن ترکیه تنش با همسایگان را باید به نقطه صفر می رساند را فراموش کرده است.

آنچه از مبنای این موضوع مشخص است ارتباط با دنیای خارج بخصوص خاورمیانه و جهان اسلامی جدای از سیاست داخلی کشورمان نیست و تولید ناامنی در این کشورها می‌تواند به تولید ناامنی در کشورمان منجر شود. بسیاری در آن زمان شعار « نه غزه نه لبنان» را شعاری اسرائیلی نامیدند که به خوبی زوایای مختلف آن این روزها مشخص می‌شود و برخی از این موارد را می‌توان در کشورهای دیگر از جمله ترکیه به وضوح دید.



[1] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/549276

[2] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/392073

[3] http://fararu.com/fa/news/90178

[4] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/392073

[5] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/409467

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 145
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 44
  • رضا ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    3 0
    من نمیخام رفاه من سهم کشور دیگه بشه بی انصاف ها
  • امین ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 1
    اصلاح طلبان دو طیف هستن یا خائن هستن یا خوش خیال و سهل اندیش
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    2 0
    نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران
  • ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    2 0
    متاسفانه داعش در سرزمینی بوجود اومد که بشار اسد نتوانست جلوی تشکیل تروریست ها را بگیرد و تاوانش را کشورهای منطقه میدهد
  • مرگ بر اسرائیل ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 3
    ایران و جهانی‌شدن، چالش‌ها و راه‌حل‌ها" به نویسندگی محمود سریع القلم مشاور روحانی است. این کتاب در سال 1384 به سفارش مرکز تحقیقات استراتژیک در زمانیکه روحانی ریاست آن را عهده دار بود نوشته می شود. روحانی  پیشگفتاری در تعریف نویسنده و خود کتاب بدین مضمون نوشته و تمامی محتوای آن را تایید می نماید: تحقیق حاضر که توسط دانشمند گرانمایه دکتر محمود سریع‌القلم استاد دانشگاه و محقق توانمند همکار در مرکز تحقیقات به انجام رسیده است، سعی کرده است ضمن پاسخ دادن به حساسیت‌های هویتی و فهم روندهای تاریخی _ سیاسی نظام اجتماعی و اقتصادی ما، رویکردی را در میان رویکردهای دیگر برای بحث و گفت‌وگو و تسهیل تعامل فکری میان نخبگان سیاسی و نخبگان دانشگاهی فراهم آورد.امید است این اهتمام مرکز تحقیقات استراتژیک برای فهم بهتر پدیده‌های جهانی و ارائه ی راه‌حل در مسائل چالشی، مورد توجه محققان و سیاستمداران و تصمیم گیرندگان کشور قرار گیرد. سریع القلم، صریحاً مطلب را به این نتیجه می‌رساند که ضدیت ما با اسرائیل و عدم پذیرش موجودیت اسرائیل، مانع اصلی پیشرفت است. وی می‌گوید فضای سیاسی-امنیتی ذکر شده فرصت پیشرفت را از ایران گرفته است. می‌گوید باید کنار بیایید! نظمی که آمریکا تعریف کرده است و اسرائیل اصلی‌ترین جزو آن است را باید بپذیرید. بعد از این جملات سوالی که مطرح می شود است است که اگر یک اسرائیلی خواهان دفاع از خود بود و می خواست کتابی بنویسد به غیر از این چگونه می‌توانست از اسرائیل دفاع کند؟
  • یک ایرانی ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    5 0
    بنده 20 سال در ترکیه زندگی می کردم شرایط امروز ترکیه نسبت به زمانی که جنوب شرق ترکیه عملا سقوط کرده بود و افتاده بود دست تجزیه طلبان کرد بسیار بهتر شده...شما نمی دانید ولی زمانی تورم ترکیه به 300 درصد هم رسیده بود و که 5 برابر تورم 50 درصدی امروز ایران هست....البته باید قبول کرد که الان غرب و اروپا به خاطر ماهیت ملی گرایی و عثمان گرایی حزب عدالت و توسعه و اسلامی بودن هویت ترکیه چند ساله ترمز توسعه ترکیه رو کشیدن و شاهد سرمایه گزاری های سابق در ترکیه نیستیم ترکیه هم به خاطر همین تلاش کرد نزدیک کشورهای خاورمیانه بشه ولی بعد از اینکه متوجه دشمنی سنگین اعراب با ایران شد تلاش می کنه از این رقابت و دشمنی به نفع خودش با دوشیدن هر دو طرف در موضوعات منطقه ای استفاده کنه..... به نظرم در آینده نه چندان دور با به قدرت رسدن نسل های سکولار در کشورهای عربی که اصلا دل حودشی از ترکیه زمان عثمانی و اشغال جهان عرب توسط اون ندارن این کشور تبدیل به بهترین متحد ایران بشه!.......البته اگر تا آن موقع ایران مانند امروز سوریه و عراق تجزیه نشه!..
  • یک مرد آریایی ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 2
    جلوی دشمن رو توی کشور بیگانه نگیری به مرور میاد سراغ خودت... این قانونه، نمیدونم بعضی از دوستانمون چرا اینو نمیفهمن ؟ ما با کمک به لبنان و غزه در واقع داریم با دشمن خودمون میجنگیم
  • ناشناس ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    اصلاح طلبان باید بدانند ارامش ایران درگرو ارامش در سوریه ولبنان که محور مقاومت هستند ودست از جهالت بردارند
  • نیما ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    من این تحلیل را قبول ندارم ترکیه از نظر مالی کشوری ضعیف است با ارتشی ضعیف ولی ایرا داری چندی ارتش نطامی با بیشترین بودجه می باشند وبرای کشور خود حاضر به جانبازی هستند پس هیچوقت انچه در ترکیه اتفاق می افتد در ایران اتفاق نخواهد افتاد وبی دلیل مردم را نگران نکنید.
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    نه غزه نه لبنان یعنی چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است - یعنی صله رحم - یعنی ... البته همه اینها را شماها خوب می دانید اما خود را به خواب زده اید
  • ناشناس ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    اگر به شعار نه غزه نه لبنان افساد طلبان عمل میشد امروز شاهد حضور تروریست های داعش در تهران و سایر شهرها بودیم و همچون ترکیه وسوریه امنیت نداشتیم .
