انتخاب رشته تحصیلی یکی از مهمترین مراحل زندگی هر دانشآموز است چرا که روند ورود به دانشگاه و بازار کار در گروی این انتخاب است به همین دلیل داشتن آگاهی برای یک انتخاب صحیح بسیار مهم است.
آموزشوپرورش از خانوادهها درخواست کرده است تا از دریافت مشاوره توسط افراد غیرمتخصص خودداری کنند چرا که تمام جوانب از سوی مشاور مدرسه به آنها ارائه میشود. مشاوران مدارس از تاریخ 19 تیر به مدت دو هفته در مدارس حاضر هستند تا راهنماییهای لازم را برای انتخاب رشته به دانش آموزان ارائه کنند.
صرف نظر از علاقه و عملکرد تحصیلی، شاخصهای دیگری در انتخاب صحیح رشته تحصیلی تأثیرگذار هستند و دانشآموز زمانی میتواند یک انتخاب صحیح داشته باشد که علاوه بر این مسائل به واقعیتهای بازار کار و آینده شغلی رشته تحصیلی انتخابی نیز توجه داشته باشد.
خانوادهها توجه داشته باشند با توجه به جو جامعه و تبی که درخصوص برخی از رشتهها وجود دارد، فرزندان خود را مجبور نکنند تا به رشتهای بروند که آینده آن مورد علاقه دانشآموز و نیاز جامعه نیست.
برای آگاهی از وضعیت رشتههای تحصیلی مختلف و گرایش دانشآموزان به آن با قربانعلی افشانی مدیرکل آموزش متوسطه دوم وزارت آموزشوپرورش گفتوگو کردیم.
قربانعلی افشانی اظهار کرد: در آیین نامه جدید هدایت تحصیلی مصوب نهصد و بیست و هفتمین جلسه شورای عالی آموزشوپرورش، هدایت متوزان دانشآموزان به شاخهها و رشتههای تحصیلی براساس سیاستهای توسعهای کشور مصوب شد.
وی افزود: بر همین اساس توزیع متوازن دانشآموزان در 4 رشته شاخه نظری (علوم تجربی، علوم ریاضی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی) برای سال تحصیلی 96 ــ 95 بدین شکل است، 22 درصد ریاضی، 45 درصد تجربی، 32 درصد انسانی و یک درصد علوم و معارف اسلامی.
** سهم دانشآموزان تهرانی برای ورود به رشتههای نظری
مدیرکل متوسطه دوم وزارت آموزشوپرورش گفت: سهم هر استان به تفکیک دختر و پسر مشخص شده است به عنوان مثال سهم شهر تهران در رشته ریاضی 44 درصد، تجربی 34 درصد، انسانی 20 درصد و علوم و معارف اسلامی 79 صدم درصد است.
افشانی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی 94-95، 46 درصد دانشآموزان کشور رشته تجربی، 31 درصد انسانی، 21 درصد ریاضی و 60 صدم درصد رشته علوم و معارف اسلامی را انتخاب کردند، گفت: برای سال تحصیلی جدید کاهش پذیرش دانشآموز در رشته تجربی را داریم.
وی گفت: گرایش دانشآموزان دختر ابتدا به رشته تجربی و پس از آن انسانی، ریاضی و معارف اسلامی است و در پسرها گرایش ابتدا به رشته تجربی و پس از آن ریاضی، انسانی و علوم و معارف اسلامی است.
افشانی در خصوص هدایت دانشآموزان به شاخهها و رشتههای تحصیلی بیان کرد: هدایت دانشآموزان مطابق با نیاز کشور، امکانات موجود و علائق و استعدادها انجام میشود و بهگونهای سیاستگذاری میشود که بتوانیم تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز در هر رشته را تأمین کنیم یعنی برای هدایت دانشآموزان به رشته تجربی به مسئله تأمین معلم مورد نیاز توجه داریم.
** عدم پاسخ وزارتخانههای علوم و بهداشت به درخواست آموزش و پرورش
مدیرکل متوسطه دوم وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: در بحث انتخاب رشته تحصیلی باید به نیازهای بازار کار نیز توجه کرد، دانشگاههای کشور باید نیاز آینده را به ما بگویند و طی دو نامه به وزارتخانههای علوم و بهداشت درخواست کردیم تا به ما بگویند نیاز شغلی کشور چگونه است اما پاسخی ندادند.
وی افزود: ما در آموزشوپرورش ترسیمی از وضعیت بازار کار در آینده طراحی کردهایم در حالی که وزارتخانههای علوم و بهداشت باید به ما اعلام کنند به عنوان مثال چه تعداد پزشک و پرستار برای آینده نیاز داریم و در چه رشتههایی کمبود دارند، در حقیقت دستگاههای دیگر باید به ما بگویند نیازهای واقعی آنها چیست تا با یک شیب ملایم رشتهها را متعادل کنیم.
افشانی تصریح کرد: هماکنون مشکل ما در آموزش و پرورش این است که با گرایش زیاد به رشته تجربی و تمایل کم به رشته ریاضی مواجهیم و وضعیت در رشتههای انسانی و علوم و معارف اسلامی متعادل است.