جی.کی. رولینگ، نویسنده مجموعه هری پاتر، هفته گذشته آخرین جلد از این مجموعه را روانه بازار کتاب کرد. آخرین عنوان از این مجموعه داستان 9 سال پیش منتشر شد. برخی گمان میکردند که انتشار یک نمایشنامه از هری پاتر شاید نتواند همانند مجموعههای داستانیاش مورد استقبال قرار گیرد و بفروشد، اما نتیجه عکس این بود. از چند ساعت قبل از آغاز فروش و توزیع کتاب در انگلستان، صفهای طولانی برای خرید کتاب کشیده شد و در همان 48 ساعت، بیش از دو میلیون نسخه در کانادا و آمریکا به فروش رفت. 5000 کتابفروشی و کتابخانه در آمریکا خود را برای عرضه جدیدترین اثر رولینگ و آخرین داستان او که به نوعی وداع با دنیای هری پاتر محسوب میشود، آماده کرده بودند. شرکت «بارنز اند نوبل» به عنوان بزرگترین کمپانی خردهفروشی کتاب در آمریکا اعلام کرد کتاب «هری پاتر و کودک طلسمشده» پرفروشترین کتاب این کمپانی پس از انتشار آخرین کتاب از مجموعه «هری پاتر» بوده است.
داستان «هری پاتر و کودک طلسمشده» 19 سال پس از رویدادهای «هری پاتر و یادگاران مرگبار» رخ میدهد، در قالب نمایشنامه نوشته شده و شخصیت اصلی آن، یعنی هری پاتر اکنون کارمند پرکار وزارت جادو و پدر سه فرزند است.
همزمان با انتشار این کتاب نمایشی به همین عنوان در نمایشخانه «وست اند» لندن به صحنه رفته است. رولینگ اعلام کرده منتظر است تا این نمایش به آمریکا نیز برسد.
رولینگ در سال 2015 بود که رسما اعلام کرد که قصد دارد ادامه هری پاتر را بنویسد و با عنوان «هری پاتر و کودک طلسم شده» آن را معرفی کرد. رولینگ اعلام کرد این داستان که دقیقا از ادامه آخرین فصل هری پاتر و یادگاران مرگ است قرار است فقط به صورت نمایشنامه در آید و بر روی صحنه تئاتر اجرا شود اما پس از درخواست هوادارانش اجازه انتشار آن را داد.
فروش بیسابقه یکی از اصلیترین مؤلفهها در تعریف مجموعه هری پاتر است. مجموعه هفتم نیز در 24 ساعت نخست 8.3 میلیون نسخه تنها در آمریکا فروخته بود و در یک سال به فروش 44 میلیون نسخهای در سراسر جهان دست یافت.
انتشار هری پاتر در ایران نیز با موفقیت همراه بود. رولینگ توانست با انتشار این مجموعه، توجه همگان را دوباره به حوزه ادبیات نوجوانان جلب کند. جامعهشناسان و منتقدان دلایل متعددی را برای چرایی پرفروش بودن کتابهای هری پاتر عنوان کردهاند؛ از نو و جدید بودن روایت داستانهای سحرانگیز و آمیخته با جادو گرفته تا تبلیغات گسترده در حول و حوش این کتابها. اما آنچه که برای والدین فراتر از این امر اهمیت دارد، توجه دوباره فرزندانشان به کتاب است. شاید برای والدین امروز، نوع تبلیغات حول یک کتاب و یا قوت و ضعف داستان آن در مقایسه با آشتی فرزندشان با کتاب مهم نباشد.