  • مازيار ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    البته اصل شعار ،نه غزه نه لبنان جانم فداي ايران ، بود. شعار خيلي بدي بود و دشمنان ايران اين شعار را خيلي تبليغ كردند كه اثرات سوء و مخربي به بار آورد ولي با بينش و تدبير كم رنگ شد
  • ناشناس ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    ترکیه در چاهی افتاد که برای سوریه کنده بود و چاه کن همیشه ته چاه است و ایران هم اگر از سوریه و لبنان در مقابل داعش و اسرائیل حمایت نکند دچار بلای تروریسم می شود خدای ناکرده .
  • مهدی از قم ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    از جریان اصلاحات بیشتر از این توقع نیست.اقای زیباکلام که این روزها یکی از تئوریسین های اصلی اصلاحات است در کتاب سنت و مدرنیته از قرار داد رویتر و میرزاحسین خان سپهسالار و ملکم خان که دلال این قرارداد بودند به شدت دفاع میکند.این قراری بود که حتی وزیر مختار انگلیس جناب لرد کرزون در مورد ان به قدری تعجب میکند که گفت((تا به حال دیده نشده است که ملتی این چنین همه منابع و امکانات و ثروت خود را در اختیار کشوری قرار دهد))حالا جالب اینجاست که برای این قرارداد وقتی سپهسالار و ملکم خان پنجاه هزار و بیست هزار لیره رشوه میگیرند برای اقای زیباکلام میشود رویه معمول و سعی در تبرئه انان میکند اما اقای حاج ملا علی کنی که مخالف این قرارداد استعماری است از نظر ایشان میشود ضد توسعه و متحجر.این ذات جریان اصلاحات است.خیلی دوست دارم عزیزان اصلاحاتی منطقی پاسخ دهند
  • محمد ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    الان تو این ناامنی و همهمه همه چیز رو درک میکنم، اما توریست هایی که از ایران برا تفریح میرن ترکیه رو نمیفهمم!!
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    خیلی ها خواستن ایران بشه ترکیه سکولار اما نمی دونن که ایران اسلامی پتانسیلی داره که هیچ کشوری در منطقه نداره ...
  • scorpion ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    من موندم آدم چقد باید پست و حقیر و نوکر غرب باشه آخه بی خردان اگه موافق کمک به مسلمانان مظلوم نیستین(که قطعا همینطوره)لااقل خودتون دلتون نمیخاد کشورمون تو کشورهای همساییه ابهتی داشته باشه یا بقول خودشون امپراطوری داشته باشیم؟(هرچند که لعنت خدا بر کسایی که میگن امپراطوری ایران) مشرق ... چاپ کن چون از دست فتنه گران دلم خونه
  • ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    منم نمی خوام امثال تو، خون شهدا رو پایمال کنند میمون جان منم نمی خوام داعش بیاد نوامیسم رو تهدید کنه من نمی خوام کشورم یه کشور عقب افتاده از لحاظ سیاست خارجی باشه
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    خخخ تو دیگه خیلی جکی، اولن که برو بودجه نظامی کشورها رو نگاه کن، ایران تو منطقه از همه کمتره ثانیا برو رنک نظامی کشور ها رو نگاه کن، ترکیه از ایران بالاتره
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    ما به این ضرب المثل مسخره کاری نداریم ما به احادیث پیامبر رجوع می کنیم که گفت مسلمان نیست کسی که به یاری مسلمانی نشتابد
  • محمدی ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    دقیقا درسته امنیت و ثبات همسایگان ما امنیت و آبادانی ماست این قاعده خیلی ساده ای هست که باید مردم ایران به دور از این عوامفریبی ها بدان اگاه شوند. رفاه داخلی هم جایگاه خودش رو داره که با فساد ستیزی و تلاش ایجاد میشه و این تصور باطلی که پول ملی ما صرف دیگران میشه
  • ناشناس ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    اگر دیروز در لبنان و سوریه هزینه نمی کردیم امروز باید صدها برابر آنرا هزینه جنگ مستقیم با داعش و خرابی ها و ویرانی های حاصل از جنگ می کردیم .
  • ناشناس ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    پیامبر (ص) فرمودند اگر صدای مسلمانی را شنیدی که طلب کمک می کند و به فریادش نرسیدی مسلمان نیستی پس کمک به مردم مظلوم غزه و لبنان وظیفه شرعی و انسانی ماست .
  • حسین ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    رفاه شما سهم هیچ کشور دیگه نشده ولی‌ اگه پشتیبانی‌ ایران از محور مقاومت نبود الان گلوله و بمبهای امثال داعش سهم شما شده بود و نوامیس شما سهم سربازان صهیونیست با پرچمهای سیاه به اسم داعش. مطمئن باشید انتقام این ۳۸ سال انقلاب را از تک تک مردم ایران می‌گرفتند و یک چیزی به مراتب بدتر از لیبی‌ تحویل ما می‌دادند. خوب به این سهم راضی‌ هستید؟ در ضمن هزینه‌های ما پشتیبانی‌ اطلاعاتی‌ و نیروی انسانی‌ بوده ما حتی به دلیل شرایط نتونستیم سلاح خاص و گرانی به دست اینها برسونیم . روسیه با این همه تانک و هواپیما و هزینه‌های گزاف برای مهمات مثل راکت و موشکها که هر کدومش کمتر از قیمت یک هواپیما نیست در سوریه عملیات داشت و مردمش نگفتند سهم ما چی‌ شد. شما مشکلت جای دیگه هست احتمالا....
  • ناشناس ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    داعش دست پرورده اسرائیل و امریکاست و اگر در مرزهای سوریه و یمن و عراق محدود نشود گریبانگیر ما هم می شود و کوتاهی در مبارزه با داعش جهالت است .
  • مسعود ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    در هرصورت اگر از سوریه و لبنان حمایت نکنیم و داعش به ایران حمله کند هزینه های گزافی برای نابودی تروریست ها باید بپردازیم پس عقلانیت در محدود شدن تروریسم در همان کشورهاست و کمک به محور مقاومت در جهت منافع ملی ایران است .
  • کامران ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    اگر در سوریه و عراق و لبنان به صورت غیر مستقیم وارد جنگ با داعش نمی شدیم امروز نه خانه ای باقی می ماند و نه چراغی و داعش و تروریسم از ایران ویرانه ای ساخته بود همچون سوریه و عراق .
