به گزارش مشرق، مسعود شکوهی ظهر امروز در گردهمایی و دوره آموزشی، شناسایی و هدایت استعدادهای دانشآموزان دوره اول متوسطه در اردوگاه شهید بهشتی اصفهان اظهار کرد: وجود ایرادات در مسیر اجرای آییننامههای جدید کاملا طبیعی است اما امیدوار هستیم که با بهکارگیری از تدابیر و تجربیات مدیران و همکاران بتوانیم هدایت تحصیلی را با موفقیت اجرا کنیم.
وی افزود: آمار همکاران در استان نشان میدهد که بالغ بر یکصد مشاور فعالیت دارند که 350 نفر از آنها دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا هستند و بدون شک آنها میتوانند مشکلات موجود در اجرای این آییننامه را برطرف کنند.
مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مهمترین دوران تحصیل دانشآموز برای انتخاب شغل در پایه نهم رغم میخورد؛ با اجرای هدایت تحصیلی میتوانیم مسیر را به آنها نشان دهیم.
وی ادامه داد: از آنجایی که حساسیت کار بسیار بالا است، همه ما در قبال اجرای درست هدایت تحصیلی مسئولیت داریم بنابراین باید ضمن شناسایی استعداد و تواناییهای دانشآموزان، انتخاب درست را نیز به آنها نشان دهیم.
شکوهی عنوان کرد: اگر امروز براساس آمارهای رسمی مشاهده میکنیم که در مراکز کاریابی میزان تطابق شغل با مدرک تحصیلی فارغالتحصیلان کمتر از دو درصد است نشانگر آن است که هدایت تحصیلی را به هر دلیلی خوب انجام ندادهایم و همه دست به دست هم دادهاند تا منابع مالی و انسانی ما به هدر بروند.
وی تصریح کرد: اینکه دانشآموزان بعد از 12 سال تحصیل، در شغلی کار می کنند که تناسبی با رشته تحصیلیشان ندارد به معنای هدررفت منابع و هزینهها است و لذا درخواست من از همه همکاران در مجموعه آموزش و پرورش این است که هدایت تحصیلی را تنها جزو وظایف بقیه بخشها نبینند و همه باید با هم همکاری کنند تا موفقیت حاصل شود.
مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: هدایت تحصیلی، فصل نو را در آموزش و پرورش نوید میدهد و ما مدعی نیستیم که آییننامه فعلی جامع و کامل است اما در شرایط فعلی و فرصت کوتاه شاید بهترین آییننامهای بود که به تصویب رسید چرا که در آن از دیدگاههای صاحبنظران کشور استفاده شد.
وی خطاب به مشاوران مدارس گفت: درخواست من از مشاوران در دوره متوسطه اول این است که بحث هدایت تحصیلی را به صورت جدیتری نگاه کنند.
شکوهی با اشاره به هدف مهم در دوره متوسطه اول از اجرای هدایت تحصیلی گفت: کسب شایستگیهای لازم برای داشتن زندگی مطلوب مهمترین هدف است تا بلکه بتوانیم شهروندانی متناسب در تراز جمهوری اسلامی تربیت کنیم و دانشآموزان باید آمادگی لازم را در این مقطع برای انتخاب داشته باشند.
وی با اشاره به سه سند مرتبط با هدایت تحصیلی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه درسی ملی و ترسیم سند چشم انداز 20 ساله از جمله این مستندات هستند که باید مدنظر قرار گیرند.
مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز ایران نسبت به جمعیت خود بالاترین نرخ تعداد مهندسان دنیا را به خود اختصاص داده است و حال این سوال مطرح است که جامعه ما چقدر نیازمند مهندس و دکتر است؟ به همین جهت توزیع مناسب و درست رشتههای تحصیلی براساس توانایی دانشآموزان از اهمیت بسزایی برخوردار هستند.
وی افزود: آمار همکاران در استان نشان میدهد که بالغ بر یکصد مشاور فعالیت دارند که 350 نفر از آنها دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا هستند و بدون شک آنها میتوانند مشکلات موجود در اجرای این آییننامه را برطرف کنند.
مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مهمترین دوران تحصیل دانشآموز برای انتخاب شغل در پایه نهم رغم میخورد؛ با اجرای هدایت تحصیلی میتوانیم مسیر را به آنها نشان دهیم.
وی ادامه داد: از آنجایی که حساسیت کار بسیار بالا است، همه ما در قبال اجرای درست هدایت تحصیلی مسئولیت داریم بنابراین باید ضمن شناسایی استعداد و تواناییهای دانشآموزان، انتخاب درست را نیز به آنها نشان دهیم.
شکوهی عنوان کرد: اگر امروز براساس آمارهای رسمی مشاهده میکنیم که در مراکز کاریابی میزان تطابق شغل با مدرک تحصیلی فارغالتحصیلان کمتر از دو درصد است نشانگر آن است که هدایت تحصیلی را به هر دلیلی خوب انجام ندادهایم و همه دست به دست هم دادهاند تا منابع مالی و انسانی ما به هدر بروند.
وی تصریح کرد: اینکه دانشآموزان بعد از 12 سال تحصیل، در شغلی کار می کنند که تناسبی با رشته تحصیلیشان ندارد به معنای هدررفت منابع و هزینهها است و لذا درخواست من از همه همکاران در مجموعه آموزش و پرورش این است که هدایت تحصیلی را تنها جزو وظایف بقیه بخشها نبینند و همه باید با هم همکاری کنند تا موفقیت حاصل شود.
مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: هدایت تحصیلی، فصل نو را در آموزش و پرورش نوید میدهد و ما مدعی نیستیم که آییننامه فعلی جامع و کامل است اما در شرایط فعلی و فرصت کوتاه شاید بهترین آییننامهای بود که به تصویب رسید چرا که در آن از دیدگاههای صاحبنظران کشور استفاده شد.
وی خطاب به مشاوران مدارس گفت: درخواست من از مشاوران در دوره متوسطه اول این است که بحث هدایت تحصیلی را به صورت جدیتری نگاه کنند.
شکوهی با اشاره به هدف مهم در دوره متوسطه اول از اجرای هدایت تحصیلی گفت: کسب شایستگیهای لازم برای داشتن زندگی مطلوب مهمترین هدف است تا بلکه بتوانیم شهروندانی متناسب در تراز جمهوری اسلامی تربیت کنیم و دانشآموزان باید آمادگی لازم را در این مقطع برای انتخاب داشته باشند.
وی با اشاره به سه سند مرتبط با هدایت تحصیلی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه درسی ملی و ترسیم سند چشم انداز 20 ساله از جمله این مستندات هستند که باید مدنظر قرار گیرند.
مدیرکل مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز ایران نسبت به جمعیت خود بالاترین نرخ تعداد مهندسان دنیا را به خود اختصاص داده است و حال این سوال مطرح است که جامعه ما چقدر نیازمند مهندس و دکتر است؟ به همین جهت توزیع مناسب و درست رشتههای تحصیلی براساس توانایی دانشآموزان از اهمیت بسزایی برخوردار هستند.