به گزارش مشرق به نقل از مهر، هفتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت عصر روز جمعه 24 تیرماه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما به کار خود پایان داد.
سرلشکر حسن فیروزآبادی در مراسم اختتامیه این همایش به طرح دو نظریه خود پرداخت و گفت: نظریه اول من این است که رسانه های مدرن یعنی رادیو، تلویزیون و روزنامه، اینترنت و .. برای اینکه به رسانه زمینه ساز و مروج فرهنگ مهدوی تبدیل شوند باید در طول رسانه های الهی و معنوی قرار بگیرند و نه در عرض آنها. امروز غرب مدعی است که فناوری که ریشه در غرب دارد فقط می تواند مبلغ فرهنگ غرب باشد و مناسب فرهنگ های دیگر نیست برخی کارشناسانی که در غرب تحصیل کرده اند به این باور می رسند که رسانه ها جز برای تبلیغ غرب مورد استفاده دیگر ندارند.
وی در ادامه به ذکر تجربه ای در نیروهای مسلح پرداخت و گفت: در نیروهای مسلح ما مسیر پژوهش و تحقیق درباره تامین فناوری نظامی برای دفاع مطابق دکترین اسلامی را در 30 سال گذشته انجام دادیم با استفاده از این تجربه باید گفت که این گونه نیست که فناوری مدرن قابلیت استفاده در ترویج فرهنگ اسلامی، موسوی و عیسوی را ندارد بلکه باید گفت که رسانه مدرن این قابلیت را دارد و می توان آن را در خدمت کامل فرهنگ اسلامی و مهدوی گرفت.
وی افزود: همفکران ما در دنیا که برای تعالی انسان تلاش می کنند و می خواهند رسانه زمینه ساز ظهور را تحقق دهند باید توجه کنند هر آنچه در فناوری مدرن وجود دارد اجزای سیستم است. غرب سیستمی طراحی کرده برای برده گرفتن انسان برای سرمایه داری اما پیامبران الهی آمده اند که انسان را کرامت ببخشند و دست انسان را در دست محبت خدا بگذارند. می شود با همین ابزار سیستمی طراحی کرد که اهداف انبیا را پیش ببرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه رسانه های معنوی و دینی روشن هستند، گفت: انبیا، کتابهای الهی، اولیا، علما و روحانیت، مساجد، کلیساها، کنست ها رسانه های الهی هستند و مدافعان حق و عدالت و آزادی هستند مسجد، محراب رسانه ها است . محراب مسجد رسانه است محراب جهاد با کفار هم رسانه است محصولات جهاد همه رسانه هستند . جبهه، شهید، خانواده شهید، جانباز همه رسانه هستند.
فیروزآبادی تاکید کرد: لذا رسانه های مقدس و الهی و دستاوردهای رسانه های الهی که محصول رحمانیت و رحیمیت خداوند به بندگان است بایستی محتوای رسانه های مدرن قرار گیرند و سیستم رسانه های مدرن به گونه ای تنظیم شود تا قابلیت شایسته این مسائل را داشته باشد.
وی در ادامه به طرح نظریه دوم خود پرداخت و گفت: نظریه دوم من این است که فرهنگ و ادبیات مقاومت، فرهنگ و ادبیات منجی باوری است. مگر نه این است که همه ادیان الهی به نوعی تلاش کرده اند که سخنی از موعود آخرالزمان بگویند که منجی است که بشر را به آزادی و عدالت و بندگی خدا می رساند. هر حرکت و مقاومتی در هر نقطه ای علیه ظلم و بی عدالتی و افکار غرب گرایانه در کره خاکی انجام شود حرکتی مهدی یاورانه و منجی باورانه است. این است که مقاومت و فرهنگ ادبیات هماهنگ و موزون با آهنگ و وزن تربیت الهی انبیا و اولیا و بشر دوستان است.
حجت الاسلام پورسید آقایی دبیر هفتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت نیز در این مراسم به قرائت بیانیه اختتامیه همایش پرداخت و گفت: در این همایش که با حضور صدها اندیشمند از داخل و خارج کشور برگزار شد 80 خلاصه مقاله و 48 مقاله کامل خارجی به دبیرخانه رسید که به همراه 55 مقاله در 4 کمیسیون تخصصی ارائه شد. خلاصه مقالات به سه زبان منتشر شد و مکتوب آن در چند جلد منتشر خواهد شد.
وی تصریح کرد: چند ضرورت اساسی در مورد موعد باوری وجود دارند که عبارتند از :
-حرکت به سوی کنسرسیوم رسانه های موعود گرا و تمهید رسانه های کارآمد
- ضرورت نگاه راهبردی و رسانه ای به آموزه مهدویت
- ضرورت تدوین شاخص های جامعه منتظر و زمینه ساز
- ضرورت اهتمام حوزه های علمیه به موضوع مهدویت
- ضرورت اهتمام جدی نظام در رویارویی با آسیب های این آموزه
- ضرورت ایجاد بانک اطلاع مرجع جهت نظارت بر محصولات مهدوی و ضرورت تدوین قانونی برای جلوگیری از سوء استفاده از آموزه مهدویت
- ضرورت حمایت جدی از مراکز حوزوی که به آموزش پژوهش مهدویت می پردازند.
- ضرورت استفاده رسانه و صدا و سیما از ظرفیت مراکز تخصصی مهدویت
- ضرورت فعال سازی مسجد جمکران به عنوان پایگاه بین المللی مهدویت و استفاده از ظرفیت فرهنگی آن با تکیه بر مراکز حوزوی مهدویت
هفتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت صبح پنچشنبه 23 تیر در سالن همایشهای بین المللی صداوسیما با سخنرانی آیت الله مهدوی کنی افتتاح و عصر جمعه 24 تیر پس از ارائه مقالات متعدد از سوی شرکت کنندکان در مورد "رسانه، جامعه و حکومت زمینه ساز، راهبردها و راهکارها" پایان یافت .