  • اصلاح طلب ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    این چه طرز انتشار نظرات هست!..وقتی در کشوری فضای نقد آرمان ها بخصوص در سیاست خارجی بسته بشه مشخص هست یک دفغه طغیان می کنن...
  • ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    از پول بگیران سفارت خونه های غربی و جاده صاف کن اونها انتظاری جز این نباید داشت..اینها پیاده نظام ارتش های اونها هستن..
  • ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    از سهم رفاه شما کسی برنداشته ! هزینه های امنیت ملی ربطی به رفاه نداره ! اگر پول مرفه شدن شما نیست برید دنبالش ببینید چه کسی رو مرفه تر کرده اما دلیل نمیشه هزینه های بقیه قسمت ها رو ملغی کنیم چون یکجا مشکل وجود داره . برید یقه کسی که توی اون بخش کم کاری کرده رو بگیرید !
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    یه روزگاری تو سوریه هم میگفتند نه غزه نه ایران جانم فدای سوریه ! یا یه همچین مزخرفی ! الان هم ناموسشون رو به صورت "تایم شیرینگ" با داعش قسمت کرده اند ! شما اگر با مقوله "تایم شیرینگ " مشکل نداری برو پیششون !
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    تروریست ها خود به خود به وجود اومدن ؟ یعنی "خلق الساعه " بودن ؟ یا از کشورهای همین منطقه آموزش دیدن و سرازیر شدن تو سوریه ! به نظر میاد کشورهای منطقه دارند تاوان خیانتشون به ملت سوریه رو پس میدن !( منظورم ترکیه است)
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    جدای از بحث انسانیت و مسلمان بودن، اگر فقط بخواهیم مادی فکر کنیم؛ اون کمکی که به محور مقاومت می کنیم اگر اتفاق نیفته باید چندین برابرش رو به خاطر نبرد مستقیم با داعش و اسرائیل بپردازیم. آدم عاقل کدوم گزینه رو انتخاب میکنه؟
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    به به ! تحلیل های جالبی که در عرصه سیاست میدیدیم که برجام یعنی ... برجام یعنی ... به بقیه موارد هم کشیده شده ! نه غزه نه لبنان یعنی صله رحم !عجب !! فقط نظرت رو راجع به اینکه وقتی خلخال از پای پیرزن یهودی در الانبار عراق کشیدند و بردند و امام علی گفت اگر مردی از شنیدن این خبر دق کنه و بمیره رواست ! بگو .( 2 نمره)
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    نوکیسه هستند اونها ! میرن آنتالیا زیارت !!!
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    متأسفانه همینطوره. این جماعت اینقدر خوش خیالی رو از حد گذروندند که اگر بعد از هسته ای، صنعت موشکی و نظامی و نانو و فضایی و ... رو هم به باد بدند باز هم تصور میکنند که دارند به کشور خدمت می کنند!
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    هم غزه هم لبنان جانم فدای ایران
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    ترکیه کشوری با ارتش ضعیف هست؟!! اونوقت با این سطح تحلیلت میای تحلیل سایت مشرق رو زیر سوال میبری؟!!
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    عجب!
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است یک حرف غلطه که بین مردم دهن به دهن میچرخه. کمک کردن به دوستانی که مقابل داعش هستند کمک به خود ماست. اگر کمک های ما به سوریه و عراق نبود الان نه تنها نفوذ خودمون در عراق و سوریه و لبنان از دست رفته بود و اسرائیل امن میشد بلکه باید باید در خاک خودمون با داعش میجنگیدیم که اوج حماقت ما رو نشون میداد.
  • ali ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    در اینصورت اگر سهم رفاهت رو میخوای باید در نا امنی و اوارگی و جنگ و در بدری با دیگر کشورهای پیرامونمون شریک بشی
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    مگه کشور ما جمهوری نسیت مگه تو قانون شورا و مشورت نیامده بیاید رفراندورم درباره کمک به غزه و لبنان بذاریم تا رای اکثریت اجرا بشه یا حداقل در همین سایت نظرسنجی در مورد کمک کردن یا کمک نکردن به مردم لبنان و غزه بذاریم تا ببینیم مرد چه دوست دارند!
  • مهدی ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    همین اندک رفاهی هم که داری بخاطر اینه که از سهم رفاه تو زدن و به بیرون از مرزای خودمون بردن و گرنه باید مثل مردم سوریه آواره کشورهای اروپایی میشدی بیایم یه خورده هم که شده چشم هامون رو روی واقعیت باز کنیم و فقط جلوی پامون رو نبینیم
  • علی ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    شاید اگر الان رفاهت سهم دیگر کشورها نشود چند سال دیگر نتنها رفاه نداری که باید اواره این کشور وان کشور شوی .بی انصاف .........
  • کریم شیرازی ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    همین روسیه رو رو در نظر بگیرید حتی اونا هم متوجه شدند باید در خارج از سرزمینشون باید با تروریست ها و دشمنانشون بجنگند و اگر غفلت کنند در اینده نزدیک تو کشور خودشون باید با داعشی ها جنگ کنند به نظر من چین داره همچین اشتباهی رو انجام میده چون خیلی از تروریست های که عضو داعش هستند چینی و از اسیای میانه اومدند. شعار نه غزه نه لبنان رو میشه اینطور معنی کرد .باطنش رو...... (اسیاب به نوبت ) یا دخالت نکنید در امور سرنگونی دولت منتخب کشورهای دیگه نوبت شما هم میرسه جیگرررا... صهیونیزم جهانی
  • علی ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    اگر خودت در این کشورهایی که دچار بحران شده اند زندگی میکردی واینجوری بین تروریست ها گیر میکردی ..ایا انتظار یاری از بقیه مسلمانان را نداشتی....
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    وضعیت ترکیه به خاطر حمایت از داعش و سرکوب کردها در داخل کشور است. ربطی به غزه و لبنان ندارد. مطمئنا نه غزه و لبنان از کشوری که همواره به همسایه های خود خنجر زده است، انتظار کمکی ندارند.
  • صادق ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    شعار نه غزه نه لبنان یک شعار شیطانی است. حالا هر که می خواهد بدش بیاد یا نه.... حقیقت همان است که عرض شد.
  • رضا ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    شما ملت خودتون رو راضی نگه دارید نگران داعش نباشید . نباشه که از درون اختلاف و نارضایتی بیاد چون میشه جلو دنیا ایستاد ولی جلو مردم هرگز
  • دکتر گاوچرون از کومور ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    آهای بی شعوری که به اصلاح طلبا توهین میکنی اصولگراها هم دو دسته هستند: یا خوارج ( همونها که به تیم هسته ای گفتند خائن در حالیکه رهبری در نقطه مقابل گفتند امین هستند ) و یا خودخداپندار چاپ کن مشرق بی عدالت / خجالت خجالت
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    هاهااااا بیانات کوبنده ام جواب داد نظرمو چاپ کردی .. ایـــــــــنه .. هر چند سابقه داشته که اول نظرمو چاپ کنی و بعد سانسورش کنی مثل اون نظرم درباره بشار سد :))
  • انقلابی ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    بز چرون از کل حرفای اقا فقط این قسمتشو شنیدی؟!نشنیدی که فرمودن من به کسی چک سفید امضا نمیدهم؟!نشنیدی که فرمودن که وزیر خارجه به ایشون گفته بعضی خط قرمز هارو نتونستیم نگه داریم؟!نشنیدی که فرمودن که دولت تاحالا امین انقلاب بوده و انشاالله(نه قطعا)ازاین به بعد هم باشد اصلا مگه شماها هم به بیانات معظم له گوش میدید؟!یا اینو وقتی داشتی دنبال شبکه های......توماهواره میگشتی تو یه شبکه خبری ضدانقلاب شنیدی؟
  • بهزاد ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    ترکیه و ایران باید در مقابل تهدید گروههای تروریستی کُرد متحد شوند
  • بدرالدین ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    گاوچرون بازم بهت میگم برو گاوت رو بچرون تورو چه به سیاست .بازهم بنویس گاوچرونی شغل انبیاست اما چرا نمی نویسی خوشخیالی و عدم تدبیر و سریع گول خوردن کار انبیانیست . بعله
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    آدرنالین خونتو کنترل کن تو. من به رهبری ارادت واقعی دارم چون سیاستمدار نیستم که بخوام فیلم بازی کنم. شمایید که میخوایین بگین اصلاح طلبان خارج از نظامند و همینه که میگم خوارج هستید. چون این دقیقا خلاف خواست رهبریه. من تمام بیاناتشونو به صورت متنی میخونم و نکته برداری میکنم تا کور شود هر آنکه نتواند دید. به هر حال سایر قسمت های بیانات رهبری رو هم که اشاره کردی دلیلی نشد بر رد حرف من که رهبری با تصریح به امین و مومن و انقلابی بودن تیم هسته ای زد در دهان برخی تندروها ( تندرو به معنای خروج از عدل )
  • رضا ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    البته دسته سومی از جنس حضرتعالی و احمدی نژاد هستند که نه خوش خیال، نه سهل اندیش
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    نظرات مختلف نشون میده که ما همچنان باید در خاورمیانه جای پایمان را سفت کنیم.
  • كوروش كبير ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    از چين تا مصر جانم فداي ايران.........
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    میمون تویی ناشناس ....میمومن تویی...سالت مبارک
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    این همه به چچنیها کمک کردین براشون دل سوزوندین.خودتونو با کشورهایی نظیر همین روسیه در انداختین. الان شذن داعش....هیچ دلیلی وجود نداره که پس فردا این غزه ای ها براتون یک داعش جدید نشن
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    دوست عزیز نباید نسبت به کسایی که بهمون کار ندارن و تعداد زیادی ایرانی در اون کشورها ساکن هستند موضع خصمانه بی هیچ دلیلی بگیریم....
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    هیچ دلیلی برای تایید حرف شما نیست....شقیقه چه ربطی به....
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    البته روسها برگشتند....
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    اون وقتی که داعش در 20کیلومتری مرزهای ایران بود و ایران نیاز به خون تو داشت تو کجا بودی؟
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    اکثریت قریب به اتفاق داعشی سوری نیستند
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    فقط حزب الله کمک به حماس باوجود جنایاتش در سوریه بی معنی است حزب الله هست که برای ایران خون میده
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    از دید تاریخی و اقتصاد سیاسی بنده نیز نظر اقای دکتر زیباکلام را قبول دارم. هدف این قرارداد ورود سرمایه های بریتانیایی به ایران بود
  • داود ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    حضرت زهرا س : الجار ثم الدار : اول همسایه بعد خانه ....دوست عزیز مسجد با همسایه فرق میکنه >>>
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    از قدیم تا به حال گفتن چیزی که خانه واجبه بردن ان به مسجد حرام است . کمک به همه خوب است ولی وقتی که مردم ایران در رفاه نسبی باشند.
  • ناشناس ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    سهم رفاه تو را آقا زاده ها با دست درازی در قراردادهای کرسنت و استات اویل و توتال و غیره بالا کشیدند .
  • ناشناس ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    نظر سریع القلم مغایر با این فرموده امام خمینی(ره) است که اسرائیل غده سرطانی است و باید از بین برود و این به معنای انحراف اینها از مسیر امام و انقلاب است .
  • عباس ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    سریع القلم ؟!!! خوب اسمش رو خودشه چون بدون تفکر و تعقل یک استراتزسیست و متفکر واقعی قلمش چرخیذه رو کاغذ و دلخوشکونکی یک چیزی نوشته
  • ناشناس ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    درب دانشگاهی که این به اصطلاح استاد در آنجا تدریس می کنند باید گل بگیرند.
  • ناشناس ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    مردمی مثل مردم تهران که به لیست مورد حمایت بی بی سی و داعش رای میدهند آیا تشخیص درستی در مورد مسائل سیاسی و امنیتی و اوضاع منطقه دارند ؟!!
  • ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    دروغ می گویی! فقط برای شکمت جانت را می دهی. ایران را نمی خواهی. فقط کدخدا را مس شناسی.
  • ناشناس ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    مقام معظم رهبری روز اول فروردین فرمودند که امریکا به وعده های خود در برجام عمل نکرده است پس جناب گاوچرون دیگه از برجام بدفرجام دفاع نکنید.
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    پتانسیل قابل توجهی برای دریدن ایرانیان به دست خودشان ایجاد شده دیگه چه احتیاج به لشکرکشی و خرج اضافه
  • رضا ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    جناب ناشناس 1.55 بزرگواری می گفت توهین نشانه عجز و ناتوانی عزیزانی که میگید داعش الان تهران بود اگر به سوریه و عراق کمک نمی کردیم . شما مگه ادعا عدم جرات امریکا برای جنگ با ایران رو ندارید چطوره که از پشه داعش می ترسید؟!
  • مهدی از قم ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    ورود سرمایه های بریتانیایی به ایران؟؟؟؟؟؟دوست عزیز از شما خواهش میکنم کمی منطقی باشید.یعنی تمام کشورهای که قصد جذب سرمایه خارجی را دارند اینجور عمل میکنند؟؟؟؟؟؟
  • حامد ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    نمیدنم چرا عادت کردیم خودمنا همیشه با عراق سوریه یمن ...مقایسه میکنیم بابا ما کشور ثرتمندی (مادی و انسانی) هستیم جمهوری اسلامی خیلی مقدسه نباید این طرز فکر ما بشه
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    خاک بر سرت مشرق. کامنت منو که در حمایت از رهبریه تایید نمیکنی فقط به خاطر اینکه من اصلاح طلبم؟ اف بر هوای نفس تو. این یعنی همون اصلی و فرعی کردن مسائل که رهبری بارها گفتند. بدبخت تو که دوست داری وانمود کنی اصلاح طلبان ضد رهبری هستند بزرگترین جفا رو به نظام میکنی چرا نمیفهمی نفهم؟ آقای ایرانی گفتم اولا آدرنالین خونتو کنترل کن تو. من به رهبری ارادت واقعی دارم چون سیاستمدار نیستم که بخوام فیلم بازی کنم. شمایید که میخوایین بگین اصلاح طلبان خارج از نظامند و همینه که میگم خوارج هستید. چون این دقیقا خلاف خواست رهبریه. من تمام بیاناتشونو به صورت متنی میخونم و نکته برداری میکنم تا کور شود هر آنکه نتواند دید. به هر حال سایر قسمت های بیانات رهبری رو هم که اشاره کردی دلیلی نشد بر رد حرف من که رهبری با تصریح به امین و مومن و انقلابی بودن تیم هسته ای زد در دهان برخی تندروها ( تندرو به معنای خروج از عدل )
  • ناشناس ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    رضا کوچولو امنیت از رفاه واجب تر است و داعش اگر پشه بود !! 5 سال امنیت سوریه و یمن و عراق را تهدید نمی کرد و امروز هم وارد اروپا نمی شد.
  • سامان ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    بعضی ها هستن که انکار هیچ علاقهای به فکر کردن ندارن حتی به فکر جون خودشون هم نیستن ،ترکیه ،ارتجاع عرب ،گروهای تروریستی ،اسراییل،امریکا،اتحادیه اروپا ونوتا و....که آماده دریدن این ملت در هر فرصتی هستن رو نمیبینن وبه جای اون سنگرو خالی میکنن ومیگن کدوم دشمن
  • مهدی از قم ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    اقا رضا اشکال شما این است که نمیتونی پیچیدگی سیاست و جنگ های نیابتی را درک کنید.چرا فکر میکنید بین امریکا و داعش فرقی است؟؟؟؟؟چون عمق استراتژیک ما زیاد شده است امریکا ترجیح میدهد اول این دستان بلند را کوتاه کند بعد خودش مستقیم وارد عمل شود.دوست عزیز اگر ما این دستان طویل را نداشتیم امروز مشغول جنگ مستقیم با دشمن غربی بودیم اون هم در خاک خودمان.باور کن فهمیدن این موضوع اصلا کار دشواری نیست فقط کمی تفکر نیاز دارد
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    رضاخان یکی دیگر از نشانه های عجز و ناتوانی همانا زانو زدن مقامات ایرانی در برابر مقامات کشوری کوچک چون کویت است و این از بدترین نشانه های عجز و ناتوانی است گویا شما توجیه نمیشوید تا میمونهایی مثل داعشیان پرورده میشوند که حقوقشان از کشتار انسانها تامین میشود و در این راه حتی به کره ماه هم سر ریز میشوند چه نیازی است به دخالت مستقیم آمریکا
  • ببیی ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    تمام مسلمانان تروریست نیستن ولی تمام تروریستا مسلمانند
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    پس حتما نماینده اسلام ناب هم شمایی و همفکرانت که به سگها میگویید گوگولی و دست نوازشتان از سرهایشان کوتاه نمیشود و در عین حال درباره کشتار هزاران مسلمان هیچ موضع نکوهشباری نمیگیرید و برای توجیه حجاب از سر کندن زنان به همین بسنده میکنید که در تاریخ با بی حجابی از سوی حکام اسلامی برخورد نشده و کلام قرآن را به کل زمین میگذارید بالاخره شما یا مومنید که در آن صورت بر ضد قرآن ترویج نمیکنید یا هر چه غیر از آن و باور کنید یا نه خودخداپنداران همان غربیان و مراد شمایند که تنها از موضع دریدن و به سلطه کشیدن به باقی مینگرند و خوارج همان انشعابات متعدد از اسلام در چند دهه اخیر با کارگردانی غرب هستند که نمونه های آن بهاییت و وهابیت و این آخری عصاره حماقت وحوش که همان داعش است
  • حسین ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    ناشناس عزیز ۱:۵۵ ، توهین به کسی‌ که نظر متفاوتی داره باعث می‌شه که حرفهای به حق شما ضایع بشه و موضع شما بی‌ اثر. یکی‌ از مواردی که ما به حضرات اصلاح طلب و کارگزاران ایراد میگیریم همین برخورد توهین آمیز و تحقیر هست اون وقت این صحیح هست خودمون اینطور خطاب کنیم دیگران را ؟ این کارو نکن عزیز چون مهمتر از همه خدا ما را منع کرده.
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    هر کشوری در دنیا یه بودجه ای برای پیشبرد سیاست خارجیش داره ، بخصوص کشورهای مطرح در دنیا و ایران هم داره . حالا چون سیاست خارجی ایران به نفع رژیم اسرائیل نیست ، این شعار " نه غزه نه لبنان .... " رو انداخت تو دهن مردم . یه سری از مردم اینو فهمیدن و خودشان را کنار کشیدن ولی یه سری هنوز نفهمیدن و نفهم هم از دنیا میروند .
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    خائن جد و آبادت وحشیته
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    شرف داری منتشر کن ۰۲:۰۳ - پیامبر این را هم فرمودند که اگر کسی در همسایگی شما شب سر گرسنه بر زمین بذاره شما مسلمان نیستی پس شک نکن تو و امثال تو مشرقی ها که همتون از جای گرم نفستون در میاد هیچکدوم ملسمون نیستید ملت نون شب ندارن عزیزم شما به فکر فلسطینی و سوریه ای؟؟؟ سرنوشت هر ملتی دست خودشونه شما اول به فقر و فلاکت مردم خودت برس بعدبرو سراغ فلسطین و سوریه ای بابا تا ابد که اینطوری نمی مونه صبر کن و ببین
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    اینا پول خواب بودنشون رو میگیرن شرف داشتن یه گزارش از زیر پل سید خندان و روسپی هاش می گرفتن
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    درود بر اصلاحات
  • مهدی از قم ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    دوست عزیز گاوچرون نارسیسم بیماری است که در ان انسان گرفتار خودشیفتگی عجیبی میشود.در ضمت خود خدا پندار فکر میکنم صفت اصلاحاتی های باشه که اوج ارزویشان پیروی از اندیشه های انسان محور غربی باشد.همون های که در مجلس ششم گفتند ما علیه خدا هم راهپیمای میکنیم
  • مهدی از قم ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    دشمنی امثال شما برای هر جریانی میتونه یک سرمایه باشه.مشرق باید با علاقه کامنت های شما را منتشر کنه تا به همه بفهمونه جریان های مقابل اصولگرای در چه سطحی هستند
  • حسن ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    آقا سوریه و لبنان و فلسطین قبول؛ کشورهای آفریقایی رو چه میگین؟ کومور و جیبوتی و بورکینافاسو رو چی میگین؟ سودان چی؟ خیلی ها راضی نیستند. مشرق دوست داشتی منتشر کن.
  • محمدعلی ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    اتفاقا ضرب المثل "چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است" درسته ولی تا خانه را کجا بدانیم؟ برای ما خانه یعنی هرجایی که مسلمانی زندگی می کند چه ایران باشد چه غزه چه لبنان یمن نیجریه بحرین عراق و...
  • ناشناس ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    نه غزه نه لبنان داعش الآن تو ایران .
  • سلمان ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    مشرق بدبخت ترسیدی نظرمو منتشر کنی ؟؟؟
  • ناشناس ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    به ناشناس 12:35 حضرت فاطمه (س): الجار ثم الدار . اول همسایه سپس خانه .
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۴
    0 0
    باتوجه به کبرا و صغرایی که گفتی نتیجه ی منطقیش میشه : مسلمانان مسلمانن..
  • گمنام ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    فعلا که تو وحشی تری چون ما بهت فحش ندادیم:)) آره فعلا که همون احمدی نژاد کارهای بیشتری کرده تاایشون..چرا چشمتونو رو به روی واقعیت بستید..
  • گمنام ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    آقای شرف خطاب به همون ناشناس آخر...این هزار دفعه ما برای خودمان می جنگیم....بنظرم گرسنه بخوابیم بهتر ازجنگ است...توهم مسلمون نیستی میدونی چرا چون فقط منفعت خودتو میبنی و بس و داری از دین برای جمع کردن طرفدار استفاده میکنی..بعدشم هزینه ما در جنگ های غزه و لبنان و سوریه به مراتب کمتر از فساد مالی دستگاه های دولتی است پس ار از جای دیگه می لنگه عموجون
  • گمنام ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    سوری که هیچ عرب هم نیستند اکثریتشان یهودیان صهیونیست هستند
  • کمنام ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    درود بر مردان با خدا درود بر سربازان اسلام درود بر شهدا درود بر مدافعان حرم درود بر افراد با بصیرت درود خدا بر خامنه ای و سربازانش و مرگ بر بدخواهانشون...تا آخرین قطره خونم می جنگم برای اینکه کشور با اسراییل آشتی نکند...اگر چنین اتفاقی بیفتد سکوت نخواهیم کرد
  • گمنام ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    دوست ناشناس 11:31 دقیقا کدام کشور مد نظر شماست؟ همه کشورها با ما در موضع خصمانه هستند و خیلیم بهمون کار دارند..
  • گمنام ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    خوب وقتی کشور در سال88 داشت به سمت جنگ داخلی میرفت حانبازی معنا ندارد..منظور ما جنگ داخلی هست که بدترین نوع جنگ با بیشترین ضرر برای کشور درگیر هست...پس اتفاق می افتاد حتی بدتر ازترکیه
  • گمنام ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    ناشناس2 خودتو بخواب نزن همین دوسال پیش داعش سر مرزهای کردستان ایران رسید سپاه ایران از اونروز حضور خودشو علنی کرد اگر به موقع حضور نمی یافتند الان من و تو اینجا نبودیم.. ترکیه ای ها هم یه روزی می گفتند ما عقب میشینیم تا کاریمون نداشته باشن اگرم کمک خواستند کمک می کنیم به داعش ک به خطر نیفتیم اما عاقبت با طناب خودشون رفتن به داخل چاه و الان در گرداب ناامنی گرفتار شدند..پس این حرف قابل تایید است
  • گمنام ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    ناشناس دوم منطقی باش یعنی باید برای ورود سرمایه کشور را فروخت!!!!!!!!!!!!! خوب این آخر چه استدلالی است ..بعدشم برای ورود چهار ارزن سرمایه کلی امتیاز دادند کجای این کار قابل دفاع است ؟؟
  • گمنام ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    شما را به خدا بس است پولی که در امنیت ملی خرج می شود بسیار ناچیزتر از فساد اقتصادی دستگاه های دولتی است پس مشکل جای دیگر است .. بیشترین سرمایه ما در جنگ با تروریسم نیروی انسانی است.. که خودشان داوطلبانه میروند حال چکار دارد به رفاه؟
  • گمنام ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    روسها نیروی انسانی و موشک هاشونو خارج کردند اما هنوز هواپیماهای جنگی شون آماده پشتیبانی هستند
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    شما که نکته برداری میکنی جناب گاو چرون برو بادقت بخون و بادقت گوش کن که آقا با چه بغضی این حرف را زد تا بتواند از فتنه جلوگیری کند تا قبل از اینکه مانند 88 افساران در برود کنترلتان کرد..و به بسیجیان گفت صبر پیشه کنید
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    عزیزم هنوز خوابی فک کنم:)) ماالان مقایسه کردیم؟ بحث سراینه که باید ازشون دفاع کنیم یانه نه مقایسه خخ
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    آورین عمو جون:))) اونا مسلمون نیستن الکی تغییر دین دادند یک داعشی هرگز مسلمان نیست چون در دامن صهیونیست پرورش یافته
  • ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    به اونایی که میگن پول رو بدید به مردم. ندید به غزه ولبنان میگویم. مگه یارانه رو ندادن بهتون؟ تونستین نگرش دارین؟ رفتین یه دولت اوردین رو کار تا با سیاه بازی و نداریم نداریم اونم قطع کنه. اگه صلاحیت تصمیم گیری درست داشتین که یارانتون قطع نمیشد. پول به غزه و لبنان هم که ندن مطمئن باش چیزی گیر من و شما نمیاد.
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    ناشناسی که فکر میکنی خیلی شریفی هم باید به همسایه ات برسی هم به مسلمانی که طلب کمک میکنه پیامبر کجا گفته بین اینها انتخاب کن امثال شما میگردین ببینین کجا میتونین اسلام رو با منابع اسلامی تضعیف کنین و مکر خدا همین جاهاست که گریبانتون رو میگیره
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    ناشناس 1131 منظور شما کجاست موضع خصمانه نسبت به کی
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    این از قدیم گفتنها به کدوم منبع شرعی قابل استناده
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    امان از احمقها چرا یه بار بر آمریکا خرده نمیگیرید که خاورمیانه چه دخلی به شما داره چرا کمک ایران به مسلمانان همسایه را چماق میکنید
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    میدونید امثال شما چطور ناراضی شدید با گوش کردن به نصایح کسانی که فکر کردید دایه های بهتر از مادرند آری یکی از مواردی که نمیتوان جلویش ایستاد همان جهل مردم است که اول از همه طومار خودشان را در هم میپیچد
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    پس مافیا و تیمهای ترور رژیم صهیونیستی و مزدوران سیا و نظام آمریکا و امثالهم همه مسلمانند؟ ای عجب
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    رفاه تو الان توسط همین بچه ها تامین شده عقلت نمی رسه !وگر نه ناموست پیش داعش بود
  • فررهنگی ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    ترکیه استقلال خودشو با رفاه نسبی که غرب به اون داد عوض کرد بله تورم را با تکیه بر وام و قرض از صندوق بین اللمللی پول و کمپانی های سرمایه گذار پایین آوررد در عوض بدهی 450میلیاردی الان و سود بالای آن وامها و بدتر از همه شرط وشروط صندوق بین المللی پول که البته فقط منافع آمریکائیها وغرب را تامین می کند استقلال این کشور را ازش گرفتند وکمپانی های غربی سرمایه گذار تعیین کننده خط مشی ترکیه هستند تا جایی که در برابر اسلام راستین انقلاب اسلامی که می رفت با نفوذ تعالیم ناب اسلام محمدی مرزهای کشور های همسایه ایران را روشن سازد و به دنیا عدالت واقعی را نشان دهد خزب اسلام گرای رفاه ترکیه را به سفارش غربیها در ترکیه راه اندازی کردن بگویند اسلام واقعی این اسلام است که در ترکیه است وحتی این ژست ضد اسراییلی سران ترکیه هم برای مدت کوتاهی دوام نیاورد چون غربیها از شوخی ضد اسراییلی هم واهمه دارند و بعدها اردوغان وسران صهیونست آشتی کنان راه انداختند وماجرای حمله به کشتی ترکیه وکشتار صلح دوستان فراموش شد الان هم ترکیه را غربیها جاده ترانزیت تروریستها برای حمله به سوریه کردهاند چون حزب اسلامگرا وسران آن خواهان به صفر رساندن اختلافات با همسایگان خود منجمله سوریه بودند ولی خواست غربیها و کمپانی های سرمایه گذار این نبود .نکته مهم اینکه همین دام را برای ایران پهن کرده اند تا استقلال ما را هم بگیرند دولت مردان ما باید با تکیه به نیروهای داخلی که توانستند طی سالهای گذشته ودر زمان تحریم به خیلی از فناوریها دست یابند الان گول آمریکائییها را نخورند و اقتصاد را خودشان بسازند ونجات دهند البته با رهبری امام خمنه ای مد ظله .
  • میثم لطفی امیری ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    عزیزانی که میگن به فلسطین و لبنان نباید کمک بشه:این کمک نظامی که ایران به لبنان و فلسطین میده از بودجه دفاعی کشور هست نه از بودجه رفاهی مردم....مجلس میاد به وزارت دفاع و رفاه بودجه میده حالا این وسط عزیزانی که پولی رو که قراره خرج اشتغال و جاده سازی مسکن وسایر مسایل رفاهی بشه رو بالا میکشن میان میگن نباید به لبنان وفلسطین کمک بشه در واقعه کانون توجهات رو از خودشون دور میکنن....به نظر من تنها وزارتخونه ای که تو این مملکت داره درست عمل میکنه وزارت دفاع و البته سپاه هستش .... تازه خود مسیله امنیت ودفاع جزیی از رفاه مردم به حساب میاد.....وزارت دفاع وسپاه با استفاده از توان داخلی تونسته موشکی بسازه که 2000 کیلومتر اونورتر تو یه نقطه هدفو میزنه و هواپیما جاسوسی پیشرفته آمریکا رو بدون آسیب میارتش رو زمین و جالب اینه که مهندسی معکوسش میکنه وازش کپی هم میزنه به نظر من صنعت خودروسازی رو بدن به سپاه و وزارت دفاع عالی میشه !!!!
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    با نه غزه اش موافقم ولی با نه لبنانش نه
  • مهندس م ش ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    اشکال اینجاست که حماس و حزب‌الله را در یک کاتاگوری قرار دادید. حزب‌الله قویترین، حرفه یترین نیروی شبه نظامی دنیاست، بسیار با دیسیپلین، و شریک استراتژیک و ایدئولوژیک ایران. اما حماس کاملا متفاوته، هیچ علاقه به ما نداره و فقط ما را به چشم یک منبع قابل استفاده و تاریخ مصرف دار می‌بینه. اینقدر به محور مقاومت خنجر زده که آبکش شدیم. حماس و فلسطینی‌ها هیچ وقت همراه ما نخواهند بود، دیدید در مقابل تروریست خواندن حزب‌الله، بمباران یمن، حمله صدام به ایران، تروریست‌ها در سوریه چه واکنشی داشتند و در خوش خدمتی به ترکیه و سعودی و قطر... چه کردند بنابرین کمک به حماس باید محدود و در حد بشر دوستانه باشه، اما حزب‌الله باید کاملا حمایت بشه.
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    اگر همین کردها نبودن شما پان ترک ها فارس ها رو هم مثل ارمنی ها و کردها نسل کشی می کردید
  • ناصر ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    همانطوری که ترکیه یا عربستان عرب های ترکمن سنی و وهابی در منطقه رو سربازان خودش در خاورمیانه و غرب آسیا می دونه برای نفوذ منطقه ای ایران هم اگر عقل و شعور داشته باشیم باید شیعیان رو در منطقه چه عرب چه عرب سربازان و متحد خودش بدونه حالا یه عده مفلوک ترسو که نه زمان جنگ رفتن برای کشور بجنگن و نه میرن و در اقتصاد سیاست و فرهنگ رفتارهای کاملآ ضد ملی و میهنی دارن هر توجیهی بیارن ترکیه عربستان حتی پاکستان و اسراییل آرزوی نفوذ منطقه ای ایران رو دارن و با پول دارن کشورها رو علیه ایران می خرن از پاکستان گرفته تا جیبوتی بعد ایران مغز خر خورده اجازه بده امثال ترکیه و شیوخ دیکتاتور عرب کل خاورمیانه رو ببلعن و دوباره برگرده به اوایل انقلاب یعنی نداشتن توان هسته ای توان موشکی و نظامی نفوذ منطقه ای و محاصره بودن در مرزهای خود! دقیقا به خاطر همین بود اعراب به اسم صدام به ایران حمله کردن چون دیدن ایران هیچ چیزی برای دفاع از خودش جز شعارهای توخالی نداره... آقایون عوام و هوچی به جای نظرات کوچه بازاری نظراتی بدین که حداقل بین چندتا کارشناس بین المللی بی طرف و نه دشمن قابل دفاع باشه... شما اگر دنبال صلح هستید باید تا می تونید قوی باشید نه ضعیف!!
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    بدبخت تویی که از سیاست هیچی نمی دونی مجبوری نظرت رو اینجا بدی...
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    مردم ترکیه و عربستان راضی هستن اردوغان کل خاورمیانه رو ارث پدر عثمانی می دونه!؟ عزیز ساده لوح اینها همه بازیه چرا بودجه سیاست خارجی امریکا 600 میلیارد دلار هست!؟؟ هر چه نفوذ سیاسی امنیتی بیشتر منافع بیشتر
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    کوروش کل این مناطق رو گرفته بود بیچاره ترسو!! داخل کشورش شعار نمی داد...اعتقاد به نفوذ منطقه ای داشت
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    ایران به چچنی ها کمک نکرد ! درباره چیزی که نمیدونی صحبت نکن لطفا !
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
    0 0
    شر ور نوشتی مخصوصا اخرشو
  • حجت ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    تصحیح می کنم شعارتونو، آخه اصلش اینه نه غزه نه لبنان جانت فدای خودم
  • حجت ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    اینم داریم که: الجار ثم الدار
  • حجت ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    بعد تو فیس بوق کامنت می ذارن که نرین حج بدین به مستحقان
  • سلمان ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    ناشناس ۱۶.۳۶ بدبخت اونیه که تحمل نظر مخالفو نداره.شما نظر منو میدونی چی بوده؟مدرک دکترای علوم سیاسیت رو از کدوم دانشگاه گرفتی خودبزرگ بین. ؟؟چیزی که امثال شما توش پرفسورا دارید توهمه توهم شدید مثل ساقط کردن اف۲۲ با میثاق یا برتری سوخو۳۵ بر اف۳۵
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    حزب الله هم قدرتش از ماست تمام سربازان و فرماندهان امروز لبنان زمانی شاگرد سرداران ایرانی همچون چمران بودند
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 1
    بابا جان اینا به کنار.. اگر چشمشونو بازکنند میفهمند که بودجه وزرات رفاه و شهرسازی از بودجه وزرات دفاع جداست و گذشته از اینا این پولها باعث بیشترشدن نفوذ ما خواهد شد
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    ایران به اندازه کافی مرد داره فدایی بشن .. شمارو میزاریم آلترناتیو فعلا "
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    همه تروریست ها مسلمان نیستند. در همه جای دنیا تروریسم وجود داره و معمولا عامل بوجود آوردن و مسلح کردن و آموزش دادنشون غیر مسلمانان هستند.
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    خداییش تحمل نظرات اسرائیل پسند یکم سخته! به ما حق بدید دوست عزیز! حالا کی گفته با میثاق اف22 میزنیم؟!! توهم خدا بودن و یگانه قدرت عالم بودن آمریکا، توهم اینکه آمریکا عوض شده، توهم اینکه برجام آفتاب تابان است و در مذاکرات 3 بر 2 برنده شدیم و خیلی از توهمات دیگر ....
  • سلمان ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    0 0
    شما نظر منو دیدی که میگی اسرائیل پسند بود؟دادا مگه من مذاکره کردم یا حامی اینا بودم که از من طلبکارین؟ برو شرم کن همین مشرق در مورد برتری سوخو۳۵ بر اف۳۵ مقاله نوشته به این میگن توهم . به مقاله ی آیا ایران فقط نیروی هوایی ۴۰ ساله داره میگن توهم. خدمت دونستن ۵برابر شدن قیمت دلار میگن توهم.ما اصلا یگانه قدرت عالمیم به خاطر همین ارزش پاسپورت و ویزامون در حد اریتره و سودانه.ناشناس۱۲.۵۲.
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
    0 0
    متاسفانه برخی از پانکردها با حمله به ترکمنها قزاقها اذریها قشقاییها شاهسونها عربها که جمعیت قابل توجهی در ایران دارن اونها رو غیر ایرانی نام میبرند لطفا ثبت شود
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    0 0
    کردها ملتی ایرانی هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس